Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutittoman vauvan yörauhoitus - vinkkejä?

21.09.2007 |

Aika paljon täällä on ollut keskustelua 8 - 10 kuisten hulinaöistä, mutta löytyisikö keneltäkään vinkkejä, miten rauhoittaa öisin 9-kuinen, joka ei suostu käyttämään tuttia? Reilun kuukauden ovat yöt olleet nyt aivan kamalia, ensin hoidettiin pois korvatulehdus, mutta tytölle jäi päälle puolen tunnin välein heräily yöt läpeensä. Päikkärit nukkuu (ja nukahtaa) hyvin vaunuissa, mutta yöt ihan hirveitä. Imetän vielä, eikä lapsi suostu käyttämään tuttia, joten olen sitten öisin vain antanut rintaa. Siihen kyllä rauhoittuu, lutkuttaa vähän aikaa (ei siis edes varsinaisesti syö) ja päästää irti, mutta puolen tunnin päästä alkaa taas kitinä. Ja vain tissi auttaa, ei tassuttelu, syliinottaminen, äidin paidan antaminen unirievuksi tms. Allergioita ei ole, joten en usko masunkaan vaivaan. Alan olla aika loppu, kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen oppi heti 7 kk ikäisenä yhdestä yöstä ja toinen vasta 1.2 vuoden ikäisenä lukemattomien yritysten jälkeen eli sairasteli aina vähän väliä joten mentiin sitten takapakkia monet kerrat. Lyhykäisyydessään unikoulu oli meillä sellainen että isä hoiti homman alusta loppuun eli llalla kun vatsa oli täynnä puuroa ja maitoa niin isi vei sänkyyn ja peitteli pikkuisen. Huutohan siitä seurasi mutta 5 minuutin jälkeen tulikin hiljaista ja hän nukahti. Yöllä kun heräsi tapansa mukaan isi vei vettä nokkamukissa ja antoi sitä, hyssytteli itkua hetken ja peitteli sänkyyn. Itkua kesti pari minuuttia kunnes nukahti ja sen jälkeen meidän esikoinen ei ole öisin heräillyt ja nyt siis ikää jokohta 5 vuotta. Tuon toisen kanssa olikin sitten vähän pidempiä huutoja yms. mutta parissä yössä hänkin ymmärsi ettei ruokapalvelu toimi!

Että näin, tuttia ei siis ole tarvittu meillä.

T.kolomonen kera kolmen tutittoman lapsen

Vierailija
2/9 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin otettaisiin vinkkejä vastaan, mutta pelkäänpä, ettei niitä oikein ole. Meillä on nyt 10-kuinen tyttö, jonka yöt ovat sujuneet vaihtelevasti. Vasta pari kuukautta sitten opetettiin tyttö nukahtamaan yöunille ilman tissiä. Aikaisemmin tissitainnutus oli niin helppoa ja nopeaa, varsinkin niinä iltoina, kun mies oli töissä ja mä kahden lapsen kanssa yksin kotona.

Mä yritän ensin rauhoitella tyttöä silittelemällä ja taputtelemalla, mutta jos se ei auta, annan suosiolla rintaa. Sen olen huomannut, että on parempi sitten siirtää tyttö nukkumaan omaan sänkyynsä (ellen ole itse nukahtanut), koska mun vieressäni tyttö nukkuu levottomammin.

Meillä oli viikkotolkulla huonosti nukuttuja öitä, puolen-puolentoista tunnin välein heräilyä läpi yön, kunnes yht' äkkiä on tullut kaksi hyvinnukuttua yötä peräkkäin. En käsitä, mikä olisi muuttunut, mutta toivotaan, että käänne olisi pysyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisemme jätti yösyömisen itse 11 kk:n iässä. Emme edes yrittäneet luopua yöimetyksestä aiemmin, koska tyttö söi nopeasti ja nukahti heti sen jälkeen. Tämä kakkonen sen sijaan heräilee ns. ilman syytä ja tiheään.

Vierailija
4/9 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pojan kanssa lähes samanlaista noihin aikoihin. Heräsi tosin pahimmillaan vain 6-7 kertaa yössä, kun aiemmin oli herännyt kerran yössä tissille. Pääsääntöisesti tainnutin hänet tissille ja välillä isä kanniskeli tai nukutti mahansa päälle, mistä siirsi sänkyyn nukkumaan. Tuttia meilläkään ei huolita. Poika aina joko istui tai seisoi sängyssä, eikä asettunut sänkyynsä vaikka mitä yritti eli tissi tai syli olivat meillä ainoat vaihtoehdot...

Nyt, kun poika on 11 kk, hän herää korkeintaan kerran yössä tissille ja saattaa yöllä tulla sängystään minun viereeni tai keskeen nukkumaan, mutta asettuu siihen itsekseen. Siten uskon, että aika hoitaa tämän ongelman.

Kannattaa kokeilla olisiko iltasaunomisesta tai -kylvystä apua. Meillä herättiin yleensä saunomisen jälkeisenä yönä harvemmin kuin muuten.

Jaksamista teille kaikille! Toivottavasti helpotusta tulee piaan.

Vierailija
5/9 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota iltakylpyä vähän ennen nukkumaanmenoa täytyy kokeilla heti tänään, josko lotraaminen lämpimässä vedessä väsyttäisi oikein kunnolla. Unikoulu on tosiaan ollut harkinnan alla, mutta kun ite olen niin huono kestämään sitä huutoa... Mies on kyllä lupautunut hoitamaan tuon " koulutuksen" , jolloin itse voin nukkua (tuskin nukun) eri huoneessa. Täytyy vaan odotella, että tämä äiti on todellakin valmis unikouluun ryhtymään. Tsemppiä kaikille muille yökukkujien vanhemmille:).

Vierailija
6/9 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä meidän poika nukkui paremmin mummolassa ja kummilassa. Kummilassa nukuttiin kaikki vierekkäin lattialla ja mummolassa lapsi lattialla oman sänkymme vieressä.

Myös kaverini kertoi heidän poikansa nukkuvan mummolassa paremmin kuin kotona.

Liekkö vieraassa paikassa enemmän touhua, että väsyttää enemmän kuin kotona. Tiedä häntä mistä johtuu, mutta näin totesimme.

Ehkä tätäkin kannattaa kokeilla ja voihan myös yrittää levätä itse päivällä, kun on lapselle muitakin hoitajia :)

Vierailija
7/9 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun poika oli 8-9 kk ikäinen. Ensin lopetin uneen imettämisen ja siitä sitten kerralla kokonaan yöimetyksen. Yli 8 kk lapsi ei enää tarvitse yöimetystä jaksaaksen. Itsekin epäilin moista, kun neuvolantäti sitä minulle suositti, mutta meidän tosi vauhdikas (ensiaskeleet 9 kk) kaverimmekaan ei vaikuttanut aamulla edes nälkäiseltä. Siis kun oli se pari yötä kiukuteltu. Siksi lopetin yöimetyksen silloin, kun meno alkoi olla siitä huolimatta niin villiä. Hyvä mieli tuli, kun sitten lapsikin sai nukuttua rauhassa yöllä, kun ei tarvinnut koko ajan herätä tarkistamaan, onko äidin rinta vielä siinä.

Kun poika ei enää odottanutkaan saavansa rintaa yöllä, niin jo alkoivat muutkin rauhoittelut toimia. Kuten neuvolantäti minulle huomautti, niin eihän pieni vielä ymmärrä, miksi joku kerta herätessä saa rintaa ja toisella kertaa taas ei...

Vierailija
8/9 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkuu edellen yönsä aika rauhallisesti ja jos herääkin, niin rauhallisesti koskettaen laitetaan takaisin makuulleen, peitellään, pidetään hetki (aiemmin kauemmin) käsiä hänen päällään ja hän jatkaa uniaan.

Vierailija
9/9 |
01.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemassa viestissäni mainitsemani pari hyvinnukuttua yötä saivat kuin saivatkin jatkoa: tyttö on herännyt pari kertaa yössä syömään, mutta nukahtanut heti syötön jälkeen. Turha väninä on jäänyt pois. Tämä taisi taas olla se kuuluisa " jokin kausi" .

Imetyksestä: jos tyttö herää, yritän ensin rauhoitella muuten, mutta jos nälkä on, tissiä on saatava. Tyttö syö pieniä annoksia tiheästi ja yölläkin oikeasti syö. Vesipulloa ei oikein voi yrittää, kun tuttipullo ei kelpaa. Nokkamukista maitoa menee jo aika hyvin, muttei niin paljon, että nälkä sillä lähtisi. Päivä- ja yöunille tyttö nukahtaa ilman tissiä.

Esikoista imetin öisin 11-kuiseksi ja sain siitä neuvolassa kuulla. Lääkärit (keskoskontrolleissa) taas olivat sitä mieltä, että jos äiti vain jaksaa, siitä vain. Kaikki vauvat eivät pärjää puolivuotiaana ilman yösyöttöä, vaikka sitä monessa yhteydessä mainostetaankin.