Parhaat niksit flunssaisen olon helpottamiseen?
Kerätäänhän yhteen ketjuun parhaat vinkit miten voi helpottaa flunssaisen pikku potilaan oloa.
Itsellä kun on vasta yksi lapsi (4kk,1vko) ei omakohtaista kokemusta hirmuisesti vielä ole.
Nämä olen kuullut muilta
-sipulia pilkottuna lautaselle tai esim sukkaan vaavin sängyn vierelle, helpottaa nuhaista potilasta
- vickvoidetta yöpukuun (ei saa alle vuoden ikäisen iholle laittaa)
-keittosuolatipat ja nasolin tipat (nasolin yli 3kk vanhalle) nuhanenän helpotukseen
- höyryhengittely suihkussa-viileähkössä saunassa
-pinnasängyn pää päädyn korottaminen
Sellaista itse pähkäilin, että miten perhepedissä nukkuvan vauvan pääpuolta voi korotttaa? Pinnasängyssä nukkuvan oloahan voi helpottaa nostamalla pääpuolta ylöspäin, mutta miten perhepedissä? Meillä on pikkuinen nyt tosi pahassa nuhassa ja en haluaisi tuon vuoksi alkaa pinniksessä nukuttamaan..
Vinkkejä siis kiitos, uskon että kelpaava muillekin =)
Kommentit (7)
Meillä tepsi juuri tuo sipuli tosi hyvin. Laitoin sideharsoon pilkottua sipulia ja ripustin nyssäkän pinnasänkyyn kiinni. Koko huone kyllä haisi sipulille mutta nuha lähti!
Tyyny meillä on ollut pinnasängyn patjan alla ja kirjoja sängyn jalkojen alla.
Ulkoilma tekee myös hyvää jos ei kovin paljoa kuumetta potilaalla. Varsinkin jos on satanut ja ilma on kostea.
Jos on tosi kova röhä niin olen iltaisin ottanut vauvan polvieni päällä makaamaan masulleen ja olen hiljakseen taputellut lapaluiden väliin. Irrottaa tosi hyvin limaa.
On ollut myös öitä kun olen nukkunut puolittain istuvassa asennossa itse ja vauva sylissä :)
T: Nasulina kera kahden tyttösen
lisätään listaan vielä höyryhengitys, kylpyhuoneessa suihkun vieressä tai sitten höyryävä kattila pinniksen viereen ja lakanaa päälle. kattilaan voi myös pilkkoa valkosipulia. minä imetin usein tukkoista vauvaa suihkun vieressä, näin vauvan syöminen onnistui paremmin.
toivottavasti teillä pian nuha helpottaa. meidän pienokainen oli vasta vähän yli kaksiviikkoinen kun sai ensimmäisen nuhan... kyllä äitin sydäntä riipaisi kun niin pieni oli tukkoinen
Lapsen nenävarren valelu lämpimällä vedellä ylhäältä alaspäin pesualtaan päällä pistää liman liikkeelle.
Suosittelen erittäin lämpimästi tuota nenäfriidaa. Meillä oli sellainen pikkuniistäjä jolla ei tehnyt yhtään mitään. Koko ajan pelkäsin että vauva pyöräyttää päätä ja pikku putki on aivoissa asti. Tuolla nenäfriidalla saa kunnolla imaistua kaikki limat kerralla pois, välillä kyllä tuntui että äidillä itellään lähtee taju kun posket lommolla imee =)
Flunssa helpottamassa joten kyllä noista nikseistä oikeasti apua on! Perhepetimme petarin alla kasasimme tyynyjä ja toimii tosi hyvin. Nukutaan nyt kaikki vähän pää korkeammalla, mutta tosi hyvä siinä on nukkua, eipäs tarvitse erikseen tyynyäkään. Kiitos kaikista vinkeistä!
Kiehuvaa vettä kattilaan pinnasängyn viereen ja sinne muutama tippa Nuhanenä-tippoja (sis. mm. eukalyptusta).
Päivisin mahdollisimman paljon rinta-/kantorepussa, pystyasento helpottaa.
Pikaisesti kommentoin tuota perhepedissä pään kohottamista.
Me otettiin käyttöön tyyny petarin alle. Vauva nukkui meidän keskellä ja siihen kohtaan säädettiin tyyny petauspatjan ja patjan väliin. Vähän isompana ollaan vaan reippaasti annettu nukkua tyynyllä, mutta pienempänä pelkäsin tukehtumista ja siksi en viitsinyt antaa nukkua pehmeällä tyynyllä.