***Marrasmasut torstaina***
Tässä linkki eilisen turinoihin:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11299284&p=1&tm…
Kommentit (12)
Täällä alkaa olla taas luottamústa sen suhteen ettei ainakaan ihan vielä vauva synny:D...verta ei ole enää tullut, en tosin ole pyöräillyt tai kantanut mitään, maannut vain sohvalla, vähän lajitellut valokuvia oikeille paikoilleen ja käynyt askartelukaapia läpi: miten hitossa tuota kamaa kertyy joka nurkka täyteen??
Muutettiin 2,5 vuotta sitten 78m2 asunnosta puolet isompaan tilanahtauden takia ja nyt taas nurkat pursuaa...joskus mietin, mikä järki on esim. ostaa verhoja lisää, kun vanhat seisoo kaapissa yleensä vuosia?? Juuri tässä vaihdettiin keskikerroksen remontin jälkeen paneeliverhot vanhojen rissojen tilalle, tulos: kaikki vanhat verhot jäi käyttämättä..minne mä nekin työnnän? Ei ne ole sellasta kangasta joista voisi paneeliverhoja tehdä. Kirpparilla en jaksa seistä niitä enää myymässä, itsepalvelukirppikselle en jaksa niitä rehata, kukaan tuttu tuskin käyttää samanlaisia joten poiskaan en voi antaa, enkä raaski Uff:lel heittää, onhan nekin maksanu jotakin:)...sama juttu lakanoissa..ennen meidän sänkyihin mahtui normaalit lakanat, nyt uusien sänkyjen mitat ovat erikoismittaiset ja aluslakanat on pitäny uusia, yhteen sänkyyn menee juuri ja juuri parivuoteen lakana:(...ompelisko niistä jotenkin yhdistellen isompia?? Ei taida taiteellinen silmä riittää:)
Yks iso ongelma on ulkovaraston puuttuminen: ennen saatiin pyörät, kelkat, turvaistuimet ym. roina sinne säilöön, nyt meillä on vain yksi 6m2 varastohuone talossa, ja siellä on kaikki, siis ihan kaikki ompelukoneista, kukkaruukuista, suksista, parveketuolien päälysteistä kelkkoihin ja pyöränistuimiin...arghhh...ja ku niitäkin tarvitaan kuitenkin, ei ehkä joka päivä mutta kuitenkin. isompaa taloa kaivattaisiin vissiin...
Kiva että oli linkkivinkki laitettu josta pääsi katsomaan, missä kukakin synnyttää, katselin vaan että aika monesta joka sinne oli ilmoittautunut, ei ole täällä nykyään paljon jutustellut..olis kiva kuulla, mitä Kiinaan tai Usaankin kuuluu:)...
Aika huimaa tuo vatsallaan nukkuminen?? Ei onnistuisi multa ikinä, ei edes vahingossa tai parin sipukan jälkeen:)..olen kyljellänukkuja ja herään joka yö kun pitää kääntyä, olin sitten raskaana tai en, mun nukkuminen vaan on sellasta horroksessa oloa;D...mutta onhan se ihmisvartalo sellanen, että vauva siellä mahtuu oleskelemaan, muljuu vaan mukana mutta ajatuksena tekee häijyä, että nukkuu vatsallaan, ikään kuin vauvan päällä..no ei siitä varmasti harmia silti ole.
Ihana syksyinen ja sateinen ilma, pitäsiköhän vähän ulkoilla ettei aivan höperöidy tässä, ei toi Voice tai MTV paljon vaihda tota ohjelmistoonsa, osaan kohta kaikki renkutukset ulkoa, huonotkin:D
Iloista odottelua kaikille!
Niin se vaan aika menee töissä ollessa kamalan nopsaan kun huomaan että on jo torstai enkä mitään ole vielä tälle viikolle tänne kirjoittanut !
Tänään on iltavuoro joten aamun voi hyvin käyttää täällä netissä roikkumiseen ;-)
Mulla olisi vielä tämän viikon jälkeen kaks täyttä viikkoa töistä sitten reilu viikko talvilomaa josta suoraan jää aippälomalle...
Kovasti on suunnitelmia kaikista rästitöistä mitä tekee kun jään kotiin mutta mikäli aiemmat kokemukset muistan niin jää puolet tekemättä !!
Paranemista kaikille flunssan kourissa kärvisteleville, ei ole kivaa tässä tilassa sairastaa mutta onneksi meillä on koko porukka välttynyt siltä toistaiseksi, tosin esikoisella oli viikon kurkku kipeä ja lievää lämpöä mutta nieluviljely oli puhdas ja koulutakin selvisi yhden päivän poissaololla.
Mä en ole oikein ajantasalla teidän jutuistanne tällä viikolla joten kommentit saa jäädä toiseen kertaan.. sitten äippälomnalla mulla on aikaa olla täällä teidän riesaksenne asti kommentoimassa asioita ja valittamassa omaa oloa : -)
Jáksuja kaikille !!
Isotikru+tikrunpentu rv 31
Toistaiseksi ollaan täälläkin selvitty ilman flunssaa. Minulla nuhaa, mutta sen kanssa pärjää. Yöllä olisi toki mukavaa, että saisi nenän pidettyä auki. En ole uskaltanut ottaa nenäsumutetta joka aukaisisi nenän, nekun supistaa verisuonia. Onko teillä koekemusta, voiko esim. nasolinia käyttää raskaana?
Ihanat ilmat täällä ja syksyn värit upeasti esillä. Harmittaa jo valmiiksi, että pahimmat loska kelit ja pimeys osuu synnytyksen jälkeiseen aikaan. Mutta luulempa, että meidän kaikkien talvi menee tosi nopeasti, kohta onkin kevät ja aurinko paistaa ja saamme tarvitsemamme lisä energian.
Eilen testasin sovinko enää polkimien ja ratin väliin. Pitäisi huomenna lähteä hakemaan se auto huollosta ja ajella maanataina takaisin. Ehkä sen reilun 400 km jaksaa ajaa. Onhan mulla koko päivä aikaa...
Vauveli liikuskelee mielestäni ihan mukavasti. potkuja ei tule kylkiin tai pelleaan. Ajattelinkin että vauva on pystyssä. Mutta neuvolassa tosiaan kaksi terveydenhoitajaa tunnusteli ja kumpikin vakuutti että on jo kääntyntyt pää alaspäin. Taitaa sitten käsillä huotoa enemmän. Hauska yksityiskohta tunnen missä vauvan jalka on. Se on tuossa keskellä sellainen pitkä kova kumpare. Neuvola täti sanoi, että siitähän saa ihan kiinni...
sellaista täällä... Ihan mukavaa. Voimia kaikille muille odottajille.
P.s Lokakuun alussa haemme vasta kaikki vauvan roppeet. Kovasti mietityttää miten saadaan pinnasänky, parisänky ja lastensänky tungettua samaan huoneeseen. Onko ehdotuksia, siis olisiko pieniä sänkyjä sellaisia joita synnärillä vauvoilla, jossain myytävänä? Meidän pinnis on niin iso.
Germit ja perhonen 33+4
Tänään siis alko äippäloma ku alotin 50pv varhennettuna. Täytyy varmaan juhlistaa jotenki asiaa.
Nenä oli sit täysin tukossa yöllä ja oli vaikee saada henkee. En oo muuten Germit uskaltanu käyttää itekään Nasolinia nyt raskausaikana. Makuakaan en tunne enää kunnolla eli melkeen sama mitä syö vaikka onhan se ajatus tärkee ;) Olo on edelleen sen verran väsy ja voimaton etten jaksanu lähtee tyttöjen kaa nyt aamulla ulos. Kerhoon aattelin tytöt kyl viedä ni saa kivaa tekemistä. Harmittaa olla tällänen ettei jaksa mitään ku yleensä oon tosi energinen ja jaksan pitää kodin siistinä ja muutenki tykkään lähtee heti aamusta ulkoilee tyttöjen kaa yms. No ehkä tässä just viikonlopuks parannutaan!
RvaRuljanssi: Varmaan oli outo tunne herätä niin et nukku vatsaltaan! Mulla ei kyllä onnistuis enää millään: enkä muutenkaan tykkää nukkuu vatsallani. Nyt onnistuu enää vaan kyljellään (on onnistunu muutaman viime kuukauden) ja ku kylkee vaihtaa ni on pakko nousta istuu.
Nin@Erik@: Teillä on ruhtinaallisesti tilaa teijän kodissa. Meillä on 77 neliön kolmio ja kohta meitä on 5. No tytöt jakaa toisen makkarin ja vauva mahtuu hyvin meijän makkariin joten ei tilasta oo vielä puute. Enemmänki parin vuoden kuluttuu lisätila ois kivaa ku esikoinen menee kouluun. Me ollaan kyl kateltu neliöitä tältä seudulta...
Musta on nykyään tullu sellanen et kaikki tarpeeton tavara saa lähtee kiertoon. Kysyn eka sukulaisilta ja kavereilta ja sit laitan uffiin jos ei kukaan tarvi. On alkanu ahdistaa se et kamaa on niin paljon ja tilaa vähän eli on pakko karsia jatkuvasti. Onneks tuli taas käytyy tyttöjen vaatteet ja kengät läpi nyt syksyn alussa ja taas lähtee kassi uffiin ja huonot vaatteet meni jo roskiin.
Germit: Mä taas tunnen vauvan pepun ja pään ku se jumppaa välillä aika villisti :) Meillä muuten oli ennen yhessä makkarissa parisänky, jatkettava sänky sekä pinnasänky. Ahdastahan se oli mut silti saatiin viel kaappien ovet auki ja näitä kaappeja oli yks koko seinä täynnä. Ja ku kuopus sai jatkettavan sängyn ni sit oli viel vähän vähemmän tilaa. Kaikkeen tottuu kyl ja oli ihan fantastista ku muutettiin 12 neliöö isompaan kolmioon eli tähän nykyiseen 77 neliöiseen ja tytöt pääs nukkuu omaan huoneeseen.
Nyt auttamaan tyttöjä askartelussa ennen ku matotki on täynnä liimaa!
Tarald ja tiitiäinen 31+5
Parikin ketjua on aiheesta ollut lähiaikoina (joskus mietin että käyttääkö kirjoittajat ollenkaan haku-toimintoa?):
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11236843&p=10&t…
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11179370&p=8&tm…
KL.
Tänään on kyllä koko päivä ollut kiukuttelua. Lapset on olleet sekä kotona että täällä töissä sellaisia, että voisin koko joukon halvalla myydä........ ei vais. Toivottavasti kiukku laantuu illemmalla siivotessa. Mun vanhemmat on luvanneet ottaa koko meidän katraan yökylään viikonloppuna. Sen ajatuksen voimalla elelen. Mitään suunnitelmia ei ole, mutta kunhan on hiljaista.
Eilen kävin nlassa. Oli outo sijainen. Mitään uutta ei kuulunut paitsi että sain sairaalaan lapun jonka täyttää että ennakkotoiveet menis perille. Niitä ei kuulemma enää varsinaisesti tehdä, mutta kun mä oon ollut niin nopea synnyttäjä niin on hyvä että toiveet on paperilla, jotta menevät perille, jos en itse ole puhekunnossa (hui mikä ajatus mutta aika realistinen kyllä). ei mulla kummempia toiveita oo, lähinnä se, että kivunlievitystä ehdittäis antaa vaikka menis nopeestikin. Ja mietin toivoako osastoa...
Tervehtymistä flunssaisille!
A-K, 32+5
Olin eilen jo neuvolalääkärissä, koska viime päivät on huimannut. Hb näytti 97, mutta tänään lääkäri soitti, että labrojen mukaan se olikin yli 120, joten ei tarvitsekaan rautaa popsia kaksin käsin, yksi päivässä riittää. En sitten tiedä mistä lie huimaus johtuvan, no verenpaineet ovat koko ajan olleet kovin alhaiset, liekö siinä syy. Labroja otettiin tosin jos jonkinmoista, toivottavasti niissä ei kuitenkaan mitään ihmeellistä ole.
Lääkäri määräsi loppuviikoksi sairaslomalle. Olisi laittanut pidemmäksi aikaa, mutta haluan mennä ensi viikolla kolmeksi viimeiseksi päiväksi töihin. Sittenhän mulla alkaa äitiysloma. Paikat on edelleen kiinni, joten ei huolta, että vauva vielä syntyisi. Uskaltaa surutta lenkkeillä koiran kanssa, vaikka silloin supisteleekin. Jos tulisi hieman aikaisemmin kuin esikoinen (meni 10 päivää yli).
Ihanan huolehtiva lääkäri olikin. Varmisteli, että onko esikoiselle hoitopaikka vielä, kun jään äippälomalle, jotta saan levättyä. No mehän ei olla vielä tyttö ottamassa pois hoidosta, joten eiköhän sitä päivisin saa lepäiltyä ihan riittämiin.
Mä olen kyllä sellainen, että heitän kaikki turhat tavarat pois. Joskus ärsyttää kun mies ei raaskisi heittää mitään pois, ei luopuisi risaisista paidoistaankaan. Juuri tässä kylmästi heitin miehen risasia T-paitoja pois, uhkasin käydä muutkin vaaatteet läpi, jos ei itse tee sitä. Olen kyllä surutta heittänut Uffillekin vaatteita. Siten saa säilytystilat riittämään ihan mukavasti. Tosin pitäisi mennä ostamaan Ikeasta miehen kengille säilytyslaatikkoja (meidän perheessä miehellä on eniten kenkiä, kun ei luovu vanhoista sitten millään) ja tytölle hyllyyn säilytyslaatikoita.
No nyt siellä alkoi satamaan, juuri kun pitäisi viedä koira ulos ja hakea tyttö hoidosta. Ehkä vain menen rohkeasti kastumaan ulos.
Rv tasan 34
Ollaan koko perhe kunnon flunssassa. Etenkin minä ja tyttö 2 v. Ääntä ei tule kurkusta, joten tänään jäänyt lapsille huutaminen vähiin... Päätä särkee ja olo on muutenkin karmea. Tyttö ei tee muuta kun kitisee ja on valvottanut pari viimeyötä. Toiveissa olisi ollut että neiti olisi muuttanut ennen vauvan syntymää nukkumaan veljensä kanssa samaan huoneeseen " isojen" sänkyyn, mutta viime viikot onkin tullut pinnasängystä viereen jo puolenyönaikaan ja siinä sitten potkiskellut lopun yötä.
Eilen oli neuvola ja sf oli 29, ilmankos on olo tukala ja hengitys vaikeaa; kaksi edellistä lasta kun ovat olleet tasan kolmekiloisia syntyessään ja sf mitta on mennyt niissä raskauksissa käyrien alla ja nyt siis yläkäyrällä ollaan. Vähän hirvittää mikä 5 kiloinen sieltä on tulossa... RR oli matala, mutta turvotuksia reilusti ja proteiinit pissassa yhdellä plussalla. Th sanoi että voi kyllä johtua flunssastakin tuo proteiini, mutta seuraillaan nyt tilannetta ja paineita. Hirvittää vaan ajatuskin että joutuisin sairaalaan makoilemaan ja odottamaan synnytystä. Mihin lapset, mies kun ei lomaa voi pitää. Poika 6v jo pärjää muidenkin hoivissa, mutta neiti on tällähetkellä niin äidin perään että tilanne hirvittää!!! Olo on niin nuutunut ja väsynyt, mutta pitäisi alkaa huomisia 2v synttäreitä järjesteleen. Pitää taas pitää kolmessa erässä kun on niin paljon vieraita, eikä kaikille tietenkään sovi tulla tiettynä päivänä. Koettakaahan jaksella masujenne kanssa!
T.Rypäle ja pikkuihme rv 30+6
Hyvin pitkästä aikaa tänne rustailen..Hyi,laiska minä. Juttujanne olen kyllä ahkerasti seuraillut. Esikko kun aloitti tuon iltapäiväkerhon silloin elokuussa ja mieskin sai vihdoin töitä,niin tuntuu että kaikki aika menee tähän kodin ja arjen pyörittämiseen. Iltasin onkin sitten niin poikki, että ei jaksa kun maata raatona sohvalla.
Pahimmilta flunssilta ollaan mekin onneksi vältytty vaikka molemmilla lapsilla nenät vuotaakin. Kunhan nyt vaan kuume pysyisi poissa.
On: Vatsa kasvaa tasaiseen tahtiin ja vauva on selvästi illan virkku. Päivällä tulee satunnaisia muljahduksia ja illalla sitten senkin edestä. Raskaus on tähän mennessä sujunut hyvin ilman onkelmia. Raudat jouduin tosin pari viikkoa sitten hakemaan. Mutta jotenkin samaa kaavaa tuntuu menevän,kun noiden kahden edellisenkin kanssa. Saa nähdä,mennäänkö sitten taas lähes 2 viikkoa yli lasketun tämänkin epelin kanssa..:) Tosin olen kyllä jo henkisesti valmistautunut siihen, että ei se niin haittaa.
Vauvalle ei olla ihmeempiä hankintoja tehty edelleenkään,kun kaikkea oikeastaan on jo ennestään. Uusi sitteri ostettiin alesta ja vielä pitäis hommata uusi turvakaukalo autoon. Vanha oli päässyt homehtumaan tuolla varastossa ja oli kyllä sen näkönen, että en tätä vauvaa enää kyllä siihen laita. Tietääkö kukaan, mihin noita vanhoja turvakaukaloita/sitterin runkoja/matkarattaita voi viedä hävitettäväksi? Onko se sitten suoraan kaatopaikalle vaan...Tai eipä taida kauheasti vaihtoehtoja olla, kun ei meillä oikein muuta kierrätyspistettä tässä lähettyvillä ole.
Jahas,nyt loppui äidin rauha..Portaista kömpii nukkuneen näköisiä lapsia.Siispä välipalan laittoon.
kolmenkopla ja kaiffari rv 33+2
Ruoka on uunissa, sitä odotellessa aattelin pari riviä näpytellä... Oon tänään ommellut vauvalle tilkkupeittoa, sellaista jonka päällä saisi sitten lattialla köllötellä. Ihan hauska projekti vaikka viimeksi oonkin joskus yläasteella tilkkutöitä ommellut. Eilen sain viidennet hahtuvavillahousut valmiiksi; kaikki on vähän eri kokoisia ja mallisia, saa sitten nähdä mitkä ovat hyvät käytössä. On ollut kyllä mukava olla vain kotona ja touhuta kaikenlaista ja käydä kävelylenkeillä! Oon tässä miettinyt, milloin voisi vauvan vaatteet pestä ja laittaa kaappiin. Ehkä se on vielä vähän aikaista, ehtivät pian tunkkaantua uudestaan... :)
Flunssa vaivaa täälläkin, vaikka onneksi se on jo vähän menossa ohi. Kurkussa on sitkeetä limaa joka ei tunnu millään irtoavan. No, enpä ole ainoa. Paranemisia kaikille räkäpesille! :)
En minäkään osaa mahallani nukkua, kylkiasento on ehkä paras. Iltaisin kyllä lueskelen kirjaa vielä sillai puoliksi mahallani. En usko että vauva siellä lytistyy, kyllä sen niin hyvässä suojassa pitäisi olla.
Germitille ja Taraldille mun piti sanoa, että kyllä sitä Nasolinia voi käyttää ihan huoletta sen kymmenen päivää. Pitempäänhän sitä ei saa käyttää oli sitten raskaana tai ei. Nuo on niin paikallisesti vaikuttavia aineita kuitenkin. Ja Taraldille onnittelut loman alkamisesta!
ON: Maanantaina oli neuvola ja siellä kaikki hyvin. Pissassa ei mitään, hemppaa ei mitattu, verenpaineet ok. Sf huitelee edelleen omia latujaan käyrien yläpuolella (33cm, rv 31+3), mistä syystä sain lähetteen kokoarvioon viikolle 36. Onhan se ihan kiva sitten saada suunnilleen tietää, minkäkokoista pötkälettä punnertaa ulos... :) Tätin mukaan ipana on edelleen raivotarjonnassa ja syke vaihteli 140-150 välillä.
Vauveli liikkuu paljon, mutta minä en osaa kyllä tunnistaa mikä töytäisy on mistäkin peräisin. Tuossa vasemmalla ylhäällä puskee monesti jokin iso, olisikohan sitten takapuoli. Hikkaa on monta kertaa päivässä ja välillä ihan koko maha hytkyy. Sitä on hauska katsella. :)
Supisteleeko teillä paljon? Tai mikä on paljon... Mulla on tänään ollut erityisen supparirikas päivä vaikken mitään kummallista oo tehnytkään. Keskimäärin varmaan pari-kolme kertaa tunnissa vetää ihan kovaksi. Mun maha varmaan järkyttyi eilisestä synnytysvalmennuksesta niin pahasti että ei nyt osaa olla aloillaan ollenkaan. Katsottiin videolta pari synnytystä, ja aijaijai että teki kipeää! Aattelin jo että perun koko homman ja palautan äitiyspakkauksen, ei me tarvitakaan yhtään lasta. Vaikka kuulemma vieraan synnytyksen kattominen voi tuntua paljon pahemmalta kuin sitten oma aikanaan. Vähän meinaa vain pelottaa... näin ensimmäistä odottaessa on niin vaikea miettiäkään mitä on tulossa. Jos teillä kokeneemmilla on antaa lohdun ja neuvon sanoja, niitä otetaan ilolla vastaan!
Nyt kuulemma pitäis mennä syömään. Mukavaa illanjatkoa!
-Ama-riia rv 31+6
Ajattelin aamulla että käyn illalla kävelyllä kun lupasi hyvää ilmaa niin mitä vielä.. vettä sataa taas. Toinen päivä vai kolmas sisällä. Oma mokahan se on. sain tänään ainakin ommeltua reunaverhon tai mikä se nyt olikaan niin tuon äippäpaketin reunalle.
Ihanaa kun mies tulee huomenna kotia illalla ja lähtee taas sunnuntaina. Onneksi olis enää yksi viikko yksinään oloa kotona. Olen ollut vasta neljä päivää kotona ja tuntuu että hypin seinille. Lomailu ei sovi minulle!!!!
Taraldille onnea äippäloman alkamisen johdosta!!!
Monella on ollut supistuksia, mut en ole ainakaan rekisteröinyt niitä. Vauvalla on aamuin ja illoin virtaa ja pikku peppu tuntuu välillä jommalla kummalla puolella. Käsien ja jalkojen tunteminen on aivan ihanaa! Melkein joka päivä on ollut hikka vaavilla.
Sanle: Kävin tänään siellä fysioterapeutin luona. Annettiin jumppa ohjeita ja meitä oli pari jotka synnyttää tämän vuoden puolella ja loput olikohan kolme ensi vuonna. Yhdellä ei ollut vielä mahaakaan. Taisin olla ainut joka tekee täs lähi aikoina. Sen käsityksen sain että jumppaaminen olis pitänyt aloittaa jo pari kuukautta sitten....
-tulppa ja hiplaaja-
rv 33+1
Kovasti tuntuu marraskuisilla olevan flunssaa liikkeellä. Pikaista paranemista kaikille! Toivottavasti tässä itse kuitenkin säästyisi näiltä räkätaudeilta. Niitähän liikkuu oikein aaltoina varsinkin kouluissa ja päiväkodeissa näin syksyllä, ja yleensä olen tartunnoille oikea magneetti. Ihme kyllä, tänä syksynä kaikki flunssat ovat ainakin toistaiseksi kulkeneet ohitseni. *helpotuksen huokaus*
En ole taas muutamaan päivään kirjoitellut ollenkaan. Lukemassa olen kyllä jaksanut käydä, mutta jotenkin tuo sisään kirjautuminen on tuntunut liian vaivalloiselta...
Muistelen, että joku tuossa taannoin kirjoitti heränneensä selinmakuulta ja näin saaneensa uuden nukkumisasennon. Itse heräsin viime yönä täysin [b]vatsaltani[/b] eikä se tuntunut missään! Siis aivan kuin en olisi raskaana ollutkaan. Voikohan sitä nukkuessaan jotenkin lytistää vauvan?
Eipä tässä sen kummempia. Maanantaina kävin neuvolassa ja kaikki oli hyvin. Hemoglobiinikin oli lähtenyt hieman nousuun, vaikka alhainen (117) oli yhä. Painoa on tullut kuulemma juuri sopivasti - mitä ikinä tarkoittaakin.
Mukavaa työ-/lomapäivää marrasmasuille!
RvaRuljanssi ja Nuu 30+2