Miksei ympärilläni ole onnellisia ja tyytyväisiä ihmisiä? Pelkästään kamalia energiasyöppöjä?
Jokaisella on omat murheet ja minäkin olen saanut osani. Olen kovasti joutunut tekemään itseni kanssa töitä, että voisin täysin hyväksyä esim isän alkoholismin, vanhempieni eron, veljeni minuun kohdistaman henkisen ja fyysisen väkivallan. Ja tänä päivänä voin sanoa, että olen onnellinen, koska olen pystynyt muuttamaan asenteita hieman oikeampaan suuntaan.
Mutta miksi ympärilläni olevat onnettomat ihmiset haluavat kaataa jatkuvasti omaa pahaa oloaan minun niskaani. Puhelut ja vierailut vanhempien ja sukulaisten luona on minulle täyttä työtä. Jälkeen päin saatan tuntea itseni todella väsyneeksi, kuin olisin tehnyt pitkän päivän töitä. Nämä ihmiset imevät energiaani ja haluavat upottaa minutkin omaan suohonsa.
Väsyttää.
Kommentit (18)
Lähtökohtahan on se, että muita ei voi muuttaa, ainoastaan itseään.
Älä siis suostu ottamaan vastaan toisten murheita. Kuuntele sen minkä jaksat, sitten sano kohteliaasti voi voi tai jotain muuta ja koita unohtaa koko juttu.
Älä tapaa pahempia energiasyöppöjä jos ei ole aivan pakko. Karsi elämästäsi turhat ihmiset ja hakeudu sellaisten seuraan, joilta itse saat hyvää energiaa.
Voimia sinulle!
- asenteet yleensä " periytyvät" sukupolvesta toiseen, jos niitä ei tietoisesti yritä katkaista. Siten emotionaalisesti laiminlyövä kasvatus näkyy helposti juuri arvottomuuden tunteina, pessimistisenä ja kyynisenä suhtautumisena asioihin.
Hienoa, että olet pystynyt analysoimaan tunteitasi ja taustaasi ja siten olen pystynyt vapautumaan ainakin joistakin taakoista ja rasitteista, joita lapsuuden kokemukset ovat sinulle aiheuttaneet.
Ehkä kannattaisi tosiaan pitää omasta hyvinvoinnista huolta ja yrittää muuttaa omaa käytöstä suhteessa sukulaisiin - voisitko vaikka keskeyttää valitysvirret ja ohjata keskustelua johonkin mukavampaan suuntaan? Aina ei ole pakko kuunnella toisten murheita, voi ystävällisesti mutta päättäväisesti todeta, että nyt en jaksa olla tukena ja kuunnella.
minulla on ihan samoja ongelmia...
olet liian hyvä kuuntelija, se on vika.
b) Noi vaikeudet on jättäneet suhun sellaiset jäljet, että onnettomat ihmiset tunnistaa ne ja katsoo että voivat puhua sulle. Tosiaan iloisilla, energisillä, vahvaitsetuntoisilla ja optimistisilla ihmisillä tuskin on tätä ongelmaa?
Sitähän minä saan aina kuulla. " mä nyt kerron sulle tämän asian, joka mulle tapahtui, kun sulle on helppo puhua ja muut ei musta välitä. Ja sähän voisit käydä piristämässä sitä tätiä sairaalassa, kun se on niin alla päin, kun ei taida olla enää paljon elinaikaa. Sä oot sellasessa niin hyvä. Ja eihän siellä sitten kukaan muu käy, jos sä et mene. Eikä kukaan muu kuuntele ja ymmärrä kuin sä."
Kun joskus tekisi mieli huutaa päin naamaa ihmisille, että mua ei oikeasti kiinnosta toisten huolet pätkän vertaa. Haluan huolehtia vain itsestäni ja perheestäni.
Ja usein ajattelen, että nämä ongelmissaan märehtivät ihmiset ovat itse ajaneet itsensä ongelmiinsa ja valinneet osansa.
Semmosta.
ap
Vierailija:
Sitähän minä saan aina kuulla. " mä nyt kerron sulle tämän asian, joka mulle tapahtui, kun sulle on helppo puhua ja muut ei musta välitä. Ja sähän voisit käydä piristämässä sitä tätiä sairaalassa, kun se on niin alla päin, kun ei taida olla enää paljon elinaikaa. Sä oot sellasessa niin hyvä. Ja eihän siellä sitten kukaan muu käy, jos sä et mene. Eikä kukaan muu kuuntele ja ymmärrä kuin sä."Kun joskus tekisi mieli huutaa päin naamaa ihmisille, että mua ei oikeasti kiinnosta toisten huolet pätkän vertaa. Haluan huolehtia vain itsestäni ja perheestäni.
Ja usein ajattelen, että nämä ongelmissaan märehtivät ihmiset ovat itse ajaneet itsensä ongelmiinsa ja valinneet osansa.
Semmosta.
ap
Kurkkua kuristaa jo valmiiksi kun ajattelenkin häntä.
Se vaan on sellainen ettei kukaan jaksa sitä. Mutta minkäs teet kun sukua on.
Mikset ota itseäsi niskasta kiinni ja hoida ongelma pois kieltäytymällä kuuntelemasta. Ihme energiasyöppö täällä valitat..
Ehkä mun ongelmani onkin se, että en välitä tarpeeksi, mutta välitän kuitenkin.
En jaksaisi kantaa muiden taakkoja, mutta silti tuntuu pahalta jättää ihmiset oman onnensa nojaan.
ap
vapaasti ja oikeasti lakkaat kuuntelemasta kun valitusvirsi alkaa, miehet ovat tässä hyviä :) Siis jos oikeasti sua ei kiinnosta kuunnella, suljet vain korvasi ja kun puhe lakkaa otat muina miehinä puheeksi esim. " Aivan ihanan raikas syysilma tänään. Huomasitko kauniin ruskan puissa?" Tämä on sellainen vaivihkainen tapa osoittaa ettei halua puhua ongelmista vaan kevyemmistä aiheista.
Itse olen onneton ja arjen uuvuttama ja ihan varmasti sorrun liiankin usein märehtimään ongelmia ja pahaa oloani ystävieni seurassa. Ja tällaista vihjausta itse toivoisin jos jotakuta häiritsee juttuni.
yltiöpositiiviseksi. Kun he valittavat murheitaan, niin kerro, että ajattele, kuinka afrikassa lapsilla ei ole nälkää tai sillä on sitä tai tätä. Pyydä heitä ajattelemaan kuinka kivaa on kun linnutkin laulaa jne. Tuskin he viitsivät sinulle pitkiä aikoja valitella.
optimistit vetää toisiaan puoleensa pitää varmasti paikkansa.
Itse en tykkää kuunnella kun ihmiset kehuvat kuinka hyvin heillä menee ja kuinka hyvä onni heitä on kohdannut.
t:13
mukaan juttuun on loukkaavaa ongelmistaan puhuvaa kohtaan. Sellainen vähättelee toisen ihmisen oikeutta tuntea kuten hän tuntee.
Mielestäni se on verrattavissa siihen että jos kehut kuinka lapsesi oppi juuri puhumaan niin toinen vastaisi että: " Naapurin puolta nuorempi lapsi puhuu jo huomattavasti sujuvammin kuin sinun lapsesi."
t:13
Se on just sitä, että vedetään toisen jalkojen alta matto. Mutta sitähän ap juuri valitteleekin, ettei jaksa kuunnella muiden murheita.
Keino tämäkin.
Sen voi tehdä ihan ystävällisesti, sanoa vaikka että nyt on sellainen tilanne, etten jaksa kantaa enempää taakkaa kun mitä jo nyt minulla on, mutta palataan vaikka tuohon sinun ongelmaasi ensi viikolla, kun olen vähän kerännyt voimia. Aina ei tarvitse olla apuna ja kuulijana, ja sen voi mielestäni sanoa suoraan. Kaiken maailman kepulikonstit tuntuvat varmasti ystävästä paljon vihamielisemmisiltä ja epäreiluilta, ja voivat vaikuttaa suhteeseen. Varmastikkaan kukaan ei loukkaannu ainakaan pitkäksi aikaa, jos kertoo omien voimavarojen vähäisyydestä.
kanssaihmisesi eivät muutu, jos haluat muutosta tilanteeseen, joudut nyt itse tekemään aloitteen. Uskallatko?
Olette ajautuneet tiettyihin vuorovaikutuskuvioihin, ne eivät muutu ilman että muutat itse käytöstäsi. Sen voi tehdä ihan ystävällisessä hengessä. Pelkäätkö, ettet ole enää hyvksytty ja rakastettu, jos et toimi kuten toiset sinun olettavat ja haluavat toimivan?
Oletko kenties läheisriippuvainen?
Miten voisit määritellä omat rajasi?
Et voi auttaa ketään, jos itse väsyt ja uuvut.
mutta ei minusta ole sanomaan kenellekään etten halua kuulla hänen ongelmistaan.
Tyhjästä kiposta muiden on vaikea ammentaa. Pidä huoli, että omat energiasammiosi täyttyvät jatkuvasti lisäämällä sellaisten asioiden tekemistä, jotka antavat iloa ja mielihyvää. Ja pistä rajat muiden vaateille. Sinä olet itse vastuussa omasta hyvinvoinnistasi. Kärsit tilanteesta, muuta sitä. Ne, jotka rakastavat sinua ja välittävät hyvinvoinnistasi oikeasti, ymmärtävät kyllä. Muiden ymmärryksellä ei ole väliä.
että me vedämme samanlaisia ihmisiä puoleemme kuin itse olemme. Opitimistin lähellä ei pessimistit viihdy. Pessimistin lähellä ei optimistit viihdy.
Eli minä ehdotan, että alat käyttäytymään toisella tavalla. Ehkäpä nuo energiasyöpöt kaikkoavat ympäriltäsi,koska eivät enää kestä sinua.