Ihan sama miten tilit järjestetty, kunhan perheen SISÄISET elintasoerot eivät ole liian suuret!
Siis mielestäni ydinkysymys noissa raha-asioissa EI ole se, onko yhteiset vai eri tilit, vaan pikemminkin se, onko perheen sisäiset elintasoerot liian suuret. Eli joutuuko toinen vanhemmista kärvistelemään ilman mitään ylimääräistä, kun toinen taas käyttää tuhansia euroja omiin harrastuksiinsa. Tuota ihmettelen suuresti. Tai että vanhemmat tuhlaavat, mutta lapsi elää hädintuskin siedettävällä tasolla esimerkiksi vaatteiden suhteen (tällaisenkin perheen tiedän).
Kommentit (8)
Rahat voi olla yhteisiä oli ne sitten samalla tai eri tilillä. Mutta todellakin tiedän niitä, jossa äidille ei äitiysloman tai hoitovapaan aikana jää penniäkään käyttöön, vaikka mies pystyisi matkustelemaan ja harrastamaan vaikka miten. Kun kaikki yhteiset maksetaan aina puoliksi ja loput on omaa, usein näissä systeemeissä vielä lasten kulut onkin äidin kuluja, eikä kuulu yhteisiin.
Tuntuu uskomattomalta että sitä jaksetaan aina taivastella kuinka meillä on yhteisen tilin lisäksi myös omat - ei se tarkoita ettemme tarvittaessa ottaisi rahaa pois niiltä omilta tileiltämme ja antaisi toisillemme!
Jos meillä olisi VAIN yhteinen tili, olisi paljon hankalampaa miettiä omiin menoihinsa kuluvia rahoja, kun pitäisi samalla arvailla että minkähän verran mitäkin mies on ehkä ajatellut tässä kuussa ostavansa. Nyt se menee niin päin, että jos miehellä on esim. tulossa omaan autoonsa remppaa johon menee ylimääräistä rahaa, se kertoo minulle ja autan parhaan kykyni mukaan. Jos pystyn. Jos ylimääräistä rahaa ei yksinkertaisesti ole niin siihen ei kyllä auttaisi yhteinen tilikään.
että jotkut miehet pitävät LASTEN menoja äitien menoina. Huh huh, en ymmärrä logiikkaa.
ja minä suon miehelleni joka tienaa enemmän mielelläni kalliin harrastuksen enkä vaadi, että sama raha olisi annettava minulle hoitovapaalaiselle. Mies maksaa kaikki laskut ja lyhentää yhteistä asuntolainaa, minusta saa vapaasti käyttää jäljelle jäävät rahat itseensä.
Minusta on käsittämätöntä itsekkyyttä esim. sellainen tilanne, jossa nainen on kotihoidontuella ja mies vain tuhlaa kaikki rahansa omiin menoihin. Nainenhan hoitaa YHTEISIÄ lapsia kotona.
Jos minulla olisi noin itsekäs mies, lähtisin välittömästi töihin ja tekisin PALJON ylitöitä. Mies luonnollisesti saisi hoitaa sen ajan yksin lapsia. Sitten kiitokseksi miehelleni lähtisin YKSIN matkustelemaan rahoillani. Mies jälleen luonnollisesti hoitaisi yksin lapsiamme.
mä kyläl mietin monesti että joku mkasaa 10e, on mulle iso summa ku nsiläl saa jo ruokaa vaikka kuinka paljon. Ja mies samaan aikaan suunnittelee taas yhden harrastusvälinnen ostoa, eikä maksa kuin 3000e. Meillä suuri elintasoero vaikka kummallakin käyttöoikeus toisen tileille. Mutta en oo koskaan tottunu elää leveesti. näen turhuutena ostella mitäään.
oletko tosiaan sitä mieltä että yhteisten lastenne hoito ei ole yhtä tärkeää kuin työssäkäynti? Eikö miehesi halunnut lapsia? Tuo on juuri se asia mitä en näissä jutuissa ymmärrä, siis se asenne että lapset ovat jotenkin äidin juttu.
Ja kunhan ei vain toinen maksa asuntoa omiin nimiinsä samalla kun toinen maksaa laskuja. Ja kunhan esim mies ei pidä lasten menoja äidin menoina.