perhepäivähoitajan koulutus
Luettuani keskusteluista,ihmettelin erästä kommenttia,että perhepäivähoitajaksi ryhtyvällä ei muka tarvitse olla mitään tutkintoja.. Itse ainakin arvostan perhepäivähoitajia,ja tiedän monta perhepäivähoitajaa,jotka ovat lähihoitajia sekä lastentarhanopettajia. Perhepäivähoitajan työssä tarvitaan ehdottomasti koulutuksen tuomaa ammatillista osaamista,jotta kykenee antamaan lapsille hyvää varhaiskasvatusta. Ja perhepäivähoitajalla pitää olla vähintään perhepäivähoitajan koulutus,joten kuka tahansa ei voi perhepäivähoitajaksi ryhtyä,niinkuin ennen.
Kommentit (10)
joita ei edes ole. Ei ole mitään lakia joka vaatii perhepäivähoitajalta koulutuksen, ei yksityiseltä eikä kunnalliselta.
Hoitajan puuttuva koulutus ei ole hyväksyttävä syy hoitopaikan vaihtoon. Olet taas alussa 4kk:n jonossa jos vaadit paikan vaihtoa.
Kelan tukia ei saa jos tuo hyväksyvä päätös puuttuu tarkastus ja lausunto paperista. Koulutus oli toivottavaa!
Minun kuntani ei vaadi koulutusta. Ei MITÄÄN koulutusta.
Joten puhu vasta kun varmistat faktat
Minua ei vakinaisteta mutta pelkoa työn loppumisesta ei ole. Kaksi kertaa olen aloittanut opinnot ( on muuten tosi hyvä) mutta n. 3kk päästä lopettanut. Työpäiväni ovat 11-12h ja koulu oli illalla 18-21. Ruokakauppaankin olisi pitänyt ehtiä ja paikat siivota ennen kuin lapset aamulla tulevat hoitoon. En vaan jaksanut :(
ammatillinenpätevyys ja saanko uuden hoitopaikan?
ammatillinenpätevyys ja saanko uuden hoitopaikan?
ja olla oikeutettu uuteen hoitopaikkaan?
että luotettavan kouluttamattoman kieltäneille ainakaan mistään puun takaa uusi paikka liikenisi. Eikö sekin kerro jotain päivähoitajien pulasta, jos paperittomia palkataan.
Ei todellakaan ole syy kieltäytyä hoitopaikasta jos hoitajalla ei ole koulutusta. Lasten hoitoahan ei kirjoista opita. Tekemällä oppii. Hoitaja voi olla todella pätevä työhönsä vaikka ei olisikaan koulutusta .Ei se koulutus takaa että lapsesi saa yhtään sen parempaa hoitoa.
Kaupungin/kunnan päivähoidon ihminen tekee "tarkastuksen" ja selvittää koulutuksen. Täällä käy kaksi ihmistä yhdessä tekemään tuon tarkastuksen. Koulutusta tarvii löytyä ja jos ei löydy niin toivovat koulutuksen suorittamista. Eli tämä on se päivähoitolain mukainen systeemi.
Lähettävät tämän sijaintikunnan tarkastus ja lausuntopaperin sitten johonkin ylemmälle taholle (voisko olla lääninhallitus?en muista) Jos tämä päätös uupuu, ei hoitaja saa kelan tukia.
Tiedän parikin ihmistä joita ei tarkastuksen jälkeen hyväksytty.