Istumatyöstä(kö) supistuksia?! Muita?
Mulla menossa 18.sta raskausviikko ja kolmas viikko alkoi töissä. Siitä lähtien on ollut supistuksia useitakin päivässä. Stressiä ei ole lainkaan, ei työssä eikä kotona. Supparit on enemmän kipeitä kuin säännöllisiä, muttei mitään huolestuttavaa kuitenkaan. Tämä on kolmas raskaus, lapset aika pienillä ikäeroilla.
Edellisessä raskaudessa oli myös supistuksia näillä viikoilla, alkoi rv15+ kuten nytkin. Mutta nyt ne on olleet kipeämpiä ja on tullut useammin.
Kyselen nyt siis muilta istumatyöläisiltä, että onko teille tullut supistuksia juuri tästä istumisesta ja paikallaanolosta? Mistähän se johtuu? Itse en ole keksinyt muuta syytä näille. Kyselen ensi viikon neuvolassa vähän mitä terkka on mieltä, mutta ajattelin, että täällä on varmasti enemmän kokemusta asiasta.
Mikaela ja Helmi rv17+2
Kommentit (3)
Mä olen jäänyt molemmissa aiemmissa raskauksissa sairaslomalle n. 3vk ennen äitiysloman alkua juuri tuon takia, ettei veri kierrä. Aloin saamaan sellaisia " kohtauksia" , että tuli kylmä hiki, hirveän huono olo ja sydän alkoi takomaan yli sataa. Ja siis vain istuessa. Niiden kanssan kärvistelin aikani jonka jälkeen painuin lääkäriin. Hän sanoi, että vauva painaa suuriin suoniin, jolloin veri ei pääse kiertämään. Ja että on yleistä juuri istumatyöläisille. Mulla ne kohtaukset kesti yli tunnin putkeen (koska en päässyt töissä lepäämään) ja alkoivat toistumaan monta kertaa työpäivän aikana, joten eipä siihen sitten jäänyt normaalioloista työaikaa juuri yhtään.
Toivottavasti sinä pystyt olemaan vielä töissä, tai ettei ainakaan tule noita kohtauksia. Ovat tosi ikäviä. Pelkään kyllä, että sama on mulla taas edessä, koska kohtauksia on tullut jo pari näillä viikoilla.. Mutta toivottavasti ei, kun en muutenkaan ehdi olemaan kuin 4,5kk töissä tässä välissä ;)
Hyviä vointeja sulle!
Ja kertokaahan lisää kokemuksianne!
Ekassa raskaudessa supisteli todella kipeästi (ja epäsäännöllisesti) rv14 alkaen ja olin rv16 alkaen loppuraskauden saikulla (ei kiva). Luultavasti johtui työstressistä, mutta eihän sitä tiedä oliko istumatyöllä oma vaikutuksensa. Tuolloin istuin yli 10h " putkeen" , kun on niin pitkät työmatkat.
Tässä toisessa raskaudessa ei ole juurikaan supistellut. Otan asiat alitajuisesti jotenkin rennommin. Pää ei enää kestäisi pitkää sairaslomaa, joten pakko ottaa rennosti.
Mulla on ollut tässä raskaudessa noita kohtauksia, viimeksi tänä aamuna ja ne on oikeasti tosi hirveitä.
Olen vaihtanut työtuolin satulatuoliin. Sen ansiosta veri pääsee kiertämään paremmin jalkoihin ja tulee noustua useammin seisomaan. Kaikki selkä- ja niskasäryt ovat myös hävinneet.
Vaikea kuitenkin kuvitella, että satulatuolista olisi apua supistuksiin. Mutta eihän sitä koskaan voi tietää, jos ei kokeile.
Eipä tästä mun sepustuksesta ole tainnut olla apua...
Justus rv22+6
Ja liitoskivut vaivasivat. Olin juuri 1,5 vkoa saikulla ja kotona olo oli aika hyvä, muutamana päivänä supisteli. Lääkärineuvolassa rv 27+1 oli kohdunsuu sormelle auki ulkoa (kuulema normaalia uudelleensynnyttäjille).
Nyt istunut aamupäivän töissä ja liikkeellelähtö tunninkin istumisen jälkeen on aika tuskaista. Ilmeisesti vatsa painaa jo sen verran, että ei veri kierrä istuma-asennossa kunnolla.
Jos sitä kuitenkin koittais töissä sinnitellä...
Marzi 28+6