♥~♥ISOT ENSKAT alkuviikkoon 38♥~♥
Viime viikonlopun jutut
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11253549&p=1&tmo…
Kommentit (43)
[color=crimson]Mun täytyykin kysellä sitä tukea. Eihän kenenkään talous tämmöstä kestä.
Meidän Milo söi sitä Nutri-soijaa yli puoltoista kuukautta, ja sitten se ei yhtäkkiä sopinut sille enää. Vähänkös otti päähän kun se olis ollu niin halpaa.
Viime yö meni onneks ihan hyvin.
Mä testaan nyt tänään kun Milo on pari päivää jo syönyt tosi köyhästi että mitä Almiron pepti tekee sille. Jos ens yö menee hulinaksi niin sitten se on pakko olla siinä Almironissa vika.
Meidän Milo on oikea pottavirtuoosi. Nyt ollaan vähän reilu kuukausi jo pottailtu ja viikkoon en oo vaihtanut enää kakkavaippaa. Pissatkin tulee pääasiassa pottaan. Mua vaan harmittaa kun meillä ei oo tällä hetkellä sopivia kestovaippoja Milolle kun oo kerinnyt ompelemaan. Vois niitä käyttää päivisin. Ei tarvis enää ostella vaippoja kuin yöksi.
Höh, nyt tuo virtuoosi sitten heräsi. Yritän tulla myöhemmin vielä höpisemään lisää. Vilkutuksia kaikille!
Hermione ja Milo (pottasankari) 7kk++
Huh mikä yö takana, eemeli nukkui suht hyvin, mutta koiruus halusi ulos kahdentoista jälkeen, joku oli taas kurkussa ja kissa alkoi miehen töihin lähdettyä juosta hiiri suussa ympäri kämppää, yök ja iiik! minä sitten kissan perässä ja yritin niitä saada ulos, mutta ei millään, lopulta telkesin ne pesuhuoneeseen ja kun kissa halusi sieltä ulos ei hiirtä löytynyt enää mistään, en ymmärrä onko voinut syödä sen kokonaan vai onko se päässyt karkuun ja on nyt elävänä täällä kämpässä jossain, yök yök yök! ite olen täällä nyt ihan valppaana ja peloissani koko ajan¿ kissa oli saalistanut siis tuon hiiren meidän roskiskaapista, johon niitä tällaisessa vanhassa rivarissa tulee¿ nyt täytyy virittää räpsät ja sitoa ovet kiinni, ettei kissa pääse enää saalistamaan¿
Kiitos kaikille eilen treffeillä olleille, tosiaan olisi mukava nähdä useammin, ensi kuussa sitten taas :o) kävin sitten treffien jälkeen h&m:ssä ja käteen jäi eemelille kaksi syyspipoa, tumput ja lappuhaalarit ja mitään ei pitänyt ostaa :o)
Hyvänä muistutuksena rahan käytöstä tänään tulikin postista vakuutusmaksuja ja voi p¿., että niihin menee rahaa, kaikki äitiysrahat menee niiden maksamiseen¿
Meillä syödään melkein päivittäin välipalana noita jogurtteja ja eemeli tykkää niistä hirveesti, niin kuin kyllä kaikista herkuista :o) eilen treffien jälkeen maistui kyllä lihasosekin taas pitkästä aikaa tosi hyvin¿
Tänään onkin taas tällainen hiljaisempi päivä kun ei ole mitään varsinaista ohjelmaa, huomenna onkin seurakunnan perhekerho ja torstaina on turussa se babybio, sitten kolmelta muskari ja mulla kuudelta jumppa, oikein häslinkipäivä :o) perjantaina ei olekaan taas mitään ja lauantaina mennäänkin taas uimaan, jee!
Nyt olis kyl pakko ruveta laittamaan tätä kämppää järjestykseen, oikein pelottaa jos nyt tulis jotain yllätysvieraita! kuinka voinkin näin pian tulla ihan sotkuista, vaikka joka päivä yrittää hiukan edes siivota!
Mä liityn kanssa siihen omanapa-kerhoon, olen tainnut jäsenenä kyllä olla jo jonkin aikaa :o)
Pajuska+ulkona nukkuva eemeli tänään 7kk
Mähän oon kuuluisa haalarikoon pähkijä... päädyin nyt sit siihen, et sekä välikausi- et talvihaalari on typyllä kokoa 86. Muuten käytetään 80koon vaatteita vaikkei pituutta vielä ole ku 75cm. Mutta monista malleista typylle on tällä hetkellä 80 koko joko ihan just sopiva tai jopa liian nafti selkäosasta. Olin eilen viimeksi pohtimassa, et tarttisko ostaa kuitenkin alkutalveksi 80 toppis kun toi 86 on Reimaa ja Reimathan on tunnetusti aika reiluja. Mut sit ku kokeilin sitä typylle, niin ei se olekaan mitenkään turhan reilu, vaikka jalat ja kädet joutuukin kaivamaan esiin. Toi meidän on kyllä vauvamallia, eli siksi selkäosa voi olla siinä lyhyempi kuin niissä isompien malleissa (ainakin siis Travallen Remuissa oli näin ja ostettiinkin isompien mallistosta 86).
Meidän talvihaalarissa on vettähylkivä kangas, minkä tajusin vasta eilen... siis ei vedenpitävä. mut pyllyn kohdalla on teddykangasta lämmittämässä, joten kaipa tuolla kuivalla lumikelillä voi olla pidempiäkin aikoja. mut ei kyllä varmaan loskakeleillä... saa nyt sit miettiä vielä, et tarttisko vedenpitävänkin haalarin. Ton meillä olevan siis ostin viime kevään alennusmyynneistä sylivauvan enkä taaperon äitinä. Fiksu veto... no, halvalla ainakin sain!
Mutta siis, mä varmaan opena ottaisin 80 haalarin. kysele myyjiltä, ne kyllä osaa neuvoa, jos ovat ammattitaitoisia! Ja ehdottomasti sovitat, koska koko ei kerro mitään mittasuhteista jne.
Mua niin hymyilytti, kun luin Poppiksen kertomusta Emiliinan verbaalisista kyvyistä....nimittäin mitä muuta voi Poppiksen jälkeläisestä odottaakaan, kuin suunnatonta sanaseppoa?! :))) Eli siis uskon ihan täysin, että Emiliinan puheen kehitys tulee etenemään keskiarvoa nopeemmassa tahdissa - mitä on siis jo tapahtunutkin.
Nakki ryömii ja konttausasennossa keinuu, mutta sanoja ei oo tullut (eikös se oo aika harvinaista, että vielä olis tullutkaan??). Istuminen sujuu vähän niin ja näin - lähellä täytyy olla, tai sattuu muksahduksia. Hampaita ei ole vielä ensimmäistäkään - mites muilla nämä hammasasiat? Olikos se muuten niin, että jos 1,5v. ikään mennessä ei ole hampaita tullut, niin pitäis käydä jossain näytillä...?
Mekin pähkäiltiin toppahaalarin kokoa. Myyjän suosituksesta sit ostettiin 68cm, mikä tuntui kyllä aika karmaisevan riskaabelilta vedolta, sillä Nakki käyttää nyt pääasiassa 74cm vaatteita... Mutta tuo haalari oli kyllä tosi reilu ja myyjä vakuutti sen mahtuvan koko talven. Parempi oliskin, sen verran pitkä penni meni siihen!!
Sitten yks kysymys ihan " Enska-aiheiden" ulkopuolelta...nimittäin jos jollakin on kokemusta/tietämystä kuivausrummuista, niin avautukoon nyt! Meidän pitäis pyytää kodinkoneista tarjoukset, eikä mulla ole hajuakaan noista kuivausrummuista...kun ei ole ikinä ollut. Mitä ominaisuuksia sellaisessa pitäis olla???
Jospa menis nyt päivänokosille...Nakki bilettää sängyssään ja toivon, että nukahtaa pian. Pistin sisälle nukkumaan, kun ulkona sataa kaatamalla enkä halunnut itse kastua...kamala äiti :)
Makkara & Nakki melkein 7kk
[color=blue]Tämä mamma lähtee illalla jumppaan! Ihan hirvittää että kuinka käy - kunto on nimittäin ihan nollassa kun en ole puoleentoista vuoteen liikkunut juuri ollenkaan. Mitä nyt sen verran että Aleksin lykkinyt vaunuissa uneen pari kertaa päivässä. No huomenna varmasti tietää kuntoilleensa.
Haalareista oli ollut juttua. Mäkin pähkäilin kaupassa vaikka kuinka kauan että ostaisinko 86cm vai 92cm talvihaalarin. Aleksi on nyt 78,5cm pitkä ja käyttää 80-86 vaatteita. Tuo 92cm vaikutti aivan liian suurelta, joten päädyin 86cm:iin. Toivottavasti menee vielä kevättalvellakin. Ja merkki oli siis Lassie.
Aleksilta ei vielä tule mitään sanoja, tavuja toistelee kyllä. Papapapa, mamamama, ätätätätä, nönönönö, kakakaka jne. Taaperokärryllä kävellään kovaa vauhtia, mutta tuetta ei ole vielä kokeillut ottaa askeleita. Seisoo kyllä toisinaan hienosti ilman tukea.
Meilläkin ollaan pikkuhiljaa siirtymässä yksiin päiväuniin. Joinain päivinä nukutaan kahdet (kuten esim. tänään) mutta aika usein jo yhdet riittää. Yksien unien päivänä yöunetkin tuntuvat olevan pitemmät, ja silti päivällä nukuttujen unien saldo on suunnilleen sama nukkuu sitten yhdet tai kahdet unet.
Hanille ja Poppikselle jaksuja yösyöntien kanssa. Lohdutukseksi voin kertoa, että meillä oli samanlaista 7-8kk iässä, mutta sitten yösyönnit alkoivat itsestään harveta. Ja nyt, ihan ilman mitään unikouluja, Aleksi on jättänyt yösyönnit kokonaan pois! Haluaa tissiä siis ekan kerran vasta aamulla kuuden jälkeen, usein vasta 7 jopa 8 aikoihin. Muuten sitten hulinoidaan yöaikaan edelleen, mutta siitä on syyttäminen mahavaivoja. Kun vaivoja ei ole, Aleksi nukkuu tosi hyvin.
Tuo aamutissi onkin ainoa tissittelykerta - perjantaina suunnittelin imettäväni viimeisen kerran. Nyyh, aika haikeaa.. Mutta toisaalta olen jo suunnitellut mitä kaikkea söisin viikonlopuna aikana... ;)
Jaahas, pyykit ei varmaan kulkeudu itsekseen koneeseen?
Siispä hommiin. Ja kuten Makkara, myös minä kuulisin mielelläni kokemuksia kuivausrummuista!
Viipero & Aleksi 10kk+
Teille, jotka ootte imetyksen jo lopettaneet: pitikö lopettamisen jälkeen kertaakaan lypsää rintoja tyhjemmiksi? Jos piti niin kuinka kauan?
-V
piti mun vissiin pari kertaa suihkussa lypsää, mutta se riitti. Pumpulla pumppasin tosin siinä vaiheessa, kun olin pari päivää ennen imetysten lopettamista yön pois. Mutta kun sä olet kerran lopetellut imetystä vähän kerrassaan, eiköhän se aika nopeesti lopu sullakin. Toi käsinlypsy on ihan kohtuu helppo tapa helpottaa tukalaa oloa... :) Muistaakseni n. viikossa maidon tulo ehty niin pajon, että enää ei tullut paitaankaan mitään.
Makkara: Me ostettiin pesukone missä näkyy, että paljonko on pesuaikaa jäljellä ja kuivausrumpu missä ei näy (oltiin siinä vaiheessa jo nuukia ;)). Nyt harmittaa, kun en ottanu semmosta kuivausrumpua missä näkyis se aika. On niin kätevää kun tietää, että kauanko tarttee vielä oottaa että ne on valmiita! Esim. jos on lähdössä jonneki tms.
En tiä onko kuivausrummuissa kauheesti mitään ihmeellistä tiedettävää, mutta mä ainaki ottaisin mahdollisimman energiaystävällisen. :)
Sit jos meinaatte laittaa ne pesutorniks, ni kannattaa kattoo ja miettii huolella se välisysteemi siihen. Meillä ei oo nyt mitään, kun se mikä ostettiin siihen pitämään niitä paikallaan, ei sopinukaan vaikka olis pitäny. Miehen siskolla on semmonen pesutorni missä kuivausrummusta tai pesukoneesta tulee semmoset tököt, jotka liittää ne toisiinsa kiinni. Semmonen torni olis ollu tosi kätevä!!!
Viipero: Mun ei tarttenu lopettamisen jälkeen lypsää kertaakaan. Eikä edes tissit tuntunu täysiltä. Ehkä se johtu siitä, että se maidon tulo ja imetys hiipu sillain, että tissit tottu siihen. :) Heh. Hölmösti selitetty mut kuitenki... :)
Mä meen ny pesulle. Huomenna tulee näitä tampereen seudun enskavauvoja Heidin synttärikahville! :) Mä jo tossa illalla leivoin tonne muutaman jutun, jotka toivottavasti on ihan syötäviä. ;) Nyt onki sit selkä ihan kipee tosta seisomisesta.
Hei muuten... Muistatteko, että mites selkälihasten reenaamisen kans oli raskaana ollessa? Tai että miten ja millä liikkeillä niitä saa reenata? Kun esim. joogassa ja pilateksessa ei saa tehdä mitään liikkeitä mahallaan jossa tulee kohtuun/alavatsaan venytystä. Sen jälkeen ei mun mielikuvituksella jää kyl kauheesti vaihtoehtoja.
Burde, Heidi kohta sen 12kk ja vilhami 11+3
PS. Ei me voitu kattoo eilen sitä häävideoo, kun se oliki mun porukoilla hankiksella. Pöh. Mut sen sijaan mä kuljin koko päivän semmonen pitkä hiuslisäke päässä (josta mun häänuttura oli tehty). :D Ja oli mulla välillä huntu ja tiarakin päässä. :D
ei meille sen kummempia kuulumisia, joten jatkan eilisellä kommentointilijalla. ai niin, sen verran omasta navasta, tai siis ronjan navasta että on nyt nukkunut klo 20.30 alkaen ilman heräämistä:) äitikin sentään nukkui jo vähän yli kuuteen asti.
burde: mulle tehtiin sillon ronjaa odottaessa salilla ohjelma. siinä selkää tehtiin niin että oltiin kontillaan ja siitä nosteltiin vuorotellen käsiä ja jos oikein innostui niin vuorotellen jalkojakin.
viipero: meillä on nyt imetys siinä että ronja saa kerran päivässä tissimaitoa, yleensä se on se aamun eka kerta joko aamuyöstä tai sitten ennen ekoja unia. tähän asti on vähennetty pikkuhiljaa ja nyt tuntuu että toiselta puolelta ei enää varmaan juuri mitään tulisikaan kun yleensä aina vasemmasta vaistomaisesti juotan. mutta luulen että ei tuu ongelmaa kun tänkin lopetan, koska rinnat ei tunnu mitenkään täysiltä. eikös siitä pumppaamisesta sanota että jos sitä pitemmän päälle jatkaa niin ei se maidon tulo sitten lopukkaan, eli mitä vähemmällä pumppaamisella selviää niin sitä helpompi.
nyt eilisen bb:n pariin.
terkuin tikru ja ronttilainen
[color=crimson]Viipero. Mä jouduin aluksi vähän helpottamaan oloa kun mä lopetin niin nopeasti. Mutta lähinnä vaan helpotin oloa sen verran että rinta pehmeni ja pahin kipu helpotti. Kipuun suosittelen ehdottomasti kaalin lehtiä, mä sain niillä sulatettua kaikki pahat paakut pois.
Kuljin itse melkein kaks viikkoa kaalin lehdet tisseillä :)
Kaiken kaikkiaan koko juttuun meni kaks viikkoa, ja koko ajan olin tosi kipeä. En suosittele kenellekkään noin nopeasti lopettamista.
Makkara. Meillä kanssa nuukailtiin tuossa Burden mainitsemassa asiassa ja nyt vähän potuttaa. Ikinä ei tiedä kuinka kauan se pauhaa. Meillä on pinottu kanssa vaan ihan päällekkäin ilman mitään väli hommaa. Muuten kyllä oon tosi tyytyväinen tohon meidän pesutorniin vaikka se ei mikään ihan huippu ole.
Nyt täytyy mennä laittaan tuo ukkeli päikyille että ehtii hetken nukkua ennen Heidin synttäreitä.
Hermione ja Milo 7kk++
Ei väsytä, ei :D
Olin pukemassa Sampoa ulos, ajattelin laittaa nukkumaan vaunuihin parvekkeelle, niin se ryökäle nukahti syliini. Ja nukkui, kun puin häntä. Meidän " herään pienimmästäkin henkäyksestä ja nukun muutenkin huonosti" poikamme nukkui, kun kiskoin sukkaa ja pukua päälle, pipon laittamistakaan ei huomannut :O Eikä ilmekään värähtänyt, kun laskin hänet vaunuihin parvekkeelle. Taisi poikaa vähän väsyttää, mitäs ei nukkunut aamutorkkuja, vaikka yritin pitkään nukuttaa.
Oon päättänyt joskus, että en enää tuhaan yritä nukuttaa tuntikaupalla. Se vie turhaa energiaa ja saa meidät molemmat pahantuulisiksi. Monesti olen reippaat pari tuntia yrittänyt nukuttaa tissittelemällä ja sylittelemällä ilman mitään tulosta. Nyt olen päättänyt, että mikäli tulosta ei ala näkyä öbaut puolessa tunnissa, niin homma saa jäädä myöhempään. Tänä aamuna yritin jotain 45minuuttia tissitainnutusta, mutta poika vain kikatti ja räpläsi mun rintsikoita, niin päätin, että antaapi olla :D Nukkukoon sitten kun KUNNOLLA nukuttaa.
No joo, vois mennä puuhailemaan jotain, ei täältä ytöt lopu kesken :/
Han ja Sampo 7, 5kk
Jos jotain pitkästä aikaa kirjoittelisi..
Imetyksen loputuksesta, mun ei tarvinnu pumppailla, kun imetys oli vähentynyt jo niin paljon ennen virallisesta lopetusta. Ja toisesta oli maito loppunut jo paljon aikaisemmin. Vissiin muutaman päivä tuntui että rinta oli täynnä, mutta melko nopeasti se tasaantui.
Haalarista, meillä on käytössä 74/80 bodyt ja 80/86 housut. Kirpparilta on 80cm toppahaalari ja eilen ostettiin cittarista 86cm (lassie?) haalari. Tuo 86 on vielä iso, mutta sitten jos pakkaisa joskus helmikuussa, varmasti paljon parempi. Kummatkaan ei vissiin vedenpitäviä, ostan kurahousut siihen päälle.
Puheesta ja liikkumisesta.. Evehän alkoi kontata 7kk iässä ja nousemaan tukea vasten ylös 8kk. Ja nyt jonkin aikaa on kuulunut selvästi: hötöhötö ja hätähät ja katoo, ja viimeiseen liittyy useasti etusormella osoittelu. :)
Ja ennen päikkäreitä neiti seisoi kaksi kertaa pienen hetken ilman tukea! Olis varmaan seisonut vähän pidempään, mut mä säikähdin ja menin heti viereen ettei kaadu. :) Ja nyt on tehty niin että vaihdetaan tukipistettä ja vaihdetaan toinen käsi millä pidetään kiinni. :)
Aamulla oli srk:n perhekerho. Eve yritti taas kovasti viedä isommilta leluja, ja yksi poika ei tykännyt kun " vauva sotkee leikit. " :)
Käytiin lauantaina Ideaparkissa, ja kyllä se on ihan liian iso paikka.. Oltiin siellä vissiin neljä tuntia ja käytiin varmaan viidessä kaupassa + syömässä.. Huh huh.. Mut löyty sieltä itelle ihanat jumppahousut ja Evelle kypärämyssy, lapaset, fleecehanskat ja sukkia.
En tiedä mikä neidillä oli eilen, nukkui yhteensä 3h päikkäreitä, mut nukahti mun syliin 19.45 ja nukkui siitä aamu kahdeksaan! Mä nukuin myös melkein samoin, illalla oli kauhea päänsärky...
Mut nyt syömään kun neiti vielä nukkuu..
Bejpi ja Eveliina ~8kk 3vk
Haalareiden koosta puhuttu, mut mites kengät? Minkä kokoiset kengät olette hankkeet/aiotte hankkia talveksi?
Löysin tuolta laatikosta melkein uudet 22 numeron talvikengät, mitä luulette, onko hyvät talvella vai pienet/isot?
Ja jälleen tunnen itteni ihan tyhmäksi, ostin maanantain Evelle uudet sukkikset, ja nyt kun tutkin taas nuo vaatekassit kaapista, sieltä löytyi kahdet sukkikset!
Ja kaikkea muutakin ihanaa.. Pitäis vissiin vähän useammin penkoa nuo kassit, sieltä löytyi vaikka mitä ihanuuksia 56:s lähtien, joita ei ole koskaan käytetty. Vissiin liikaa vaatteita kun ei ehdi kaikkia pitämään. Tai sit vaan äiti ihastuu tiettyihin ja pitää niitä aina kun ne tulee pesusta. ;)
No, on siellä vielä paljon isojakin.
Ja toppahaalareista, niitäkin löytyi lisää...
Nyt jatkamaan vaatteiden lajittelua!
Bejpi ja Eveliina
Mikä lie oikosulku iski, kun enteriä menin painelemaan :)
Onpas täällä valtavan kokoisia lapsia, kun jo 86cm haalareihin puetaan! :) Mä ostin keväällä kyllä varastoon 86cm haalarin, mutta ajattelin sen vasta kevääksi ja syksyksi ' 08. Eli en todellakaan oleta, että Noel on sen kokoinen ihan vähään aikaan..! Ja nyt meillä on odottamassa Lassien välikausihaalari kokoa 74, mutta kun se on samankokoinen kuin talveksi ostamani Reiman 80-senttinen haalari, niin on vielä vähän turhan iso. Mä en tykkää että vauva hukkuu vaatteisiin - Noel varsinkaan, kun se on niin liikunnallinen.
Jos se Reiman talvihaalari osoittautuu yhtä pieneksi kuin miltä se päällepäin näyttää, mun on ostettava kevääksi toinen haalari. No, jos sitten tammialesta vaikka löytyisi...
Ja liikkumisesta. Noel seisoo nyt ilman tukea aika hienosti, osaa sekä nousta että laskeutua ihan ilman mitään apuja, vaikka keskellä lattiaa. Ja nyt ihan viime päivinä Noel on ruvennut harjoittelemaan kävelemistä. Välillä se yrittää ottaa askeleen seistessään ilman tukea, välillä taas kävelee tukea vasten esim. hiekkiksen reunalla.
Jahas, Noel herppasi. Täytyy mennä!
Kandi & Noel, huomenna 9kk
Olipas kivat synttärikekkerit. :)
onpas Noel tosiaan melkoisen ketterä poika, kun nyt jo kävelemään meinaa lähteä!
Ja kun ihmettelit näitä jättikokoisia vauvoja, niin tokihan Viiperon poju ja meidän typy ovat normaalia pidempiä, Aleksi vielä typyä pidempi ja typykin +1-käyrällä. Eli melko pitkiä lapsia... :) ja jos pituuskasvu jatkuu ennallaan, niin typy tulee käyttämään 92-koon vaatteita ensi toukokuussa. Mä olen sen verran pihi, että en raski ostaa lapsen liikkuvuudesta huolimatta vielä melko vähälle kulutukselle jäävää haalaria pelkästään muutamaksi kuukaudeksi. Ja onneks toi välikausihaalarin kangas on sellaista, et se ei haittaa typyn liikkumista, ja kyllä se siinä toppiksessakin kävellä töpsytti kun soviteltiin. Eihän se tosiaan kiva olisi, jos toinen ei mitään pystyis ulkona sit tekeen, vaan hukkuis vaatteisiin. Oon oikeestaan koko ajan pyrkinyt ostamaan vaatteita niin, et vähän etuajassa siirryn seuraavaan kokoon. Tänäänkin ostin typylle ne kävelytaidosta luvatut farkut kokoa 86, kun niistä voi kääntää lahkeita ja säätää vyötäröä. Vähän oli söpö tytsy ne jalassa! :) Ostin samalla lyhythihaisia bodeja aluspaidoiksi kokoa 86, niin menevät koko talven. Edelliset oli kokoa 74 ja 74/80, ja nää jälkimmäiset sano tällä viikolla sopimuksen irti, eli nepparit ei enää yltäneet kiinni.
bejpille kengistä, mä mittailin kaupassa typyn jalkaa ja sain tulokseksi 21. Se tietty riippuu sit kengistä, koska nyt käytössä olevat kengät on kokoa 20 ja ihan hyvät vielä, mutta ostin talveksi 22-koon kengät. Kumpparit ostin kokoa 21, mutta ostin Calippon halvat ihan sen takia, et ne ei kuitenkaan sit mene enää keväällä. Yleinen arvio on kai se, et vuoden ikäiselle menis 22.
Meillä on käynnissä kurinpalautus vanhemmille, kun typyn nukkumaanmeno on alkanut venyä ja vanua yhä myöhemmäksi ja sen seurauksena neiti heräsi tänä aamuna klo 9.13. Ei siinä mitään, mielelläni minäkin nukun pitkään, mutta kun esim. huomenaamulla pitäis olla muskarissa klo 10.15. Joten tänään sit iltapala tarjoiltiinkin jo 19.30 ja saatiinkin tyttö uneen ennen yhdeksää. Jospas tästä eteenpäin sit saatais vähän aikaistettua sekä nukkumaanmenoa että heräämistä.
Juups, mut se siitä ja nyt telkkarin ääreen.
-Osse ja typykkä 10kk
Miten teillä Noel on kiinnostunut esim. lukemisesta tai vastaavista jutuista? Kun ihan hämmästyksissäni luen, kuinka toisilla vauvat osaavat osoittaa esineitä, kun kysytään, missä joku esine on ja muuta. Meillä Sampoa ei vois vähempää kiinnostaa sellainen. Ei, liikkumaan vaan pitää päästä. Tuntuu, ettei se joko ymmärrä tai sitten vain ole kiinnostunut juttelemisesta. Ja joku kirjan lukeminen on aivan turhaa, ei Sampo pysy niin kauaa paikallaan, että malttaisi kuunnella :D Kyllä Sampo ehkä ymmärtää jotain puhetta, mutta välillä tuntuu, ettei se jaksa keskittyä tai ole vaan kiinnostunut. Enkä ole huomannut, että S olisi esim. tunnistanut omaa nimeään :O Saatan monta kertaa kutsua häntä nimellä, kun hän tutkii jotain asiaa, eikä pääkään käänny. Oon myös miettinyt, että onko kuulossa vikaa, mutta taitaa se enemmän olla vain tuollainen valikoiva kuulo meidän pojalla :D Ja jos se on johonkin keskittynyt, niin silloin se ei tunnu näkevän eikä kuulevan mitään muuta. Mutta sellainen on kyllä äitinsäkin........
Mutta niin siis mietin vain, että onko tällaisilla motorisesti nopeasti kehittyneillä hitaampaa tämä kognitiivinen kehitys vai...? Ja jokainen toki muutenkin kehittyy omaan tahtiinsa, eipä sillä :) Mietin vain.
Noelin puhejutuista... Kopsaan nyt aiemmin kirjoittamastani sähköpostista suoraan tähän (on sis ainakin Tikrulle tuttu :))
Ja kielellisestä kehityksestä sen verran, et mun mielestä Noel tunnistaa
ainakin sanat lamppu, puuro, maito ja ei. Ja kun sille sanoo lamppu, se
sanoo " ppu" . Tyttö on " tittittitt" tai " tyttyttyt" , kännykkä on " kk" ja
maito on " mammammam" . Tosin tuo vika voi tarkoittaa myös " tahtoo äitin syliin" :) Joskus Noel sanoo " mamma" , joskus " äiti" . En silti ihan jaksa uskoa, että se vielä täysin käsittäisi että se tarkoittaa mua. Tuntuu et se " äiti" on vaan aika helppo sanoa, ja kun sitä vielä kuulee usein, niin se sen takia onnistuu.
Niin ja oman nimensä Noel tunnistaa.
Mulla on kuulemma itselläni ollut aina kauhea kiire oppia asioita, joskus ihan liiankin aikaisessa (esim. 1v1kk iässä mut pistettiin tavalliseen sänkyyn, koska tulin pinniksestä ulos seisomalla käsilläni sängyssä ja heilauttamalla jalat laidan yli..!). Joten kai tuo on vaan perinyt mun geenit siinä suhteessa :) Voisi vähän rauhallisemmin ottaa, niin olisi jo järki mukana touhuissa.
Niin ja Osse, en tosiaan tarkoittanut et te muut käyttäisitte liian isoja vaatteita lapsille :) Ehkä muotoilin sanani vähän hassusti. Mut itse vaan huomaan et muita lapsia tavatessa Noelilla on usein hieman tyköistuvammat vaatteet kuin muilla. Olisikohan sitten niin päin, et mä käytän tavallaan liian kireäksi saakka vaatteet..? Toki kropan mallikin ratkaisee. Meidän poitsu on pitkäselkä mutta pätkäjalka. Eli esimerkiksi liian iso haalari hankaloittaa sen kiipeilyä ulkona, kun kääntämisestä huolimatta lahkeissa on puoli metriä ylimääräistä pussilla...
Nyt nukkumaan.
Kandi
Hanille, koska mä vähän aikaa sitten vielä ihmettelin ihan samaa ku sä! Eli koska itse tykkään tosi paljon lukea, samoin typyn isä, niin ihmeteltiin, kun neitiä ei kirjat kiinnosta pätkääkään. Nyt ne kiinnostaa sen verran, et typy tykkää käännellä kirjan sivuja, ja välillä jo jaksaa katsella kuvia kun luen. Mutta siis ihan vasta on alkaneet kiinnostaa. Amyn Emmin neuvolatätihän pelotteli joskus 8kk neuvolassa, et kyllä sen ikäisenä pitäis jos lamppu ja kukka tunnistaa... mä kuljin sillon tosiaan ympäri kämppää osoittelemassa lamppuja ja näytin kukkia joka paikasta... :)
Nyt tyttö sit tietää lampun, mut ei osaa sanoa sanaa. Samoin tietää, missä on nosturi (meidän vieressä on rakennustyömaa) ja osaa etsiä katseella isin ja äitin. Mutta ei tosiaan puhu vielä juuri mitään. Ja mun mielestä nyt, kun lähti käveleen ne vähätkin sanat, joita osas, eli äiti ja is-hi, on jääneet.
Eli kai se on niin, et vauvat on yksilöitä, mut yleensä kai jompikumpi kehittyy nopeemmin ku toinen. Toisaalta taas on lapsia, joilla molemmat kehittyy nopeesti tai hitaasti... Et ota siitä nyt sit selvää! :) Mut mä luotan siihen, et meidän typylläkin se kirjojen katselu/kuuntelu/lukemisvaihe tulee sit isompana. Ainakin aion tässä entistä useemmin ottaa iltasadun ohjelmaan, nyt lähinnä luen päivisin.
Kandi, juu en mä usko et sä liian " pitkään" vaatteita käytät. :)
-Osse taas, ja nyt meen oikeesti...
joo, määkin olen nyt ihan paniikissa alkanut osoitella, että " tässä on hauva, hau hau" ja muuta vastaavaa :D No joo, miksi sitä oman lapsen kohdalla on niin hysteerinen, mutta toisten lasten kohdalla osaa ajatella aivan rationaalisesti nämä asiat?
meillä ollaan kanssa ottamasta just käyttöön 74cm sisävaatteita ronjalla. 68cm ei menneet meillä kovin kauaa.
mutta sitten se talvihaalari. me ostettiin jo viime tammikuussa aleista ronjalle toppahaalari. kyseltoon myyjiltä apua ja he sanoivat että 80 cm voisi olla hyvä noin vuoden iässä. äsken just sattumalta testasin haalaria neidille, olihan se vielä reilu, mutta kyllä hän sillä seisoi jne kun jalat kaivoin punteista. ja ajattelin että tässä on vielä monta kuukautta tonne helmi-maaliskuulle kun (jos niinkuin viime vuonna) ne kovat pakkaset tulee eli tarttee sinne saada myös enempi kerroksia väliin.
meillä on tollainen kevyttoppa-välikausihaalari henkalta kokoo 74, enkä usko että se ihan kamalan pitkään menee jos sinne villahaareita jne tarttis laittaa alle.
juu. mutta nytvaihtaan vaatetta ja kohti jumppaa:)
tikru