Lue keskustelun säännöt.
lääkärit eri mieltä, kumpaa uskoa?
16.09.2007 |
Haluan tuoda esille vielä yhden itseäni kummastuttavan asian. Minulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys keskenmenon jälkeen. Kohtuun jäi vielä jotain. Toinen lääkäri sanoi, että asialle olisi tehtävä jotain: kaavinta tai toinen lääkkeellinen ja toinen sanoi, että odotellaan yhdet kunnon menkat ja katsotaan tilanne sitten. Mitään tulehdukseen viittaavaa ei ole ilmennyt.
Menen nyt uudestaan lääkkeelliseen, koska tiputtelua on ollut, mutta toisaalta mietin meneekö elimistö/kierto ihan sekaisin.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Moi!
Itselleni on käynyt vähän samoin.
Keskenmeno todettiin RV12+, sikiö vastasi RV 9+. Ensin näytti siltä että kaikki tulee itsestään ulos, mutta kontrollissa kohdussa oli vielä jotain (" residuaa" ), joka oli lääkärin mielestä pikkasen rajatapaus, mutta suositteli kuitenkin kaavintaa. Kaavinnan jälkeen alkoi tulla epämääräistä oiretta, jonka vuoksi juoksin kättärillä ja lääkärit olivat eri mieltä siitä mitä pitäisi tehdä. Ensimmäinen totesi että kohdussa on liikaa jotain, jonka vuoksi tehdään heti seuraavana päivänä (sunnuntai) kaavinta, ellei kohtu tyhjene lääkkeillä (jotka sain kotiin mukaan). Ei tyhjentynyt, ja menin Kättärille kaavintaan, mutta vastassa olikin toinen lääkäri jonka mukaan kaavintaa ei tarvittu vaan on parempi odotella, ja sain antibioottikuurin tulehduksen suojaksi. Oireilu kuitenkin paheni, alkoi tulla kipujakin, ja 2 päivän kuluttua olin taas kättärillä päivystyksessä, jossa kolmas lääkäri oli kaavinnan kannalla. Vielä ennen sitä pyysin (siis seuraavana aamuna) että joku katsoo mut uudelleen, niin sekava ja stressava koko tilanne mulle itselleni oli. Jälleen uusi lääkäri, joka konsultoi vielä erikoislääkäriä, yhdessä he päätyivät uuden kaavinnan kannalle joka sitten tehtiin. Siihen loppui oireilu, tosin olisihan se voinut loppua muutenkin. Ja ekat kuukautiset tuli jo reilu 10 päivää tästä toisesta kaavinnasta, eli noin 4 viikkoa keskenmenosta, joten on hyvin mahdollista että ainakin se toka kaavinta oli turha, ja kohtu olisi tyhjentynyt itsestään kuukautisten aikana (tosin, tilanne on edelleen sikäli epäselvä että kohdussa oli kontrollissa edelleen jotain joka saattoi liittyä juuri loppumassa oleviin kuukautisiin, olen menossa vielä yhteen kontrolliin).
Ilmeisesti on tosiaan aika vaikea tietää varmasti mikä olisi kussakin yksittäistapauksessa parasta; toisaalta kaavintaa kannattaa välttää (onhan se nukutusta vaativa toimenpide joka tuskin tekee kovin hyvää kohdulle), toisaalta jos kohtuun jää jotain, ei sekään ole hyvä. Valittavana on siis vain huonoja vaihtoehtoja... Lääkäreiden oppikirjasta kaverini lukikin (miehensä on lääkäri) että kaavintaa on ennen suosittu, ja sitä on tehty " aina ja kaikkialla" mutta nykyään ollaan siirtymässä lääkkeelliseen tyhjennykseen joka on " hellempi" (yleensä, joillakin aiheuttaa tosi rajua vuotoa), mutta se vaatisi ehkä tarkempaa seurantaa ja kontrolleja, joita julkisessa terveydenhuollossa ei oikein haluta resurssipulan takia.
Toivottavasti tilanteesi selkeytyy pian!