Miten suhtautua " Voi miten valtava maha" -kommentteihin rv 21? =/
Tuntuu, että aika moni on jo kommentoinut mahaani tuohon tyyliin... En yleensä tuommoisista piittaa ja päätin jo raskauden alussa, etten jaksa stressata painon noususta mutta nyt alkaa jo tympimään ja surettamaan itseäkin! =/ Mahani todella on aika iso jo, osa tosin varmaan turvotuksen aiheuttamaa pyöristystä mutta silti.. Ehkä mahan malli myös tekee siitä ison näköisen, olen nimittäin pyöristynyt myös sivuilta päin (aivan kun esikoista -ekaa poikaa- odottaessa).
Joskus tulee kieltämättä sellainen valas-olo vaikka kuinka yrittää pinnistellä ja iloita raskaudesta. Ja nämä kommentit eivät auta yhtään, kun muutenkin on hormoonit valtoimenaan! =D
Itkeäkö vai nauraako??
Kommentit (13)
Minäkin kuulin kuittailuja ja ihmettelyä jossain vaiheessa, kun maha pullahti näkyviin jotenkin yht' äkkiä. Jos olisin tajunnut, niin olisin vastannut että eiköhän se jossain vaiheessa tasaannu, koska niin se tosiaan teki. Paino näköjään voi nousta ja maha kasvaa " hyppäyksittäin" . Sen sijaan vastailin kuitteihin, että " no sanos muuta" , kun itsekin ihmettelin että miten maha voi olla niin iso :D
Niinhän se on, että kun nainen on raskaana niin saa kuulla mitä ihmeellisimpiä ja suorasukaisempia komentteja ihan vierailtakin. Tosin mua ärsyttää enemmän sellaiset, jotka ei normaalsti edes morjensta, mutta kun on raskaana, tulevat lääppimään mahaa... Mä olen viikolla 17 nyt, ja maha on samankokoinen kun edellisessa viikolla 23 suurinpiirtein. Itse kyllä viljelen aikamoista huumoria itsekkin mahani suhteen, joten eipä ole muiden kommentit edes ärsyttänyt.
Eli eikun pitkää pinaa, ja luultaavsti kommentit vähenee ajan myötä. Moni nimittäin mieltää ton keskiraskauden sellaiseksi ajaksi että mahan pitäisi vielä olla " siro" , mutta loppuvaiheessa voi näyttää vaikka miltä :-)
Nyt viikolla 30 masu on niin iso ja alhaalla et tälläki viikolla oon saanu monena päivänä kuulla et millon lähet synnyttämään ja montakos masussa oikeen on. Kolmatta pikkusta ootellaan joten eihän se ihme oo jos masu tuli jo aikasemmin näkyviin ja sf-mitta on pyöriny yläkäyrillä. Oon muutenki lyhyt ja masu kasvaa kovasti eteenpäin eli on oikee rantapallo ;) Ihana sellanen ;)
Vaikka joskus ärsyttää muiden kommentit ni oon päättäny ottaa ne rennosti. Ihmetelköön ihmiset vaan ja sanokoon sit vaikka noita tylsiä kommentteja mut mä oon ite niin onnellinen tästä raskaudesta et kuhan vauvalla ja mulla on hyvä olla ni ei sillä masun koolla oo merkitystä!
Pallomasu Tarald viikolla 30
Tarkoitan, että jotkut vaan tahtoo olla " ilkeitä" , tuntuu että jotku vanhemmat naiset purkaa omia patoutumiaan asian suhteen tms. Jos huomaan, että joku on ihan tietoisesti negatiivinen, hymyilen sitä syvemmin, mitä kurjemmalta tuntuu. Saatan silitellä hyvin onnellisen näköisenä masuani, ihan kuin mikään ei voisi häiritä elämäni ihanuutta. Eikä mikään oikeastaan voikaan. Monesti olen huomannut,että tuollainen ikionnellisuus pistää luun kurkkuun melkein aina. Jotkut sanovat huomaamattaan jotain ei niin kivaa, mutta kyllä sitä joskus itsekin saattaa päästää suustaan jotain josta joku ei tykkää. Omissa raskauksissani, mulla on ollut ekassa tosi iso masu ja on tullut paljon painoa, toisessa raskaudessa laihduin tosi laihaksi ja masukin oli pieni, nyt kolmannessa olen pysynyt sutjakkana, mutta masu on iso. Silti saan samoja ihan kommentteja joka raskaudessa. Kannattaa miettiä tilanteita vähän etukäteen ,niin osaa sanoa ja toimia, niin ettei itselle jää paha mieli.
Mä valmistauduin kolmannen raskauden alussa siihen, että ihmiset kummastelee " että kuinka monta te aijotte..." ja olenkin osannut sitten heittää aina jotain. Mitäs noista!
Ihanimmat kommentit on olleet sellaisia ihan yksinkertaisia että " ihana masu" , " Voi kun ihanaa" . Kerran joku sanoi, että " kyllä teidän kannattaa lapsia tehdäkin, kun te saatte niin kauniita!" .
Tsemppiä odotukseen!
Se on tosiaan outoa, miten raskaus ja vauvan saaminen tekee naisesta " vapaata riistaa" noin niinkuin kommenttien ja henk.koht. kysymysten suhteen.
Ensin pitää koko raskausaika kuunnella " Onpas iso maha / Kyllä mulla vaan oli isompi jo tuossa vaiheessa / Kiva poikamaha / Selvästi tyttö tulossa, kun olet noin joka puolelta levinnyt " -kommentteja ja kysymyksiä siitä, koska vauva syntyy, miltä tuntuu, turvottaako kovasti jne. Ja sitten kun vauva syntyy, kaikki kommentoivat " Mukavasti on raskauskilot lähteneet / Vielä on pieni pömppö jäljellä etc." Ja sitäkin pidetään ihan normaalina kysyä, että tuleeko maitoa hyvin, oletko saanut nukuttua, paljonko on kiloja jäljellä.
Huoh!
Monesti on tehnyt mieli pamauttaa jollekin ison mahan ihmettelijälle, että " Ja sulla on iso perse!" Onneksi en ole vielä niin pahasti hihoja kärväyttänyt, olisi aika rumasti sanottu...
Tuutupii kera pikkukakkosen rv 38+0
ison mahan taivastelijalle tokassu että " siellä onkin vauva eikä läskiä!"
loppu taivastelut siihen, eikä sen koomin ole tämä kyseinen henkilö tullut päätänsä aukomaan, ja tällä henkilöllä on todellakin 20kg ylipainoa...
Kyllähä se tosiasiassa niin on, että nämä tokaisut menevät toisesta korvasta sisään ja tulevat samantien ulos toisesta, mutta joskus (heikkoina hetkinä?) alkaa vaan suututtamaan...
Olen kyllä kova itsekin vitsailemaan ja kuittailemaan asioista, mutta enpä kellekään menisi sanomaan mitään raskausmahasta, ehkä siksi että tiedän miltä se tuntuu! =D
Nainen todella tuntuu olevan " vapaata riistaa" raskausaikana, sen olen puheista huomannut. Mutta mulle ei kyllä koskaan ole sitä sattunut, että kukaan tuntematon olisi tullut vatsaa taputtelemaan! Eikä kyllä oikein kukaan tuttukaan... jos nyt ei omaa miestä ja lapsia lasketa mukaan. Se varmaan tuntuisi jotenkin oudolta, enkä tiedä miten siihen suhtautuisin... ihan kun joku rikkoisi yksityisyyttä??
Mutta tosiaan siihen tilanteeseen en ole (vielä) joutunut... =)
Vilmahilja, kolmatta odottellaan tammikuuksi =)
En tie moniko tykkäis siitäkään että kukaan ei noteeraa mitenkään sitä mahaa, aika hassulta sekin varmaan tuntuis?! Veikkaan että aika moni tuleva äiti kumminkin on ylpee masustaan ja tykkää että se huomataan ;) Rajansa toki kaikella (esim. se että kaverin mies kysy että no paljonko on tullu painoa ei kuulu musta muille vaikka sitä aina kyselläänki..mut yleensä sentään vaan naisten kesken ;)
Ja hei voin kertoa että ison mahan " kauhistelu" on paljon kivempaa kun se että sitä sun mahaas arvostellaan että on niin pieni..tyyliin että mahtaako siellä ollakkaan ketään =/ Se ei oo kivaa!! Ite olen kaks raskautta mennyt mahan koon vähättelyllä ja olisin varmaan hypänny kaulaan jos joku olis kehunu/kauhistellu mahaa isoks!!
En oo muuten koskaan ees ajatellu että joku kauhistelee isoa mahaa tarkoittaen että olis läskiä!! Kyllä ne enemmänkin mielestäni tahtoo viittata isoon vauvaan tai että ihan varmana on kaks vaikka kuinka olet miljoona kertaa ultrassa käynyt ja nähnyt vain yhden ;D
Tää on loppujen lopuks aika vaikee asia kun toiset tykkää ja toiset ei ja jokanen sanojakin on erillainen ja tarkottaa sanomaansa eri tavalla. Jos oikeen ikävä kommentti tulee niin voihan sitä sanoa siihen jotain.
rv28+1
Minäkin sain esikoisen odotuksen loppumetreillä kuulla, että mahani oli aika vaatimattoman kokoinen. Ei tunnu hyvältä se, ei. Eräskin tuttu laukasi, että " Kyllä mulla oli isompi maha noilla viikoilla." Juu, mutta tällä tutulla on pituutta 165 cm ja mulla melkein 180 cm, joten ehkä hieman vaikuttaa mahan " näkyvyyteen" äidin varren pituus. Melkein 4,5 kg oli esikoinen sitten syntyessään, joten jonnekin se kaikki oli vaan mahtunut...
mä jouduin ottamaan napakoruni pois jo 8vk:lla kun navan alue kärsi kohdun kasvusta ja koru tuntui kipeältä. ja katselin peilistä niin tuntui että oma napa jo pullistelee normaalia enemmän... alkuviikoista jatkuvasti seisoin peilin edessä ja mietein ,että voiko raskausturvotusta jo esiintyä niin aikaisin vai olenko muuten vain lihonut..
nyt on meneillään 13vk ja maha pullistaa jo ihan kivasti... kävellessä tuntuu jo vähän raskaalta...
Itsestäni tuntuu nololta kun ihmiset seuraavat massuni kasvua...
mutta kukaan ulkopuolinen ei varsinaisesti huomaa mitään ihmeellistä mahassani.. lähisukulaiset kyllä ovat huomanneet kasvun jo..
Raskaus on muuttanut koulukavereitteni suhtautumista minuun, koska ennen oli hyvä kun edes pystyttiin moikkaamaan minulle ja nyt kun koulu on loppusuoralla ja kerroin että odotan vauvaa niin eikös vaikutus muuttunutkin.. ja nyt mulle moikkaillaan ja jutellaan..
ihmeellinen tää maailma
Jokaiselle masu on kuitenkin juuri sopiva. Eikä sitä ketään muu kanna kuin sinä itse. Ole ylpeä vatsastasi.. Näyttää se sitten siltä että siellä olisi norsulauma tai hiiriperhe :D
Pää pystyssä ja napakasti ihmettelijöille takaisin. Helposti ihmiset ajattelevat vain että onpa koppava akka kun latelee takaisin, mutta se on heidän ongelmansa :D
Mulla viikkoja 32+5 ja olen jatkuvasti saannut kuulla kuinka pieni mahani on (ja kyseessä neljäs lapsi) tyyliin; syötkö mitään, kasvaako vauva kun vatsa on noin pieni...Mielummin kuuntelisin kommentteja isosta vatsasta...tai ainakin siltä tuntuu tällä hetkellä.
Jostain syystä raskaana oleva on jotain " yleistä riistaa" jota saa kosketella vieraatkin ja kommentoida ulkonäköä.
Odotan nyt kolmatta rv 10+1 ja vatsa jo selvästi näkyvissä. Aimmissa raskauksissa olen välttynyt turvotuksilta, mutta vatsa ollut molemmissa iso. Kommentit ovat olleet äimistelyä siitä montako odotan ja oletko varma, että siellä ole kaksi tai että jokos kohta synnytät pian yms. Tai sitten ihan vain suorasukaisesti siitä, että jo on suuri vatsa.
Itse olen sen verran sinut itseni kanssa, että en ole näistä ottanut itseeni vaikkakin kuitenkin olen päivitellyt mielessäni kommenttien typeryyttä. Eipä tulisi itselleni mieleen sanoa jotain sellaista varsinkaan tuntemattomille.
Parasta on, jos on pokkaa sanoa kommentoijalle jotain tyyliin, että no eipä tuo sinunkaan vatsasi niin pieni ole. Tai jos joku kysyy että saatko kaksoset niin kysyy että entä itse. ;)
Toista lasta odottaessani sain melko viimeisilläni kommentin eräältä mies asiakkaalta. Hän sanoi jotain, että sinullapa onkin jo hyvin kasvanut vatsa ja sanoi sen ystävällisesti. Näin aika pian tämän jälkeen hänen vaimonsa ja kerroin asiasta hänelle ja tämä sanoi, että miehensä on aina pitänyt raskaana olevia naisia kauniina ja kommentti oli siis siitä. En enää muista sanatarkasti kommenttia, mutta se oli siis sellainen että hän selvästi ihaili vatsaani, ei ollut tyrmistynyt. Siitä jäi lämmin mieli. :)