HELMET VIIKONLOPPUUN
Ajattelin aloittaa viikonloppu pinon kun, edellinen pino on jo aika pitkä.
Täällä sitä omilla vanhemmilla yritetään lepäillä ja ottaa rauhallisesti. Välillä vähän vaikeaa :) Tosi kiva kuitenkin et saadaan täällä olla, on esikoisellakin paremmin tekemistä. Just äsken lähti mummin kanssa perunoita nostamaan.
(.) oma olo tuntuu aika hyvältä. Tuhrua tulee enää paperiin, muuten ei ole vuotoa näkynyt, ONNEKS!
Kiinoistais muuten tietää onko meissä helmikuisissa kestoilijoita tai meinaako joku kokeilla kestovaippoja? Mä yritin kestoilla esikoisen kanssa, mut siitä ei tullu mitään ja nyt olen ajatellu yrittää uudelleen. Ostin kokeiluun viisi kushies ultra vaippaa joissa on kaikki tarvittava samassa, pidetään ja pestään vain. Jos vaikka näillä onnistuisin :)
anna_liisa toivottavasti saat tulokset tänään!
hyvää viikonloppua!
t:sininenkirsikka ja kuopus 19+0
Kommentit (34)
Meillä ei esikoisella ollut mitään vakuutusta, isäntä ennen synnytystä vähän pohti ja vertaili, mutta jäi sitten hankkimatta. Eikä ole onneksi tarvinnut, paria flunssaa lukuunottamatta ollut täysin terve. Neuvolalääkäri onkin ainoa lääkäri jota on pitänyt käydä katsomassa. Se vakuutus on vähän arpapeliä, toisille on erittäin hyödyllinen ja toisille turha, mutta koskaan ei oikein tiedä etukäteen.
Meillä ihan pienenä oli harso origamitaitoksella, kiinni näpsyllä ja hahtuvapöksyt päälle. Tykkäsin (ja tykkään) enemmän villakuorista kuin PUL-kuorista. Nyt kun kävelee, niin sisävaippa+villiksien rinnalla käytetään PUL-taskuvaippoja, esimerkiksi reissussa. Sisään vain harso pötkönä ja tarvittaessa lisäimu. Niinkun tuossa jo mainittiinkin, niin kestovaippainfosta löytyy runsaasti tietoa, siellä kannattaa käydä tutkailemassa. Niin ja siitä imukyvystä: Päivisin vaihdan aina heti pissan jälkeen, ihan pienestä pitäen, en tykkää pitää vauvaa pissaisessa vaipassa. Mutta poikkeuksen tekee uni, eli uni on tärkeämpää, siksi kokoan yövaipat niin, että imukyky riittää sen mitä lapsi nukkuu. Nykyisin toki saattaa olla jo kuiva vaippa aamulla, ja pissat tulee pottaan.
Isäntä on ollut koko päivän rallissa huollossa, ollaan oltu esikoisen kanssa ihan kahdestaan. Kohta pitäisi ryhtyä valmistautumaan yöpuulle. Eipä tänne juurikaan sitten muuta kuulu...
Mrs.Marple, rv 15+3
Niin, joku oli noista vakuutuksista kysynyt. Meillä on kaikille viidelle otettu vakuutus. Sairauskuluvakuutusko se nyt on nimeltään vai mikä. Yhden ainoan kerran ollaan vakuutuksesta saatu takaisin (kakkosella oli syntymästään lähtien luomi päälaella, jonka ihotautilääkäri katsoi parhaimmaksi leikkauttaa pois). Kai voisi sanoa, että onneksi vain kerran, mutta paljonhan meillä on kyllä mennyt rahaa noihin vakuutusmaksuihin. Tässä kesällä mies kilpailutti meidän kaikki vakuutukset (myös yrityksen) ja vaihdettiin vakuutusyhtiötä. Samassa yhteydessä otettiin lapsille " vain" tapaturmavakuutukset. Tuolle vakuutukselle olikin melkein heti käyttöä, kun 7-vuotias kaatui pyörällä ja molemmat yläetuhampaat lohkesi. Teemme tapahtumasta vahinkoilmoituksen ja jos myöhemmin kuluja aiheutuu (nyt hampaat korjattiin kunnallisella eikä kuluja tullut), niin saadaan sitten vakuutuksesta.
Mullahan on raskausaikana lääkitys, joten muistelen, ettei Ifistä ainakaan saanut syntymättömälle vauvalle vakuutusta. Nyt on vakuutukset Fenniassa. Täytyypä tarkistaa, millaiset säännökset siellä on.
neronja rv 18+6
Mulla on vapaailta.. =] Tai siis mies lähti yöksi töihin, niin mä kulutan vaan aikaa ja odotan nukkumattia.. =] Aamulla kutsuu perunapelto.. =/
Vakuutuksista: Hienoa lukea mitä vakuutuksia teillä muilla on ollut, kun itsellä niistä ei ole kokemuksia (enkä ole kavereiden kanssa kerennyt asioista keskustelemaan). Huomasin vaan, että jos sen syntymättömän lapsen vakuutuksen haluais ottaa, niin se pitää ottaa 3kk ennen laskettua aikaa (ja laskujeni mukaan se ois jo marraskuun alussa, eli aika pian mielestäni). Ja kuten joku kirjoitti, niin " arpapeliähän" se on tarvitaanko vakuutusta vaiko ei... Mutta luen siis mielelläni lisää kokemuksianne vakuutuksista! =]
Kestovaipat: Tulin nyt siihen tulokseen (kävin siellä kestovaippasivuilla ja sit oli jotkut toisetkin sivut..) että odottelen rauhassa äitiyspakkausta ja sen mukana tulevaa kestovaippaa.. =] Näkis edes millanen " stydeemi" on kyseessä.. =] Lueskelen silti mielelläni kokemuksianne vaippailusta.. =]
Närästys vaivaa taas.. nyt se on vaivannut yövuorois töissä ja aina iltaisin. Tänään ostin parit äippähousut kaupungilta. Pitkähihaista paitaa oisin kans kaivannut, mutta en tiedä mikä muoti nyt on menossa kun (näis kaupois on kyl mielestäni muutenkin pieni äitiysosasto, eli HM, Lindex ja KappAhl)ei ollu myynnissä kuin lyhythihaisia paitoja! ja normaalivaatepuolelta en löytänyt kuin niitä tunikoita, mut en sit kierrellyt niitä sen paremmin..
Mistäköhän löytäs tai missä myydään sellasia rintojen lämmittimiä? Tuntuu että vihlovat aikas liikaakin välillä, ja ei viittis paidan alle tunkea mitään lapasia tai kaulahuivia.. =]
Mut nyt sohvalle " kuuntelemaan" potkiiko mahassa tänään.
jonttu rv 18+4
Kysyit, mistä löytyis rinnanlämmittimet. Laitapa Googleen hakusanaksi rinnanlämmittimet, niin jopa alkaa tulla nettikauppoja ja jotkut niistähän voi sijaita omalla paikkakunnallasi. Ja noilta samoilta sivuilta löytyy myös kestovaippoja ja vaikka mitä muuta raskauteen ja vauvoihin liittyvää ;-).
Mulla meni toissa kesänä tosi paljon aikaa, kun netissä yritin perehtyä kestoihin. Toisaalta se oli tosi mielenkiintoista, mutta toisaalta rasittavaa, kun valikoima on aivan mieletön. Yritä niistä sitten etsiä jotain sopivaa kokeiluun. Kävin tosi paljon läpi vaippatietokantaa ja yritin etsiä sieltä sellaisia, joita oli tosi paljon kehuttu. Neiti taisi olla 3-viikkoinen, kun uskaltauduin kestoja kokeilemaan. Epäilin, että eihän ne meillä toimi kuitenkaan. Vaippa falskasi melkein heti. Laitoin uuden vaipan ja taas sama juttu. Ajattelin, että no niin, siinä se nähtiin. Ihan pelleilyä koko homma! No, siinä sitten päivä tai pari meni ja ajattelin, että no kyllä sitä täytyy vielä kokeilla eikä noin vähällä luovuttaa ja sillä kertaa asettelin kuoren kunnolla peittämään koko vaipan ja hommahan alkoi toimia (ei siis ihme, että falskasi). Nopeasti havaittiin parhaimmaksi harsot ja pul-kuoret. Ulos oli talvivauvalle kiva laittaa päälle villikset. Päiväunivaippa oli sellainen, että villaimu ihoa vasten (pylly tahtoi tuntua vähän viileältä), vai oliko niin, että laitoin villaimun taitellun harson sisään, mahdollisimman lähelle ihoa kuitenkin (villaimun peseminen kakasta oli aina vähän rasittavaa) eli siis villaimu, harso, paketti kasaan nauhavaipalla ja päälle villikset. Hyvin pelitti. Harsot oli tosi kovassa käytössä. Riisipaperia käytin myös, koska ainakin meidän neiti kakkasi jatkuvasti, joten riisipaperilla sai kakan kätevästi pois. Ja nuo riisipaperithan pystyy pesemään pari kolme kertaa (lopulta menee muodottomaksi mytyksi). Villiksiä me ei käytetty ensimmäisinä kuukausina päivisin, kun jotkut sanoi, että on rasittavaa pestä usein villiksiä, kun kakkaa menee niihin ja totta olikin, että pul-kuoretkin joutui aika usein laittamaan pesuun, kun niissä oli kakkaa.
Sitten kun neiti oli 3 kk, päätin alkaa kokeilla myös yökestoilua. Siihen asti oltiin siis öisin kertistelty. Laitoin Fuzziin (Fuzzi Bunz) hamppuprefoldin (mainostettiin nimenomaan yövaippaan) ja hommahan toimi loistavasti. Päästiin täyskestoiluun. Fuzzi on taskuvaippa eikä siis tarvitse kuorta päälle. No, sitten sen aluevaltauksen jälkeen alkoi kiinnostaa ne kaiken maailman miljoonat erilaiset muotoonommellut sisävaipat. Kyllä tuli eräskin vaippa kokeiltua. Osan ostin käytettynä Kestovaippainfon kirppikseltä ja osan ostin uutena. Sitten alkoi löytyä ne itselle mieluisimmat vaipat ja myin melkoisen määrän niitä vähemmän mieluisia pois. Samaan aikaan kun hurahdin noihin sisävaippoihin, niin alkoi myös villistely. Muita housuja ei sitten enää käytettykään. Kesällä oli käytössä lyhytlahkeiset tai lähes lahkeettomat villikset ja paljon oli neiti myös aivan vaippasillaan. Mikäs sen söpömpää kuin mekon alta vilkkuva iloisen värinen vaippa :-).
Monta kuukautta meni, etten ostellut mitään vaippoja, koska ne mieluisimmat oli löytyneet ja sain myös eräältä vaippamyyjältä tarkat ompeluohjeet ja opin itsekin vaippoja ompelemaan (tosin kuminauhat on mulle se hankalin homma). Kesällä ei vaan ollut sit aikaa ompeluun ja nyt kun tuo neiti on jo monta viikkoa harjoitellut kävelyä (nyt jo sujuu hyvin paitsi, ettei osaa pyllähtää vaan kaatuu tasapainon mennessä selälleen, joten pakko vahtia koko ajan), niin ei kertakaikkiaan ole mahdollisuutta ommella. Heräsi halu taas ostaa jotain uutta vaippaa ja uutena tuttavuutena on nyt tulleet nuo CuddleBunsit. Nehän on yhden koon vaippoja eli menevät n. 5-17 kiloisille. Noita Cuddleja on vähän eri tyyppisiä. Mulla on kokemusta (ja sekin vielä varsin vähäistä) Quick Dry -tyypistä.
Tässä muuten linkki tuonne Kestovaippainfoon aiheeseen " Minkä vaipan haluaisit äitiyspakkaukseen?" ;-)
http://www.kestovaippainfo.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=71153&postdays…
Tässäpä tätä tarinaa meidän kestoilusta jo tulikin. Eiköhän me seuraavankin kanssa lähdetä liikkeelle paljoltikin harsoilla + pul-kuorilla/villiksillä ja siinä ohessa sitten noita Cuddleja - varsinkin neuvola- ja kyläreissuille ;-).
neronja
Jonttu kyseli vielä vaippojen pesusta ja kakan putsaamisesta. Riisipaperi on siinä kätevä. Toisaalta luin sitten myöhemmin Kestovaippainfosta, ettei monikaan käytä vaipassa mitään hoitoliinaa tms. Vähän isommalla vauvalla suurimman osan (tai ainakin osan) kakasta saa jo kipattua wc-pönttöön. Monet huuhtoo vaipasta enimmät kakat käsisuihkulla wc-pöntön päällä. Meillä vaippahuolto tapahtuu kodinhoitohuoneessa, joten oma systeemini on sellainen, että vadin päällä lasken hanasta vaippaan vettä ja suurin osa kakasta tippuu siis vatiin ja kippaan sen sitten wc-pönttöön (pesuhuoneen wc on lähin ja siinä ei edes ole meillä käsisuihkua, joten sekin vaikuttaa tuohon omaan systeemiini). Ja sappisaippuahan on kestoilussa aivan ehdoton, jos haluaa välttyä pahemmilta tahroilta. Siis lähinnä sitten, kun vauva jo syö kiinteitä ja seassa esim. mustikkaa/porkkanaa jne. (meidän neiti söi nyt loppukesästä tosi paljon mustikoita ja moneen vaippaan tuli kyllä ihan väistämättä tahraa, mutta näkyyhän nuo pesujen myötä haalistuvan). Vaippojen säilytyksessä meillä on käytössä kuivasäilytys. Eli vaipoille on oma pyykkikori (paljon reikiä, että ilma kiertää). Nyt kun neiti on isompi, niin yövaipat haisee todella vinkeille. Sen takia joudun pesemään vaippapyykin 1 - 1,5 vuorokauden välein. Tosin ei meillä vaipatkaan riittäisi sen pidempään, paitsi ehkä nyt, kun olen joitakin ostanut lisää.
Muutapa ei nyt tule mieleen :-).
Meillä on koko perhe flunssan kourissa. Tämä päivä menee varmaan aika pitkälle lepäillessä. Toivotaan että tämä menis pian ohi, vaikka muutaman päivän sairaslomakin tekis kyllä hyvää.
Kyllä tämä aika menee äkkiä. Nyt jo 16 viikkoa täynnä ja tuntuu kuin vasta äsken olisi testin tehny. Töissä on aina niin kiirettä ja kotonakaan ei ole vapaa-ajan ongelmia 2- ja 4- vuotiaitten kanssa. Välillä tulee ihan huono omatunto kun ei ehdi keskittyä masuun ollenkaan. Onneksi se muistuttaa olemassaolostaan koputtelemalla silloin tällöin.
meilläkin on rakenneultra vasta RV21. Hirveän pitkältä tuntuu odottavan aika.
Isäntä nukkuu, esikoinen nukkuu, meikä pääsee koneelle!
Ens viikonloppuna ollaan menossa pääkaupunkiseudulle vierailulle. Käydään sukuloimassa ja shoppailemassa. Sanokaahan siellä asuvat, että löytyykö Sellosta vai Kampista liikkeitä jossa on äitiysvaatteita ja liikkeitä joissa on vauvojen/lasten tarvikkeita (kantoliinat, kestovaipat jne..)? Ei varmaan mihinkään keskustaan pikkuliikkeisiin suunnata, vaan just kauppakeskus mistä saa samasta paikasta monta. Ei mee hermot..
Vielä sananen kestovaippakeskusteluun (musta on muuten hienoa että näin moni helmikuisista on kestoilijoita tai kiinnostuneita kestoilusta!): Meillä ei ole lainkaan sappisaippua käytössä, kasvissyöjä kun olen, niin mielummin otan tahraiset vaipat kuin eläimestä tehdyn saippuan. Yhtä hyvää tahranpoistosaippuaa ei toki kasvis-versiona löydy. Käyttöönhän tahrat ei vaikuta, mutta jälleenmyyntiarvo hieman laskee jos on kovin tahrainen. Aurinko onneksi näin kesällä (tai siis männä kesänä, nythän on jo syksy! nyyh) tahroja mukavasti vaalentaa näkymättömiin.
Mrs.Marple, rv 15+4
Moikka!
Kestoiluun tulin sanomaan omat mietteeni. Mä olen yrittänyt kauheasti ottaa asiasta selvää ja tutkia kaikkia vaihtoehtoja ja olen miettinyt että kestoilu vois olla meidän juttu, mutta tuntuu että vaihtoehtojoa on niin miljoonia ettei niistä millään ota selvää. Olen jo muutaman kerran turhautunut tietoa ja sopivia vaihtoehtoja selatessani, kun tuntuu ettei löydy yhtä ainoaa vaihtoehtoa. Ehkä mä saan vielä asiaa pohtia aika kauan ennen kuin mitään päätän.. Kuitenkin on voimakkaasti ainakin halu kokeilla kestovaippoja, saa nähdä sitten miten se onnistuu. Joillekin se varmasti on paljon luontevampaa kuin toisille. Tuntuu vain että koko kestoilu on kauheen monimutkaista kun vaihtoehtoja ja tapoja on niin monta.
Muhun iski kunnon kärsimättömyys kohtaus tänään.. Tuntuu että helmikuuhun on niin kovin pitkä aika vielä. Haluaisin jo niin kovasti pikkuisen syliini. Mä vaan ole niin malttamaton.. Ehkä tämä tästä. Välillä on sellaisia päiviä että aika tuntuu pysähtyneen junnaamaan paikallleen mutta välillä sitä tajuaa että viikkoja on yhtäkkiä jo näin kamalan paljon. Onhan se totta, että tämä aika on mennyt tosi nopeasti kun tuntuu ettei siitä ole kuin hetki kun positiivisen raskaustestin tein, mutta silti tuntuu että on vielä paljon, paljon enemmän edessä päin. *huokaa*
Onneksi kohta on taas neuvola (keskiviikkona) ja rakenneultrakin on " jo" reilun kahden viikon päästä. Ehkä niistä saa taas jotain ihmeellistä energiaa ja jaksaa taas odottaa.
Suan
17+4
Tänään Helmillä onki sit hiljaisempaa...
Aamuvuoron jälkeen mä oon sit yrittänyt keskittyä omiin tekemisiin...
Kiitos vaan Vimpula empatiasta... :) Se isä-poika-reissu vaan kestää keskiviikkoon saakka ja odottavan aika on tässäkin asiassa lohduttoman pitkä...
Mä oon koittanu kirjoitella kavereille ihka oikeita kirjeitä, askarrellu syntymäpäiväkortteja vanheneville, syöny, sytytelly takkatulia ja sit kaiken kruununa askarrellu teemaan sopivasti kestovaippoja... :)
Meillä kestoillaan sillon, ko äiti on kotona tai sit niin, et laitan setin valmiiksi isää varten, ettei tarvi ko asentaa vaippa lapselle... Nyt siitä on vaan tullu askeleen hankalampaa hommaa, ko esikko kiljuu ja tappelee vaippaa vastaan (mikä lie naturisti...), ni oon muutaman aio:n värkänny tässä... Ja huuto.nettiin laitoin huudon vetämään saumurista, ko pelkällä ompelukoneella on niiiiiin työlästä toi huolittelu ym...
Mutta taidanpa laittaa vielä saunanki lämpiämään ja jäädä sit odotteleen, et BB alkaa ja painautua sohvan nurkkaan... Mukavaa alkavaa viikkoa itse kullekin!
Yst. terv. kyllästynyt ja ikävöivä
Luuk@ 17+1
Oli kai mulla jotain asiaaki.
Vaivaako kellään muulla iskias? Mä tahdon jäädä ihan jumiin tuon selkäni kanssa välillä... Ja jalka puutuu istuma-asennossa...
Niihin liitoskipujuttuihin en osaa muuta sanoa, kuin että joo, varsinaisesti sillä liitoksellahan tarkoitetaan juurikin tuota häpyliitosta ja sympatiseeraan kyllä kaikkia niitä, joilla luukipuja on... Nehän on kamalan kipeitä, oli ne sit kasvukipuja tai sit näitä löystymiskipuja...
Ja toisaalta tiedän tapauksia, joilla joka raskaudessa on kivut alkaneet aina vähän varhaisemmilla viikoilla... kaveri kun odotti neljättään, ni kivut alko viikolta 13 niin, et ainoa liikkumisväline ulkona oli mummolta lainattu pyörällinen potkuri... :)
Ja pakko vielä omaa napaani kaivellakseni sanoa, et kattokaapa ko töllössä pyörii buranan mainos, ni alareunassa on varotukset, millon ei ibuprofeenia tule käyttää...
Pikkuhiljaa asiaa on tutkittu lääkefirmoissaki riittävästi, et suosituksia voidaan turvallisesti muuttaa...
Vakuutuksista: Meillä on kahdella lapsella ollut, toisella on vieläkin, maitoallergiaa. Heillä ei tietenkään sitten ole ollut vakuutusta.. Nyt ajateltiin tälle vauvalle ottaa, jos sattuu, että on kans allerginen. Mutta siinäpä on nyt sitten vielä selvittelemista, kun kaikki vakuutusyhtiöt ei korvaa erityismaitoja. Fennian vakuutusta jo tutkin ja he eivät korvaa ravintovalmisteita.
Maitoallergian kohdalla juuri tuo ravintovalmisteiden korvaaminen olisi suurin asia, koska voi olla, että menee pitkään ennen kuin saa tarvittavat todistukset kelan korvauksia varten. Kela kun vaatii, että halvemmat erityiskorvikkeet testataan ensin ja vieläpä sairaalassa ja ajat sairaalaan altistuksiin voi mennä kuukausiin. Tällöin joutuu omasta pussista ostamaan kallista korviketta ja kela ei enää korvaa takautuvasti.
Omaa napaa... pakko hehkuttaa kun ostettiin tuliterät brion kombi yhdistelmät, ruskeat väriltään. Vähän aikaisessa, mutta kun myivät alennettuun hintaan 2007 vuoden mallia ja olivat heillä vielä viimeiset ruskeaa väriä, niin pakko oli ostaa. Vanhat vaunut olivatkin jo seitsemällä lapsella palvelleet, niin hyvällä syyllä sai ostaa :). Saa nähdä monellako nämä vaunut...
Olsku 18+5
Olsku
[b] kestovaipoista[/b] on kyselty:mua ainakin kovasti kiinnoistais noi kestovaipat, mies vaan ei suhtaudu kovinkaan suopeasti moisiin " ekohörhöilyihin" , mutta toisaalta jos minä olen se, joka ne vaipat vaihtaa niin... No, aika näyttää miten sitten lopulta käy.
[b]Anna_liisa:[/b] No johain teillä on ollut huono tuuri, kun ensin piti pitkään odottaa tulosta (ilmeisesti joutuivat pitkään kasvattamaan niitä soluja, jotta ne saatiin oikeaan jakautumisvaiheeseen) ja nyt sitten ette kuitenkaan saaneet varmaa tulosta. :( Toivottavasti uudesta testistä tulisi tulos nopeammin ja saisitte hyviä uutisia.
[b]IITULIIlLE[/b] TSEMPPIÄ TULOSTEN ODOTTELUUN!!!
Toivottavasti sitten tulosten tultua pääsisit hieman rennommin jatkamaan raskautta.
Nonna:hienoa että sait nivelen paikalleen ja kipu hellitti!
VAKUUTUKSESTA: Meillä on mietinnässä ottaa vauvalle vakuutus. Vielä ei olla kyllä perehdytty kovinkaan tarkkaan eri vakuutuksiin.
SININEN KIRSIKKA:Teidän kuopus on todella sitkeää tekoa! On tainnut päättää tulla perheeseen kuopukseksi! Hyvä juttu, että olet saanut olla vanhemmillasi lepäämässä ja olet voinut välttää niitä isomman lapsen nosteluja. Toivottavasti lepo, ja rauhallisesti ottaminen auttaa ja vuoto loppuu kokonaan.
KIVUISTA: joillakin on jo kovastikin kipuja :( Minä olen kovin onnellinen että mulla ei toistaiseksi ole ollut kipuja. *koputtaa puuta*
Toki jos huonossa asennossa istuu sohvalla niin ylös noustessa selässä tuntuu, mutta kivuksi sitä en kyllä oikein luokittele.
Luuk@lle tsemppiä! Eiköhän se aika lopulta sinne keskiviikkoon hurahda nopeasti vaikka ikävä onkin kova!
SIIDERISTÄ: Se alkoholiton (!%) siideri on Stowford Press ei Strongbowta. Hyvin jäähdytettynä ei oo kovinkaan makean makuista, vaikka sisältääkin 65g/ l sokeria. Meillä mies tykkäsi juomasta enemmän kuin minä. Mä en jostain syystä saanyt sitä oikein alas.. :/
KULTAPOSSULE hirmuisesti tsemppiä graduntekoon! (Mä olen samassa veneessä gradu pitäis vääntää kun se sama dedline painaa mullakin päälle.)
VANNUS ja TATAM: laittakaahan esittelynnd tuonne helmisten pinoon! :) Ja tervetuloa!
P02p06: Sinulla on ollut vaikea paikaa luopua rakkaista lemmikeistä. :(
Joskus vaan sellainenkin päätös on tehtävä.
SUKO: Mulla on herkästi kaikki hajut tehnyt huonoa, esim jos kaupassa liian läheltä kävelee naien jolla on " litra" hajuvettä päällä tai vastavasti herrä joka on kovin anteliaasti läiskinut after shavea. Oma miehen partaveteen oon niin tottunut että se ei ole ärsyttänyt missään vaiheessa. Itse en oo kyllä käyttänyt juurikaan mitään hajuvesiä tänä raskausaikana.
ON: Meillä on nyt uusi pesutorni ja voi että oon siitä iloinen. On tosi ihanaa kantaa kuiva pyykki suoraan kaappiin. :)
Toivottavasti Mielen koneet ovat hintansa vääritit.
Meillä on harkinnassa käydä vielä kerran ultrassa joskko tulokas suostuisi vilauttamaan jalkoväliään. Rakenneultrassa olis kysytty sukupuolta, mutta vaavi piti jalkansa sopivasti edessä joten arvoitukseksi jäi.
OSAATTEKOS SANOA KOSKA OLIS PARAS AIKA KÄYDÄ KURKKIMASSA SUKUPUOLTA?
Harkinnassa on keksiä jotain kivaa isyyspakkausta isukille.
KYSYMYS; Minkäkokoinen talvihaalari olis vauvalle sopiva?
ja toinen kysymys: Montako vaatekertaa olis hyvä olla varattuna vauvalle per päivä ?
mantelipulla ja ipana 19+2
ON:
Vielä ehtii viesti tälle päivälle. Olen menossa hakemaan vaippoja koneesta, mutta piti tulla vähän sotkeutumaan siihen aiheeseen :) Meillä siis täyskestoillaan, kolmas on kestoillut sairaalasta lähtien, saman tekee neljäs.
Joku mietti mitä ihmettä oikein hankkisi, olen kirjoitellut tästä aiheesta sellaisen peruspaketin nettiin pariin paikkaan, laitan tähän sen luettelon, jossa on tiivistettyä erilaiset vaipat, toivottavasti siitä on apua!
Mistä kestovaippa muodostuu?
Kestovaippa muodostuu (kuivaliinasta+)imuosasta+kuoresta.
Kuivaliina voi olla joko irrallinen liina tai se voi olla valmiiksi vaipassa kiinni (esim. taskuvaippa). Kuivaliina voi olla esim. fleeceä tai kuivaliinaneulosta. Sen tarkoitus on siirtää vaippaan tuleva pissa nopeasti läpi imuosaan, mutta pysyä itse kuivana.
Imuosa on joko irrallinen lisäimu tai se on ommeltu kiinni vaipan sisälle. Joissain vaipoissa voi olla kumpaakin mallia. Imuosa voi olla esim. flanellia, froteeta, hamppua, bambua tai harso. Se voi olla esim. taiteltava malli, muotoonommeltu tai vaippaan kiinnitettävä mallia. Imuosan tarkoitus on imeä ja varastoida vaippaan tuleva pissa. Varsinaisen imuosan lisäksi myös sisävaipat imevät kosteutta.
Vaippakuori on vaipan päälliosa, jonka tarkoitus on suojata vaatteita kastumiselta ja pitää vaipan sisältö vaipassa eli toimia kosteussulkuna. Kuori voi olla esim. villahousut (hahtuva-, merinolanka) tai PUL-kuori (polyuretaanilaminoitua kangasta). Vaippakuorta ei välttämättä tarvitse pestä joka käytön jälkeen, pissaiselle kuorelle riittää useimmiten pelkkä tuuletus. Villahousut ovat antibakteeriset, erittäin hengittävät ja aina kuivan tuntuiset.
Seuraava lista on tehty mahdollisimman yksinkertaiseksi:
¿ Harso+vaippakuori. Tämä on kaikkein edullisin kestovaippamalli. Harsoja on mukana äitiyspakkauksessa ja kestovaippakäyttöön tarkoitettuja harsoja saa lisää kestovaippoihin perehtyneistä liikkeistä ja netistä. Harso toimii tässä sekä sisävaippana että imuosana, mutta se voi tarvita kuivaliinan lähimmäksi vauvan ihoa, koska märkä harso ei välttämättä tunnu vauvasta mukavalta ja voi aiheuttaa punoitusta.
¿ Sisävaippa+vaippakuori. Sisävaipassa voi olla joko irroitettavia imuosia tai niiden lisäksi myös vaipan sisään ommeltu imuosa. Tämä vaippa tarvitsee kosteussulukseen kuoren.
¿ Taskuvaippa eli täyttövaippa. Tätä vaippaa on kahdenlaisia: sisätäyttövaippa ja kosteussulullinen taskuvaippa. Sisätäyttövaipassa on kahden kangaskerroksen välissä tasku, johon imuosa voidaan laittaa. Vaippa tarvitsee kuoren päälleen, koska siinä ei ole kosteussulkua. Kosteussulullinen taskuvaippa puolestaan muodostuu kuivaliinakankaasta ja kosteussulkukankaasta (yleisimmin PUL-kangas), jotka on ommeltu niin, että niiden väliin jää tasku imuosille. Kiinnitys yleisimmin joko tarrat tai nepit. Tämä vaippa ei tarvitse kuorta, vaan kosteussulku on jo vaipassa mukana.
¿ AIO. All-in-one-vaippa. Nimensä mukaisesti tässä vaipassa on kaikki, sekä sisävaippa että kuori. Yleensä kallein vaippamalli.
Iitulille ja annaliisalle voimia ja hyviä uutisia!! Toivotaan, että saatte tulokset pian ja että ne olisivat hyviä!
Sininenkirsikka- kiva kuulla että asiat ovat paremmin! kyllä sun masussa kasva sitkeä pieni vaavi :D
Kestovaipoista- Meillä ei ole ennestään lapsia, joten ei ole kokemusta kestoilusta, mutta jotenkin vieraksun ajatusta...En tiedä, miksi, mutta tuntuu ainakin nyt siltä, että käytän ihan vain kertakäyttöisiä vaippoja. En tiedä olenko sitten luonteeltani liian laiska alkaa kestoilemaan :) mutta, tuonhan näkee sitten kun asia on enemmän ajankohtainen...
(.)- Tää on tätä tuskaista aikaa, kun potkuja/liikkeitä en tunne vielä (paitsi kerran viikko sitten noin, tuntui hentoja kuplia) niin tuntuu välillä että onko siellä masussa ketään...Masu kyllä kasvaa, tuntuu että on jo kauhea pallo :) Kipuja on masuss vielä, en osaa sanoa meneekö ne noihin liitos vai repäisy kipuihin, mutta nukkuminen on hankalaa..Selällään ei pysty nukumaan , saatikaan sitten mahallaan...kyljelläkään ei tunnu hyvältä nukkua..tyyny jalkojen välissä on nukuttava, se auttaa hieman noihin lonkkakipuihinkin..
Tänään oli sitten pakko ostaa jo yksi body ;) löydettiin miehen kanssa söpö " äidin kulta" -body niin pitihän se ostaa..kokoa 56, voi kun se on pieni..ei millään malttaisi odottaa helmikuuhun asti <3
Mutta, hauskaa lauantai iltaa sinne kaikille! Kasvatelkaa kovasti masujanne (.)
Suvi ja papu 15+6 tai 16 (menee neuvola kortin ja ultra kuvan mukaan erilailla..en tiedä sitten vaihtuisiko viikot tänään vai huomenna...)