Marrasmasujen loppuviikko pe-su
Eiliset keskustelut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11203974&p=1&tm…
Kommentit (18)
Kirjoittelen minäkin pitkästä aikaa, lukemassa oon kyllä käynyt, mutta en oo saanut aikaiseksi kirjoiteltua. Keskiviikkona kävin neuvolassa, kaikki ok: hb 123, paineet 125/68, painoa tullut 778 g viikossa, sf 27 cm. Painoa on tullut mun mielestä vähän turhan paljon, yhteensä nyt 9,5 kg. Katsoin esikoisen neuvolakortissa, että painon nousee samaa tahtia. Silloin tuli yhteensä 16 kg. Mä oon kyllä raskausaikana vähän sellanen, että tulee syötyä selvästi enemmän herkkuja, kun niitä tekee yksinkertaisesti enemmän mieli ja annan näille mielihaluille myös helpommin periksi. Eilenkin oli pakko pyytää miestä tuomaan kaupasta Domino-keksejä, kun niitä alkoi tekemään niin kauheesti mieli... :)
Mistäs täällä on ollut puhetta... Me ei olla vielä valmisteltu vauvan tuloa mitenkään muuten kuin tuplarattaat ostamalla. Mutta äkkiä ne pienet vaatteet pesee ja hankkii kaupasta ne muutamat vermeet mitä nyt hankkia pitää. Ruokien pakastamisesta on ollut puhetta: aattelin jättää sen ihan viimeiseksi jos aikaa ja energiaa siihen ennen syntymää jää. Oishan se hyvä olla vähän hätävararuokia pakkasessa. Sitä kun ei tiedä, miten väsynyt sitä vauvan kanssa tulee olemaan. Esikoinen söi usein yöllä ja päivällä ja nukkui 50 min päiväunia, joten ei siinä hirveesti ruokaa jaksanut alkaa tekemään. Nyt kun on tuo isompikin lapsi ruokittavana, ei vaan viitsisi noita valmisruokia niin hirveästi käyttää.
Joo, eipä tänne kummoisempaa. Ai niin, vauveli oli th:n mukaan masussa poikittain, mutta onneksi tässä on vielä aikaa kääntyä raivotarjontaan. Toivottavasti näin käy!!
tosca ja masu rv 30+4
Mulle kuuluu nyt sellasta, että supistelee kovasti. keskiviikko oli töissä ihan mahdoton, eikä ilta ollut sen parempi. Säännöllisiksi niitä ei voinut sanoa, mutta useampia joka tunti. Ei kauheen kipeesti, mutta tuntuvasti. Illalla keskiviikkona kun kattelin pitkälläni Tilaa telkusta, mietin, pitääkö lahteä näytille polille vai miten tekisin. En sitten lähtenyt (enkä maininnut edes miehelle, ettei turhaan hössöttänyt) ja nukuinkin sitten yön ihan hyvin. Eiliseksi jäin kuitenkin kotiin lepoon enkä mennyt töihin. Vaikeeta oli vaan köllötellä, kun kodinperustamisvietti olis vaatinut siivomaan. Ja pesemään ikkunoita. Mutta sisukkaasti makasin ja kattelin kun mies siivoili. Ja ilmeisesti se auttoi, suppareita tuli vaan joitain. Illalla tosin saunassa aika kipeesti ja sen jälkeen olin ihan kuitti. Tänään on sujunut ihan hyvin vaika olen töissä.
Ainakin ne supparit painoivat vauvaa taas alaspäin, vessassa saa rampata vieläkin useemmin ja se painaa luita. Kunhan nyt pikkuinen pysyisi siellä aloillaan vielä muutamia viikkoja. Kauheen kaukaa haetulta tuntuu tosin, että meidän lapsi syntisi etuaikaisena, kun muut ovat kaikki menneet yli ja reippaasti, viimeinen jopa niin, että käynnistettiin kun oli jo pitkälle yli kaks viikkoa myöhässä.
Muuten ei kuulu kummempaa. Omenahilloo ajattelin lasten kanssa viikonloppuna keitellä. Ja ehkä pestä ne ikkunat.
Ai niin, kuuluupas: saatiin eilen kun oltiin rauhassa kaksin miehen kanssa kotona, päätettyä tämän vauvelin kummit. Kahta pariskuntaa aatelitiin, toista ehdittiin jo kysyä ja ilomielin sostuivat, ja kaipa toisetkin suostuvat. Molemmat ovat ystäväperheitä. Meidän kaikilla lapsilla on ystäväkummit, sukulaisia emme ole halunneet valita. Ja ainakin näillä kolmella ensimmäisellä kerralla ovat valinnat osuneet nappiin, olemme olleet enemmän kuin tyytyväisiä.
Sellaisia siis täältä tänään, viikkoja 30+6.
Mä nukuin pitkästä aikaa tosi makoisat yöunet =) Vessassa kyllä kävin parikin kertaa, mutta aamulla herätessäni jouduin oikein kädella kokeilemaan, että vieläkö se masu on tallessa kun ei yhtään tuntunut olevan omalla paikallaan. Ei painanut eikä mitään ja asentokin oli niin mukava! Kummallista- olikohan vauva vaihtanut asentoa?!
Eilisen potki ja touhus niin hirveesti, ettei oo koskaan aikasemmin! Kyllä oli välillä kyljet kovilla =DD
Muutenkin olo on nyt hyvä kun sai kunnolla nukuttua. Ja musta tuntuu että hb:kin on vihdoin lähtenyt nousuun, koska olo on sen verran energinen. Ikkunoita pitäis munkin alkaa pesemään, mutta taidan jättää sen viikonloppuun. Illalla olis tulossa vieraita, joten taidan mielummin lähteä leipomaan heitä varten jotain hyvää =) Aamun olenkin tässä jo imuroinut ja siivonnut. Eilen pesin kaikki keittiön kaapit ja tasot- tämmöstä kun olis aina. Yhtä siistiä.. Vaikka toisaalta, en usko että meillä on yhtään sen siistimpää kun kenelläkään toisella " viimeisillään" raskaana olevalla =DD
Ai niin, pakko vielä sanoa, kun meidän kuopus 2v tuli eilen rappuset alas =/ Voi itku!!! Ostin sille liian isot yöhousut ja se oli reppana kai kompastunut niihin. Yleensä menee tosi nätisti portaat.. Päähänsä sai hirveen kuhmun, jota vielä tietenkin tänäänkin on aristellut esim. pukiessa. Onneksi ei tullut mitään aivotärähdystä tai muuta semmosta!!! Mies kävi yöllä sitä pari kertaa herättelemässä ja kunnossahan tuo onneksi oli. Kyllä vaan säikäytti!!!
Nyt sinne keittiöön!
Mukavaa viikonloppua kaikille!!!
Yazmin rv 29+1
Meillä on vietetty pari katkonaista yötä. Perheen kakkonen (4v) on järjestänyt ohjelmaa. Ke-to yönä tuli verta nenästä oikein kunnolla. Nieleskety veri pisti oksentamaan-oksentelu aivastutti-taas verta-uusi aivastus jne. Siinä meni reilu tunti. Viime yönä tuli ihan perinteiset oksut sänkyyn ja tarhassa sanottiin, että samaa taoahtunut muillakin. Nyt kaikki on ok. Pari viikkoa sitten oli kahden oksun pituinen tauti. Nyt riittäisi sitä laijia. Aina saa jännittää, tarttuuko muihin.Viimeksi ei, toivon parasta.
Itselläni käy melkoinen mylläys vatsanahan alla. Työpäiviä on jäljellä neljä ja fiilis on erittäin hyvä. Mukavaa viikonloppua kaikille!
Pepi 30+3
Töissä istutaan puoleen yöhön.
Ensiksi pitää kysyä teiltä että onko teillä seisaallaan ja kävelleessä tuntunut kipua häpyluun yläpuolella? Mulla on tänään ollut eka kerrran ja toivon että ei johdu tulehduksesta, mut mistä olisin sen saanut..... Eilen illalla oli alaselkä kipeä. Tähän mennessä ei ole ollut mitään kipuja alakropassa paitsi mitä alaselässä vähän. Keuhkoissa tuntuu välillä olevan " vajetta" eli painaa keuhkoja. Vaavi viihtynyt hyvin alhaalla alusta lähtien.
Olen rakastunut mun isoon potkupallo mahaani. En haluaisin luopua siitä. Toivottavasti saan sitten jossain vaiheessa uudestaan tämän ihanan mahan :) ,(syvä huokaus)...
Yasmin: Onneksi ei käynyt pahemmin portaikossa. Aina sitä sattuu ja tapahtuu, niille kun ei voi mitään.
Jatkan juttua sitten illemmalla....
-tulppa ja hiplaaja-
rv 31+2
Onpas ollu mukava päivä ja ihanan aurinkoinenki. Aamu alko ihanasti ku kateltiin esikoisen kaa tavaroita joita ollaan osteltu vauvalle. Laitoin nyt loputki kestovaipat pesuun, samoin harsoliinat. Lisäks käytiin läpi tyttöjen vanhoja villavaatteita ja laitoin vauvakoot pesuun. Taas on saatu vähän järkättyy vauvelin juttuja lisää :)
Käytiin myös tyttöjen kaa pizzalla ku tuli sellanen fiilis et tänään en aamupäivällä jaksa ruokaa tehäkään. Ja kyllä maistu namille! Sen jälkeen mentiin vielä kaverin ja lasten luo leikkimään iltapäiväks. Illalla käytiin vielä mun vanhemmillaki ku äiti halus et laitan sille raitoja. Meillä on vähän silleen et me ollaan niin ku toistemme kampaajia eli leikataan ku on tarvis ja mä oon värjänny äidin hiuksia. Toistaseks oon omani värjänny ite tai sit yks mun kaveri on värjänny.
Aarni-Kerkko: Ikävää et sul supistelee kipeesti!Toivottavasti helpottaa ku otat iisisti. Me ei olla ees mietitty kummiasiaa...
-Yazmin- : Kyllä sitä aina säikähtää kamalasti ku lapsille tapahtuu jotain ikävää. Onneks teijän kuopukselle ei käyny pahemmin.
pepi3: Toivottavasti teijän 4v voi nyt hyvin eikä oo tullu kipeeks! Sulla työpäivät vähenee ihanasti :)
tulppa: Mulla on alkanu viimesen viikon aikana tuntumaan kipua alapäässä ja vihlooki välillä aika kovasti. Enimmäkseen kyl tuntuu emättimessä tai sit jossain häpyluun alapuolella. Vaikee kyl välillä tarkalleen tunnistaa missä vihloo...
Tarald ja tiitiäinen 29+6
Olen ihan pihalla teidän kuulumisista kun on muka niin kiire ettei ehdi edes käymään täällä kääntymässä.
Kuka on jo saikulla ja miksi? Se kiinnostaa nyt eniten kun itsellä alkaa olla aika tukalaa. Yöllä en saa nukuttua kun menee pyörimiseksi ja aina kun kääntyy kuuluu ruksaus jostain. Varmaan hajoan ennen kuin tämä vauva on ulkona. ;-) Sitten kun ei nuku on ihan tööt töissä. Supistelee aika mukavasta ja jokseenkiin tasaisesti ja usein. Kipeiksi en laske, mutta tuntuu ihan selässä. Sitten tuntuu, että maha on tosi alhaalla ja vauvan paina alapäätä kunnolla. Tekisi mieli välillä nostaa tuolta alapäästä, ettei ihan tipahda.. Maanantaina on neuvola, mutta en tiedä haluanko edes mainita noista supisteluista kun viime kertaisesta jäi niin kauhea kammo kotona makoiluun. Mieluummin olisin töissä!
Mulla on kaikki jo kunnossa tavara puolella. Tosin kaksostenrattaat tulee Saksasta vasta viikolla 42, mutta vaunut siis jo on. Just laitoin turvakaukaloon kiinni toppapussin ja sen sisälle kotiutusvaatteet. Jäi vähän kammon kun viimeksi oli vaipat vielä kuivumassa narulla kun ottivat sairaalaan sisälle.
Kummeista on kaiketi ollut puhetta. Meillä on yksi hyvä ehdokas, jota tosin ei vielä ole kysytty, mutta sitten ei olekaan ketään muita. On paljon tuttavia ja ystäviä, jotka ei kuulu kirkkoon ja sitten ei viitsi pyytää niitä, joilla on jo tyyliin seitsemän kummilasta. Tietääkö joku pitääkö itse vielä liittyä kirkkoon, jotta saa lapsen kastettua? Vuonna 2005 piti näin tehdä, mutta olen jo eronnut sen jälkeen uudelleen kirkosta..
Oletteko jo saaneet äitysraha päätöksen? Mulle ei ole tullut kirjeenä, mutta näin summat netistä. Meillä firma maksaa pari ekaa kuukautta täyttä palkkaa, mutta sitten meneekin nihkeäksi.. Miten sitä taas pärjäilee?
Lilla rv 30+
Shakatak, riittää kun toinen vanhemmista tai yksi huoltajista on kirkon jäsen.
Mulla on aikomuksena erota henkilökohtaisista syistä kirkosta tämän vuoden lopulla, mutta meillä mies haluaa pysyä jäsenenä joten toki lapsi kastetaan.
KL.
Onneksi on lyhyt aamuvuoro töissä. Olo on kuin jyrän alle jääneellä, kun on flunssa tulossa tai siis nenä on jo tukossa. Ensi viikolla olisi enää vain neljä päivää töitä, mutta saas nähdä miten jaksan ja mihin tämä flunssa kehittyy.
En usko että saisin lääkäriltä sairaslomaa, jos käyn kysymässä. Ei ne taida helposti antaa saikkua, jos ei ole kuumetta. Työmotivaatio on ihan nollassa, kun pomo on ihan p....ä. Eilen piti varastosta rahdata polkypyöriä asiakkaille ja kun en heti löytänyt niitä niin sitten sain kuulla että pitäis ehtiä vaan eikä kysellä ja hänen pitäisi olla jo muualla. Tuntuu siltä että en osaa enää tehdä töitäni oikein ikinä, enkä ole ainut tällä työpaikalla.
Meillä oli aamulla 5.00, -3 astetta pakkasta! Autosta piti tuulilasi rapata. Toivottavasti ei tule vielä enempää pakkasia kun mulla on kesäloma pitämättä.
Tämmöistä täälläpäin...
-tulppa ja hiplaaja-
rv 31+4
Kipasinpas äsken ihan yksin kirpputorilla ja taas sain saalista ;-)
Kohta on vaikka ja mitä pientä vaatetta Tikrunpennulla, vielä kun äippäpakkaus tule niin hyvä !
Olen lähettänyt jo heinäkuussa palkanlaskijalle raskaustodistukseen ja hemuksen ,mutta Kelaan hakemus on saapunut reilu viikko sitten joten odotellaan malttamattomana !!
Iltapäivällä pitää lähteä kamujen tytön synttäreille eikä oikein innosta ajaa edestakaisin 150 km kun tuntuu että kauppmatkatkin autolla saa tikrunpennun mylläämään entistä enemmän..
Huomenna menen kokeilemaan saikun jälkeistä paluuta työelämään, nyt on ollut ihan ok olo ( ilman supisteluja) kun olen ottanut iisisti mutta saa nähdä miten sitten töissä, noh jos yhtään tuntuu siltä niin haen lisää saikkua, just laskin että olis 4 viikkoa töitä ennen talviloman alkua ja sitten jään suoraan äippälomalle.. eihän tuo 4 vkoa kamalan pitkältä aikaa kuullosta mutta jotenkin on ihan evvk-fiilis työasioiden suhteen..
Jaahas nyt lataamaan pyykkone kirppislöydöillä :-) ja eilinen kirppis saalistus tui parhaan löydön, priimakuntoinen ammeteline 1 e !!
Mukavaa sunnuntaita !!
t.Isotikru+tikrunpentu 29+3
Viime yö oli taas tuskainen. Nyt jo toisena yönä peräkkäin jalat kutisi nilkasta polviin ja olivat yöllä ihan hirveän näköiset, nokkosihottumaksi tulkitsin. Punertavia epäsäännöllisen muotoisia kohoumia ihossa. Alan olla sitä mieltä että koira on meidän talouteen jonkun kirpun roudannut mikä alkaa yöllä sängyssä sitten syyhyämään. Ihme vaan että mies saa nukkua yönsä rauhassa ja ilman mitään reaktioita, tosin kaikki ei reagoi samallalailla. Ja mullakin se tulee vaan jalkoihin ja pikku laikku toiseen käsivarteen. keskivartalo ja reiden ovat saaneet olla täysin rauhassa. Mistä muusta tämä voi johtua kuin jostain syöpäläisestä?! Ei meillä nyt niin huono hygienia tasokaan ole. Sänky ostettiin uusi kesälle ja viimeks eilen siivosin makkarin ja tuuletin petivaatteet. Yleensäkin kerran viikkoon tulee makkari siivottua. Niinpä ainoa vaihtoehto on että koira on metsästä roudannut jonkun lintukirpun tai vastaavan tänne. Nyt alkaa sitten puhdistus operaatio. Sauna päälle ja kaikki petivaatteet sinne. Voi että ku ois talvi ja 30' pakkasta niin veisin kaiken pihalle, mut nyt ei auta ku laittaa sauna päälle ja alkaa sitten koluamaan koko makkari läpi, että löytyykö täältä luteita,kirppuja vai mitä. Hyi että minua ällöttää ja etoo pelkkä ajatuksin että asia ois niin ja täällä joudutaan asumaan ja nukkumaan. Tekis mieli vaan itkeä ja huutaa, mut eipä se paljon auta. Nyt vaan siivoamaan, siivoamaan ja siivoamaan. Ei tämä mikään raskausoirekaan voi olla!
On oikeasti ikuisuus, kun on tullu täällä käytyä kääntymässä. Mutta kaikki ihan hyvin. Jonkin verran oon saikkuillu ja en ois halunnu enään takas töihin, mutta neuvolalääkärin käskystä siellä ollaan taas. No enää puoltoista viikkoa jäljellä ennen lomaa. Kuinkas täällä ihmiset on voinut?
Miizuli
joku muuten ollut niin fiksu että ois kopioinu kaikki noi keskustelut täältä itellensä johonkin? Mä juuri vasta tajusin, että näähän riittää vaan sellasen kuukauden taakse päin ja oisin halunnut selailla niitä vanhoja tuntoja.... Onko nyt jo siis ihan myöhästä????
Miizuli
_Miizuli_, käytä hakua esim. niin, että hakusanaksi laitat " miizuli" (tämä siis hakee viestit jotka olet allekirjoittanut tai joissa muuten esiintyy sana " miizuli" ), hakualueeksi määrittelet Odotuksen ja aikasuodattimeksi määrittelet vaikkapa puoli vuotta.
Hakuehtoja voit sorvata haluamallasi tavalla.
KL.
Kirjoittelin perjantaina, että meillä oli hieman valvottu öisin ja pohdin tarttuuko kakkosen oksennustauti muihin. Hyvin on viikonloppu sujunut, yöt on nukuttu, kodin olen saanut siivottua, istuttelin muutamat syyskukat pihalle ruukkuihin, olimme kaveriperheessä lastenkutsuilla, kävimme pyörällä uimahallissa jne. Erittäin energistä siis! Mies on ollut työmatkalla, joten poikien kanssa on aika kulunut.
Liitoskivut ovat meikäläisellä tulleet ja menneet, lisääntyvät aina iltaa myöten. Tänään ajelin 2x3km pyörällä ja alapää tuntui melkoisen hellältä. Itse asiassa se tuntui samalta, kuin synnytyksen jälkeen.
Nyt keräilemään voimia viimeisiä työpäiviä varten. Täällä oli joku toinenkin, joka taitaa aloittaa äitiysloman ensi perjantaina?!
Pepi 30+5
Huh et on ollu ohjelmaa tänä viikonloppuna. Eilen oltiin mun tädin 60v synttäreillä koko perhe ja siellä oliki hulinaa. Vieraita oli varmaan yhteensä n. 60-70 ja lapsia tästä määrästä n.20. Tytöt löys heti kavereita ja olihan pikkuserkutki sekä serkkutyttö siellä. Ihanat tarjoilut oli ja oli masu niin täynnä ruokailun jälkeen. Harmi oli vaan et jouduttiin lähtee muutaman tunnin kuluttuu jo pois ku mä menin kaverin 30v synttäreitä juhlimaan. Kaveri oli varannu Chicosista pöydän ja ku kaikki muut söi ruokaa ni mä tilasin jälkkäriks Brownien ja cappuccinon, nam! Olin kotona jo ennen puol yhtätöistä mut silti oli tosi väsy olo. Onneks mies oli hereillä ku tulin noin aikasin koska olin unohtanu ottaa avaimet mukaan. Alkaa tää muisti tosiaan pätkii...
Tänään oli veljen vauvan ristiäiset ja hienosti meni. Sankari ite oli nätisti ja muutaman kerran puklas oikeen kovat kaaret lattialle kesken toimituksen ;) Olin toisena sylikummina eli veljen vaimon sisko piti osan toimituksesta vauvaa sylissä ja mä osan. Kyl tuli taas herkkä olo ja itkua sai oikeen pidätellä. Nyt oon sit 3 lapsen kummitäti: kahen pojan ja yhen tytön.
Tulpalle paranemisia flunssaan! Hienoa Pepi3 ettei oksennustauti tarttunu teihin muihin ja teilläki oli ohjelmatäyteinen viikonloppu!
sanle: Ootko ajanu sääristä karvoja lähiaikoina? Jos iho on ärtyny siitä?Tai ootko käyttäny jotain uutta pesuainetta (suihkugeeliä tai muuta sellasta) joka ei sopiskaan sulle? Mulla ku oli tässä kesällä ja alkusyksystä ikävää ihottumaa jaloissa (reisien takaosassa) tuli kans itelle mieleen et onko joku loinen tms. Nyt hyvällä rasvalla on saatu ihottuma kuriin eikä enää kutii. Olo on sen suhteen mahtava :) Jos sulla ei oireet hävii ni käy lääkärissä näyttämässä jalkoja. Jos ois joku loinen ni eiköhän miehelläki ois se...
Nyt laittamaan sauna päälle.
Tarald ja tiitiäinen 30+1
Juu tänään tuli sit kuurattua makkari ihan kunnolla ja lämpökäsittely annettua patjoille ja petareille. Mut tulin kyllä siihen tulokseen että ehkä tää ei mistään sängyssä lymyilevistä kirpuista johdukaan. Tuli nimittäin päivälläkin hetkittäinen kutina kohtaus käsitaipeisiin ja muutaman raapasun jälkeen nousi heti nokkosihottuma pintaan. Onneks sain kuulla lohduttavia uutisia että jollakin muullakin oli nokkosrokko iskenyt juuri yölliseen aikaan ja kestänyt pari päivää ja ilmennyt myös juuri polvissa nilkoissa. Jospa tää tosiaan ois jotain yliherkistymistä jollekin. yleensä en oo ollenkaan allerginen, mut jos tää raskaus herkistää. otin kyllä pari päivää sitten käyttöön uuden suihkusaippuan, mut oon mä sitä samaa joskus aikasemminkin käyttänyt, en tosin muista oonko nyt raskaus aikana. Eli ehkä olen syyttä suotta koiraa syylllistänyt :( Toivotaan kuitenkin että ensi yön saisin nukkua rauhassa ja kutka ei palaa..
Täällä on herätty jo ennen seitsemää kun mies nousi ylös. Pilvinen ja kostea ilma näyttää tänäänkin tulevan, mutta eipä se tässä tietokoneen ääressä paljon haittaa. Kouluhommia pitäisi taas ruveta tekemään.
Yö nukuttiin taas hyvin, kerran jouduin vessassa käymään. Illalla meni kyllä hyvä tovi enne kui nunenpäästä kiinni sai. Veikalla oli semmoinen myllerrys käynnissä, vissiin on yksiö remontissa tjn. Varmaan yli puolituntia heilui ympäriinsä j asit vähäksi aikaa lopetti, mutta heti kun asentoa vaihdoin niin alkoi uudestaan.
Juu, mutta hyvää alkavaa viikonloppua kaikille!
Sanle ja Veikka 30+3