G: mitä lapsesi ei SAA syödä/juoda?
Ruokakeskusteluista innostuneena, kysyn MITÄ TEIDÄN LAPSET saa syödä / juoda ja miksi? Siis ollenkaan. Enkä tarkoita allergioita syynä tähän. Ihmetyttää vaan kun niin moni asia on lapsilta kielletty kokonaan, tai ainakin siltä tuntuu.
Itse en anna limua/cokista, mutta kylässä juo niitä toisinaan jos itse haluaa (esikko oppi juomaan joskus 4v. ja kuopus ei juo vieläkään). Syynä liika sokeri, käytämme mehua. Kahvia en anna kuin lusikalla maistaa jos on kova hinku ja kerta on riittänyt. Alkoholi tietty kans kuuluu tähän sarjaan.
Ruuista ei tule mieleen heti mitä en antaisi laisinkaan. Maksaruokia tiheästi ehkä en antaisi, mutta niitä eivät syö ;-)).
Kommentit (44)
Mitään makeutusaineilla makeutettuja ruokia tai juomia en tarjoa lapsilleni. Jos kylässä tarjotaan, en puutu asiaan. Sama juttu kokiksen kanssa. Kahvia tai teetä eivät saa edes kylässä, mummolassa tai päiväkodissa. Eivät minun mielestäni kuulu lapsen ruokavalioon. Voivat olla terveydelle haitallisia ja kun eivät ole välttämättömiä niin minun mielestäni on parempi olla ilman.
sikaa, nautaa, riistaa, kania, hevosta jne. Lihana on siis siipikarjaa ja merenelavia (ja jarvikaloja joskus harvoin Suomessa kaydessa).
Pakkotapauksia ovat olleet pari leikkikoulun retkea, joissa oli mahdollisuus vain sika-nautaan ruualla, enka sitten viittynyt kieltaa pojalta ja ruveta vasaamaan evaita mukaan. Syyna kieltoon on periaate, joten siita voi hatatapauksessa valilla poiketa.
Alkoholi tietty on myos kiellettya, paitsi jos sattusi jossain kastikkeessa olemaan.
Nameja syodaan lahinna lauantaisin ja valilla muutenkin. Suomen-lomilla meinaa aina herkuttelu riistaytya kasista. Oon huomannut, etta poika tulee tosi helposti riippuvaiseksi herkuista (tullut aitiinsa), joten yritan pitaa sellasta linjaa, etta ei herkutella liikaa, mutta herkut eivat ole mitaan kiellettya hedelmaakaan.
ja saavat syödä ja juoda kohtuudella ihan kaikkea, paitsi alkoholia ja kahvia.
Karkkipäivä on perjantaisin ja muitakin herkkuja säännöstellään, mutta mitään kokonaan kiellettyjä ruokia ei ole.
Muuten meillä pian 8v, pian 6v ja 2,5v saavat syödä ja juoda kaikkea (paitsi tietenkään ei alkoholia- joka nyt on itsestään selvyys).
Kahviakin ovat saaneet maistaa teelusikan kärjellisen, mutta eivät saa juoda.
Mulla on 3- ja 4-vuotiaat tytöt,jotka saavat syödä kaikkea mitä me aikuisetkin. Meille ei osteta roskaruokaa,eikä käydä pikaruokaravintoloissa! Juomaksikin saavat kaikkea mitä vanhemmat juo,tosin pienempiä annoksia.Ja meillä ei käytetä alkoholituotteita lainkaan. Limpparia lähinnä vain syntymäpäivillä ja mehua kylässä sekä kerhossa. Eivätkä tytöt mehusta tykkääkkään ja limusta menee vain kokis.
Poika täyttää pian kaksi ja kaikkea saa mitä aikuisetkin syö. Tosin tiettyjä ruokia vähemmän kuin mitä aikuinen syö esim. jos on nakkikastiketta, niin muutama nakin palanen pojalle, kun aikuinen voi ottaa kymmeniä palasia.
Ravintolassa jos syödään, niin lapselle muusia, mutta annamme muutamia ranskalaisia, jos aikuinen syö.
Muuten ei tarvitse sen ihmeemmin miettiä, kun itsekin syö aika terveellisesti. En tee mistään ruuasta kiellettyä/ihmeellistä. Makeaa tosi harvoin ostetaan kotiin, ei vaan tee mieli. Mutta jos piirakan teen, niin kyllä koko perhe siitä nauttii.
Ainoat oikeastaan mitä en kotona anna liittyvät juomiin eli limsoja, kahvia ja teetä en anna. Mutta päiväkodissa saa teetä juoda. Mun mielestä se, että lapsi saa teetä päiväkodissa ei tule mitenkään vaikuttamaan hänen elämäänsä, joten en sitä lähde kieltämään. Tuskin edes koko kuppia jaksaa juoda (en ole kysynyt, mutta ruokalistalla on teetä). En puuttuisi edes siihen, jos nyt päiväkodissa esim. olisi limsaa. Ei yksittäiset juomat silloin tällöin tarjottuna voi vaikuttaa mitenkään lapsen elämään. En usko mihinkään riippuvuuden syntyyn esim. teehen, jota päiväkodissa tarjoillaan.
Mutta siis tietenkään ei anneta esim. kahvia kun lusikankärjellinen, teetä ei ole myöskään saanut koskaan muuta kuin vähän maistaa.
Karkkia ja mehuja ja sokeriherkkuja ollaan annettu ehkä liikaakin luvan kanssa, mutta nyt on hammaslääkärin ohjeita alettu noudattaa tarkemmin. Pitäs olla ekstravarovainen kun on pieni (vielä näkymätön) kiillevaurio yhdessä hampaassa (joka on saanut kolhun). Ei anneta, ettei totu. Kun tässä on just se dilemma, että jos antaa mehua ruoan kanssa, niin sitten sitä vingutaan joka otteeseen. Selvät säännöt siis näiden herkkujen ja mehujen suhteen, jotka ehkä nykyisellään vaikuttaa tiukoille. Mutta oikeesti ei olla tiukkiksia... ;)
Alkoholi tietysti on no no. Ja myöskään näitä varoiteltuja kalaruokia eikä maksaruokia ja pinaattia syödä hirveän usein.
M&M-rakeita (ja eräitä muita suklaisia herkkuja) ei olla ostettu, niistä toisen lapsemme atooppinen ihottuma näyttää riehaantuvan. Turhia lisäaineita myös koitamme välttää tästä ihottumasyystä, mutta syömme silti valmisruokia ja puolivalmisteita kyllä, ei olla ehdottomia.
Leipää ei syödä näitä vaaleita, joissa on turhia lisäaineita. Kerran viikossa jotain paahtoleipää tai patonkia tai sämpylää kyllä paketti ostetaan.
Voita ei käytetä, ja lihasta ostetaan aina parasta laatua filettä. En itse pysty syömään kaikkea lihaa, joten lapsemme saavat samaa ruokaa.
Hiivaa myös vältetään, ja turhaa näkyvää sokeria. Jogurtit ja kiisselit ok, mutta pullaa ja leivonnaisia sitten harvemmin. Ja mieluummin nykyisin annan sokeriversioita kaikesta kun keinotekoisesti makeutettuja.
Ylipäänsä yritämme itsekin syödä terveellisesti, monipuolisesti, ja välttää sydänsairauksia ja muita sairauksia ja liikaa rasvaa. Sama lapsilla. Herkkupäivät ja hetket on sallittuja.
Niin, ja sitten jos lapsemme ei saa kylässä parhaassa valkoisessa juhlamekossaan syödä mustikkapiirakkaa, niin se on sitten taas ihan toinen juttu... ;)
Ja parjattua pikaruokaa. Joskus useammin, joskus harvemmin. Mutta linja on selkeä, terveellistä ruokaa josta maha täyttyy, eikä tule turhaa rasvaa ja lisäaineita. Jos mennään ulos syömään, niin otetaan jotain muuta kun ne nauravat nakit ranskalaisilla. Mut jos itse syödään hampurilaiset ranskalaisilla, nin kyllä lapsetkin sitten saa ne nakkinsa tai hampurilaisensa.
Minä olen sitä mieltä että lapsi (nyt 2v4kk) saa maistaa kaikkea mitä aikuisetkin syövät. Turhalla panttaamisella ja stressaamisella ei saa kuin harmaita hiuksia.
Limua poika on saanut maistaa, ei tykkää -vielä. Kun joskus alkaa maistua, sitä on meillä tarjolla kerran-kaksi kuussa viikonloppuisin. Suklaata ja karkkia meillä on satunnaisesti. Mehua saa sairaana ja kerran viikossa saunajuomaksi pillimehun ja joskus reissussa eväsmehuna. Mäkkärin sapuskaa tai pizzaa saa noin kerran kuussa. Ja jos pojalle maistuu, meillä otetaan listalle iltatee jota olen itse juonut pienestä pitäen (ja silti nukkunut ihan hyvin vaikka teessä on -hui!- kofeiinia).
Toki pyrimme syömään terveellisesti ja monipuolisesti koko perhe, mutta herkuttelu on yksi elämän nautinnoista ja sallittua kohtuudella niin lapsille kuin aikuisillekin. Turha liika nipottaminen vain nostaa verenpainetta =)
Simasuu:
Ruokakeskusteluista innostuneena, kysyn MITÄ TEIDÄN LAPSET saa syödä / juoda ja miksi? Siis ollenkaan. Enkä tarkoita allergioita syynä tähän. Ihmetyttää vaan kun niin moni asia on lapsilta kielletty kokonaan, tai ainakin siltä tuntuu.
Minä en anna lapsilleni keinomakeutettuja tuotteita (esim. mehut) enkä myöskään limsaa ja lisäainepommikarkkeja. Herkkuja siis saavat, mutta mielummin vähän luomumpia vaihtoehtoja. Muita rajoituksia ei tule mieleen.
Ainiin, kahvia, teetä enkä (tietenkään) alkoholia en myöskään lapsilleni anna, kaakaota saavat joskus harvoin.
pikkuvarpunen:
Simasuu:
Ruokakeskusteluista innostuneena, kysyn MITÄ TEIDÄN LAPSET saa syödä / juoda ja miksi? Siis ollenkaan. Enkä tarkoita allergioita syynä tähän. Ihmetyttää vaan kun niin moni asia on lapsilta kielletty kokonaan, tai ainakin siltä tuntuu.Minä en anna lapsilleni keinomakeutettuja tuotteita (esim. mehut) enkä myöskään limsaa ja lisäainepommikarkkeja. Herkkuja siis saavat, mutta mielummin vähän luomumpia vaihtoehtoja. Muita rajoituksia ei tule mieleen.
Tosin en ole limsanjuontia mitenkään kieltänyt, lapsille ei vain maistu eikä juuri mullekaan. Karkkia syödään lauantaina, joskus harvoin muulloinkin. Mehua juodaan päivittäin, samoin vaaleeta leipää ja oivariinia, kaakaota, murojakin.
Tiedän, että meillä syödään nykynormien mukaan ehkä jonkin verran epäterveellisesti, mutta kyllä me tummaa leipääkin syödään, samoin kokolihaa, kunnon kotiruokaa ja kasviksia. Siis aika pitkälle niin kuin Suomessa on kautta aikain syöty.
Hampaat pestään hyvin ja päivittäin liikutaan paljon. Lapset on hyvin hoikkia, joten ehkä en siksi osaa varoa, hampaat on tähän mennessä olleet kunnossa, itsellänikään ei ole juuri reikiä ja toivon sen olevan perinnöllistä ;) Joskus toki on omantunnontuskia ruokavaliosta ja sitten syömme vähän aikaa terveellisemmin... Onko meitä muita?
eli mikään ei ole ehdottoman kielletty, tavallisesti syödään täysin samaa, normaalia kotiruokaa, kuopus saa joskus purkkiruokia jos ei ruoka ehdi pahimpaan nälkään = )
Ranskalaisia tms. meillä syödään korkeintaan kaksi kertaa kuussa, jolloin niitä syövät kyllä kaikki. Limsaa meillä on kotona tosi harvoin, mehuja (omatekoisia) lapset juovat päivittäin. Karkkipäivä on kerran viikossa, jolloin lapset saavat omat karkkinsa, esim. tänään esikoiselle itsevalittu irtokarkkipussi ja kuopukselle pieni hedelmäkarkkirasia. Kylässä saavat kyllä syödä muulloinkin karkkia jos sitä tarjotaan. Jäätelöä, keksejä tms. lapset saavat vaihtelevasti lähes päivittäin. Sipsejä ei kotiin osteta muulloin kuin jonkun synttäreille, pop corneja tehdään joskus.
Meillä tämä tyyli on toiminut hyvin, en halua lapsilta kieltää herkkuja joita itsekin kohtuudella nautin, kun pääasiassa ruoka on kuitenkin terveellistä.
Ja vielä tuohon aikaisempaan päiväkotien välipalaketjuun kommentoisin, että omasta mielestäni marjapiirakka tms. on aivan ok välipala, ainakin meidäm lapset sitä pph:lla saavat, tosin esimerkiksi leivän jälkeen. Samoin jogurtit ovat ok. Eipä ole tullut mieleenkään noista valittaa =)
ovat kahvi, tee, no alkoholipitoiset juomat tietty :)
Limusta ei pidä, en kylläkään ole tuputtanut koskaan. Maistanut on pari kertaa, ei pitänyt yhtään. Muuteenkin limuja ostetaan tosi harvoin meille...
Kotitekoisia mehuja juodaan, pääasiassa vettä ja maitoa kuitenkin. Mehua kerran viikossa, saunapäivänä...
Kaupanmehuja ei osteta, turhaan lisäaineita....
Kauhean tuliset ruoat ovat myös " kiellossa" , en kylläkään ehdoton ole jos haluaa maistaa. Mutta ei tunnut poika vielä tässä iässä mieltyneen tulisiin ruokiin, toisin kun äitinsä :)
Aurajuusto on myös sellainen jota en mielellään anna, on maistanut kyllä. Ei pitänyt. Mielestäni liian suolaista lapselle. Itse kyllä voisin syödä kilo kaupalla :D jos ei turvottaisi niin kauheasti ;)
Karkki päivää ei ole, ostetaan tosi harvoin. Mieluummin jäätelöä tai kotitekoinen pulla.
Makeutusaineilla makeutettuja karkkeja tms vältetään. Mielestäni sokeri on kuitenkin luonnon tuote ja paljon terveellisempi. TOKI pieninä määrinä!! Eli liika on liikaa kaikessa :)
Pizzalla käydään todella harvoin, tehdään kotona mieluummin itse...
Mielestäni esim mäkkäri ruoassa ei ole mitään vikaa kunhan siitä ei tule jokapäiväistä tapaa! Eli taas kohtuus kaikessa ja maalaisjärki mukana..
ja nyt kuukauden päivät, kun lapsi on käynyt päiväkodissa, en jaksa enää miettiä, mitä siellä milloinkin välipalaksi tarjoillaan. Kai ihan kohtuullisen terveellinen linja on - pääruoat taitavat olla vieläpä monipuolisempia kuin kotona =). Eli kaakaota saa siellä, naminameja, mehua ja ties mitä, joita ei kuitenkaan kotona tarjoilla. Sama linja jatkunee myös kyläillessä, eli siellä saa ottaa mitä mieli tekee, mutta hyvä olisi olla aina kunnon ruokaa pohjalla ennen herkutteluja. Linjani on siis pehmentynyt siitä, mitä vielä kuukausi sitten olisin pitänyt ehdottomana EInä. Mutta jos kyläpaikassakin ilman suurta haloota äitinä saan valita, mitä lapsi syö, niin terveelliset vaihtoehdot valitsen lapsen puolesta (esim. maitoa mehun tai muiden juomien sijasta, että saisi enemmän kalsiumia päivän mittaan - maitoa/maitotuotteita pitäisi saada 6 desiä päivässä, joka on aikamoinen määrä! Tuskinpa täyttyy kaikissa niissäkään perheissä, joissa mehu on kuitenkin sallittujen listalla). Meidän sukulaisissa katsotaan ihan kieroon, jos menen jotain kahvipöydän herkkuja 1v9kk ikäiseltä lapseltani kieltämään. Ehdoton ei jatkuu kyllä vielä karkkien suhteen - saa nähdä, milloin niitä aletaan tuputtamaan kyläpaikassa. Sieltä hän varmaan ne ensimmäiset karkkinsa tulee saamaan, tosi lihava mummu tulee siitä varmaankin huolehtimaan...
Mielenkiintoista olisi tietää, että miten lapsuusajan ehdottomat kiellot, hieman sallivampi linja tai kolmantena vaihtoehtona melko vapaa ruokavalio vaikuttaa aikuisiän tottumuksiin ja mieltymyksiin. Meillä kotona sain kahvia alle kouluikäisenä ihan päivittäin ja kahvipöydässä oli tarjolla pullaa ja keksejä, karkkeja sain pienen määrän ehkä kerran viikossa tai kahdessa viikossa. Itse olen nyt aikuisena ihan mahdoton makean perso! Söisin jäätelöä ja karkkeja vaikka joka päivä. Jotain kontrollia yritän pitää, normaalipainoiseksi lukeudun, mutta hoikempikin voisin olla (ja haluaisin!). Toivoisin todella, että lapseni omaksuisi paremmat mieltymykset kuin itse olen omaksunut. En tiedä sitten, mikä osuus lapsuuden pullakahveilla lienee asiaan, vai onko omat tottumukseni vasta aikuisiällä muodostuneita.
Lapset 2v9kk ja 1v2kk ja samaa he syövät mitä aikuisetkin. Suolaa käytämme vähän, mausteita paljon. Pääasiassa vähärasvaista tai rasvatonta, mutta kyllä voitakin kuluu. Karkkipäivä on isommalla, mutta saatamme syödä sitä muulloinkin. Kuopus innokkaana maistaa kaikkea aikuisen lautaselta ja lasista. Niin teimme esikoisen kanssakin ja nyt hänellä on minusta oikein hyvä ja monipuolinen maku ruuan suhteen. Eineksiä emme käytä juurikaan ja nakit ostan aina nitriittöminä ja lisäaineettomina. Sen verran nipotan.. Ja ruokajuomana vettä.
Joten ei nyt olla vielä muutenkaan niin pitkällä näissä ruoka jutuissa. Mutta ajatuksena on, että karkkia, sipsejä, limuja tai mehuja ei nyt opetettaisi ollenkaan, ennenkuin alkaa niitä itse haluamaan. Ja sitten kun haluaa, niin sitten niitä voi syödä just erityistilanteissa, kuten juhlissa yms. Ihan vaan, kun ei niistä nyt mitään varsinaista hyötyäkään ole, mutta haittaa kyllä esim. hampaiden kannalta.
Minua on kasvatettu niin, että ei ole ollut mitään rajoituksia herkuilla, ja olenkin pienenä syönyt ihan hirveesti karkkia ja varmaan aika sokeri riippuvainen. Vettä olen oppinut juomaan vasta aikuisiällä, kun kotona juotiin aina vaan sokerimehuja ja kyllä onkin ollut meidän perheen lapsilla aina kamalasti reikiä hampaissa. Samaa en halua omalle lapselle.
Tällä hetkellä käytämme herkkuja kohtuudella ja yritetään tapakasvattaa lastakin tällaiseen ruokakulttuuriin. Eli terveellisesti ja monipuolisesti syödään. Janojuomana vesi, ruokajuomana maito tai vesi. Jälkkäriksi käy hedelmät. Herkuista suotavimmat on leivonnaiset ja jäätelö (muttei näitäkään ihan useasti, mutta esim. viikonloppuisin jälkkärinä)
Itsellä on ollut hankala muuttaa tapoja terveelliseksi ja siksi haluankin, että lapselleni ei tulisi kotoa suoraan vääriä ruokailutottumuksia.
mutta ruoka-aineista syödään kaikkea, mutta mahd. terveellisesti.
pikkuvarpunen:
Simasuu:
Ruokakeskusteluista innostuneena, kysyn MITÄ TEIDÄN LAPSET saa syödä / juoda ja miksi? Siis ollenkaan. Enkä tarkoita allergioita syynä tähän. Ihmetyttää vaan kun niin moni asia on lapsilta kielletty kokonaan, tai ainakin siltä tuntuu.Minä en anna lapsilleni keinomakeutettuja tuotteita (esim. mehut) enkä myöskään limsaa ja lisäainepommikarkkeja. Herkkuja siis saavat, mutta mielummin vähän luomumpia vaihtoehtoja. Muita rajoituksia ei tule mieleen.
Peesi tälle. Pyrin siis välttämään kaikkea kovin keinotekoista lasten arkipäiväisessä ruokavaliossa. Varsinkin nuo keinotekoiset makeutusaineet alkaa kohta jo aiheuttaa mulle harmaita hiuksia. Niitä kun tuntuu olevan nykyään joka paikassa. Ostan esimerkiksi saunajuomaksi lapsille limpparia ja sitten täytyy kaupassa kytätä, että onkos tässä nyt mitä makeuttajana. Ihan tavallisissa ei-light -limppareissakin näyttää monesti olevan sokerin lisäksi myös erinäisiä makeutusaineita. Tiedän että ne eivät haittaisi mitään kerran viikossa nautittuna, mutta tämä alkaa olla mulle varmaankin jo periaatekysymys. Olen siis ehkä vähän vanhanaikainen, mutta mun mielestä sokeri on aito luonnontuote ja näin ollen terveellisempi vaihtoehto lapsille...
Mulla onkin sitten ihan päinvastaiset huomiot noista karkkien yms. ahmimisista esim. synttäreillä kuin jollain muulla tässä ketjussa. Meidän esikoinen sai ekan kerran karkkia reilu 2-vuotiaana (kylään tulevilta vierailta) ja seuraavan kerran sitten vajaa 3-vuotiaana (taas vierailta). Nyt ikää on siis reilu 4 v ja saa karkkia ehkä 4 kertaa vuodessa jonkun syntymäpäivillä ja ehkä kerran vuodessa kotona meiltä vanhemmilta. Eli todella harvoin, mutta me herkutellaankin mielummin esim. pannarilla. No, joka tapauksessa, kun ollaan jossain (kerhon joulu-/kevätjuhla, synttärit tms.), missä on karkkia kipoissa vapaasti tarjolla, olen huomannut, että lähes kaikki muut lapset kauhovat sieltä kaksin käsin karkkeja ja muita herkkuja ja meidän poika ottaa tyyliin 5 karkkia ja menee sitten leikkimään. Ja tiedän, että moni näistä tuntemistani lapsista, jotka ahmivat karkkikulhot tyhjäksi, saavat aika vapaasti syödä karkkia kotona. Eli meillä ei kyllä mene niin, että kun ei kotona saa syödä karkkia juuri koskaan, ahmisi niitä kamalat määrät synttäreillä yms. Päinvastoin.