Äidinmaidon luovuttaminen
Hei!
Onko täällä ketään joka luovuttaa äidinmaitoa? Kuinka työlästä ja aikaa vievää puuhaa se on? Paljonko maidosta nykyisin maksetaan?
Esikoisen aikaan maitoa olisi riittänyt hyvin luovutettavaksi, mutta silloin jäi. Nyt toisen syntymän jälkeen olen jälleen miettinyt asiaa ja olisi kiva kuulla kokemuksia.
T. jokirapu
Kommentit (7)
Hei,
olen nyt luovuttanut 5 kuukautta ja oma vaivansahan siinä on. Mutta täytyy ajatella, että se tulee tarpeeseen.
Helsingissä maksetaan 17 ¿/kg ja maidot haetaan kerran viikossa. Maidot pakastetaan paitsi hakupäivän ja sitä edeltävän päivän maidot. Ne säilytetään lasipulloissa jääkaapissa.
Hygienian kanssa täytyy olla tosi tarkka ja rajoittaahan se muutoinkin. Kesällä en esim. voinut syödä luovutuksen takia allergialääkkeitä. Tokihan vaivannäöstä hyvin maksetaan.
Miili
Molempien lasten kohdalla olen luovuttanut. Täällä maito viedään itse sairaalaan pakastettuna. Itse vein parin viikon välein, samalla sai vaihtaa pumpun muoviosat uusiin (tai siis sairaalassa steriloituihin). Pumpun sai lainata sairaalasta. Muoviosat keitettiin kerran päivässä ja hygieniasta toki piti huolehtia lypsettäessä, mutta en kokenut sitä kummallakaan kerralla ylivoimaisen vaikeaksi.
Jotenkin tuo luovuttaminen menee luihin ja ytimiin ;) Jos vielä kolmas tulis, niin olis kovin vaikea ajatella, ettei luovuttaisi. Jotenkin se mulla kuuluu vauva-aikaan niin olennaisena :) Kun sitä maitoa kerran tuli yli oman tarpeen, niin mieluusti sitä antoi jonnekin mistä siitä oli iso hyöty. Toki se palkkiokin tuntui kivalta lisältä äitiyspäivärahan lisäksi.
Joka sairaalalla vaikuttais olevan eri käytännöt. Täällä TAYS:n alueella kerätään aina kahden päivän maidot puolen litran lasipulloihin, joita menee kaks valkoseen styroksikoteloon. Molemmat saa toki äidinmaitokeskuksesta. Maidosta maksetaan 10e/pullo eli 20e/litra. Alle puolen litran eristä ei makseta.
Haku on ma ke ja pe Tampereen alueella, naapurikunnista joutuu viemään itse hakupäivinä tai laittamaan matkahuoltoon niin, että maidot on perillä ennen 11. Tosin, jos vaikka mies sattuu olemaan Tampereella töissä, niin maidon haku onnistuu työpaikaltakin.
Lypsykoneen saa lainaks, mutta muoviosista joutuu maksamaan 7e. Niitä samoja sitten keitellään ja käytetään koko luovutuksen ajan, jos ei halua ostaa ylimääräsiä. Itse säästin osat ja käytin niitä toisenkin lapsen kanssa.
sellaisesta maidosta ei makseta, mikä ei läpäise bakteeriseulaa. Rintatulehduksen ehkäisyssä saa siis olla tarkkana, sen riskihän on suurempi, kun rinnat ovat täydemmät.
Plussia ja vinkkejä piti vielä laittaa:
*Bakteeriseurannan ansiosta tiedät aina etukäteen jos rintatulehdus uhkaa ja ehdit parhaassa tapauksessa ehkäisemään kuumeennousun ja antibiootit
*Lypsäminen on helpointa imettäessä, vauva heruttaa molempia rintoja syödessään
*Pystyt helposti lypsämään vauvallekin
Hämeenlinnassa maidosta maksetaan 14¿/l. Jos asuu kaupunki alueella hakevat maidon ma, ke ja pe aamuisin 8.30-9 välillä. Minimi määrä kahdelta päivältä on 5dl jonka ottavat vastaa. Kunnon sähköisen pumpun saa lainaksi. Muoviosia sain 3 " erää" jotka piti jokaisen käytön jälkeen pestä ja keittää. Joten oma vaivansa keittämisellä oli varsinkin loppuvaiheessa kun lypsin n5kertaa päivässä, eli syöttäjen jälkeen aina sen n.50ml..
Itse luovutin 1kk(aloitin pojan ollessa 2kk), mutta sitten poika päätti ruveta syömään enemmän ja maitoa ei enää samalla lailla riittänytkään. Korkeintaanhan saa 6kk luovuttaa synnytyksestä.
Hygienian kanssa siis saa olla tarkkana, kädet ja rinnat tulee pestä ennen lypsämistä ja imettämisne jälkeen n.20ml tylisi lypsää hukkaan. Mitään lääkkeitä ei saa syödä, särkylääkkeet piti ilmoittaa jos niitä oli ottanut. Ei tippaakaan alkoholia, mikä tuskin on ongelma kenellekkään. Ja ainoa mahdollinen ehkäisy on kondomi.
mutta taitaa olla 17 e/l. Ainakin täältä sairaalan naapurikaupungista olisi ollut työlästä kun maidot olisi pitänyt aina kiikuttaa bussiin ja pysäkillekin olisi ollut hiukan matkaa. Pakastetun maidon luovutuksesta pitää aina sopia erikseen joten en viitsinyt nähdä vaadittua vaivaa asian eteen. Myös rintapumpun jatkuvan keittelyn vuoksi en viitsinyt tuohon ryhtyä kun muuten en sitä juuri keitellyt, tiskasin vaan hyvin. Ainakin tyksin sivuilta löytyy kyllä ohjeistusta asiaan.