Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette influenssarokotuksesta?

04.09.2007 |

Uteliaisuuttani kyselisin teidän muiden mielipiteitä tästä tämän syksyn ilmaisesta pikkulasten influenssarokottamisesta. Aiotteko viedä taaperonne rokotettaviksi?

Itse en ole vielä aivan päättänyt kantaani asiaan, enkä edes tiedä, miten tämä rokottaminen asuinalueellamme käytännössä tullaan toteuttamaan. Kysehän on kuitenkin satojen lapsien rokottamisesta pienen ajan sisällä.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aletaan antamaan loka-marraskuussa kuten muillekin. Rokotan ehdottomasti kakkoslapseni. Ikärajahan on kolme vuotta. Esikko on sairastanut influenssan siis sen aidon sellaisen ja on kova tauti! siis todella 40 kuumetta viikon! Vie lapsen äkkiä huonoon kuntoon eikä mikään määrä lääkkeitä tunnu auttavan. Pienillä saattaa liittyä oksenteluakin jne. Influenssa on aivan eri juttu kuin tavalliset flunssat. Tavallisia voi sairastaa vaikka kymmenen vuodessa eikä jää pahemmin muistikuvaa, mutta tuon yhden influenssan muistan varmasti koko ikäni. Niin ja esikko oli silloin 10,5kk eli tarttuu pieniinkin kotihoidossa oleviin.

Vierailija
22/35 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän oli taaperosta, meillä nyt reilu 3v kaksostytöt jotka on rokotettu 1,5v lähtien ja rokotetaan joka vuosi. Sairastivat todella rankan influenssan n7kk vanhoina ja äitille siitä jäi ainakin traumat. Oli se äitistä ja iskästäkin aika järkkyä yrittää hoitaa kipeitä kaksosia itsekin tosi kipeenä... Joku tuossa kuvailikin kuinka se oli kova tauti. Totta se on. Tuon talven jälkeen on siis otettu koko perheelle rokotukset, eikä ole influenssaa onneksi sen jälkeen sairastettu. Meidänkin tytöt syntyivät keskosina ja lisäksi toisella on infektioastma, joten en ala pelleilemään senkään takia. Itselläni ja miehelläni krooninen sairaus. Että suosittelen :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat lapset kuuluu tuohon ryhmään mikä saa ilmaisen rokotteen, isompi 2,5 ja vauvakin ehtii sen 6kk täyttämään. Sen verran paljon avoimissa ja ystävien luona käymme, että jokainen tauti kyllä löytää tiensä meille.. Eli jos yksikin kierros voidaan jättää välistä, niin hyvä..

Vierailija
24/35 |
05.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harkinnut sitä 2vuotiaalleni, mutta kuten täällä jotkut ovatkin perustelleet, niin mulla on sama peruste miksi en varmaan ota sitä. Eli että perus terveelle lapselle en näe tarpeelliseksi. Eli ei keskonen, tai mitään hengitystievaivoja tms.

Tuleehan niitä flunssia joka tapauksessa lievempiä tai vähemmän lieviä. Lapsi on sairastellut elämässään muutamia kuumeflunssia, mutta en ole kokenut yhtään hankalaksi hoitaa kipeää lasta, (niinkuin joku perusteli sitä miksi ottaa rokotteen). Tietenkin onhan se sitten rankempaa jos on itsekin sairas jne (mutta kun itselleni en rokotetta saa). Pieni lapsi kuitenkin nukkuu ja lepäilee suurimman osan päivästä kipeänä, jos se on kuumeessa.

Kukaan, eli neuvola tai lääkäri, ei ole rokotetta meille suositellut. Minusta se on vähän turhaa terveen lapsen kiusaamista ottaa rokotus. Jos kaikki lapset rokotetttaisiin, niin uskon että sitten ehkä tulisi vain jokin muuntunut pahempi flunssa muoto kaikille.

Vierailija
25/35 |
05.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiessani näitä viestejä tuli mieleeni, että vastaajien lapset eivät ilmeisesti ole sairastaneet influenssaa. Influenssa ei ole sama asia kuin flunssa.

Meidän lapset sairasti viime talvena ensimmäisen influenssansa ja se on kyllä pienelle TODELLA kova tauti. Ja kun siihen lisätään vielä influenssaan usein kuuluvat pahat jälkitaudit.

Mutta, jokainen tavallaan. Itse luultavasti rokotutan lapset.

Vierailija
26/35 |
05.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantaina oli just neuvola ja asia tuli puheeksi. Kysyin th:lta mikä hänen mielipiteensä asiaan on. Sanoi, että Suomessa ei kyllä yleensä turhaan rokotuksia oteta käyttöön. Meidän neiti on muistaakseni kolme kertaa ollut flunssassa ja kaksi kertaa on tullut korvatulehdus. Niinpä otan ihan suosiolla tuon rokotteen, niin eipähän ainakaan mahdollisen influenssan takia tule korvatulehdusta.

neronja & viisikko

Vierailija
27/35 |
05.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 1v 5kk poika, jolle olen ottanut sekä rota- että vesirokkorokotteet. Influenssarokotuksen kanssa olen vielä miettivällä kannalla kahdesta syystä: 1) se tarkoittaa lapselle kahta pistosta kuukauden välein, siis silloin kun ko. rokotus annetaan ensimmäisen kerran ja 2) suojateho on n. 35% luokkaa. Jos markkinoilla olisi jo nenän kautta sumutettava influenssarokote, jonka suojatehokin on parempi, en asiaa miettisi vaan sen ottaisin. Nyt pähkäilen asiaa vielä hetken, mutta voi olla että jää rokote ottamatta tänä vuonna.

Vierailija
28/35 |
05.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olisi joku nenäsumutekin vai olenko nähnyt unta?

Huomasin myös vastauksista, että moni ei ymmärrä influenssan ja flunssan eroa. Eihän niistä voi puhua samana päivänä, influenssa voi pienille olla vaarallinen ja aivan erilainen sairaus kuin nuhakuume.

Tarkistan vielä itsekin lääkärin kannan.

Vierailija
29/35 |
05.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se ei ole vielä markkinoilla. Rokotetutkimuksessa tms. saattaa tulla vastaan, mutta apteekista sitä ei vielä saa, eikä voi neuvolassa valita influenssarokotteeksi.

Vierailija
30/35 |
05.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

rokote suojaa ilmeisesti vain tietyn tyyppisiltä influenssaviruksilta, mutta virus kun voi muuntautua, niin voi käydä niin, ettei rokote suojaakaan juuri silloin riehuvalta virukselta.

Mutta asia on vielä pienen harkinnan alla, keskustelen asiasta vielä seuraavalla neuvolakäynnillä sekä terveydenhoitajan että lääkärin kanssa.

Vierailija
31/35 |
05.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyn muutamaan edelliseen. Muutama äiti täällä ei tosiaan tiedä influenssa ja flunssan eroa. Olipa ihan huvittavaa lukea! Jos influenssa eksyy sellaiseen perheeseen, kuten yksikin täällä kirjoitti sellaista " että on ollut pienempiä ja isompia flunssia ja niistä selvitty..." että voi hieman KOLAHTAA. Influenssa on ihan toista luokkaa ja pieniä voi tapaakin. Otan ehdottomasti. Sääli kun isommat ei enää saa.Turhaan ei Suomessa isoa ryhmää lapsia rokoteta, kuitenkin kallis rokote. Kannattaa luottaa viisaampiin. Joku työryhmä asiaa varmasti tarkasti pohtinut.

Vierailija
32/35 |
05.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiomme ottaa tuon rokotteen ilman muuta. Itse olen kerran sairastanut influenssan ja kiitti se kyllä riitti! 9 vuorokautta kuumetta 39-40!! Et en todellakaan aio lastani sille kärsimykselle altistaa, jos on mahdollista se kahdella rokotteella estää, tietty sillä edellytyksellä et osuu rokote ja virus suht yksiin. Tuolla taudilla on muutenkin niin kurjia/hurjia jälkitauteja, et todellakaan pari rokotusta ei tunnu niiden rinnalla miltään..

Vierailija
33/35 |
05.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko perheelle rokotukset, lapset saavat ilmaiset (toinen alle 3v, toinen astmaatikko) ja aikuisille ostan itse.

itse influenssa on tautina raju, ja sen jälkitaudit ovat myös vaarallisia. esim. diabetes voi puhjeta pelkän influenssan jälkitautina...että mietimpä vaan kumpi olisi kivempi se kaksi ilmaista rokotusta vai lopun ikää jatkuva insuliinin piikitys ja muut ongelmat mitä tauti tuo???

ja tuo diabeteshän on vain yksi monista jälkitaudeista joihin influenssa altistaa....

Vierailija
34/35 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kerran taudin itse sairastanut ja sen jälkeen olen rokottanut itseni joka vuosi. Sairastin aikoinaan viikon rajua influenssaa ja kuukauden erilaisia poskiontelo- keuhkosairauksia ja astma melkein puhkesi, oli sen verran järkyttävää sairastella etten enää moista tautia halua enkä varsinkaan lapsilleni!

1,7v saa myös rokotteen, vaikka perusterve lapsi onkin, mutta kun perheenlisäyskin on tulossa niin tässä talossa ei ole aikaa ylimääräisiä sairastella, ja kun tauti on yleensä todella kova, pienet flunssat ovat leikkiä influenssaan verrattuna. Muistan erittäin hyvin istualtaan sohvalla nukutut yöt kun henki ei muuten kulkenut, ja lihaskivut, olo oli kuin junan alle jääneellä.

Vierailija
35/35 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aranja78 sanoi että suojateho on vain 35%luokkaa. Onko se totta??? Missä niin lukee? Jos on totta, niin en ehdottomasti aio ottaa rokotetta lapselle. Todennäköisempää varmaan on jo kuolla vaikka auto-onnettomuudessa kuin se että virus sattuu osumaan kohdalle ja vielä sitten että sattuu rokotus toimimaan toivotusti (jos suojateho on vain35%.) ja jos virus ei ole ehtinyt muuntua yhtään jne...

Ja täytyy vielä todeta että en tiedä sen enempää flunssan ja influenssan eroa muuta kuin että se on kovempi. Voisiko joku laittaa linkin tai faktaa, mitä ne influenssan yleisimmät " hengenvaaralliset jälkitaudit" on, miksi pitäisi rokotuttaa??? Tuo hapsumurun mainitsema diabetes nyt kuulosti minusta jo vähintäänkin oudolta liioittelulta...

www.terveyskirjasto.fi sanoo näin:

# Influenssa on 3¿7 päivää kestävä, äkkiä alkava kuumetauti, jossa yleisoireita ovat lihassärky, päänsärky, vilunväristykset, huonovointisuus, hikoilu ja väsymys.

# Lisäksi voi olla kuivaa yskää, kurkkukipua, valonarkuutta ja nivelkipuja. Nuha ei ole keskeinen oire.

# Tavallisimpia jälkitauteja ovat keuhkoputkitulehdus ja keuhkokuume. Keuhkokuume voi olla viruksen itsensä aiheuttama tai bakteerin aiheuttama. Sydänlihastulehdus ja keskushermostoon kohdistuvat jälkitaudit ovat harvinaisia jälkitauteja.

Suomalaisessa tutkimuksessa 40 % alle 3-vuotiaista lapsista sairastui korvatulehdukseen influenssan yhteydessä, ja 3¿6-vuotiaistakin joka viides. Rokote voi aiheuttaa lieviä paikallisia reaktioita sekä influenssan kaltaisia oireita: lihas-, nivel- ja päänsärkyä. Yksittäisissä tapauksissa on todettu niveltulehdus ja hyvin harvoin hermotulehdus tai aivohermohalvaus rokotuksen jälkeen. (http://www.uta.fi/rokotetutkimuskeskus/influenssa.html)