Mitä mieltä olette influenssarokotuksesta?
Uteliaisuuttani kyselisin teidän muiden mielipiteitä tästä tämän syksyn ilmaisesta pikkulasten influenssarokottamisesta. Aiotteko viedä taaperonne rokotettaviksi?
Itse en ole vielä aivan päättänyt kantaani asiaan, enkä edes tiedä, miten tämä rokottaminen asuinalueellamme käytännössä tullaan toteuttamaan. Kysehän on kuitenkin satojen lapsien rokottamisesta pienen ajan sisällä.
Kommentit (35)
Minulla on 3 tyttöä; 4 v, 2,5 v ja 5 kk. Näistä siis kaksi kolmesta saisi maksutta rokotteen, mutta en aio heitä rokotuttaa. Influenssa on kieltämättä kova tauti jos sen onnistuu saamaan, mutta ei se rokotuskaan todellakaan ihan varmasti siltä suojaa.
Inflenssarokotuksissa on se ongelma, että virus muuntuu herkästi. Joka vuosi rokote päivitetään vastaamaan sitä virustyyppiä, joka todennäköisesti leviää juuri sinä vuonna, mutta tämähän ei ole ollenkaan varmaa tuleeko sieltä juuri " se" virus vai muuntunut malli, johon rokote ei niin hyvin tehoakkaan. Tästä syystä en ole itsekkään koskaan ottanut rokotetta, vaikka sen olisin töiden puolesta saanut. Rokotehan ei myöskään anna minkäänlaista suojaa tavallisia nuhakuumeita vastaan, jotka nekin aiheuttavat jälkitauteja.
Mistä on muuten peräisin tieto, että influenssa aiheuttaisi diabetestä??
influenssa-virusta, josta on olemassa useita kantoja, joka talvista rokotusta varten tehdään enempi tai vähempi valistunut arvaus, mikä tyyppi infuenssaa aiheuttaa sen vuoden epidemian. Jos arvaus osuu väärään virustyyppiin, niin rokotteesta on joko vähäinen tai olematon hyöty, riippuen siitä miten suuresti epidemian aiheuttanut virustyyppi poikkeaa siitä, mitä vasten rokotus on annettu.
Influenssa on toki aivan eri tauti kuin ' flunssa' , mutta perusterveelle ihmiselle kunnolla (=riittävä lepo) hoidettuna ei käytännössä vaarallinen. Olen itse sairastanut influenssan noin 10-vuotiaana ja viikon olin silloin kipeä. Siitä saatu vastustuskyky on riittänyt estämään influenssaan sairastumisen aika monta vuotta sen jälkeen. Saisin inflenssarokotteen työstä ilmaiseksi, mutta en sitä ota niin kauan, kun muutoin olen terve. Tuota ilmaista rokottamista alle 3-vuotiaille on perusteltu ennen kaikkea siollä, että korvatulehdukset ovat todella yleinen jälkitauti influenssassa, toki pienillä myös sairaalahoitoa vaativat jälkitaudit ovat yleisempiä.
Lapseni ei ilmeisesti kuulu siihen ryhmään, joka rokotetaan ilmaiseksi, sillä hän täyttää 3 ennen marraskuuta, joten jää edelleen rokottamatta.
Jos olisi kohderyhmässä, harkitsisin tilannetta.
En sitten vielä ole asiaan perehtynyt, mutta näin näppituntumalta luulisin, että meillä rokote otetaan toiseksi nuorimmalle (2,5-v tyttö), mutta ei kuopukselle (10kk). Meillä on yhteensä 4 lasta, joista yks on ikänsä ollut superterve, 2 sellaista sillointällöin flunssaa sairastavaa ja sitten tuo 2-vuotias on sellainen tautipesä, että kerää ihan kaikki kulkutaudit itselleen, on ollut korvakierrettä ja yleensäkin yhtään flunssaa ei ilman päivystysreissua saada menemään ohi.
Cochrane Collaboration (erittäin arvostettu meta-analyysien tekijä) artikkeli British Medical Journalissa arvioi tutkimusnäyttöä.
http://www.bmj.com/cgi/content/full/333/7574/912?maxtoshow=&HITS=10&hit…
Analyysin perusteella on uutisoitu, että alle 2-vuotiaille ei ole näyttöä lumetta paremmasta tehosta.
Ihmiset ovat aina epäileväisiä, varsinkin kun tämä on nyt Suomessa uusi juttu että on saatu kerranin uusi rokote ilmaiseen rokotusohjelmaan. Käyttäkäää hyväksi ja suojatkaa lapsenne!! Seuraavassa tulee tietoa rokottamisen puolesta:
-jos lapsi ei ole koskaan saanut influenssarokotetta, tarvitaan kaksi annosta (2 piikkiä). MUTTA: seuraavilla kerroilla tarvitaan enää 1 annos, koska lapselle on kehittynyt immuniteettia. Miettikääpä tätä. Vaikka virukset muuntuvat joka vuosi, niin silti rokote antaa osittaista ristisuojaa. Ehkäpä jopa sitä pelättyä lintuinfluenssavirusta vastaan, sitä ei tiedetä.
-ihmiset sanovat syyksi olla rokottamatta sen, että virukset muuntuvat eikä rokote välttämättä tehoa. Mutta: rokote suunnitellaan joka vuosi uudelleen ja yleensä se on tehonnut HYVIN juuri sinä vuonna kiertäviin viruksiin.
-vaikka olisi perusterve lapsi, joka selviää taudista normaalisti, niin tauti aiheuttaa silti perheelle ison taakan: vanhemmille 7-10 vrk poissaolon töistä ja todennäköisesti siihen päälle oma tauti ja sisarusten taudit...
-25-40% lapsista saa korvatulehduksen jälkitautina!!
-Suomessa rokotteen teho lapsilla on vaihdellut 61-90% välillä. Yksittäinen tutkimus kohdemaassa on luotettavampi kuin meta-analyysit (cochrane tms.)
-vaikka riski sille, että juuri sinä tai sinun lapsesi tänä vuonna sairastuisi influenssaa, on melko pieni (35% lapsista sairastaa influenssan vuosittain), on rokottamisella muitakin hyötyjä: jos tarpeeksi moni ottaisi rokotteen joka vuosi, olisimme kaikki (vanhukset, immuunipuutteiset, vauvat jne) suojassa laumaimmuniteetin turvin! Siinäpä yhetiskunnalllinen velvollisuutemme.
- rokotteita tai lääkkeitä valvotaan niin tarkasti, ettei sellaisi rokotteita jotka aiheuttaisivat diabetesta olisi markkinoilla. Diabetes voi puhjeta vaikka ajallisesti samaan aikaan rokottamisen kanssa (varsinkin jos influenssarokote annetaan joka vuosi, niin joskushan sitä sairastusi diabetekseen kuitenkin), ei ole olemassa näyttöä siitä, että rokotus olisi aiheuttanut diabeteksen.
HArmi kun omat lapset eivät sitä enää saa, ovat liian vanhoja. Itse aion sen ottaa.
-
Tässä suora lainaus KTL:n sivuilta:
Lasten influenssarokotukset alkavat syksyllä
Takaisin 31. toukokuuta 2007
Ensi syksynä kaikki 6 ¿ 35 kuukauden ikäiset lapset voivat saada maksuttoman influenssarokotuksen osana yleistä rokotusohjelmaa. Sosiaali- ja terveysministeriön lasten influenssarokotuksia koskeva asetus tulee voimaan 1.6.2007. Lasten rokotukset alkavat loka-marraskuun vaihteessa.
Kansanterveyslaitos suosittaa pikkulapsille influenssarokotetta
Influenssaa on pidetty terveille lapsille melko harmittomana tautina. Viimeaikaiset tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että pikkulapset sairastuvat influenssaan useammin kuin muut ikäryhmät. He myös joutuvat sairaalaan yhtä usein kuin riskiryhmiin kuuluvat vanhemmat lapset ja aikuiset.
Influenssavirus muuttaa ylähengitysteiden limakalvoja siten, että bakteerien on helpompi kiinnittyä. Influenssan sairastaneista lapsista yli kolmannes saakin bakteerin aiheuttaman jälkitaudin, yleisimmin korvatulehduksen tai keuhkokuumeen. Kun rokotuksin ehkäistään influenssaa ja sen jälkitauteja, vähennetään myös tautien aiheuttamia lääkärikäyntejä, antibioottihoitoja ja sairaalahoitoja.
Vaikka influenssan lapsille aiheuttama tautitaakka on rokottamisen pääsyy, rokottamisesta on muutakin hyötyä. Lapset erittävät influenssaviruksia pidempään ja enemmän kuin aikuiset ja ovat siksi tehokkaita tartuttajia. Estämällä heidän tautinsa saatetaan vähentää myös muiden perheenjäsenten sairastumisia.
Rokote on tehokas ja turvallinen
Rokotetta on tutkittu eri-ikäisillä lapsilla useissa tutkimuksissa. Parhaimmillaan rokote on estänyt yhdeksän kymmenestä influenssatapauksesta.
Rokotetuilla on influenssakautena ollut jopa kolmannes vähemmän korvatulehduksia kuin rokottamattomilla. Lapset, jotka eivät aiemmin ole saaneet influenssarokotetta, tarvitsevat yhteensä kaksi rokoteannosta noin kuukauden välein. Yksi annos ei tuota riittävää suojaa.
Yhdysvalloissa pikkulasten influenssarokotukset ovat olleet virallisesti ohjelmassa vuodesta 2003 lähtien, ja rokote on osoittautunut myös laajassa käytössä turvalliseksi.
Maksuttomiin influenssarokotuksiin ovat entiseen tapaan oikeutettuja kaikenikäiset lapset, jotka kuuluvat sairautensa vuoksi influenssan riskiryhmiin.
Ja sitten omaa tekstiä:
On aivan totta, että on spekuloitu influenssarokotuksen merkitystä mm. lintuinfluenssan torjumisessa. Lähinnä tämä tulee esille siinä, että rokotetuilla olisi yleensäkin parempi vastustuskyky mahdollisessa pandemiassa kuin influenssan heikentämillä ihmisillä. Sekin on havaittu, että lintuinfluenssaan sairastuvat ja kuolevat ihmiset ovat yleensä nuoria tai keski-ikäisiä (ei vanhoja immuniteettinsa elämän varrella hankkineita??).
Mitä sitten tulee diabetekseen, on arveltu että yksi selittävä tekijä diabeteksen puhkeamiselle olisi jokin sairastettu tulehdussairaus. En nyt muista tarkkaan, mitä bakteereja tai viruksia epäiltyjen listalla oli mutta ei siis ole välttämättä kaukaa haettua.
Itse koen ainoaksi harmiksi, että tänä syksynä tarvitsee ottaa nuo 2 rokotekertaa ja tietysti se, että jatkossakin täytyy rokottaa joka syksy tehon säilymiseksi. Sekin on tosin osoitettu, että teho jonkin verran säilyy myös seuraavaan influenssakauteen sikäli kun influenssan aiheuttaja virukset ovat riittävän samanlaisia. Siitäpä tulikin sitten mieleen, että meille päin Ktl tiedotti toimittavansa rokotteet vasta marraskuussa, jotta voivat riittävästi seurata virusten muuntautumista. Tästä päätellen eivät siis olisi niitä vielä edes valmistaneet? Jos ensimmäisen rokotteen ottaa marraskuussa ja toisen joulukuussa, ehtii vastustuskyky voimistua ennen tavanomaista influenssakautta helmikuulla. Toki influenssa saattaa ilmaantua aiemminkin mutta yleensä ei.
Joo, kyllä ne rokotteet on taidettu tehdä...
KTL:
" Influenssarokote sisältää kolmesta viruskannasta puhdistettuja rakenneosia. Viruskannat vastaavat antigeenisesti WHO:n influenssakaudelle 2007-2008 suosittelemia kantoja: A/Solomon Islands/3/2006 (H1N1), A/Wisconsin/67/2005 (H3N2 ja B/Malaysia/2506/2004. Rokotteen viruskannoista toinen viruskanta on muutettu, muut viruskannat ovat samat kuin syksyn 2006 rokotteessa. Lääkelaitos hyväksyy Suomessa käytettävien rokotteiden koostumukset Euroopan lääkeviraston (EMEA) suosituksen pohjalta."
Lisäksi oli tietona, että rokote valitaan jo helmi-maaliskuussa.
Mutta summa summarum, suosittelen KTL:n sivuja miettiessään rokotusasioita.
Itse olen kerran sairastanut influenssan ja tiedän miten karmea tauti se on. Muutaman kerran olen piikinkin ottanut. Ja joka kerta samat oireet: olkapää on järkyttävän kipeä monta päivää ja olo on viikon verran puolikuntoinen, pientä lämpöilyä jne. Minusta nuo oireet eivät ole ihan pikkujuttu, sillä minulla toinen käsi on lähes käyttökelvoton muutaman päivän, esim. herään yöllä jos käännyn jotenkin niin että nojaan olkapäähäni.
Itse aion kyllä rokotteen ottaa tänäkin vuonna (saan sen ilmaiseksi, koska kuulun riskiryhmään), sillä en pystyisi kolmea pientä lasta hoitamaan jos sairastuisin. Lapsille en halua rokotteen sivuoireita. Jos sairastuminen influenssaan olisi varma ilman rokotetta, katsoisin hyödyt haittoja suuremmaksi lastenkin kohdalla. Mutta tauti ei kuitenkaan joka vuosi tule eikä rokotekaan sitä välttämättä estä, joten lapsille sitä ei oteta. Itse kärsin sivuoireet.
erityisesti astmaa sairastava poika imee ympäristöstään " kaikki" hengitystieinfektiot, mutta ifluenssaa ei ole sairastanut vielä kertaakaan, ehkä rokotusten ansioista. Flunssia sairastaa 10-15kpl vuodessa. Tavallinen flunssakin on astmaa sairastavalle paha, en halua nähdä mitä influenssa saisi aikaan.
Mutta tuo diabetesjuttu oli kyllä ihan uusi väite, mahtaneeko olla mitään perää (huhu kyllä nyt lähtee kiertämään ainakin)? Meidän lapsilla on molemmilla riskigeenit ja osallistutaan DIPP-tutkimukseen (googlatkaa jos kiinnostaa). Tähän asti epäilystä on ollut vain siitä, että liian vähäinen D-vitamiinin saanti ja enterovirusinfektiot saattavat laukaista diabetesta niillä joilla tuo riskitekijä on. Ei kai influenssa ole enterovirus? Ja tuossa tutkimuksessa kirjataan tosiaan ylös ihan kaikki, ravitsemus, sairaudet, rokotukset jne. melkoisen isolta lapsimäärältä eri puolilla Suomea.
johan te siitä porun saitte aikaan...
itselleni on sairaanhoitajan opinnoissa kyseisestä asiasta sanottu, että voi rajun kuumetaudin jälkeen puhjeta...ja esimerkkinä tuli esiin juuri influenssaa käsitellessä....olen kuullut aiheesta aiemmin myös lääkäreiltä kun kuulun itse riskiryhmään 1 tyypin diabeteksen kanssa. ja diabeteksen puhkeamisen syythän ovat edelleen epäselviä... mutta siis tämä influenssan jälkitautina puhkeaminen on yksi mahdollisuus...näin ainakin alalle opiskeleville opetetaan...
enpä nyt tänään illalla aio koko nettiä koluta asian suhteen...skeptisimmät lukijat eivät uskoisi vaikka saisivat itse lukea suoraan ktl:n tms. sivuilta...ettehän te ota rokotettakaan vaikka sitä suositellaan? ja uskokaa pois ei sitä turhan takia ole tarjolle annettu...
Mitä tuo influenssarokotus maksaa, jos sen haluaisi myös isommille lapsille? Meillä nuorin saisi sen ilmaiseksi, kahdelle isommalle pitäisi maksaa itse. Kukaan ei ole aikaisemmin saanut influenssarokotusta, joten tarvitsisivat sen kaksi rokotuskertaa.
http://www.diabetes.fi ja kohdasta tyypin 1 diabetes löytyy tämän hetken arvioita siitä, miksi diabetes jollekin puhkeaa. Eli ei nämä virustulehdukset ole kaukaa haettuja, joskaan eivät ensisijaisia asioita mietittäessä ottaisiko influenssarokotteen vai ei ja pystyykö niin ehkäisemään mahdollisen diabeteksen puhkeamisen. =)
Ja oli aika rajua ja pitkäkestoista. Ei se kivaa ollut eikä toivoisi saavansa uudestaan mutta kuten sanottu, perusterveinä eiköhän me kestetä. Ja vastustuskykyähän se kai lisää, että myöhemmin sitten saattaa olla lievempiä. Vanhana ei sitten kuole siihen jos jää piikki ottamatta...
Pojat 6v., 3v., ja 1v. ja eivät esim. koskaan ole sairastaneet korvia. Esikoinen eskarissa ja muut kotihoidossa tällä hetkellä. saattavathan ne sen pöpön saada mistävaan, mutta en koe tarpeelliseksi rokottaa, joten ajattelen siitä olevan enemmän sivuvaik. asiaa tuntematta.Itse en periaatteesta ota rokotetta, ennen kuin työnantaja suostuu maksaan sen (olen sairaanhoitaja)
Viime vuonna rokotutin meidän 4v lapset, koska eräs ylilääkäri suositteli ottamaan. Lapset aikanaan keskosina syntyneet. Ei tullut influenssaa, mutta aina joku muu tauti. Eihän se tavallisilta flunssilta ehkäisekään, mutta mietitytti, että jospa rokotteen takia tulikin normaalia enemmän. Tämä on tällaista musta tuntuu/uskomustietoa eli olisin myös kiinnostunut faktoista. Näillä näkymin en rokotuta tänä vuonna, jos ei toista suositusta saada.
Meillä myös keskosena syntynyt, ja hengitysvaikeuksien takia riskiryhmässä oleva kyllä. En ole vielä lääkäreiden kantaa kysynyt, ilman heidän " suostumustaan" en ainakaan anna rokottaa..
kun kerran tuon saa ilmaiseksi. Käyn itsekin ottamassa influenssarokotuksen, kun työnantaja sen tarjoaa. Harkitsen myös sitä, että rokotuttaisin 4-vuotiaan esikoiseni omaan piikkiin. Jos yhden tautikierroksen voisi tuolla rokotteella välttää, on se sen arvoista.
Mä en rokota, poika on perusterve melkein kolmivuotias. Rokottaisin, ehkä jos olisi usein kipeänä tai herkempi tartunnoille tai sairauksia taustalla. Mutta perusterveelle lapselle en näe syytä rokoittaa.
Tällä hetkellä on tuntuma, etten välttämättä rokottaisi lastani (kohta 4v.). Toisaalta nyt kun tuo vauva on tulossa, niin voisi olla järkevääkin rokottaa. Mutta joka vuosi en sitä ole ajatellut lapselleni ottaa, kun on ihan perusterve tyttö.
Oma työnantajani tarjoaa sellaisen myös, mutta en ole vielä kertaakaan sitä ottanut. Ja koskaan ei tiettävästi ole influenssaa ollut.
Milloinkohan sitä aletaan antamaan lapsille?
Lähteenä siis toiseksi uusin Duodecim-lehti, 2007;123(14):1668-9, Timo Vesikarin pääkirjoitus lasten influenssarokotteista. Tässä suora lainaus artikkelista:
" Tuoreessa raportissaan European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) suosittelee varauksin lasten rokottamista influenssaa vastaan mutta muistuttaa rokotteiden huonosta tehosta, vähäisestä tutkimustiedosta, taloudellisten laskelmien vaihtelevuudesta ja asiaan liittyvistä eettisistä kysymyksistä (ECDC 2007).
Suomessa on selvitetty lasten influenssarokotuksen kustannustehokkuutta (Salo ym. 2006), mutta laskelmissa suojatehoksi on oletettu peräti 80 %, johon ei ole ylletty missään. ECDC:n (2007) mukaan tavanomaisten inaktivoitujen influenssarokotteiden keskimääräinen teho 1-18-vuotiailla on arviolta 59 % (95 %:n LV 31-71 %). Kunnollisia satunnaistettuja lumekontrolloituja tehotutkimuksia ei ole pienillä lapsilla tehty lainkaan, mutta oletettavasti teho on pikemminkin keskiarvon ala- kuin yläpuolella. Samassa meta-analyysissa (Smith ym. 2006), jossa päädyttiin 59 %:n keskiarvoon, todettiin, että riittämättömän aineiston perusteella arvioituna influenssarokotteen suojateho alle kaksivuotiailla olisi vain 37 % (LV - 47-73 %).
--Rokotusten vaikutus yhteisössä riippuu myös kattavuudesta. Ensikokemukset Yhdysvalloista eivät ole kovin rohkaisevia, sillä suosituksen jälkeen on päästy vasta noin 33 %:n kattavuuteen yhdellä rokoteannoksella (Centers for Disease Control and Prevention 2006b). Pienten lasten ensirokotus influenssaa vastaan edellyttää kahta antokertaa kuukauden välein. Tämä ei käytännössä toteudu Yhdysvalloissa juuri lainkaan; kaksi antokertaa on liikaa. Suomessa voidaan varmasti päästä tehokkaalla panostuksella parempaankin kattavuuteen. Nämä resurssit ovat kuitenkin pois muiden mahdollisten uusien rokotusten toteutuksesta. Parhaimmillaankin jokavuotinen influenssarokotusten antaminen pikkulapsille on iso urakka, joka vaihtaa influenssan lapsille aiheuttaman tautitaakan melkoiseen pistostaakkaan ilman takeita tehosta."
Se 35% on siis worst-case-scenario, mutta halusin herättää keskustelua aiheesta kun mut se ainakin laittoi miettimään asiaa - ennen tuon lukemista olin ehdottomasti antamassa rokotetta pojalle juuri siksi, että en todellakaan haluaisi hänelle influessaa. Tänään meillä on 1½-vuotisneuvola, ajattelin siellä myös keskustella aiheesta ja siitä, miten ovat rokotuksia käytännössä toteuttamassa.
-aranja-