Onkohan kilometri liian pitkä kävelymatka 3-vuotiaalle?
Itse olen kävellyt niin pienestä etten muista ikinä istuneenikaan rattaissa (vrt. esim. nelivuotiaita, varmaan muistavat isonakin)...Tarhamatkasta kyse, meillä ei ole autoa, ja tuollaista matkaa varten en kyllä bussilippua osta...
Kommentit (13)
Jos vaan nätisti kulkee vierellä/käsi kädessä niin kävellen vaan!
Talvella voi ottaa pulkan jos sohjossa on raskasta tarpoa.
meilläkin välillä vietiin vielä 4-vuotiastakin kärryllä kilometrin matka päiväkotiin. Syynä lähinnä " kiire" töihin. Ihan hyvin sen kävellä jaksaa, jos ei ole kiirettä.
Pyöräileekin jo ihan kivasti, pyörässä toistaiseksi aisa takana ja apupyörät...
Ap
No ei todellakaan. Meillä kävellään joka päivä 3 kilometriä suuntaansa aamuisin, ja jo 1v5kk vanha poika kävelee tämän matkan. 3 vuotias puolta pidemmän.
Nykyään itse asiassa asutaan kauempana ja katselen meille uutta asuntoa lähempää tarhaa. Löytyi yksi kivan näkönen, kokonen ja hintanen ja arvioin sitten sitä tarhamatkaakin jo...
Itse joutuisin ottamaan avuksi kaiken maailman pyörät ja rullallaudat ja pulkat, jotta pääsisin joskus perille=)
meillä poika oli aikoinaan todella laiska kävelijä, pihalla ja metsikössä kyllä jaksoi juosta ja peuhata mutta sitten kun olisi pitänyt kävellä suoraa tietä niin eipä yllättäen jaksanutkaan.
mutta riippuu reitistä kuinka hyvin lapsi jaksaa kävellä ;)
Meillä ainakin lapset jaksaa useammankin kilometrin jos saavat metsikössä juoksennella mutta jos ihan pyörätietä mennään niin väsyvät jo ensimmäisessä risteyksessä.
mutta vähän hassulta kuulostaa, että olisi liikaa. Kyllä me ainakin 2-vuotiaan kanssa kävellään paljon pidempiäkin matkoja ja jaksaa tosi reippaasti kävellä.
Mutta kolmevuotiaan kävely on usein vielä ihmettelemistä ja matelua, jaksatko sitä jokaikinen aamu? Minun hermoni eivät kyllä aina kestäisi, ja olisi ikävää jättää lapsi tarhaan kun on aamulla hermo mennyt kunnolla ja ehkä tullut sanottua pahasti. Pitäisin ehkä kolmevuotiaalla varmuuden vuoksi rattaat mukana ellei pyöräily/pulkkailu onnistu. Riippuu ihan sinun kärsivällisyydestäsi kiireisinä tarha-aamuina.
Ainakin hoitotädit sai hepulin kun eräs aamu kävelytin meidän 3 vee just tuon kilometrin matkan hoitopaikalleen.. oli kuulemma liian pitkä matka noin pienelle...
noh, tyttö on kova kävelemään muutenkin, ja itseppä tiedän milloin se on liian väsynyt tai ei jaksa kävellä.
eli jaksamisesta ei ole kyse vaan viitsimisestä. Omaa 3-vuotiastani piti " huijata" ettei huomannut että kävellään, vaan katsellaan autoja, koiria, oravia...
Mutta jos ei jaksa kävellä niin kokeile pyöräilyä? Talvella sitten pulkalla :)