Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PCO+Metforminin käyttäjät huom!!

03.09.2007 |

Onko sivuvaikutuksia tuosta lääkkeestä? käytetäänkö sitä yksinään vai aina clomifen tukena?

Minulla todettu pco (ei ylipainoa eikä 2-tyypin diabetesta). Lääkäri jo aikaisemmin ehdotti, että JOS vielä raskautta haluamme yrittää, kokeilisimme tuota metforminia....mutta emme silloin vielä asiasta mitään sen enempää puhuneet.

Nyt siis hieman ruvennut vauvakuumetta olemaan ilmassa ja kyselisin nyt käyttäjiltä kokemusta tuosta lääkkeestä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minulla sivuoireina on alituisesti vatsa sekaisin, mutta eipä juuri muuta. Sekin helpottaa ajan myötä, ainakin vähän.

Ja toiseksi, metuja käytetään usein jatkuvana lääkityksenä ja niihin voidaan sitten yhdistää muita lääkityksiä. Itse käytin metuja yhteensä kolme vuotta siihen asti, että tulin raskaaksi ekasta ivf:stä. Hoitoja oli jos jonkinlaisia, clomeja ja inssejä eri lääkityksillä. Nyt imetyksen loputtua aloitettiin uudelleen (haaveena toinen lapsi, jonotamme ivf:ään).

Vierailija
2/6 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä syystä sinulle metut määrätty/jatkettu tai siis miten ne auttavat (pitäisi auttaa)raskaaksi tulemiseen kohdallasi?

En nimittäin ole ihan kartalla mihin muuhun kuin siihen että useilla pco potilailla tästä lääkkeestä on kuulemma ollut apua raskautta toivottaessa....mutta millä tavalla?

Ei nähtävästi ole mitään haittaa pitkäaikaisessa käytössä?

En ollut ajatellutkaan asiaa noin, että siitä tulisi ns. vakituinen lääke=/Vaan oletin lääkärin puheista että niitä kokeillaan jos niistä olisi minulle apua...hmm. Jos taas ei niistä apua niin sitten kokeiltaisiin jotain muuta..?

sorry sekava teksti=/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pco siis löytyy ja lääke auttaa jotenkin sokeritasapainoon ja sitä kautta hormooneihin ja ovulaation syntymiseen. Lääkäri selitti sen hienosti, jota en itse enää muista =)

Metut aloitin jälleen tuossa pari kuukautta sitten, nyt kun toinen lapsi toiveissa. Mulla on kans maha sekaisin aika usein vieläkin, varsinkin alussa oli maha kipeä, mutta nopeasti siihen tottuu. Laihtuupahan samalla =) Metuthan hillitsee myös painonnousua, liittyy tuohon sokeritasapainoon ku keho osaa hyödyntää ne sokerit. Voi kestää jonkun aikaa ennen ku lääke alkaa vaikuttaa, ei käy siis hetkessä. Ekaa yrittäessä kerkesin syödä kolme kuukautta metuja ennen ku tärppäsi.

Tulipas sekavaa tekstiä, toivottavasti saat jotain irti :)

-mangu-

Vierailija
4/6 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi niitä käytetään nimenomaan pitkäaikaisena lääkkeenä. Lääkärit ei kai oikein varmasti tiedä, miks metut tehoaa. Joka tapauksessa ne parantaa etenkin ylipainoisten pco-potilaiden insuliiniresistenssiä, eli sitä että elimistö ei tajua insuliinitasoa oikein vaan kehittää jatkuvasti lisää insuliinia, mikä johtaa verensokerin heilahteluihin ja hidastaa aineenvaihduntaa jne. Tutkimusten mukaan ei kai ole ihan varmaa, auttavatko metut normaalipainoisilla pco-potilailla, mutta tällä hetkellä kai käsitys on, ettei siitä ainakaan haittaa ole. Ilmeisesti pienetkin häiriöt sokeriaineenvaihdunnassa voi vaikeuttaa hormonitoimintaa. (Huom, mä en ole mikään asiantuntija vaan nää on käsityksiä, jotka mulle on vuosien aikana jäänyt. Tarkempaa infoa löydät googlettamalla.)

joka tapauksessa mulla on sellainen käsitys, että alle kolmen kuukauden ei metuilla odoteta vielä vaikutuksia. Olisko se sit ollut, että vaikutukset näkyy 3-6 kk:ssa, jos niitä on tullakseen. Niiden pitäisi saada aikaan ovulaatio, mutta esim. minulla niin ei käynyt todistetusti kuin kerran 3 vuoden aikana (hoitotauko, jonka aikana tulin raskaaksi ja sain alkuraskauden keskenmenon). Kuitenkin vuoden käytön jälkeen lapsettomuuspolin lääkäri ihmetteli ensimmäisellä käynnillä yksityisen gynen pco-diagnoosia, koska monirakkulaisuus oli hävinnyt. Nyt kun olin raskauden ja imetyksen ajan käyttämättä metuja, munasarjat ovat taas kuin malliesimerkki pco:sta. Eli kyllä ne jotenkin olivat vaikuttaneet.

Jaahas, saakohan tästä taas mitään selvää... :) Minä olen ihan tyytyväinen metuihin etenkin tuon sokeritasapainon takia, ennen kärsin sen verran rajuista vaihteluista, että huomasin ne itsekin (myös mies huomasi... :))

Vierailija
5/6 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

metuilla on siis tarkoitus parantaa sokeriaineenvaihduntaa ja sitä kautta normalisoida hormonitoimintaa ja edistää ovulaatiota.

Vierailija
6/6 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

enköhän nyt kestä odotella lääkärin tapaamiseen asti ja sitten vain kokeilemaan tuota " ihmelääkettä" =)

aurinkoista päivää toivottaen (toivova=/),

siirisopuli

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi