Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lugesteroneista kysyttävää

03.09.2007 |

Ööh...mitenhän kysymykseni esittäisin...;)

Gyne määräsi mulle Lugesteroneja, lähinnä tasaamaan kiertoja, sekä kiinnittymisen tueksi.

Ei ollut puhetta kuinka tabletit nautin, suun kautta vai emättimen kautta.

Kysyisinkin, onko sillä eroa, ottaako suun kautta, vai käyttääkö " toista kautta" ?

Tehoaako paremmin ns." paikallisesti" , eli alateitse?

Kokemuksistanne olisin kiitollinen :)

Tuttu lääke mulle, ja aina emättimen kautta niitä ottanut, mutta itseäni iljettää se tunne, kun ne sulattuaan alkavat valumaan ulos :/

Vaikka....mitäpä sitä ei tekisi ja kärsisi hyvän asian puolesta...pian 2 v yritystä takana, joten..kaikki on kokeiltava :/

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

...toivottavasti löytyy viisaampia vastaajia.

Mullekin jäi tämä asia lääkärissä ihan epäselväksi, reseptistä päättelin että ne on ilman muuta suun kautta otettavia pillereitä, kun ei siinä muuta lukenut. Ja täältä luin, että niitä laitetaankin emättimeen. Tämä keskustelupalsta on maailman hyödyllisin juttu!

Apteekissa tiesivät kertoa mulle, että kerta- ja kokonaisannostus saattaa vaihdella sen mukaan, onko tarkoitus ottaa " ylä- vai alakautta" . Lapsettomuushoidossa on tarkoitus laittaa emättimeen, niinkuin mulla ivf:n jälkeen. Valitettavasti en tullut kysyneeksi kierron tasaamisjuttua, kun ei ollut mulle ajankohtainen ja muutenkin piti pitää kieli keskellä suuta että osasin pistää oikeat piikit oikeaan aikaan. Sen kuitenkin apteekkarin puheista ymmärsin, että vaihtoehtoja on paljon eri vaivoihin, joten kannattaisiko sun kuitenkin ottaa yhteys lääkäriisi, kun samaankin vaivaan voi olla eri annostus ja antotapa?

Onnea hoitoihin! T: Neljättä päivää piinaava Chova

Vierailija
2/9 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätys, yllätys, mullakin oli ongelmia tietää miten lääkettä pitäisi käyttää.. Lääkäri määräsi yksi kapseli ennen nukkumaan menoa.. Ja sitten kun luin pakkauksesta ohjetta, tuli vähän hatara tunne, että suuhun vai.. Kapseli vielä näyttää juuri sellaiselta, ettei sitä suuhun laiteta.. Mieskin kysyi, että oletko nyt ihan varma, miten sen otat.. No silloin se lääke oli määrätty vain hiukan lisäämään kiinnittymistä ja kuului ottaa suun kautta.IVF:ssä se lääke laitetaan emättimeen. Eli kun sitä laitetaan kaksi tai kolme kertaa päivässä niin tietää, että ihan varmaan emättimeen.. Sen lääkkeen teho tulee paremmin käytettyä, kun se laitetaan emättimen, sanoi yksi lääkäri. Mutta jos sitä otetaan vain kerran päivässä, niin luulisin sen imeytyvän tasaisemin ja pidemmällä aika välillä vatsan kautta. Tämä vastaus ei varmaan tuonnut mitään apua, mutta soita lääkärille, jos epäilyttää. Apteekissa eivät oikeasti tiedä, miten missäkin tapauksessa on tarkoitus tämä lääke ottaa.. (kyselin silloin itse sieltä..) Toivotaan onnea!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ohjeistettiin ivf:n yhteydessä, että voi valita ottaako suun vai alakautta. Mutta neuvottiin myös että kannattaa ehdottomasti kokeilla kestääkö niitä ottaa suun kautta! Kokeilin ja seurauksena aivan kamala kännitilaa vastaava olo puolen tunnin päästä. Kävelin seinille, huimasi todella.

Jouduin hygieniasyistä matkalla ottamaan suun kautta muutaman kerran, joten otin ne juuri ennen nukkumaan menoa, silloin ei huimausta ehtinyt huomata.

Tätä en tiedä vieläkään saako niitä kahta tapaa sekoittaa, mutta järkeilin silloin, että parempi ottaa noin kuin ei lainkaan.

Vierailija
4/9 |
05.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittelin tänään muissa asioissa teratologiseen tietopalveluun (mikä siis opastaa raskaana olevia, raskautta suunnittelevia sekä imettäviä äitejä lääkitysasioissa), ja kysyin samalla sieltä, että miten tuon Lugesteronin kanssa on, onko sillä väliä ottaako suun kautta vai alateitse, niin ei kuulemma oo väliä, samalla tavalla vaikuttaa molemmissa tapauksissa.

Eli suun kautta otettunakin sulaa elimistöön, ja menee sitä kautta verenkiertoon, näin selitti.

Otinkin aamusatsin (2 tabl) suun kautta, kun illalla vielä " toista kautta" .

Ja vastedes luultavasti ihan suun kautta, siistimpää ja helpompaa, ja ennenkaikkea miellyttävämpää noin.

Tiedoksi siis muillekkin, jotka asiaa pähkäilevät ;)

Vierailija
5/9 |
05.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin vastaan vielä, vaikka kaipa tämä aika selväksi tuli.

Itse otin aluksi aina alakautta, kunnes kutina kävi niin sietämättömäksi ja lääkärikin näki limakalvoista, että tuntuu varmasti pahalta. Antoi siis luvan ottaa yläkautta. Mulla annostus oli 3+3, mutta suun kautta otettuna vaihdettiin 2+2+2, eli kerta-annos pienenee, niin oireetkin helpottaa. Jonkin verran huimausta ja väsymystä, mutta ei auta, otettava ne on :)

Vierailija
6/9 |
05.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siedettävissä se kutina oli, mutta ei mukavaa kuitenkaan.

Mutta suun kautta kun otan, poistui tuo kutina ongelma ;)

Mulla annostuksena 2 tabl. aamulla, 2 tabl. illalla.

Sivuoireina järkky väsymys, tissien turvotus sekä alamahakivut :(

Kiukkuinen kuin ampiainen olen myös ollut, voi tosin johtua muustakin kuin noista hormooneista :/

Vierailija
7/9 |
06.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ihan toinen pieni neuvo... mulla oli myös Lugesteron-tuki tässä raskaudessa. (Kolme varhaista keskenmenoa ja yksi täysiaikainen raskaus takana.) Kannattaa tikuttaa ovis, varsinkin jos on yhtään pidempi kierto. Jos ottaa Lugesteronia vaikka vain pari päivääkin ennen ovista, se toimii ehkäisevänä. Samaa ainetta on joissain e-pillereissä. Mulle lääkäri neuvoi aloittamaan Luget jo kierron 17. päivä, mutta itse tikutin ovista ja ovuloin joka kierrossa vasta 22. päivä. Pari kiertoa ehdin ottaa Lugeja liian aikaisin. Heti kun muutin tuota aloituspäivää tulin raskaaksi, ja tämä näyttäisi pysyvän kyydissäkin. :-)

Lene ja salamatkustaja rv 10+5

Vierailija
8/9 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oo tikutellut ovista, ei oo oikein " mun juttuni" ;O

Siinä kierrossa (yhdessä siis) kun käytin Clomifeenejä, gyne suositteli ovulaatiotestiä, ja ostinkin digitaalisen Clearbluen testin, joita tein...ja vaikka ultrat (joita 2 saman viikon aikana, eri kp:inä) näyttivät rakkuloitten kehittyneen siihen malliin, että munis irtoaa, en bongannut ovista testeillä....joten se niistä, meni usko koko testeihin, ja sain vaan lisää päänvaivaa asiasta :(

Mulle gyne sanoi, että " ei Lugesteroneista ole haittaa missään vaiheessa kiertoa, ei estä ovulaatiota, mutta ei tosin ole tarpeenkaan siinä vaiheessa kiertoa, vaan nimenomaan siellä kierron loppupuolella, tukemaan kiinnittymisessä" . Ja itse sain ohjeistukseksi ottaa lugeja kp 18.:sta eteenpäin, ja näin tein tässäkin kierrossa. (nyt kp 22)

Tunnistan ovulaation aika pitkälti omien oireitteni perusteella...halukkuus lisääntyy, rinnanpäät kipeytyvät, limat, kivut.

En oo innostunut enää jatkossakaan testailemaan ovulaatiota, tuntuu kokemukseeni perustuen turhauttavalta :/

Vierailija
9/9 |
21.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEI!

Lugesteroneista: Jos otat liian aikaisin sen, se todellakin saataa ehkäistä koko alkion kiinnittymisen/pysäyttää tuon hedelmöitymis tapahtuman, en ole edes kuullut että sitä " arpapelillä" arvottaisiin ja otettaisiin????????? Jos ei ovulaatiota tiedetä.

Normaali ovulaatio tahpahtuu n. 14 päivää ennen seuraavia kuukautisia, mutta tässäkin on paljon heittoa, suuntaan jos toiseen, kaikilla ei irota joka kuukausi edes munasolua, varsinkin jos on alipainoa, ja joillakin myös ylipaino tekee tehtävänsä tässä.

Itselläni on esim. ovulaatio n. 11-12 päivää ennen seuraavia kuukautisia, eli jos teen ovulaatio testin " ohjeen mukaan" teen sen aivan väärään aikaan ja jos katson " liman mukaan" ajoitan silloinkin liki viikkoa aiemmaksi nuo " raskaus yritykset" , että jos et tosiaan selvästi tunne esim. kipua munasolun irrotessa, niin en lähtisi ihan " arpapelillä arpomaan" tuota päivää milloin aloitat lugesteronit, jos tosiaan haluat raskaaksi.

Minulla on aika tarkka kierto kuitenkin 28-29 päivää eli päivän on hitaampi tuo toinen munasarja kun toinen, silti testasin " varmuuden vuoksi" 4-5 kertaa tuon oviksen, kun mitään ei " ihan luomusti" kuulunut. Nyt tosin kun ruvettiin vasta puhumaan " kakkosen" yrittämisestä, niin huomasinkin olevan ihan " luomusti" raskaana, ja nyt raskausviikkoja 25 tällä hetkellä, tätä ei tikutettu, eikä mitenkään " liikoja vielä keritty yrittämäänkään" eli tärpätä voi ihan " minimaalisilla" kerroillakin, varsinkin kun ei yritä, muistan nimittäin kun tyttöä todella yritettiin isolla Y:llä, ja silti kesti ja kesti.

Minulla oli useampi keskenmeno ennen kun tyttö sai alkunsa, ja onnistui heti kun aloitin lugesteronit, yritystä toista vuotta sitä ennen ja vain keskenmenoja oli ollut. Lugesteron on voimakkaampi vaikutukseltaan otettuna alakautta, eli siis tehoaa paremmin, esim. jos lääkettä otetaan siksi, että alkio kiinnittyy paremmin (näin sanoi yksityisen lapsettomuus klinikan lääkäri). Lugesteronhan vaikuttaa myös kohdun supistelua ehkäisevästi joten siitä on myös hyötyä, jos on taipumusta keskenmenoihin. Suun kautta otettuna kaikki sivuvaikutukset ovat myös paljon todennäköisempiä, kun alakautta otettuna. Tuo samainen lääkäri myös sanoi sitä, että ei kannata ottaa liian aikasin tuota lääkettä, että se voi ehkäistä kiinnittymistä ja tähän myös uskon ja sen verran mitä itsekkin olen lääketiedettä lukenut, niin myös tiedän tuon. Nimittäin tuo keltarauhashormooni, on pitkään käytetty " ehkäisin" myös e-pillereissä, juuri munasolun irtoamisen estäjänä .

Lääkkeessä on hieman pähkinäöljyä (hyvin pieni määrä) joka voi periaatteessa oikein todella herkälle aiheuttaa esim. limakalvo oireita, itse olen kyllä aika paha pähkinäallergikko, eikä ainakaan minulle ole oireita aiheuttanut, mutta periaatteessa on siis ihan mahdollista.

Zemppistä sinulle, mutta suosittaisin tekemään ainakin muutamalla kierrolla testejä ja sitä suuremmalla syyllä, jos sinulla ei sitten ole " kellontarkka" tieto oviksestasi, nimittäin että raskaus onnistuu.

t Maarit

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi