Reikä hampaassa 1v8kk ikäisellä :(. Kohtalotovereita?
Vastahan nuo pienet poskihampaat puhkesivat ja kuinka nyt jo voi olla takana ylähampaassa reikä ja toisessakin reiän alku? Karkkeja ei syö, eikä kovin paljoa ole juonut mehujakaan. Imettänyt olen pitkään, mutta senhän ei pitäisi vaikuttaa hampaisiin näin dramaattisesti - näin ainakin olen lukenut. Tuttia ei ole ollut käytössä eikä pulloa. Toki on syönyt joskus jäätelöä, kiisseliä tms. sokeria sisältävää. Xylitol-tabletteja olen antanut silloin tällöin, välillä päivittäin. Hampaita harjataan. Vanhemmilla sisaruksilla on ihan terveet hampaat.
Paikkaukseen siis ollaan menossa. Kellään kokemusta pienten hampaiden paikkauksesta? Entä se rauhoittava(?) aine, mitä annetaan ennen paikkausta? Onko se turvallista? Miten on paikkauksessa mennyt? Meidän lapsiparka vielä pelkää hoitajia (huonoja kokemuksia) ja itkee jo sinne mennessä :(.
Kommentit (2)
pahan näköiset ruskeat läikät, mutta ei voi tehdä mitän kuulemma edes ennen 2v-3v ikää. Paitsi jos alkaa sattua kamalasti tms.
Useita tekijöitä varmaan, molemmat lapsemme on hoidettu ja ruokittu samalla lailla, vain pojalla on hampaat tämmöiset. Pojalla on ollut muutamia antibioottikuureja korvakierteeseen, ja näiden aikana on noi hampaat menneet tuommoisiksi. Ehkä se, tai ...? Myös minä olen imettänyt pitkään, myös öisin, mutta ei se ole kai se syypää.
Mutta luulisin, että hyvin tärkeä vaikuttava tekijä hampaiden reikiintymiseen on syljen koostumus ja runsaus. Tämä kuulemma vaikuttaa todella paljon - hyvästä hoidosta huolimatta syljen koostumus voi olla sellainen, ettei se huuhto hampaita tehokkaasti tms. Eli pojallanne ehkä vain huono tuuri ja taipumus tietynlaiseen syljen koostumukseen.