" " ###TAMMItenavien viikonlopunhulinat VK 35###"
Huomenta!
tässä vielä alku viikon turinat
Jos joltakin on jäänyt jotain välistä :=)
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm. asp?appid=102&m=11127363&p=1&tmode=1&smode=1
Ajattelinpas nyt aloittaa uudet ketjun viikonlopun kunniaksi =)
Esikko nousi jo 5.30 ylös ja niin se vaan äidinkin oli noustava kun mies lähti töihin =( nukuttanut ois.
Nautin vielä viimeisista vapaista ennen töihin palaamista ( 4 vkoa sairaslomaa takana alaselän säryn vuoksi)
Mennäänpä sitten yrittämään uudelleen,kun äitiysloman alkuunkin on vielä aikaa.
Pitäisi jaksaa siivota viikonloppu siivoukset, huomenna mummun hautajaisiin :(
Omaa napaa: vatsa voi kohtuullisen hyvin,napero potkii jo kovasti. Vatsa tuntuu olevan koko ajan tiellä ja nyt toisessa raskaudessa en osaa nauttia tästä vatsasta.supistuksia on tullut jonkin verran mut taitaa olla harjoitus sellaisia kun kohdun suu kuitenkin pysyy tiukasti kiinni.
Ostimme tulokkaalle uudet vaunut, tuleva 2,5 vuotias isosisko saa sitten matkata rattikelkassa,pulkassa tai seisomatelineessä vaunureissuja, onneksi tulee talvi. kesää kohti sitten opetellaan se pyörällä polkeminen niin jospa ne lenkkeilyt helpottaisi, kaksosrattaita en halunnut
voimia viikonloppuun =)
tearangel 21+4
( piti oikein tarkistaa tekayn sivulta kun en itse pysy ollenkaan mukana)
tässä vielä alku viikon turinat
Jos joltakin on jäänyt jotain välistä :=)
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm. asp?appid=102&m=11127363&p=1&tmode=1&smode=1
Kommentit (19)
En olekaan aikoihin taas kirjoitellut, lukemassa olen satunnaisesti käynyt.
Mulla on maanantaina rakenneultra. Odotan innolla ja toivon että kaikki olisi pienellä hyvin. Mies ei pääse mukaan, ei ollut kyllä np-ultrassakaan. Sovimme, että menemme yhdessä sitten 4D-ultraan, joka on muutaman viikon kuluttua.
Pikkuinen möyrii ihan mukavasti, mutta on paljon rauhallisempi kuin esikoinen, varsinainen herra touhula.
Kotona olen saanut harjoitella taas yh-elämää kun mies on ollut sairaana useamman päivän. Eli siitä ei ole mihinkään, sen kuin makaa ja haisee kotona. Itse olen väsynyt ja stressaantunut (työasioita) ja esikoinen hyperaktiivinen. Joten ottaa päähän kun bonuksena saa tehdä kaiken itse ja vielä hoitaa miestäkin. Eihän se ole miehen vika että on sairas, mutta nyt mua ärsyttää. Olen siitä pahoillani.
Oma terveys on onneksi hyvä ja olen äärettömän onnellinen tästä jalkapallosta, joka on muotoutunut tähän edustalle ;)
Kuten ole kertonutkin, työpaikkani on varsinainen helvetin esikartano. Okei, on muutama kiva työkaveri, mutta oma esimies kiusaa (hänen esimiehensä tuella) ja se syö tätä tilannetta aika paljon. Kollega vihaa minua, koska olen puuttunut toista vuotta sitten hänen lintsaamiseensa. Siitä lähtien olen hänen mielestään ollut pahinta mitä maa päällään kantaa. Nyt hän on kirjoittanut kalenteriinsa PÄIVÄT, kuinka kauan olen vielä töissä!!!! Eli viimeinen työpäiväni on numero 1.
Jos kyseessä olisi normaali kollega, en ihmettelisi asiaa ollenkaan. Mutta kun kyseessä on häiriintynyt lapsensa heitteille jättävä yh-nainen, joka vihaa minua yli kaiken, tuntuu tämä jo sairaalta. Hän siis laskee tunteja, koska pääsee minusta eroon. Todella kiva työyhteisö.
Tähän yksikköön en enää äitiysloman jälkeen palaa jos henkilöt eivät ole vaihtuneet. Mutta oletan että paha saa palkkansa ja kaikki ansionsa mukaan, ennemmin tai myöhemmin. Sitä odotellessa.
Oletteko muut menossa 4D-ultraan? Me tosiaan rv:lla 23 ja innolla odotan, koska mieskin pääsee mukaan. Kuulemma kestää tunnin ja lääkäri tekee perusteellisen tutkimuksen vauvalle.
Ei vaan, pitänee jatkaa työntekoa. Hommat eivät katoa vaikka ihmiset ovatkin ilkeitä.
Tsemppiä kaikille ja hyviä vointeja.
ipu 19+6
Vautsi, täällä on pistetty oikein hulinaksi!;-)
En ole tällä viikolla jostain syystä ehtinyt lukemaan enkä kirjoittamaan. Välillä käynyt vähän vilkaiseen pinoa. Justiin tuossa noukin jotain maasta ja ajattelin että jaahas, maha alkaa olla jo vähän niinku tiellä. Ja kankeaksi tunsi itsensä. Ja kauppareissulla en kyllä pysynyt miehen mukana kävellessä. Että ehkä sitä on ankkamaiseksi pikkuhiljaa muuttumassa!
Vauva on onneksi alkanut potkiskeleen. Nyt tuntuu päivittäin aivan pieniä hentoja liikkeitä. Jotenkin saanut mielenrauhan sen myötä. Maanantaina on neuvola niin kuulee taas sydänäänetkin. Nyt en kyllä ota kovin pitkää neuvolaväliä ettei tarvi murehtia kaikennäköistä. Saishan sitä varmasti muuttaa aikaisemmaksikin jos ei jaksa odotella huolissaan. Mutta niin se vaan tulee tuo syyskuun alku. Monilla oli ultria tuossa alkukuussa. Itse en ole osallistunut yhteenkään kun ovat niin kaukana, 200km päässä. Ei riitä energia lähteä sinne asti katteleen vauvaa.
PItäis alkaa siivoamaan, saispa jostain oikein virtapaukun. Ei vielä ole täydellisesti tullut se energinen keskiraskaus. Nyt alkaa kylläkin tuntumaan hyvältä kun puoliväli alkaa lähestymään ihan oikeasti. Menkkojen mukaan se kyllä olis jo mut en itsekään luottanut siihen laskettuun aikaan. Saa nähdä milloin se vauveli sit päättää maailmaan putkahtaa.
Tässä tuli nyt omaa napaa heti oikein urakalla kun en ole lukenut kaikkia alkuviikon juttuja. Ja jos nyt olisin ensin lukenut niin enpä olis ehtinyt kirjoittaa mitään. PItää se tässä päivän päätteeksi vielä käydä lukemassa....
Pirteää perjantaita tammimassunkasvattajille!!
Iuiu ja masukki vajaa 18 (pakko laittaa noin päin tuo aika et tuntuis isommalta!)
...ei nappaa yhtään työnteko ja koko päivän on ollut tosi tuskainen olo. Tuli valvottua viime yönä, maha tosi turvoksissa ja takapuoli puutuu paikallaan istuessa. No mutta, kohta pääsee heittämään vapaalle. Otan ehkä torkut ensimmäiseksi kun menen kotiin :)
Joku kyseli supistuksista. Mulla on supistellut jo pari-kolme viikkoa päivittäin. Siis niitä kivuttomia (mutta epämiellyttävän tuntuisia) harjoitussupistuksia. Sama juttu oli aikanaan esikoisen kanssa. Joutuu ottamaan aika rauhallisesti nykyään...
Olen syönyt aika tavalla karkkia ja makeita tämän raskauden aikana ja poden siitä vähän huonoa omaatuntoa. Esikoista odottaessa oli niiiiiin terveellinen ruokavalio. Paino on noussut n. 3 kg mutta enemmän minua huolestuttaa, että opetan tulokkaan makean makuun...
Mutta, hauskaa ja rentouttavaa viikonloppua kaikille
ReettaE 21+4
En enää kehtaa valittaa, että oksensin taas aamulla ja ettei se vatsatauti sitten loppunutkaan, kuten jo eilen luulin.. Olin työterveyslääkärillä joka tuntui pelottelevan mua kaikilla hypoteeseilla mitä tämä voisi olla. Alkoi mittailla mun verenpainetta (mähän panikoidun aina mittausvaiheessa ja paineet nousee paljonkin) Yritin tästä sillekin sanoa, mutta ei setä uskonut vaan mittasi ja mittasi ja ihmetteli kun on paineet koholla. Sanoi, että eikai tässä sitten raskausmyrkytyksestä ole kyse. Mullahan viikko 18+5 käynnissä. Siitä mä vasta hätäännyinkin. Sen seurauksena lääkäri alkoi ihmetellä miten mun SYKE sitten on noin korkealla. Aloin olla jo epätoivoinen. TUntui että olen epätoivosen sairaassa tilassa. JA että mulla on vähintään salmonella tms. (jolle lääkäri ei tiennyt onko raskausaikana hoitoa tai onko se kuinka vaarallinen sikiölle) ja raskausmyrkytys.
Onko teillä sellaista närästystä joka saa ruokatorven tuntumaan tosi täydeltä, eli tuntuu että syöty ruoka ei sulaisi vatsaan ollenkaan, vaan jää tohon " kurkkuun pyörimään" ? Tai onko teidän närystys vain kipua ja poltetta. Tänään olen meinaan ajatellut, voisiko mun taudin jälkeinen oksentelu olla siis sellaista närästystyyppistä.. ??? Kertokaa jos kokemusta.
Soitin kyllä äitiysneuvolaan, jossa veivät multa pahimman paniikin pois. Se työterveyslääkäri (mies) ei kyllä yhtään ajatellut mihin tilaan mut lietsoo, tuolla hypoteesi-pohdiskelulla.. Lähinnä pelkään vauvan puolesta (joka Luojan kiitos on pistellyt pientä potkua mun tietoisuuteen tänään)
Tämä hypoteesi-lääkäri muuten sanoi myös noista potkuista joita tunnen, ettei niiden tunteminen ole ensiodottajalle mahdollista, että ei ne voi olla potkuja. Ensiodottaja ei kuulema voi tuntea potkuja ennen 20-21 rvkoa..
Voi ystäväiset. Olen nyt sitten ollut sairaslomalla keskiviikosta alkaen, enkä pääse vielä huomennakaan töihin. Stressi siitä, että uusi työpaikka ja heti olen poissa.
Kaikesta huolimatta ihanaista viikonloppua!
ReettaE: Mäkin tunnen huonoa omatuntoa kun karkit ja herkut maistuu. Esikoisen kohdalla en syöny juuri yhtään makeeta, ei edes tehny mieli. Nyt tuntuu että joka päivä on saatava ainakin jotain pientä hyvää. Asiaa ei yhtään helpota se että työpaikalla on aina kahvipöydässä herkkuja ja karkkipussit kiertää. Eniten tunnen huonoa omatuntoa salmiakin ja lakritsin syömisestä mutta kun tekee niitä vaan niin hullusti mieli...
Hiivasieni onkin osaltaan seurausta tuosta makean syönnistä vaikka oon kokeillut jättää makeita poiskin ja sieni tuli silti...Hiivasieni on puolestaan aiheuttanut supisteluja. Kävinkin jo lääkärissä kun supistelut kävi jo niin kiusallisiksi. Kohdunsuu oli kiinni mutta kohdunkaula (?) EHKÄ lyhentynyt ja tilannetta nyt seurataan. Onko kellään kokemusta vastaavasta?
Joku ehdotteli että munkin kannattais varmistaa ettei kyseessä ole streptokokki. Kysyin tätä lääkäriltä ja sanoi että meillä ei mielellään niitä enää testailla kun asialle ei kuitenkaan voisi tehdä mitään...On muuten sitten tympee ja elämäänsä kyllästynyt lääkäri, sanonpa vaan...
Hirvittää kun esikoisen kohdalla ei ollut mitään tämmöisiä " ylimääräisiä huolia" ja nyt tuntuu että soittelen jatkuvasti neuvolaan ja juoksen lääkärissä...
Nyt on saanu pari päivää huilata kotona kun esikoinen on sairaana. Maanantaina taas töihin. Toivottavasti canesten-kuuri on siihen mennessä purru ja supistelut vähentynyt, muuten en jaksa töissä...
Kaikesta huolimatta: mukavaa alkavaa viikonloppua!
-miina-liina rv 21+2
Vihdoin pääsen tänne kirjoittelemaan. On ollut pari päivää yhtä hulinaa, tyttö on pitänyt äidin sen verran kiireisenä ettei ole koneella paljon ehtinyt istumaan!
vastailen heti aluksi teidän muiden kysymyksiin.
ipu kyseli 4d-ultrasta: haluaisin kovasti mennä mutta se hinta taitaa olla meille liian kova. ja on mulla vielä kaksi normaalia ultraa jäljellä joten täytyy tyytyä niihin!
miina-liinaa oli supistellut. Kannattaa ottaa vähän rauhallisemmin ja jos supistukset muuttuvat kipeiksi sit yhteys neuvolaan. Niin ainakin itse olen ajatellut.. Mullakin on ollut sellaisia suht kivuttomia supistuksia tässä nyt kuukauden verran ja neuvolassa sanoivat että niin kauan kun ovat kivuttomia niin ei hätää. Tietty vähä rauhallisemmin täytyy ottaa..
allu oli laittanut hyvän listan turvotuksen ehkaisemiseksi,siinä oli varmasti vinkit eventuksellekin!
Lily: itsekin hommaan äitiysvaatteeni pääosin h&m:ltä ja lindexiltä, mutta tiedän että kivoja äitiysvaatteitä myy myös nanouk koskikeskuksen alakerrassa, siis tampereella. tarvis itsekin käydä siellä katsomassa kun tää vaatevarasto alkaa olla aika rajallinen!
hemi: itsekin käyn uimassa kerran viikossa ja joka kerta mua supistaa uinnin aikana jonkin verran. olen kyllä ajatellut jatkaa uintia kun supistukset eivät ole mitenkään kivuliaita vaan maha vaan on kova aika ajoin. täytyy kysyä asiasta ensi viikon neuvolassa!
Justukselle ja muille joogasta: tulen kertomaan teille vinkit joogasta,nyt on vasta yksi kerta takana että ei hirveästi ole kerrottavaa. Ihan sellaisia perusvenytyksiä tehtiin jaloille, selälle ja niskoille.
Muutamaa asiaa ohjaaja painotti: Nilkkojen venyttely ja jumppa auttaa hyvin turvotukseen ja hyvä ryhti selkävaivojen ehkäisemiseksi. Sanoi myös että mammajoogan käyneet ovat " parempia" synnyttäjiä ja palautuvat nopeammin synnytyksestä kun paikat on venytelty ja valmisteltu valmiiksi tai jotain... No saa nähdä sit kun se synnytys ajankohtainen. Mutta ihana rentoutumishetki se joogatunti kyllä on!
Nyt täytyy mennä antaan tytölle iltapuurot!
Syksyistä viikonloppua!
satsumanäiti la 31.12.2007 raskausviikot hukassa....
mutta kun vauhdilla yrittää kirjoittaa niin toi on tulos!
koittakaa ymmärtää....
:)
edelleen satsumanäiti
verenpaine oli hyvä, hemppa oli matala eli rautaa pitää alkaa syömään. painosta tuli noottia, on kuulemma noussut liikaa... kokoajan hirvee nälkä mut joten minkäs teet... sydänäänet kuului hyvin ja vauva potki aika mukavasti ku sf-mittaa mitattiin, tuntui ettei tykännyt siitä ollenkaa... seuraava aika 25.9. ja silloin katotaan myös noita kelan papereita. maanantaina ois rakenneultra, jännittää pikkasen...
joku puhui närästyksestä. mulla ei oo jokapäiväistä mut sellaista polttelua vatsassa ja ruokatorvessa toisinaan ja mikään ei auta. piti puhua neuvolantädille siitä mut se sitten jäi... taidampa mennä nukkumaan, aamulla aikainen herätys
rv 18+6
Magda_lena: mulla tuntuu hetkittäin närästys sellaisena " kohta tulee oksennus" -tunteena, siis niin, ettei kuitenkaan tule yökkäysrefleksiä. Suurimmaksi osaksi närästys on vaan poltetta. Helppo kuvitella, että jos on ollut vatsatauti, niin närästää entistäkin helpommin ja siitä tulee helpommin sellainen oksettava olo.
Mä tunsin esikoisesta ekat liikkeet muistaakseni rv 16 ja risat. Olen siis tuon lääkärin mukaan luonnonoikku minäkin. :)
Toissapäivänä tuli ensimmäiset supistukset. Viime päivinä on ollut töissä kiirettä ja stressiä ja kotonakin kaikkea hommaa. Kävellessä on nyt pari kertaa tuntunut siltä, että kroppa ihan huutaa, että hidasta! ja ota rauhallisemmin. Onneksi on viikonloppu. Kotihommat ei katoa mihinkään, mutta saapahan edes unohtaa työt vähäksi aikaa. Edellisessäkin raskaudessa kivuttomat harjoitussupparit alkoi puolivälin paikkeilla, mutta en uskonut, että nyt alkaisi ihan näin pian. Pakko yrittää rauhoittaa elämää ihan tosissaan. Haluaisin kuitenkin nauttiä täysillä tästä olotilastani niin kauan kuin sitä kestää. Aika menee niin hurjan nopeasti.
Pakko kertoa vielä sisälukutaidottomuudestani. Joku kirjoitti kotivelourpuvusta. Tavasin sanan keskiosaa puolinukuksissa ja hätkähdin lukemaan uudestaan tarkemmin kun luin kotiURVELOpuku. Joopa, tämä urvelo lähtee nyt nukkumaan...
Strutsi ja minihupi 18+2
Tuosta 4D (vai olikse 3D=) ultrasta... tiedättekö paljon ne maksaa yleensä?? Mulla ei mitään hajua niistä, en ole koskaan edes katsellut/kysellyt mistään onko sellaiseen mahdollisuutta meidän lähikaupungissa. Ei kai jokaisessa isommassa kaupungissa varmaan edes ole??
Tänään tasan 20 viikkoa täynnä! =) Vielä puolet jäljellä... Aloitan 3.12. äitiysloman eli sinnekin on vielä aikaa, mut onneksi on mahdollista pitää vapaa viikko kun koululaisilla on syysloma, täällä viikolla 42.
Mulla seuraava neuvola viikolla 22+2, sain viimeksi ne Kelan paperit yms. Saanko siis seuraavalla kerralla sen raskaustodistuksen ja sitten laittaa paperit Kelaan?? Tekisi jo niin hirveästi mieli laittaa esimiehelle se menemään viestin kanssa jossa lukee: Jään äitiyslomalle silloin ja silloin, heipparallaa! =DD
Työtilanne on nyt sellainen, ettei ollenkaan tiedä pääsenkö palaamaan tuohon samaan hommaan missä nyt olen... voi olla ettei koko paikkaa edes ole enää sitten kun olen palaamassa!
Mutta se vaan olisi hyvä syy alanvaihtoon, jota olen pohtinut jo pitkään! Enkä edes tiedä kuinka kauan aion kotona olla, vähintään 1,5v ehkäpä. Mulla osapäivätyö, eli palkka ei päätä huimaa ja jos siitä pitäis vielä lohkaista kahden lapsen päivähoitomaksut (mies tietty maksais sitä myös) niin eipä kauheesti houkuta palata tuohon!
Mut en jaksa nyt stressata siitä vielä! Kunhan ensin saisin tän raskauden loppuun asti menemään!
Kahden viikon päästä lähden shoppailureissulle Helsinkiin viikonlopuksi YKSIN! =) Kyseessä siis A-luokan matka! =D
Mukavaa viikonloppua!
t. vilmahilja, tänään jäljellä noin 20 viikkoa!
Siitä on taas vierähtänyt aikaa kun viimeksi kirjoittelin. Lukemassa olen käynyt mutta jotenkin ollu laiskalla tuulella joten en ole jaksanut kirjoitella...
Täällä voidaan paksusti. Maha kasvaa ja potkut tuntuu. Ainakin oletan niin. Kerran oletettavasti luulen että tunsin potkun kädellä, en ole varma. Esikoista kun odotellaan niin ei ole varma oikein mistään...
Selkä kivut on pahentunut. Selkää särkee sillälailla pistävästi ja kuin olisi lihakset väsynyt. keskiselästä ja sen yläosasta. lapaluiden alapuolelta. Onko kenelläkään kokemusta hieronnasta raskauden aikana? ajattelin että jos menisi hierojalle jos se auttaisi jotenkin mutta miten ihmeessä menee tuon " pienen" (ei todellakaan...) kanssa makaamaan mahalleen hierontapöydälle...voi voi...
maanantaina on rakenneultra. on alkanut pelottamaan että jos vauva onkin menehtynyt ja nuo " potkut" jotka tunnen onkin vain ilmavaivoja...no toivottavasti kaikki on hyvin :)
Miltä tuntuu supistus?olen amatööri enkä tiedä...
Mutta hauskaa lauantaipäivän jatkoa teille kanssatoverit :)
MiiKaro & Alma/Alpo RV 20+5
Ihanaa, taidan olla parempaan päin, ehkä tällä kertaa oikeasti olenkin.. Sillä nyt maistui ihan ruoka ja unikin tuli.
MIMMU: mitä se sun paino sitten oli noussut, eli mikä oli liikaa? (tiedän kyllä mitä paino yleensä raskausaikana nousee, mutta se on vierasta kuinka painon nousu jaksottuu??)
VILMAHILJA: oon kuullut että 4D ultra maksaisi 150-200 euroa paikasta riippuen. Osasta saa kai kelakorvauksen. Tämä ei ole omaa kokemusta, mutta näin olen kuullut hinnoista puhuttavan. Voi olla muuten suuriakin heittoja, joten hyvä se on tsekkailla parikin eri paikkaa. Minulla itsellä myös harkinnassa. Tämä paikka Helsingissä on kuulema ainakin ollut pääsääntöisesti hyvä http://www.femeda.fi/index.php?page=35
Mene ja tiedä, ihan voi olla päivästäkin kiinni.. ;)
RINTOJEN IHON HOITO: Rinnoista oli muuten puhetta alkuviikosta, ja niiden kasvusta. Olin liian heikossa hapessa ymmärtääkseni osallistua asiaan sillon, eli näin jälkikäteen: Olen todellakin miettinyt tätä rintojen kasvua! 1 suurempi kuppikoko poksahti lisää heti alkuun, sitten vielä ja toivottavasti maidonnousu. Miten te olette hoitaneet rintojen ihoa? Onko sitä vaihetta mitenkään mahdollista helpottaa, kun imetys on ohi ja tilalla roikkuu tyhjät rukkaset?
Rakenneultra on muutamallakin meistä ensi viikolla! Tsemppiä kaikille siihen. Ollaan yhteydessä sen merkeissä.
paino oli viikkoa kohden noussut 700 grammaa ku sais kuulemma tässä vaiheessa maksimissaan nousta 500 g/vko. ja yhteensä on tässä vaiheessa noussut 8 kiloa... jos mun paino jatkaa tähän malliiin nousua niin 20 kiloa tulee painoa kuulemma tammikuuhun mennessä... mun oon kuullut taas et vikoilla viikoilla painon nousu hidastuu. kyllä tuo itseäniki hieman stressaa et paino oli noin paljon jo noussut mut mua tosiaan vaivaa jatkuva nälkä ja nuo kilot ei oo edes tullut mistään herkuista vaa ihan perusruuasta.
vähän nuo potkut on ihania:) tänään kassalla(töissä) ku istuskelin monta kertaa säikyin ku pikkunen potkas.
maanantaina täälläki rakenneultra, aika monella vissiin?? vähän jännittää et onko vauvalla kaikki hyvin...
mimmu ja masukki rv 19+0
Vettä sataa, eli se tarkottaa sisä päivää=/ meillä pauhaa kylppäri remontti, mies tekee itse. Meidän kolme vuotias poika on innoissaan " auttamassa" iskää omilla porakoneillaan=D on muuten aika söpön näköstä kun iskä on nyt se paras kaveri. Meinasin alkaa järjestään lasten sekaista huonetta tytön kanssa.
Syksy toi mulle tullessaan taas sen että tekee mieli ostaa uusia verhoja yms.. sisustus juttuja. Matot taidetaan viedä kylmästi pesulaan.
anoppi toi ihanan talvihaalarin vauvalle, se on luonnon valkonen ja vetskarit aukeaa ihan alas asti. Itse olen ostanu muutamia pieniä bodeja, niitä tarvii paljon! Nyt meinaan jättää muut vauvan ostokset joulukuuhun.
Ensviikolla olis rakenneultra, onpa mukavaa nähdä vauva=) Lapset ja iskä lähtee mukaan, saapa nähdä antaako kätilö meidän kaikkien sisää mennä? Muuten mulla on alkanu alaserkä ja lantion aluaan kauheat säryt jos on esim. pitkään jalkeilla. Eilenki olin koko päivän melkeen pystyssä niin välillä oli pakko istahtaa, sen verran olin kipeä.
ISOMAHA!!!! Siis mä olen joka raskaudessa ollu iso vatsainen suht alusta asti. Nyt on siis kolmas lapsi masussa ja vatsa on kyllä todellakin jätti kokoinen. Musta tuntuu vaan todella ikävältä että kaikki tutut ja tuntemattomat kauhistelee ku sanon lasketunajan. Kaikki äidit tokaisee et on ollu tälläsii ihan lopussa. Kyllä mustakin tuntuu et miten jaksan ku olen niin iso jo nyt, mutta silti olen suunnattoman onnellinen tästä vauvasta ja silloin myös ylpeä masusta=) Eipä tätä vatsan kokoa itse säädellä!!!!
Mutta...nyt lähden siivoileen taas jälleen kerran;)
minä ja herne 19+6
Kauheita lääkäreitä ollu teillä magda ja miinaliina!!!!:/ Eipä silti omani on siis niin kauhee että yököttää jo etukäten seuraava käynti, mutta vaihtaakaan ei häntä kuulemma voi. Pitäis sit mennä yksityiselle ja ei mulla selliseen ole varaa.
Eilen oksensin eka karran koko raksuden aikana niin että koko aamianen lensi kaaressa lavuaariin!!! Tuli niin nopeesti etten vessan ees ehtinyt, vaan keittiön lavuaariin tuli-huh. Ihmeellistä kun on aamupahoinvointi tullut takaisin... Tänäänkin on on ellottanut tässä aamupäivällä samaan aikaan kuin muutamana muuna päivänä.
Mun oli pakko lisätä rautaa , kun hemppa menee vaan huonommaksi ja jaksaminen on surkeeta. Aloitin nestemäisen rinnalle Obsidanit. Uskon että hemppa ei nouse niin helpolla, koska nää kaksi raskautta on olleeet niin peräjälkeen.
Mulla nuo makeahimot on liittyneet tyttövauvojan odotukseen kuten nytkin..Edellistä odottaessa ei tehnyt mitään makeaa mieli ja suklaakin oikein yökötti-poika tuli.
Magdalena, kyllä mulekin tulee närästyksestä helposti sellinen olo et vois oksentaa.Siksi otankin nopeasti Renniee.
Miinaliinalle hiivasta sen verran että älä vain käytä pikkuhousunsuojia tai siteitä tai tenoja, ne aiheuttaa hiivaa. Makean lopettaminen kannattaa ja samoin valkoisten jauhojen ja liika hedelmien syöntikin ruokkii sitä.Sokeri on hiivalle ruokaa ja jauhotkin muuttuu nopesti sokereiksi elimistössä. Paras olisi ruokavalio, jossa täysjyväviljaa, vihanneksia ja proteiinia, marjoja ja sit kohtuudella hedelmiä.Maitotuotteita tietenkin myös. Oletko kokeillut gafiluspiimää tai kapseleita? Mulla on ollut tuo hiivariesa elämässäni vallitsevana mutta nyt onneksi tässä raskaudessa ei ole ollut kuin yksi hiivatulehdus.
Mimmu,älä stressaa liikaa neuvolan nooteista painon suhteen.Mulla se vaihtelee ihan paljonkin eli välillä on ollu 350g/vko ja välillä 700G/vko.Etenkin jos et herkkuja syö, rauhoitu ihmeessä. Uskon että nälkä on terve signaali että tarvitsee ruokaa. Ei kukaan liho tasaiseen samaa tahtia loppuun asti.
rv 22 tasan
Viime viikkon oli henkisesti ja fyysisesti aika raskas, joten tähän asti viikonloppua olen lähinnä vain nukkunut. Viime yönä liki kellon ympäri, eilen 3 tunnin päiväunet jne... Nyt on hyvä olo.
Kai se " energinen keskiraskaus" alkoi nyt, koska aloin LEIPOA PULLAA!!! Kummallista. Siis minä olen elämässäni leiponut tasan kaksi kertaa pullaa, ekan kerran ennen esikoisen syntymää ja toisen kerran ehkä vuosi sitten. Nooh, taikinan nousua odotellessa ehtii käydä täällä.
Magda_lena, sulla kuulostaa olevan kamala työterveyslääkäri. Noita ammattitaidottomia moukkia riittää niin moneen junaan. Meilläkin on oma tt-lääkäri, jolle en enää suostu menemään. Niin empatiakyvytöntä ja ilkeää, ammattitaidotonta lääkäriä en muualla ole tavannut. Tsemppiä, ja toivottavasti voit paremmin.
Vilmahiljalle joku vastasikin, olen myös kuullut että noin 150-200 euroa ne 4D-ultrat maksavat. Ja onhan niitä eritasoisia laitteita ja eritasoisia lääkäreitä, joten laatu maksanee.
Miikaro kyseli hierojista. Itse käyn edelleen vakiohierojallani, joskin siirryin kuukausi sitten istuvaan asentoon, vain loppuhieronta menee selällään maaten. Ei se yhtä tehokasta ole istuen, mutta en haluaisi vaihtaa hierojaa. Joiltakin löytyy sellainen raskaana oleville tarjoitettu pöytä, jossa on mahalle reikä! Kannattaa kysellä.
Uusi aikoi ottaa lapset mukaan ultraan. Meillä se on kielletty. Selkeästi moneen kertaan on ilmoitettu, että korkeintaan yksi aikuinen saa tulla mukaan, ei muita. No, minä menen yksin, koska mies ei pääse tähän rakenneultraan.
Eilen oli ahdistava päivä kun en tuntenut liikkeitä ollenkaan. Olin jo aivan ahdistunut. Mutta onneksi tänään tuli " monoa" jo kunnolla, joten asiat taas hyvin.
Kerroin kaameasta pomostani. Mittani täyttyi ja menin puhumaan asiasta ylimpään johtoon. Seuraavana päivänä esimieheni oli kuin eri planeetalta saapunut, hyvin ystävällinen, puhui minulle asiallisesti työasioista! Jipii! Siis oikein kommunikoi, ei ilkeillyt vaan puhui. Oli joutunut pieneen keskusteluun johdon kanssa. Ei taida sillä ukolla olla enää paljon vaihtoehtoja. Katsotaan, kestääkö tämä muutos päivän vai peräti kaksi.
Minusta on ihanaa, että on syksy. Rakastan kun sataa ja on kylmää eikä tarvitse mennä ulos. Eikä haittaa vaikka kesäkukat lakastuu, menisivät vain niin saisin ostaa syksyn istutukset. Olen ehdottomasti syksyihmisiä.
Huomenna siis rakenneultra ja sitä odotellessa, tuntuu olevan monella muullakin. Ehkä tavataan odotushuoneessa ;)
ipu 20+1
Sammermanni: minulla kävi pe aamuna kans silleen et aamupala lensi keittiön lavuaariin eli vessaan en myöskään kerennyt. mut eipä sen jälkeen oo mitään pahoinvointia ollut... toivottavasti sullaki oli vaa tuo kerta, ois se hirveetä jos pahoinvointi tulis takas.
joo, yritän ottaa rennommin tuon painon suhteen... jos se nousu hidastuis tms. ja eihän siitä mitään tulis jos on nälkä ja ei syö, mulle tulee ainaki hirvee pahaolo muuten...
mimmu ja masukki rv 19+1 niin ja huomenna rakenneultra
Uusi kertoi vimmasta ostella uusia verhoja ja sisustustarvikkeita. Täällä iskee myös joka syksy sama vimma. Viime syksynä en ostanutkaan mitään kun oli juuri alkukesästä muutettu ja laitettu koko sisustus uusiksi, mutta nyt voisi kyllä olla aika hankkia uudet verhot ja sohvatyynyjen päälliset. Ehkäpä suuntaan huomenna kaupoille. :-)
Närästyksestä oli myös puhetta. Minulla närästys tuntuu lähes jatkuvana röyhtäilynä. Yäk! Onneksi töissä ja muuten ihmisten ilmoilla saan hillittyä noita yläpään ilmapäästöjä. Kotona onkin sitten ihan eri juttu. Mies vain naureskelee, että tulipa raskauden takia nähdyksi myös se, että kyllä tämä tyttökin osaa " sikailla" .
Tänään aamupäivällä sain minäkin asustaa kylppärissä yli puoli tuntia. Kyseessä ei kuitenkaan ollut pahoinvointi, vaan minulta vuosi nenästä verta ihan solkenaan. Mies ehti jo kaivaa ensiavun puhelinnumeron esiin kun yli vartin olin jo yrittänyt vuotoa tyrehdyttää. Onneksi jääpälat ja nenänvarren painaminen tuottivat loppujen lopuksi tulosta. Ajattelin soittaa huomenna neuvolaan ja kysäistä, että onko tuollainen ihan normaalia vai onko vereni kenties ohentunut liikaa tai muuta vastaavaa. Vähän aikaa oli hieman heikko olo, mutta masusta tuntuva vilkas liikehdintä kohensi kummasti mieltä.
Tänään ehdittiin viimein perehtyä kunnolla noihin kelan vanhempainrahajuttuihin. Alkuun kaikki vaikuttaa kyllä erittäin sekavalta, mutta kun niitä ohjeita moneen kertaan ja ajatuksen kanssa katselee, niin kyllä ne pikkuhiljaa aukenevat. Täytyy vain muistaa olla tarkkana, että tulee haettua kaikkia rahoja ja vapaita oikeaan aikaan. Mitenkäs te muut? Onko kaikki jo selkeänä mielessä näiden avustuksien suhteen?
Taas toivottelen hyviä vointeja kaikille!
Siru-Sofia rv 21+5
oon jo ihan pihalla teidän keskusteluista ku en oo joutanu oikeen oleen koneella. kovasti väsyttäis mut pakko siivota jotain kaappeja ni ei viitti alkaa nukkumaan. sit pitäs alkaa kattoon noita koulujuttuja ja laittaan opettajille mailia. Ei huvittais mut kai sitä on nyt ainakin se 4kk jaksettava käydä sitä koulua ennen ku vauva syntyy. Maanantaina siis takas koulun penkille.
Ens viikolla ois pitkästä aikaa neuvola. Ihana kuulla sit taas sydänäänet, vaikka kyllähän se vaavi tuolla masussa niin myllertää joka päivä etten mistään huolissaan ole. se vaan kuitenki niin ihana kuulla aina ne.
mut nyt alan lukeen alkuviikon pinoa. hyvät päivän jatkot kaikille.
pipali ja masumyllertäjä rv 21+2