Koopenhamina, huhuu!
Hei!
Olemme mahdollisesti vaihtamassa komennuspaikkaa Koopenhaminaan ensi syksyna ja olisin kysellyt hieman minkalaista siella on asua! :)
Minkahintaisia asunnot ovat? Enta suositteletteko jotain tiettyja alueita tai ymparistokuntia? Onko jotain huonoja alueita mille ehdottomasti ei kannata muuttaa?
Paaseeko rattailla kaupungin busseihin? Onko liikkuminen helppoa rattailla? Paaseeko metroon?
Minkahintaista ja tasoista on paivahoito? Meilla on kaksi lasta, tuolloin olisivat 2- ja 4-vuotiaat.
Entas onko siella suomalaisyhteisoa miten paljon?
Entas ruoka ja muut asumisen kulut? Me asumme nyt amerikassa ja taalla on kaikki sikakallista, joten voi olla etta oli siella sitten miten kallista tahansa se on halvempaa kuin nyt taalla...
Mitenka olette viihtyneet muuten? Olisi mukava kuulla siella asuvien perheitten kokemuksia, mina olen kerran kaynyt Koopenhaminassa ja siita jai tosi myonteinen kuva siistista jotenkin kotoisesta ystavallisesta kaupungista :) Emme ole kovin hyvin viihtyneet taalla jenkeissa, toivon mukaan paasisimme vaihtamaan paikkaa ensi vuonna. Taalla on kaikki tosi kallista ja liikkuminen hankalaa, miehen tyopaivat ekstrapitkia ym. pikku juttuja jotka vahitellen ovat alkaneet ottaa paahan. Olisimme Koopenhaminassa sitten 1,5v. Tarkoitus olisi laittaa lapset ainakin puolipaivahoitoon tai jos on olemassa jotain kerhoja tai sellaisia niin johonkin sellaiseen. Voi olla etta paasisin myos itse toihin sinne, jolloin tietysti lapset menisivat kokopaivahoitoon. Onko siella kansainvalisia paivakoteja? Entas suomikirkon toimintaa?
Kirjoitelkaahan mielipiteita! :)
Emmaliisi ja lapset 1v ja 3v
Kyllä täällä paljon suomalaisperheitä on, eivät vaan taida käydä täällä :).
Kööpenhamina on ihana kaupunki ja mukava paikka lapsiperheelle. Ihan keskustassakin on hyvä asua lapsen kanssa, leikkipuistoja on paljon ja liikkuminen on tehty helpoksi. Julkiset kulkuvälineet ovat loistavat ja vaunuilla pääsee joka paikkaan. Helpointa on liikkua pyörällä. Kallista täällä on kaikki, asumiskulut ja ruoka tms. kalliimpaa kuin Suomessa tai Ruotsissa.
Päiväkodeista en osaa sanoa, olen itse kotona lapsen kanssa. Tanskalaisäidit menevät aikaisin töihin, kotiin jääminen on harvinaista (ja taloudellisesti hankalaa). Muskareita ja kirkon leikkikerhoja on, mutta vanhemman tai hoitajan tulee olla mukana. Suomalainen perhekerho on kerran viikossa :).
Tervetuloa, täällä viihtyy oikein hyvin!