Miten selittäisit 6-7vuotiaalle kuukautisista?
Mulla on itselläni alkanut tosi aikaisin (9v) kuukautiset ja ajattelin, et olis hyvä jo alkaa pikkuhiljaa kertoa tytölle niistä jos alkaa yhtä nuorena. Toivoisin kuitenkin, että miehen geenit vähän hidastaisi meidän lasten kehitystä, eihän niillä ole mitä virkaa vielä moneen vuoteen.
Kommentit (19)
Ja menkat alko. Voitte arvata mikä paniikki. Sittenkään äiti ei puhunut mitään, mistä on kyse, näytti vain mistä siteitä löytyy, miten se laitetaan ja että otat sit tuolta jos tarviit. Istuin sitten seuraavana päivänä kirjastossa lääkärikirja nokan edessä ja luin.
Mun 5v tyttö tietää, että kun hänestäkin tulee iso, hänellä tulee pimpistä veren näköistä (sanoin näin, koska eihän se oikeasti pelkkää verta ole). Sitten laitetaan housuihin suoja, ettei tule sotkuja. Hän on jo ihan innoissaan, että jee, sitten hänestä tulee nainen ja hän saa itse päättää millaiset kestositeet ostetaan. Mä en usko, että mun tytöille tulee mitään ongelmia tän asian kanssa.
Menkat on oikeasti tosi kiusallinen vaiva. Sotkuista, ällöttävää, epämiellyttävää. Kerro yksikin hyvä asia! Itse en ole vielä tähänkään ikään (35) mennessä sellaista keksinyt.
Vuodesta toiseen ärsyttää ihan yhtä lailla.
Totta kai joudun asiasta lapsilleni jossain vaiheessa kertomaan, mutta 6-vuotiaalle sillä ei ole mitään merkitystä.
Ja sitten tullaankin jo siihen, että lapselle kerrotaan jotain, jonka lapsi ymmärtää ja kas vain, hän elää sen tiedon kanssa teini-ikään asti ilman että kukaan huomaa korjata asiaa, tai edes tietää, että teini edelleen luulee tietävänsä asiasta jotain.
ja kysynyt mitä ne on? Siinä ois hyvä selittää että naisella tulee kerran kuussa pimpistä verta ja se on merkki siitä että nainen voi halutessaan saada vauvoja. Ja että jollain tytöillä ne alkaa jo 9 vanhana ja jollain vasta 15 vanhana ym.
Miksei voi kertoa?
Itselläni on kamalat pms-oireet ja olen kertonut miksi äiti on aina kerran kuussa " vähän" kireä, ettei se johdu heistä :). Ja monesti ovat ihan tulleet vessaan kun olen ollut vaihtamassa tamponia, tottakai olen kertonut mikä se tamponi on, kun toiset mollottaa silmät suurina.
Vauvoista ja kuukautisista. Ei mitään verta ja suolenpätkiä, mutta välttävät perusteet isi-ja äitisiemenistä.
Jos äiti ei saa isisiemeniä, se siemen tulee ulos veren mukana. Seuraavassa kuussa uusi siemen menee odottelemaan taas isisiemeniä.
Mitä ihmeellistä isi-ja äitisiemenissä on?
Olen omille pojilleni kertonut, että naisilla tulee kerran kuussa verta alapäästä, kohdusta, jossa vauvatkin kasvavat. Niin kuuluu olla ja se on ihan normaalia eikä satu (paitsi vatsaan vähän).
Vauvojen tuloa olen selostanut eri yhteydessä. Ajattelin vaan että jos tytöllä alkaa kuukautiset 9-vuotiaana, niin en haluaisi hänen alkavan ajatella että nyt hänkin voi nyt saada vauvan. Pikemminkin yrittäisin pitää sen jotenkin pikkujuttuna vielä tuossa vaiheessa, eikä minään aikuisuuden merkkinä, jos ymmärrät mitä tarkoitan.
Miksi otat tästä ongelman? Sehän on täysin luonnollista vai häpeätkö jotenkin naisena olemista?
He ovat esim. kysyneet, jos olen kaupasta ostanut siteitä, että mitä noi on? Olen vastannut että äiti tarvitsee siteitä kun hänellä on kuukautiset. Kuukautiset ovat joka naisella ja ne liittyvät vauvan saantiin." Se siitä, ja aina jos iän mukana on tullut lisäkysymyksiä, olen taas vastannut uudestaan. Viimeksi tällä viikolla selitin taas asian 5-vuotiaalle, kun hän ihmetteli, miksi emme voi mennä uimaan.
Asiassa ei ole mitään salattavaa, vaan olen aina pitänyt sen luonnollisena asiana. Sen olen myöskin pojille mutkattomasti selittänyt ja se on tyydyttänyt heitä.
En ymmärrä miten joissakin perheissä eivät lapset tiedä mitä ovat kuukautiset?
Ei varmasti ole ihan samalla tavalla kiinnostunut yksityiskohdista kuin vähän vanhempi, mutta tietää, että naisilla on kuukautiset, eikä ne ole mikään hävettävä asia. Näin toivon hänen jatkossakin ajattelevan, eikä niin kuin monet tuntuvat ajattelevan, ettei kuukautisista voi edes puhua lasten kuullen.
nen, ja tokaluokkalainen lapsi on jo ihan eri maata kuin eskarilainen tai ekaluokan aloittanut. Ihan hyvin ehdit kertoa tytöllesi kuukautisista vaikkapa tokalla luokalla, kun hän on kahdeksan. Sitä ennen jos kuukautiset alkavat, on jo tosi poikkeuksellista ja ns. aikainen puberteetti, johon käsittääkseni sen ikäisille usein annetaan lääkitystäkin. Älä nyt vielä vuoteen pariin stressaa asiasta, ellei se tule luonnollisesti esille jossain tilanteessa, esim. nelosen mainitsemalla tavalla.
Minä en kyllä lähtisi omia verisiä tampoonejani vaihtelemaan KENENKÄÄN edessä (kuten vitonen sanoo tekevänsä), enkä varsinkaan pienten lasten. Äidin sisästä tulevan veren näleminen saattaa olla tosi pelottavaakin lapselle, ihan eri asia, kuin vain asiasta puhuminen (nelosen mainitsemalla kevyellä tavalla). Ja kyllä minun mielestä lapsetkin pitää kasvattaa jonkinlainen yksityisyys tajuamaan ja myös itse kasvaessaan omaksumaan. Kuukautiset ovat toki luonnollinen asia, ja niistä tulee voida puhua vapaasti ja ajoissa, mutta ne ovat myös kasvavan tytön/naisen yksityisasia ja liittyvät moneen henkilökohtaiseen juttuun kuten heräävään seksuaalisuuteen ja vartalon muuttumiseen. Meillä yleensä raja vessan oven sulkemiselle kyllä kulkee paskantamisessa ja kuukautissuojien vaihtamisessa!
Ja kakkoselle kysymys: Miksi isän puolen geenit eivät tähän vaikuta? Onko oikeasti biologista faktatietoa? Minä kun olen saanut käsityksen, että kummankin vanhemman geenit vaikuttavat KAIKKEEN ihmiskehossa. Itsekin olen esim. ajatellut perineeni isot rintani isältäni, sillä äitini puolen suvussa lähes kaikilla naisilla on pienet lattarinnat ja isän puolen suvussa tällaiset suuret ja pallon malliset.
lua, jossa kerrot lapsellesi, että HÄNELLEKIN saattaa olla tulossa kuukautiset piakkoin, ja että mitä silloin tulee tehdä, niin sen jättäisin odottamaan myöhempää ikää. Siis sitä konkreettista KESKUSTELUA isolla K:lla, jota käydään murrosiän kynnyksellä koulun terkkareiden ja äidin kanssa kuukautisista ja sitten pikkaisen myöhemmin seksistä.
11. Kiitos kannustavista kommenteista. Olen kanssasi samaa mieltä.
Mainoksissa ovat nähneet ja paketissa, mutta en kotona koskaan pidä siteitä esillä (hädin tuskin edes käytän siteitä ikinä), enkä myös tampooneita.
Mä en ymmärrä, kun kaikki pitäs selittää jo pikkulapsille vain koska asiat ovat luonnollisia!
En itse halua vielä aikuisenakaan puhua koko aiheesta, kun on nii ällöä. Ja pitäs noista puhumaan. Ketä kiinnostaa!
Seksuaalikasvatus on hyvin erityinen kasvatuksen alue, josta moni ei itse saanut aikanaan kunnollista tietoa, vaan asioita ehkä kierreltiin tai salailtiin. Avoimuuden puutteeseen liittyvä häpeän tunne tarttuu. Jos lisääntymisestä puhuminen hävettää, myös eri sukupuolista ja kehosta puhuminen voi tuntua hankalalta, jopa murrosiän muutoksista kertomista saatetaan epäröidä ja äkkiä edes tunteista ja kosketuksesta ei voidakaan puhua ¿ eikä myöskään kielletyn ja sallitun rajoista. Kuitenkin itsetuntemus ja itsearvostus ovat itsensä hoitamisen ja suojaamisen peruspilarit. On aivan turhaa siirtää häpeän ja puhumattomuuden perintöä eteenpäin. Avoin puhe ei kuitenkaan tarkoita, etteikö opetettaisi myös, että seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat omia ja yksityisiä, eikä kaikkea ole tapana näyttää ja kertoa kaikille. Totuus kuitenkin on, ettei reseptin tunteminen tai huolella suunniteltu menu vähennä ateriankaan nautinnollisuutta ¿ seksuaalisuudessakin tieto tuo turvallisuutta ja rauhoittaa, eikä heikennä kykyä nauttia.
Mielestäni jokaisen olisi kohdallaan punnittava pystyisikö muuttamaan perinnettä. Voisinko juuri minä antaa seuraaville sukupolville edes hiukan paremmat mahdollisuudet nauttia kokonaisvaltaisemmin omasta seksuaalisuudestaan, niin että heillä olisi eväät pärjätä tasapainoisina ihmisinä omaa harkintaa käyttäen myös tunteiden ja biologian myllerryksissä?
Raisa Cacciatore
olen vältellyt aihetta kolmivuotiaan tyttäreni kanssa ja täytyy tunnustaa, että kuukautiset nolottaa ja esim. miestäni inhottaa. En kuitenkaan tätä todellakaan halua siirtää lapsilleni.. kiitos vinkeistä :)
Meillä lapset löysivät vessan kaapista joskus muinoin joulun alla pikkuhousun suojia ja liimasivat ne leukaan tontun parroiksi . Kyllä nauratti!
Sitten kun kuulevat muilta kavereilta vai kun koulussa kerrotaan vai ollaanko vaan hissukseen ja katsotaan, jos vaikka lapsi ei kysyisi asiasta? Ja huh, huokaissaan helpotuksesta, kun päästiin tästä ikävästä asiasta eroon.
En ymmärrä tätä häpeämistä. Kuukautiset ovat ihan luonnollinen asia, joten miksi sitä häpeämään. Kun pidetään asioita luonnollisena ja selitetään, kun lapsi kysyy niistä, niiin päästään helpommalla. Selitykset tehdään vain sen mukaiseksi, mikä on lapsen ikä.
Tämä on vähän siihen tyyliin, kun murkkua alkaa kiinnostamaan seksi, niin sitten vaivautuneena selitetään (jos edes yritetään) kukista ja mehiläisistä.
Vierailija:
Miksei voi kertoa?Itselläni on kamalat pms-oireet ja olen kertonut miksi äiti on aina kerran kuussa " vähän" kireä, ettei se johdu heistä :). Ja monesti ovat ihan tulleet vessaan kun olen ollut vaihtamassa tamponia, tottakai olen kertonut mikä se tamponi on, kun toiset mollottaa silmät suurina.
Hyvä kun aihe on herättänyt keskustelua. Mä kysyin tätä ihan sen takia vaan, että kiinnostaa millä tavalla olette muut selittäneet lapsille kuukautiset siis miksi ovat jne...
Mulla ei ihme kyllä ole ongelma puhua näistä asioista omille lapsille vaikka oma äitini ei koskaan ole puhunut meille kuukautisista tms. 4 vuotta vanhempi ystävä kertoi... Onneksi asiallisesti. Nyt omien lasten kanssa en halua, että joutuvat yksin miettimään asioita ja kyselemään kavereilta, se tieto kun on mitä sattuu todennäköisesti.