Inssiasiaa!
Moi kaikki! Kyselisin ihan hassuja kysymyksiä, mutta kun kaikkea sitä jo pohtii...Eli:
Kuuluuko inssiin aina joitain lääkkeitä/hormoneita?
Onko joillekin tehty inssi, vaikkei mitään vikaa olisi löydetty kummastakaan?
Mitä inssikuukauteen sisältyy? Ultrausta, kuinka usein? Sperman pesu? Ja ne lääkkeet/hormonit?
Kiitos jos joku viitsii vastailla...
K-M
Kommentit (2)
Kiitos paljon Killa vastauksistasi! Kylläpäs selkeni asiat taas :) Meillä se ensikäynti on vasta edessä, jouduin perumaan aiemman ajan. Jänskättää kovasti...Niin mä muistelinkin, että inssi on se ensimmäinen hoito, mitä monille tehdään. Pelottaa nuo kaikki hormoni-ym. aineet. Mutta katsellaan, miten meidän käy, kunhan pohdin kaikkia vaihtoehtoja jo paljon etukäteen :)
K-M
Eipä ole ollenkaan hassuja kysymyksiä! Muistan hyvin kuinka itse aikanaan noita pähkäili! :)
Sitten vastauksia:
Inssi voidaan tehdä myös luonnon kiertoon, mutta en tiedä miten tavallista tuo on. Jos lääkkeitä käytettään ne ovat munasoluja kasvattavia pistettäviä hormoneja tai tablettilääkkeitä, mahdollisesti irrotuspistos munasolun irrottamiseen ja keltarauhashormoneja loppukiertoon tueksi.
Meille ja varmasti monelle muullekin selittämättömästi lapsettomalle. Sehän on yleensä ekaksi kokeiltu hoito, mikäli vikaa ei ole löytynyt.
Riippuu vähän siitä ainakin, mitä lääkkeitä käytetään. Kerron siis omasta kokemuksestani: mulla käytössä pistettävät hormonit ja aina ennen niiden aloittamista pitää käydä ultrassa tarkistamassa, ettei ole estettä hoidon aloittamiselle. Tämä tapahtuu kp 3-5. Itselläni seuraava käynti on ollut sitten kp 10-11 jolloin on tarkistettu, että munasolu(t) kasvaa toivotulla tavalla. Tämän jälkeen olen saanut ohjeeksi tikuttaa ovista testeillä, mutta vielä yksi ultra on siihen väliin pistetty, koska mulla ovis yleensä aika myöhään. Joko tuon ultran tai ovistestiplussan perusteella on sitten määrätty inssipäivä, joka mulla on ollut kp 14 ja kp 18. Miestä on tarvittu vasta inssipäivän aamuna eli hän on toimittanut sperman labraan 2 tuntia ennen toimenpidettä.
Jokos sulla oli se ensikäynti (etkös sä siitä kysellyt täällä joskus..)?
Killa