Onko totta, että lapsi oppii lyömään vain jos häntä lyödään tai hän näkee lyömistä?
Meidän 2-v. läpsii minua suuttuessaan, mutta häntä ei ole koskaan läpsitty, eikä ole sellaista voinut nähdä. Korkeintaan telkkarista. Samoin hänellä oli myös puremiskausi, vaikkei häntä ole ikinä purtu. Siis voiko lapsi oppia lyömisen ihan itsekseen ilman esinerkkiä?
Kommentit (17)
oli kesän tarhassa. josko olis sieltäkin oppinut. mun mielestä ei ennen tarhaa niinkään hyökännyt mun kimppuun. ja meillä ei todellakaan hakata tai simputeta
Vierailija:
Siis voiko lapsi oppia lyömisen ihan itsekseen ilman esinerkkiä?
kyllä meitä kaikkia ohjaa ihan viidakon lait. Sitä se kasvattaminen on: ohjataan lasta, ettei saa lyödä. Ja ettei saa tehdä sitä ja tätä.
ihan itsekseenkin. Ihminen on fyysinen eläin, jolla on fyysiset toiminnot. Niihin kuuluu esim. käveleminen. Kun raajojaan oppii käyttämään, tulee löyminen totta kai mukaan. Ei siihen esimerkkiä tarvita.
Eri asia on se, että oppii esimerkin mukaan reagoimaan joihinkin tilanteisiin esim. lyömällä, mutta kyllä se lyöminen varmasti ihan vaistonvaraisesti tulee sopivassa tilanteessa ilman esimerkkiä.
Lyöminen on hyvin inhimillinen ja primitiivinen tapa puolustaa oikeuksiaan.
ainakaan kotona ole lyöty.
Eilisessä 4D-dokkarissa ärsytti se " asiantuntijan" lausunto ohjelmassa, kun sanottiin, ettei lapsi muka lyö, ellei häntä ole (kotona) lyöty. Höpö höpö sanon minä... Taas yritettiin automaattisesti syyllistää vanhempia.
On ihan 100% varmaa, että kun joukko täysin mallikelpoisesti kasvatettuja taaperoita viedään hiekkalaatikolle keskenään, viimeistään puolessa tunnissa - tunnissa ainakin yksi nappula on lyönyt toista (ja toinen sitten takaisin), joltakin on revitty lelut käsistä ja pipot ja hanskat päästä, yhtä on purtu jne. Se mitä ei osata kuvailla sanoilla, näytetään nyrkeillä ja hampailla.
Lasten lyömisestä ei varsinaisesti voi päätellä mitään (tietysti selkeät erikoistapaukset erikseen), mutta jos lapsi oppii olemaan lyömättä niin siitä voi kiittää kasvatusta.
Se eilinen dokkari vaan jäi mieleen. Mietin jo hetken, että kuka meidän lasta lyö kun ei olla itse näkemässä =) Olen tuon kuullut monta kertaa, ettei lapsi lyö ellei häntä itseään ole lyöty...
ap
Oppiiko lapsi pörisemään ruoka suuss, jos ei esimerkkiä ole koskaan aiemmin näytetty? Oppiiko lapsi puremaan vain, jos häntä purraan toistuvasti tai hän näkee puremista? Oppiiko lapsi huutamalla saamaan tahtonsa läpi (tai edes yrittämään) jos hän näkee /kuulee kotona huudettavan? Entä kielennäyttäminen ja irvistely, oppiiko lapsi tekemään näitä vain, jos hänelle irvistellään kotona ensin?
hohhoijaa.
Lyöminen ja pureminenhan on sellaisia keinoja aggression purkamiseen, joita lapsi käyttää vaistomaisesti, kun ei vielä osaa sanallisesti ilmaista itseään. Siitä tavasta sitten vanhemmat opastaa pois. Vaikka tietysti ympäristö voi ohjata huonompaankin suuntaan, kyllä meidän lapsi omaksuu hyvin nopeasti huonoja tapoja niin telkkarista kuin leikkipuistostakin...
Ihminen on luonnostaan väkivaltainen olento. Kasvatuksella ja yhteiskunnan normeilla meistä on saatu salonkikelpoisia.
Ajattelin vaan kun viisaat ja koulutetut alansa ammattilaisetkin näin väittävät. Enpä kysy enää mitään...
ap
Esim. temperamettinen lapsi saattaa pienenä huiskia vaikkei koskaan olisi nähnyt mallia. Eri asia on kun puhutaan reilusti isommista lapsista saatik aikuisista.
Sen sijaan kaikki tutkimukset osoittavat, että pikkulapsivaiheen lyömisvaihe jää todella paljon suuremmalla todennäköisyydellä päälle myös aikuisiälle niillä lapsilla, jotka ovat nähneet tai kokeneet aikuisten lyövän.
Lapsiaan lyövät vanhemmat vahingoittavat lapsiaan loppuiäksi.
että lapsi jota ei ole koskaan lyöty, ei lyö toisia. Ja olisin kovasti paheksunut agrsessiivisesti käyttäytyviä leikki-ikäisiä.
Nyt minulla kuitenkin on kolmevuotias lapsi, joka saattaa töniä ja läpsiä toisia. Välillä saattaa mennä viikkoja, ettei mitään tällaista tapahdu, mutta sitten taas... En oikeasti tiedä, mistä tämä agressiivisuus juontaa juurensa.
Eli kun kielletään puremasta ja lyömästä, lapsi oppii että se on huono tapa.
MUTTA: totta on, että lyömään myös opitaan! Eli lasta lyömällä opetetaan lapselle että lyöminen on ok. Ja lyöty lyö tulevaisuudessakin. Jo ala-asteikäinen tietää sen olevan väärin , ellei sitten ole oppinut kotoaan että lyöminen on sallittua. Mielestäni on ihan eri asia puhua pikkulapsista (uhmaikäiset) kun puhua isommista lapsista ja siitä oppivatko lapset väkivaltaisen käytöksen jostain.
Sitä ihmettelin eilisessä dokkarissa, että miten se yks äiti huusi ja löi lastaan että " et saa lyödä veljeäsi!" eli esimerkki on toista vaikka periaatteessa yritti opettaa lastaan ettei muita saa lyödä... Varmasti lapsi oppii olemaan lyämättä muita kun on oikein " turpaansa saanut" äidiltä asian tiimoilta...
kuten itsekin jo kysymykseesi vastasit.