Jos kuukausimenonne nousisi 120 eur, olisitteko paniikissa?
kyllä meillä pitäisi kuukausimenot nousta useamman tonnin että se jotenkin vaikuttaisi
Kommentit (24)
Mietin tuota, että kenellä sitten on talous niin tiukilla, niin ainakin toivon, että jos kyseessä on perhe, niin sellainen on väliaikainen tilanne, jonka on tarkoitus päättyä jonkun tiedetyn ajan päästä.
Meillä on kaksi lasta, 5- ja 6-vuotiaat ja vain miehelläni on töitä.
Itse en ole työkuntoinen, mutten myöskään tarpeeksi sairas saadakseni mitään tukia. En usko että tilanteemme tästä muuttuu miksikään.
Ja kodinkoneen hajoaminen ei ole niin paha, sillä monia kodinkoneita saa edullisesti käytettyä, ja uudetkaan eivät "paljoa" maksa.
Jos pesukone hajoaa, uuden saa tarjouksesta jopa alle 300 eurolla JA taloyhtiössä on myös pesutupa/pyykkiä voisi pestä sukulaisten luona --> ei katastrofi ---> pesukoneen voisi ostaa osamaksulla (kyllä, se kalliimpi tapa, mutta joissain paikoissa saa korotonta maksuaikaa esim. vuoden) =todellinen kustannus olisi esim. vuoden ajan 30e/kk.
Sitä vastoin jos menot nousisivat JOKA kuukausi sillä 120 eurolla, niin pitäisi tehdä enemmän töitä ---> opiskelut kärsisivät.
En tiedä, kuinka yleistä on, että talous on noin tiukilla mutta meillä se ainakin on. Toki mekin varmasti jostakin sen 120€ saisimme tingittyä, esim autosta olemme muutenkin ajatelleet luopuvamme. Syynä meidän tilanteeseen on se, että mieheni koulutti itsensä mielestään varmaan ammattiin opintolainan turvin, valmistui hyvin paperein mutta ei ehtinyt saada omia töitä ollenkaan, ennen kuin sairastui vakavasti (kovia kiputiloja). Hän on nyt ollut kaksi vuotta työkyvytön mutta Kela ei tätä "tunnusta", vaan mieheni tulona on työttömyyskorvaus. Itse olen äitiyslomalla, ja opinnoistakin on jäljellä vielä gradu + muuta sälää. Voitte arvata, että motivaatio on mulla kova, siis valmistua mahdollisimman pian ja ryhtyä tienaamaan rahaa tähän perheeseen. Hyvätuloisia meistä ei tosin tule ikinä, koska mieheni tuskin pystyy enää töihin. En kyllä muutama vuosi sitten tällaista tilannetta meille osannut odottaa, kun vieä lomamatkoista ja asunnon ostostakin haaveilimme. Joten monet on ihmisillä tulot ja tilanteet... Koittakaa ihmiset arvostaa terveyttänne ja varautukaa siihen, että sen voi joskus menettää!
Mutta kun viime aikoina ruuan hinta on noussut, ja etenkin kun tuloni ovat laskeneet hiukan, on se n 400 euron pelivara, joka on ollut olemassa säästöön/ huvituksiin joka kuukausi, jo muutenkin kutistunut, niin 120 euroa tuntuisi kyllä. Mutta ei kaataisi taloutta, välttämättömiin asioihin riittäisi rahaa edelleen.
Mietin tuota, että kenellä sitten on talous niin tiukilla, niin ainakin toivon, että jos kyseessä on perhe, niin sellainen on väliaikainen tilanne, jonka on tarkoitus päättyä jonkun tiedetyn ajan päästä.