raskaus sektion jälkeen
Haluaisin kuulla kokemuksia raskaudesta sektion jälkeen. Miten nopeasti uudestaan raskaaksi ja onko mitään ongelmia ollut? Kaikki asiaan liittyvä kiinnostaa. Kiitos jo etukäteen.
Kommentit (3)
Mä aloin odottaa toista lasta reilu neljä vuotta sektion jälkeen. aiempi sektio ei juurikaan vaikuttanut toiseen raskauteen, olihan sektiosta niin pitkä aika.
Minäkin kävin synnytystapa-arvioinnissa, jossa todettiin ettei ollut mitään syytä minkä vuoksi toinen lapsi ei voisi syntyä alateitse. Ensimmäinen synnytys päättyi hätäsektioon, koska vauvan hapensaanti oli heikkoa pitkittyneen synnytyksen ja napanuoran kiertymisen vuoksi. Synnytystapa-arvioinnissa minulle jäi sellainen kuva että myös toinen synnytys olisi tapahtunut sektiolla jos olisin itse ollut vahvasti sitä mieltä. arvioinnissa kyseltiin aika tarkkaan että mitä mieltä minä olen siitä lähdenkö yrittämään alatiesynnytystä. halusin ehdottomasti alatiesynnytystä koska sektio oli minulle karmaiseva kokemus (30 tunnin supistelun jälkeen hätäsektio, kohtutulehdus ja 2 viikkoa kestänyt 40 asteen kuume, kovat kivut monta viikkoa) Ja hetkeäkään en katunut sitä päätöstä vaikka ei alatiesynnytyskään kivuton tapahtuma ole =)
Toisen raskauden aikana kohdun kasvukivut olivat jonkin verran kivuliaammat kuin ensimmäisen raskauden aikana. Raskauden aikaiset supistukset olivat myös kovemmat ja tiheämmät. jouduin sairaslomalle jo viikolla 16 supistusten vuoksi. Sitä en osaa sanoa, johtuiko ne kivut ja supistukset siitä että aiempi synnytys tapahtui sektiolla.
Meillä takana esikoisen kanssa hätäsektio, toisella suunniteltu sektio ja suunnitellulla sektiolla tuli kolmaskin (vaikka kerkesikin lähteä synnytys käyntiin ja koin taas vesien menon ja suppareita ennen kuin leikkaukseen asti päästiin).
Ensimmäisen jälkeen suositus oli väh. ½ vuotta ennen uutta raskautta (meillä meni 8 kk ennen tärppäystä, mut puolessa vuodessa annettiin lupa uudelle tulla). Meni aivan ongelmitta (mitä nyt raskausdiabetes, mutta se on ollut jokaisen kohdalla eikä siis liity tuohon sektioon mitenkään), ehdottomasti helpoin raskaus näistä kolmesta. Toisen jälkeen olisiko ollut vuosi se suositus ennen uutta ja nyt kolmannen jälkeen (koska kohtu oli ohentunut niin etteivät enää tienneet montako raskautta se kestäisi enää) suositus oli vähintään 2-3 vuotta ja toinen lääkäreistä (ei leikkaava) sanoi ettei hän suosittelisi raskautta enää. Jos raskautua haluaa, pitäisi käydä tutkituttamassa kohdun tilanne ennen ja muutenkin sitten raskausaikana tarkka seuranta ja sektion jälkeen hänen mielestään olisi syytä lopullisesti estää ettei uusia vauvoja enää tulisi. Tämä kolmas raskaus oli sekä fyysisesti että henkisesti raskas vaikka muita kuunnellessa on saanut todeta päässeensä siltikin vähällä. Ihan loppuajasta muutaman kerran piti haavan tuntemuksia kuunnella, mutten ole vieläkään varma oliko vihlaisut haavasta vai muuten vain kohdun kasvusta.
Yleisesti se on kai tosiaan se ½ - 1 vuosi se mitä suosituksia olen näiltä sivuilta ja omilta lääkäreiltäni kuullut, että tsemppiä vaan teille kun aika on kypsä :)
Mun mielestä se ei eroa missään määrin siitä ekastakaan raskaudesta, samat tutkimukset ja jutut, paitsi että tehdään synnytystapa-arvio mitä ei tehtäisi jos olisi ensimmäinen syntynyt ongelmitta alakautta.
Minä tulin raskaaksi 10kk sektion jälkeen josta jotkut sanoo, että on liian aikaisin, mutta en mä tiedä. Sektio arpi vähän vihotteli, eli jo puolivälissä raskautta välillä tuntui kipua arven kohdalla, mutta ei mitään sen kummempaa.
Kun kakkonen syntyi alussa supistukset tuntuivat kaikkein kivuliaimmalta arven kohdalta ja siksi epiduraali annettiin niin ajoissa, ilman arpea olisin varmaan kestänyt pidemmälle.
Mutta siis, ihan samanlaista se on loppujen lopuksi :)