Kasvissosekeitto
Neuvokaa nyt mua, mulla kohta 5-vuotias todella nirso poika (pienenä oli allerginen lähes kaikelle eikä näinollen oppinut juuri mitään syömään), puurot kelpaa hyvin ja nyt olen saanut pojan syömään kasvissosekeittoa muutamana päivänä. Sinnehän saa upotettua lähes mitä vain ja istten soseeksi sauvasekoittimella :) Oon laittanu porkkanaa, perunaa, kukkakaalia, herneitä, amissia, paprikaa, fetaa, koskenlaskijaa ym, en tietenkää yhtäaikaa, mutta aina vaihdellen kokonaisuuksia. Tämä on siis suurta edistystä meille että tällaisia ruoka-aineita syö.
Oisko jotain mitä saisin tuohon vielä lisättyä, että tulisi mahdollisimman terveellistä ruokaa. Tosiaan viljat saa puurosta, kananmunaa ei saa syödä, maitoa juo. Lihaa menee kerran viikossa, kalapuikkoja syö, kananugetteja.
Ja ennen kuin ihmettelette nirsoutta, niin voin kertoa että kolme vuotiaaseen mennessä ei poika ollut vielä koskaan syönyt juuri muuta kuin puuroja vain. Pahat allergiat. Nytkään ei oo koskaan leipää maistanut.
Kommentit (12)
mitä mä voisin vielä koittaa lisätä siihen? AP
vaikka en historiaasi tunne(tai siis lapsen) ihmettelen että eikö muuta voi antaa?
Tuossahan on valinnanvaraa vaikka miten ruokalaji kerrallaan. Vai ymmärsinkö väärin?
Pahasti allerginen ja nirso 5v. joka ei ole pikkulapsena juuri muuta kuin puuroa saanut syödä =O
Vierailija:
vaikka en historiaasi tunne(tai siis lapsen) ihmettelen että eikö muuta voi antaa?
joo juuri näin, eli koko pienen ikänsä syönyt vain puurojen eri variaatioita. Nyt on allergiat hellittäny (no kananmuna vielä ) niin saisi syödä, mutten syö kun ei uskalla.
Tässä vasta reilu viikko sitten keksin että kasvissosekeitto on vähän niin kuin puuroa, samanlaist akoostumukseltaan, joten sain houkuteltua pojan maistamana ja tykkäsikin. Joten nyt tuntuu että täällä ruvettiin elämään ja syömään.
Mietin tässä että mitä siihen lisäisin/ keksisin vastaavia ruokia, jotta saisin mahdollsiimman monipuolisia ruokia, eli siis lapsi saisi kaikki tarvittavat vitamiinit ym.
Itse soseuttaisin alkuun hyvin ja vähitellen jättäisin enemmän sattumia ja katsoisin miten ne menee alas. Sitten hissuksiin siirtyminen rakenteeltaan tavalliseen ruokaan.
mä teen usein kasvissosekeittoa niin, että siihen voi sit ite lisätä raejuustoa tai broilerisuikaleita. Kaikkee ei tartte välttämättä soseuttaa sekaan. Tomaattikin käy sinne.
oikeastaan mikä tahansa kasvis, jos sitä haet
kasviksia myös soseuttamatta. Ja puuron voi vaihtaa välillä leipään.
up