Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menossa soveltuvuustestiin. Vinkkejä valmistautumiseen?

Vierailija
27.08.2007 |

Todellakin haluaisin hakemani työpaikan, mutten ole vielä koskaan ollut työpaikkaa hakiessani näissä soveltuvuustesteissä. Olisiko jollain vinkkejä, miten niihin kannattaisi valmistautua?

Kiitollisena otetaan kaikki vinkit ja kokemukset vastaan!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä minä edes pukisin? Arvostellaanko siellä ulkonäköä?

10

Vierailija
2/8 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin keväällä testeissä ja oli mm. seuraavia osioita:

-looginen päättely (matemaattinen)

-kielellinen looginen päättely

-vaihtoehtoisia käyttötarkoituksia esineille

-tarinan kirjoitus

-tiimityöskentelynä ongelmanratkaisu

-suullinen reagointi

-tunteiden kartoitus

-musteläiskät

-työura ja motivaatio kyseiseen tehtävään (paperi + haastattelu)

-organisointi

-persoonallisuus

Kirjoittaja ei ole psykologi, joten termit on mitä sattuu :) Mutta tarkoituksena on vain antaa esimerkkejä osioiden monipuolisuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin menemällä sinne levänneenä ja syöneenä, rauhallisin mielin jne. Mulla testissä oli kaikenlaisia tehtäviä ja pari haastattelua. Olet vain oma itsesi ja varmaankin positiivisuus auttaa. Niin ja ei kannata kauheasti vitsailla (ottavat kaiken tosissaan).

Vierailija
4/8 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole itse ollut, mutta mies on ollut ja hänet " preppasin" viime soveltuvuustesteihin ja hyvin oli pärjännyt ja sai paikan.

Soveltuvuustesti kesti koko päivän ja siinä oli ollut paljon ns. palikkatestejä, luovuustestejä, erilaisia johtamistestejä (ei kylläkään hakenut johtajaksi, en sitten tiedä, että testasivatko, ettei vaan rupea henkiseksi pomoksi, kun ei pomoa haettu ;-))), ryhmätilanteita, esiintymistilanteita jne.

Luulisin, että moniin noista ei voi kovin hyvin valmistautua etukäteen muuta kuin nukkumalla hyvin ja olla virkeä, sillä koko päivän testaus vienee mehut monista ihmisistä. Miten mä miestä preppasin, niin teetätin hänellä älykkyystestin tapaisia testejä (tyyliin mensan testi, että mikä kuvio tulee seuraavaksi jossain sarjassa), erilaisia lukupäättelytehtäviä ja sitten luovuustehtäviä tyyliin keksi pyykkipojalle mahdollisimman monta käyttötarkoitusta sekä sellaisia testejä, joissa joutui miettimään minkälainen on itse töissä (tyyliin oletko ennemmin tarkka vai nopea) ja niistä tuli sitten sellaiset luonnehdinnat. Apuna oli yksi psykologisten testien kirja. Mies sanoi, että niistä oli kyllä hyötyä. Jos olisin tuon arvannut, että joutuu esitelmää pitämään, niin olisin varmaan sitä treenatuttanut kanssa.

Ja miten se sanonta menikään... jokaisen menestyvän miehen takana on nainen ;-) No ei nyt sentään, en ota kunniaa tuosta työpaikan saamisesta, mutta veikkaan, että kun monet muut hakijat olivat varmaan olleet jo monissa testeissä ja mieheni taas yksityisyrittäjänä ei ollut ollut koskaan missään, niin ehkä tuo toi itsevarmuutta siihen, että pärjää vaikka mensan tyyppisissä testeissä. Ruotsin mensan sivuilla on muuten hyviä testejä.

Vierailija
5/8 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo, ettei kannata kauheasti vitsailla oli hyvä vinkki.

Entä onko kenelläkään tietoa, kuinka monta hakijaa yleensä näihin soveltuvuustesteihin pääsee? Jos siis suoriudun testistä hyvin, onko työpaikan saaminen varmaa vai osallistuuko näihin testeihin yleensä useampikin hakija, josta sitten valitsevat parhaan?

Ap

Vierailija
6/8 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo esitelmän pitäminen kyllä tuntuu kamalalta. Olen nimittäin kauhea jännitäjä kaikissa esiintymistilanteissa. Tosin hakemassani tehtävässä ei tarvita kyllä (ainakaan omasta mielestäni) esiintymisvalmiuksia, eli toivottavasti tuota osiota testissä ei ole.

Ap

Vierailija
7/8 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on testeissä aina, koska se miten itseään ilmaisee on yleensä kaikissa työyhteisöissä tärkeää (eli kannattaa varautua siihen). Kannattaa myös miettiä mitä psykologeilta kysyy, nuori mies kysyi että voiko hän pitää esitelmän aiheesta joka kiinnostaa vaikkei siitä kauheasti tiedä, ja psykologin vastaus oli, että voit, jos sulla on muutenkin tapana puhua potaskaa...

t. Se vitsailija

Vierailija
8/8 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kun mieheni oli testissä niin testasivat kolme samaa paikkaa hakenutta, joista valitsivat yhden. Testaaminen on sen verran kallista puuhaa, että luultavasti eivät testaa turhia, mutta toisaalta jos olisi vain yksi hyvä hakija, niin miksi sitten testaamaankaan? Niin ja mitä mieheni kertoi, niin samassa testissä oli ollut ihan toiseen tehtävään ja toiseen työpaikkaankin hakeneita, joten voi varautua vaikka siihenkin, että on esim. esitelmän yleisössä ihan toisen tyyppisiä ihmisiä.

Luulen, että noita esitelmiäkin tahtoo olla aina, vaikka tehtävä ei sitä niin vaatisikaan. Työnantaja sitten varmaan taas katsoo, että miten tärkeänä pitää sitä osioa.