Miten opetatte tissivauvan pullolle?
POika on 6,5 kk ja mulla ties kuinka monta rintatulehdusta takana. Nyt alkaa hermo mennä kun jatkuvasti valvon öitä tissikipuilun takia ja antibiottikuuria toisensa perään. Imetys on pakko " ajaa alas" ainakin sen verran että vähäinen maidontulo lopettaisi myös rintatulehdukset. MEinasin jatkaa imetystä vielä pari kk esim. pari kertaa päivässä ja muuten antaisin pullosta. Miten saisi pojan oppimaan pullolle? Hän vaan pyörittelee pullon tuttia suussaan. NOkkamukista osaa juoda mutta siitä menee vain puoli desiä kerrallaan.
Kommentit (5)
Meillä ei onnistunut tytön opettaminen pullolle alkuunkaan, tyttö vain muljasi tuttia suussaan. Joillakin auttaa, jos syöttäjänä on joku muu kuin äiti.
Jos joudun olemaan pidempään pois kotoa, vauva saa maidon nokkamukista. Hidastahan se on.
Eli nokkamukista alkuun juotavaa. Yösyötöt jäivät myös pois, kun kiinteät aloitettiin. Söi tissiä vielä 10 kk:n saakka, mutta ruualla joi veden nokkamukista ja minun poissaollessa myös maidon. Kun tissin lopetti kokonaan vaihdettiin nokkamuki tavalliseen lasiin ja siitä lähtien on siitä itse juonut.
Meillä kumpikin lapsista oppi yhtäkkiä noin 8-kuisena juomaan pullosta. Käännekohta tapahtui lähes yhdessä yössä. Sitä ennen pulloa annettiin, mutta ei mitenkään pakotettu lasta juomaan ja enimmäkseen toiminta olikin leikkimistä.
Kuopuksen yötissivieroitus tapahtui nyt loppukesästä. Tyttö vaatii edelleen sen yhden maitopullollisen yössä, mutta vierotuksen myötä jatkuva tissittely loppui. Samalla on loppunut imetys: pullosta tulee paljon paremmin maitoa, joten tyyppi ei enää jaksa kiinnostua nänneistä muuten kuin nipistelymielessä.
Itse pohdin myös tuota nokkamukiasiaa esikoisen kohdalla.
Pullo on kuitenkin jotenkin liikkis ja monin verroin helpompi: vauva voi pötköttää sohvalle tyynyillä tuettuna tai sylissä ja oppii nopeasti pitämään pulloa itse oikeassa asennossa. Nokkamukia voi sitten antaa ruokapöydässä. Meillä nokkamukista juodaan ruoan yhteydessä vain vettä ja maitohetket säästetään jälkkäriksi tai unta edeltäviksi.
Sellaista imusysteeminokkamukia ei muuten kannata hommata: sehän ei eroa pullosta käytännössä mitenkään.
Pienempi on vajaa 1 vee ja juo siis pullosta. Esikoinen vierotti itsensä pullosta vajaat 2-vuotiaana. Hän rupesi leikkimään pullolla ja maidon juominen kesti ja kesti. Sitten vain päätimme jättää pullorutiinin pois päiväjärjestyksestä. Itkua ei tullut.
Meillä rintalapsi sai pullon 1-vuotiaana ja käytti sitä iltavelliin aina 1v11kk vanhaksi. Eikä traumoja jäänyt:) Muu maito juotiin nokkamukista/mukista.
jättäisin pulloruokinnan kokonaan väliin. Hörppyyttäisin lasista/nokkamukista. Miksi sitä maitoa pitäisi mennä enemmän kuin puoli desiä kerrallaan? Kun kerran jo syö kiinteitä.
Rintatulehduksiin oletko kokeillut kaalinlehteä?