-:¦:-¿:* HELMIKUISET´07 vko35 *:¿-:¦:-
tässä viimeviikkoiset
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11069246&p=1&tmo…
sekä kasvuja [Kiitos MyQ:lle päivityksistä]
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11090660&p=5&tmo…
Mukavaa viikkoa kaikille!
Kommentit (36)
Ja mukavaa viikon alkua!
Minni: Toki huolitaan porukkaan takaisin! Mukavaa että tulee lisää kirjoittelijoita..
Niin ja tuosta syömisestä: Meillä syödään jo aamupuuro,kasvis/liha mössö, välipala, kasvismössö ja iltapuuro. Ja Pieni piltti purkki alkaa olla jo liian vähän ruokailuilla määränä et isompia satseja menee. Teen myös ruuat itse tuota on vaan hyvä käyttää verrokkina =0) Me aloiteltiin ruuat 4kk iässä ja pikkuhiljaa olen lisännyt--->pojan nälän mukaan. Viljoista ei kommentointia ole nlan puolesta tullut joten niinkuin vanhemmillekin lapsilleni aloitin 5kk: iässä. Ei oikein tykkää puuroista siis tavis puurosta mitä muille aamuisin keitän vaan nuo kaupan valmiit on herkkua. Välillä saattaa mennä sellainen 2dl törppö illalla. Maitoa juodaan tissistä vielä kaiken tuon lisäksi ja yölläkin yleensä kerran.
Meillä kyllä pikkumiehellä kuluu tätä energiaakin ihan hirveesti kun liikkuu jo niin paljon. Hereillä ollessa ei paljoa paikallaan viihdy, sylissäkin yleensä vähintään jalat potkii =0) No tämmöinen meitin esikoinenkin oli vauvana siis kova menemään.
Nyt päivän puuhiin...
calmus &pikkumies 6kk++(perjantaina 7kk)
Eipä ole kesällä pahemmin tullut kirjoiteltua, mutta nyt ajattelin tulla nopsasti päivittämään kuulumisia.
Poju on kehittynyt ihan hirmuista vauhtia nyt kesällä. Konttausasentoon meni ekan kerran vähän ennen kuin 5kk tuli täyteen ja nyt on ryöminyt jo pari viikkoa ( täyttää 6kk syyskuun alussa ). Istumaankin oppi eilen. Ja hampaita on tullut pari kappaletta ( mikä ei äidistä ole kovin kiva homma, kun on oppinut puremaan jos koitan imettää väärään itkuun.. ). Olen vähän epävarma saako näin pienen antaa lattialla istua kovin kauaa, mutta kun menee aina heti takaisin istumaan kun otan siitä pois. Mutta kaipa se tarkoittaa, että on valmis istumaan kun kerran itse istumaan menee.
Esikoinen oppi kaiken tämän muistaakseni pari kolme kuukautta vanhempana. Kaipa se isoveljen malli sitten auttaa, niin kuin monet on sanoneet : )
Kauppaan pitäisi lähteä, joten täytyy tulla kirjoittelemaan lisää toisella kertaa.
Pirriäinen ja poju 5,5 kk
Moi!!
Hui,kuinka aika menee liian nopeasti, mun piäni vauvani on kans jo 6kk:tta. Hienoa seurata kun nyt tapahtuu päivittäin jotain uutta kehitystä aina. Mut toisaalta nautin niin valtavasti tästä vauva-ajasta,et tiedän pian ikävöiväni näitä...
Meillä ollaan " taas" kipeänä, ja on nyt jäänyt kirjoittelut tännekin. Eilen vein Jessen lääkäriin, pelkäsin taas korvatulehdusta. Meillähän oli juuri 5kk:na ensimmäinen. Mut onneksi oli korvat terveet nyt =) Mut muuten on kyl kovin nuhainen ja yskäinen. Ihan syli-vauveli on ollut viime päivät. Ja viimeyönä ei nukuttu,kuin pari tuntia. Iskäkin töissä yöt, joten onpa tässä omakin olemus melkoinen " rölli" jo! Taas oli ensin tytöillä flunssaa, ja tarttuipa sit Jesseenkin. Eipä sitä oikein mitenkään voi kai välttääkään. Sänkypää on nyt Jessellä ylhäällä, ja käytössä supot&keittosuolatipat.
Neuvola meillä olisi perjantaina,mut taas jää rokotukset väliin. Muuten poitsu on kasvanut hirmusesti. Minkäs kokoisia vaatteita teillä muilla käytetään??? Meillä on nyt 70-74cm.
Ufakuk Hirmusen paljon onnea plussauksesta!!!!! Täällä kans nyt jo vauva-kuumetta mulla, mut taitaa täytyä vielä odotella. Vaikka tytöillä, kun on 1v10kk ikäeroa niin olen aina pitänyt pientä ikäeroa hyvänä juttuna... Mut tämähän taatusti jakaa mieli-piteitä.
Yritän palata tänne taas vaikkapa huomenissa, nyt on aivan pakko mennä nukkumaan. Kun sain Jessenkin nukahtamaan,kun ei taas tiedä milloin herää... Ai niin meillä on nyt tulossa hammaskin tähän samaan vetoon,joten sekin saattaa osaltaan vaikuttaa itkuisuutta yms..
Terveisin: Vivian,tytöt ja Jesse tänään 6kk:tta
Meillä on kiinteitä syöty reilu kk (5,5 kk alkaen) ja neitiin uppoaa ekojen unien jälkeen lounasaikaan purkki mitä tahansa soseruokaa (ei aloiteltu varovasti vaan kaikkea on annettu heti reilusti. Ei ole oireita tullut enkä niitä osannut pelätäkään kun ruoka-aineallergoioita ei meillä vanhemmilla ole ja muutkin allergiat on tulleet vasta aikuisiällä. Imetysaikanakaan mikään syömäni ei ole aiheuttanut vaivoja). kaikki ruokasoseet teen itse (reissussa tosin kaupan mömmöjä mukana välillä kun säilyvät lämpimässä avaamattomina). Ilta mennään imetyksellä ja just ennen nukkumaanmenoa neitiin uppoaa pari desiä kaurapuuroa. Hirssipuurolla aloitettiin (ihan tavallisia hienonnettuja hiutaleita) mutta kaura kelpaa paremmin. Neljän viljan puuroon varmaan siirrytään kun tämä paketti loppuu. Välipalaksi/aamupalaksi annan joskus hedelmäsoseita mut en päivittäin. Tänään söi aamupalaksi veteen kastettua paahtoleipää...kun kuola valuen mun leipää aluksi kurkotteli. Muutekin meillä kokkareinen ruoka kelpaa paremmin kuin sileä. Ja luumua syö joka päivä iltapuurossa ja usein jälkiruokana muutekin. Muuten ei vatsa toimi.
Hedelmäsoseita olen itse tehnyt pakkaseen aprikoosi-banaania ja omenaa. Lisäksi neidille kelpaa oikeen hyvin kaikki puutarhamarjat ja mustikat joten niitä syödään talven mittaan pakastimesta varmaan sekä survoksena että kiisseleinä.
En ole pitänyt kiirettä lisätä kiinteiden määrää, vaikka neiti onkin menossa hoitoon ensi vuoden alusta. Ruuan päälle ei nimittäin meillä enää maito kelpaa ja jostain on kalsiumiakin saatava. En oikeen ole innostunut ostamaan niitä kaupan vauvajugurtteja ym. Yritän siis imettää kunnes voi antaa lehmänmaitovalmisteita (pieniä määriä jäätelöä, sorbettia, jugurttia ja tuorejuustoa on saanut jo nyt (siis jonkun lusikankärjellisen) eikä mitään vaivoja ole onneksi tullut). Yks aamuyön imetys edelleen jäljellä ja sit toinen kerta ennen unia (joskus kakskin). Lounaan jälkeen taas pari imetystä ennen iltapuuroa. Maitoa tulee edelleen ihan hyvin vaikka tissit tuntuu tyhjiltä. Vain yöllä enää voi tulla pakottavan täyteen rinnat.
Meillä on myös opittu mukavasti istumaan ilman tukea, mutta tietty edelleen muksahtelee siitä selälleen. Ja istumaan ei itse pääse joten kököttää vain jos niin laitetaan. Ryömintäyritykset edelleen vaan takapakkia ja turhautumistaso sen mukainen ;-)
jaksuja kaikille!
äippä + pimu 6,5+kk
Helmikuussa syntyneen tytön äitinä olen aina silloin tällöin seurannut tätä palstaa ja nyt on pakko kysyä edelliseltä kirjoittajalta (vauva0207?), että millä tekniikalla teet hedelmäsoseita pakkaseen? Toki muutkin saa kertoa, jos olette kokkailleet soseita. Oon tosi avuton keittiössä, mutta nyt tulisi esim. kunnon omena- ja päärynäsoseet tarpeeseen. Asutaan ulkomailla ja täällä on tosi onnettomat valikoimat kaupoissa. Omenasoseeseenkin oli lisätty jotain vaniljaesanssia makua tuomaan.. ihan kuin vauva tuosta mausta niin perustaisi. Eli keitetäänkö hedelmät ensin ja sitten vaan soseutetaan? Pitääkö lisätä sokeria vai säilyykö muuten pakkasessa? Sori tyhmät kysymyksen, mutta oon tosiaan aivan onneton kokki...
t. lennu74 ja tyttö 6 kk
Meillä ryömitään hirmu vauhtia! Jos jättää vauvan olkkarin lattialle käydäkseen äkkiä vessassa, saa etsiä kaikki huoneet koska menee joka paikkaan = hirmusesti siivottavaa ja etenkin isosiskojen prinsessakamat on kiusallisia. Koko ajan saa tuijottaa vauvan suuta että onko siellä kamaa.
Ulkona vauva on innostunut puistossa 1-vuotiaiden kaverien kanssa hiekkalaatikolla hommiin. Pikkuinen istuu ja tunnustelee hiekkaa nauraen ääneen. Ja lopulta työntää suuhunsa jos silmä välttää hetkeksikään ja tutti on pudonnut...
Olen aloittanut työt tyyliin päivä/vko. Käytännössä se on kehittämishankkeen suunnittelutyötä eli kirjoittamista, ideointia ym. ja teen sitä vauvan uniaikoina ja viikonloppuna. On tosi kiva miettiä muutakin kuin lapsiasioita, vaikka mielelläni kotona olenkin. Aion olla kotona vielä vuoden, mutta todennäköisesti jatkan päivä viikossa-töitä niin ettei lasta tarvi viedä hoitoon kun kirjoitan viikonloppuisin. Palkkaa siitä saan ehkä noin 400 euroa/kk mutta se on iso raha hoitovapaalla. Eniten asiasta on mulle iloa koska saa tavallaan vapaata lapsista kun keskittyy johonkin ihan muuhun ja miehen tulee hoidettua enemmän lapsia! On mullakin harrastus!
Poika ei tykkää tissistä paitsi iltaisin ja öisin edelleenkään. Eikä juo yhtään pullosta, nokkamukista vetää tilkan kerrallaan. Eli on maidot vähissä. Soseita syö kovasti.
OOTTEKO ANTANEET JOTAIN SORMIRUOKIA JOITA VAUVA SAA ITE NAPSIA SUUHUNSA? En ole lukenut kaikkia pinoja.
Heinä ja poju 6,5 kk
Arvatkaa keneen iski kuume..?! No muhun tietty! Esikollahan se oli koko viimeviikon..
Ei muuten mitään, mutta kun se laivareissu on perjantaina.. Saa nähdä kuinka käy.
Lapsenhoitoasia saatiin järjestettyä, kaikki pojat jää kotiin.
Meillä SORMIRUOKINA on ollu porkkana, kurkku ja omena. Kovasti mielellään poika niitä järsii kolmella hampaallaan. Katsottava toki on, ettei mee liian iso pala kurkkuun!
Tummaa leipää aattelin seuraavaks kuivattaa.
jahas, mentävä
m&p
Minä ostan kaupasta seuraavaksi Masille maissinaksuja, ne olivat isoveljen ja -siskonkin suosikkeja aikoinaan (tai ovat oikeastaan vieläkin!). Niissä kun ei ole suolaa, eikä rasvaa (eikä paljon mitään muutakaan.. ovat kuin ilmaa, kun itse maistaa), ja niitä voi pureskella, mutta ovat kuitenkin suussa sulavia, niin ovat minusta ihanteellisia ihan kotona, ja varsinkin reissussa! Olisin niitä jo Masille antanut, mutta kun nuo kaks isompaa ovat taas tyhjentäneet naksuvaraston.. =) Suosittelen siis kokeilemaan!
[color=DarkMagenta]Hei kaikille
Ja tervetuloa vanhat uudestaan mukaan, välillä on itsekkin tullut pidettyä luovaa taukoa täältä. Ei ole vaan ehtinyt kirjoittamaan. Kaukauna on tosiaan ne odotusajan jättipinot, syykin on tietysti selvä =)
Ufakuk [color=BlueViolet][size=2]Onnea plussasta.[/size] Toivottavasti kaikki menee hyvin ja vointi pysyy hyvänä.
[color=DarkMagenta]Kylläpäs teidän pikkuiset liikkuu jo kovasti! Meillä ei tehdä edelleenkään muuta kun kääntyillä ja takaperin mönkertämistä selällään.
Syömisistä: Meillä on syöty puuroa ennen lihoja. En tiedä miksi.. jotenkin halusin sen iltapuuron mukaan kun päivällä saa kuitenkin lämmintä ruokaa. Tarkoitus oli kovasti tehdä ruokia itse mutta aina silti löydän itseni valitsemassa purkkeja kaupasta. Ehtiihän tässä. Puurot teen itse (joo, hienoa minä).
Iltapuuron myötä on meillä alettu nukkua ilman ruokailua yöt. On kyllä mukavaa nukkua kunnolla ensi kertaa puoleen vuoteen. En silti kokenut yöheräilyä liian raskaaksi, kuuluu siihen ihanaan vauva-aikaan.
Vaatteista: Suurin osa on jo 74, osa vielä 68.
Taaskaan en muista muita juttuja mutta näillähän on hyvä aloitella.
Mukavaa viikkoa kaikille.
MyQ ja tyttö 6kk
Vaatteista: Meillä käytetään jo 80cm vaatteita! Onkohan poikamme jättiläinen? ;) No joo, merkistä riippuu tietty, mut lindexin 74cm on jo aika jämpti.. Kasvulistamme pikaisesti silmäilin, ja ei ainakaan heti osunut silmään suurempaa helmeä kuin Masi - 6kk ja 9kg.. No, parempi näin kuin " liian pieni" .. Keskimmäistä (tyttö) jouduttu käyttämään neuvolassa turhan usein, kun kasvaa omalla -15--12 painokäyrällään, mutta se on hänen varma tyylinsä. Esikoisen kanssa ei " ongelmaa" (poika), ja samoin tuntuu menevät tämän kuopuksen kanssa. Tulipa aiheen vierestä, mut any way..
Liikkumisesta: Halu ois kova päästä liikkelle, mut ei vielä pääse kunnolla ryömimään. eikä pysy istumassa (muuten kuin syöttötuolissa). Liikkuu vaan pyörimällä ja kierimällä, mut pääsee niinkin hyvin paikasta toiseen! Ei kiirettä oppia käveleen ainakaan.. huh, tulee hiki jo pelkästä ajatuksesta. =)
Yöheräily: Turhan usein meillä heräillään.. vähintään 2krt syö, ja siihen päälle muutaman kerran tuttia.. Mutta, aikansa kutakin, kuuluu tosiaan vauva-aikaan. Kaks aiempaa vaan alkoi jo 2kk iässä nukkua yöt läpeensä..
Yöheräilyn takia yritän nyt päivisin tuputtaa pojalle enempi kiinteitä. On kyllä selvästi hampaiden puhkeaminenkin aiheuttanut levottomuutta - myös yöllä.
Tämä tällä erää! =D
Moi!
Meidän reissu meni ihan mukavasti. Meno matkan Samu nukkui kokonaan (ihme!) ja takaisin tullessa höpisi itsekseen aivan riemuissaan. Lauantai-ilta meinas karata käsistä, kun molemmat huusivat kurkkusuoraan omissa pinniksissään. No ei muuta kuin perhepetiin lattialle koko poppoo ja hyvin meni yö. Vieraassa paikassa ei siis nukuta omassa sängyssä, mutta mitäpä tuosta.
Mulle on varmaan flunssa tulossa jos ei jo ole päällä. Oon aivan rätti ja tekis mieli nukkuu koko ajan, mut minkäs teet kun leikki-ikäinen on luopumassa päikkäreistä ja Samu seuraa isompaa silmä kovana. Hassua, Rikua aloin puolen vuoden iässä nukuttamaan sisällä niin Samua ulkona, jotta saisi edes vähän nukkua rauhassa isolta veljeltään....
VAATEKOKO: Meillä Samulla menee 74 bodyt ja jotku jopa on vielä 70 mut housut järjestään on 80cm. Ei mahdu jalat lyhkäsimpiin.
LIIKKUMINEN: Meillä noustiin eilen illalla pinniksessä ekan kerran seisomaan tukea vasten ja tänään sitä on treenattu vähän väliä.... Ja sit kauhea väsykitinä, mut ei pysty/suostu nukahtamaan sisällä joten pakko lähteä ulos. Nyt täytyy äidinkin asennoitua takaisin ulkoilmaelämään ja kaivaa sadetakki ja kurikset et kumpparit esille. (on ollut hurttia joskus, joten varusteet on, kunhan mahtuis niihin!)
MÖSSÖT: Meillä menee aivan hirveän vähän purkkiruokaa (en kauheasti ole viitsinyt erikseen tehdä) ja joskus kotiruokaa joka ehkä maistuu pojalle aavistuksen verran paremmin. Normaaliannos on 1/4prk, joka mielestäni on aika vähän. Ja sit tissitellään! Viime yönä taas noin 1 1/2välein, mut nyt Samu kanssa nuhainen, että ehkä juuri siksi äidinmaito parasta. Riku söi helpommin ruokaa pienenä kuin Samu, mutta ei ole niin kauhea kiire tässä vieroittamisessa kun en ole töihin ihan heti menossa.
TYÖT: Ovat jo udelleet koska palaan, mut tällä hetkellä (vaikka välillä rankkaa, kun ei ehdi kahvia juomaan rauhassa saati syömään itsekseen) ei ole mikään hirveä hinku töihin. Niitä ehtii myöhemminkin, nämä on pieniä vain kerran. Mut katsotaan nyt, miten korkotaso kehittyy, joudunko jo kenties kevääksi lähtemään... Tosin tarhapaikat pitää täällä hakea vähintään 4 kk ennen.
T:Tea ja pojat
Luumu- ja aprikoosisoseet teen kuivatuista hedelmistä niin että keitän vähässä vedessä (niin että pinta just peittyy) ihan pehmeiksi ja sitten soseutan sauvasekoittajalla ja lisään vettä niin että ovat sopivan juoksevia.
Banaanin muussaan haarukalla (ei mustia eikä muuten turhan kypsiä vaan sellaiset ei nyt vihreät mutta kovat kuitenkin) niin jää vähän klönttejä joista tyttö tykkää. Sauvasekoittajalla tulee tästäkin ihan sileää sosetta. Banaanin pakastus sellaisenaan ei ehkä ole järkevää kun niitähän saa ympäri vuoden edullisesti kaupasta. Mut ihan kokeeksi laitoin tuon aprikoosin kanssa sekaisin ja hyvää tuli.
Päärynäsosetta olen tehnyt keittämättä eli vaan haarukalla muussannut kypsän hedelmän. Yksinään siitä tulee vetistä, mutta voi sekoittaa jonkun muun hedelmän kanssa. En lisää sokeria, pakkasessa säilyy kyllä varmasti kuukausia. Ja päärynät taasen on usein sen verran hintavia että voi valmissose tulla halvemmaksi.
Omenoista poistan poralla kodat ja pesen sitten hedelmät. Leikkaan veitsellä lohkoiksi ja keitän vähässä vedessä mössöksi, jonka kaadaan siivilään ja sekoittelen kunnes kaikki paitsi siemenet ja kuorenpalat ovat menneet läpi. Enkä tähänkään lisää sokeria.
Mansikat olen myös survonut sauvasekoittajalla ja pakastanut mössön sokeritta (näin jo ennen vauvaakin ja säilyy hyvin vaikka yli vuodenkin). Tämäkin vaan on yksinään löysää kamaa lusikoitavaksi mutta käy hyvin vaikka kiisseleihin. Samoin mustikat jotka voi tietty laittaa kiisseliin kokonaisinakin ja keittää kunnes hajoavat. Silloin vaan vitamiinit säilyy huonommin kun joutuu pidempään kiehuttamaan.
Lisäksi meillä kelpaa hyvin kaikki puutarhamarjat, joten niitä olen myös survonut sauvasekoittajalla pakastimeen. Esim. karviainen-omena on hyvä seos joka ei ilman lisäsokeriakaan ole kovin hapan.
Ja löytyypä pakastimesta vähän survottua tyrniäkin, joten sen voi sitten ennen käyttöä sekoittaa vaikka tyrni-banaanimössöksi, mikä on valmissoseidenkin tämän vuoden uutuustuote.
En mitenkään vastusta kaupan mössöjä, mutta kun meillä ei muutkaan juurikaan syö eineksiä niin en koe luontevaksi niitä vauvaankaan upottaa. Ja kun tiettyjä tuoreita hedelmiä saa kausiluonteisesti erittäin edullisesti niin laitan silloin niitä ison satsin pakkaseen.
Ja ei mössöihin liittyvä loppukommentti: rupesipa naurattamaan Heinän? teksti: " jatkuvasti pitää olla katsomassa ettei vauvalla ole kamaa suussa" (tai jotenkin näin se meni). Kuulosti vaan ihan joltain pikku addiktilta tuo kamaa... :-)
Täällä on todella koleaa, jopa sisällä.. Aika jännä ettei ulkona ole montakaan lämpöastetta ja silti pattereita ei ole vieläkään kytketty päälle.. Olikohan viime vuonna vasta loka/marraskuussa kun kytkivät.. Hohhoh..
YÖHERÄILYT: meillä herätään enää kerran yössä syömään ja joskus tarvii laittaa tutti. Taisi olla äitin maito turhan litkua kun yhdessä vaiheessa silloin heräili useammin.
LIIKKUMINEN: edelleen ei muuta kuin selältä mahalleen, ja ilman vaippaa hieman selällään taaksepäin. Viime viikolla oppi kääntymään sängyssään ja kurotteli jo niin mukavasti mobilea, että oli pakko ottaa pois. Kävelytuolissa saa otettua muutaman askeleen.
MÖSSÖT: kaikkea kokeillaan ja maistellaan, tänään annan illalla ekaa kertaa 4-viljan puuroa. Eilen kokeilin 2tl vadelma-päärynäsosetta, ei oireita. Mustikkaa ei edelleenkään. Maitoa menee suunnilleen litra päivässä. Niin ja edelleen teen liha- ja kasvissoseet ite, tosin hieman karkeampina nykyisin.
Ja ruoasta sitten seuraava galluppi kehiin: MITEN HOIDATTE VAUVAN HAMPAITA? Ajattelin kun suussa komeilee valkoiset hampaat niin tuota hammashuoltoa pitäisi aloittaa.. Synnäriltä saatiin liberon kassi jossa oli tuo 1.vaiheen hammasharja, mut onkohan sillä kuitenkin huono alottaa?
Sekä aiheen vierestä MITÄ OSTAA ÄIDILLE/MUMMULLE 40v. LAHJAKSI? Ehdotuksia, nimittäin korvikset tuli mieleen mutta reiät on kuulemma ummessa.. Oon tosi huono keksii lahjoja..
Ja nyt taustailemaan. Mukavaa keskiviikkoa!
t.Ufa & Viivi (6kk+)
VAATEKOKO: suurinosa 68cm, jotkut 62cm jämptejä ja 70cm liian isoja. Pian on siis hankalaa löytää sopivia vaatteita. Maanantaina käytiin kirppareil kiertää ja ostaa 68cm ja 70cm vaatteita, mut niitä oli todella vähän..
Ja nyt pois! ;)
[color=darkgreen]Tauti on selätetty omalta kohdalta, mutta pelottaa, että Peetun nuha muuttuu pahemmaks ja iskee kuume..! No toivottavasti ei!
VAATEKOKO meillä on jonkun aikaa ollut 74. Kaikki 68 senttiset on saanu laittaa pois, eikä 70senttisiä juuri ole.. Huuto.netistä huusin ison paketillisen 74kokoisia vaatteita ja ne on just sopivia!
Minni: Meillä 5kk.n neuvolassa poika oli 8720g, joten veikkaisin, että meilläkin puolivuotis-neuvolassa paukkuu tuo 9kg rikki.
Ja MAISSINAKSUJA meidänkin pitäis ostaa, kunhan vaan muistais! Moni on niitä kehunut, että on hyviä ja sulaa suussa kivasti.
Isompien poikien ollessa pieniä niitä ei varmaan vielä edes ollut olemassa..
YÖHERÄILY:
Meillä joka yö on erilainen.. Joskus herätään pari kertaa syömään (2dl velliä), joskus nukutaan koko yö heräämättä. Nyt kun on nuhaa, niin yöt on olleet aika rauhattomia ja poika pyörii ja välillä itkee unissaan.
HAMMASHUOLTO:
Osti hammasharjan, kun Peetulle tuli eka hammas ja joka ilta pestään hampaat (nyt siis 3)! Äiti pesee ensin ja poika saa sitten pureskella hetken harjaa.
(Me ei saatu sairaalasta Liberon kassia kun mun viimeinen hoitaja oli hiukan tössö, eikä puhunut kassista mitään. Unohdin sen sitten ottaa. Kaikki muut hoitajat oli ihania, mutta tää viimeinen oli jotenkin kummallinen, enkä saanut siltä mitään kunnon ohjeita kotiin esim. haavan hoitoon.)
40vee-lahja:
Joku nätti kaulakoru?
Lahjakortti kasvohoitoon/käsihoitoon/jalkahoitoon/hierontaan?
Lahjakortti johonkin lahja-sisustusliikkeeseen?
Maksettu kylpylä-hotelliyö?
(Oon itekin aika huono keksiin lahjoja, mutta tälläsiä äidilleni oon hankkinu..)
Peetun ruoka on valmista ja itse poika taitaa olla nälkäinen, joten mentävä..
mammutti ja Peetu (su 6kk)
Kiva saada teidätkin takaisin remmiin!
Yritän nyt vähän ahkerammin täällä kirjoitella. Lukemassa käyn lähes joka päivä : )
Kääk! Kirjoituksen keskeytti melkein 3 v, joka piirsi elämänsä ekaa kertaa seinään!!!! Eikä siinä mitään, mutta kun saatiin remontti juuri valmiiksi ja uudet tapetit seinille.. Onneksi oli puuväri ja lähti kumilla ilman että jäi jälkiä. Ehdin jo pelästyä!
Remontin ansiosta esikoinen on saatu nukkumaan omassa sängyssä ja omassa huoneessa ekaa kertaa elämässään. Ja kertaakaan ei ole kömpinyt vielä meidän väliin aamulla. Luulin että olisi ollut vaikeampaakin tuo opettelu, kun on vauvasta asti nukkunut meidän välissä. Vauva jäi vielä perhepetiin kun syö niin usein yöllä. Ehkä siinä vuoden iässä koitetaan sitten siirtää isoveljen kanssa omaan huoneeseen.
40.v lahjasta sen verran, että kaikki Mammutin ehdotukset kuulosti tosi hyviltä. Korusta tietysti jää muisto ikuisesti, mutta toisaalta sellaisia rentoutumishetkiäkään ei varmaan kellään ole liikaa. Mitään lisää en kyllä nyt keksi : )
Täysimetyksellä vielä mennään ( onkohan enää ketään muuta? ) Ens viikolla olisi tarkoitus alkaa maistella vähän perunaa. Saa nähdä käykä helpommin kuin esikoisen kanssa vai onko yhtä nirso syömään. Nyt otan kyllä rennommin, sillä esikoinen kasvoi ihan normaalisti vaikkei juuri syönyt kiinteitä. Vasta tarhassa alkoi ruoka maistua yli vuoden ikäisenä.
T. Pirriäinen ja poju 5,5kk tai taitaa olla jo viikkoa vaille 6kk
VAATEKOKO: 80cm pääasiassa, mutta jotkut 74cm mahtuu vielä. Painoa oli 5kk neuvolassa melkein 10kg, joka selittänee suuren vaatekoon..
HAMPAAT: Hampaita 2 kappaletta, mutta en ole vielä kertaakaan pessyt. Te jotka jo pesette niin pesettekö tahnalla vai vaan vedellä?
Nyt en sitten muita enää muistakaan..
Pirriäinen
En edes muista, milloin viimeksi olen kirjoittanut. Oon kyllä yrittänyt käydä pikaisesti lueskelemassa pinot, mutta aika ei vaan kerta kaikkiaan ole riittänyt kirjoittamiseen, vaikka olisin halunnutkin! Mielessä olette siis olleet!!
Kesä meni pieniä reissuja tehdessä ja lähinnä ulkona, joten siksikään ei aikaa jäänyt. Nyt syksyllä ehtinen taas enemmän notkua koneella, kun esikoinen käy päiväkodissa muutamana päivänä viikossa.
Mutta siis meille kuuluu hyvää ja terveenä ollaan oltu! Vauva (joka tuntuu jo isolta pojalta) on nyt reilu 6kk. Mössöt aloitettiin tuossa n. 5,5 kk:n iässä perunalla, mutta pääruoka tuntuu olevan iltapuuro :) Tuttia eikä tuttipuolloa tuo ei sitten koskaan oppinut syömään, joten siirryttiin suoraan mukiin, ja nyt osaa jo itse juoda! Vettä siis juo mukista, koska imetän vielä joka aterian yhteydessä, ja yölläkin tuo heräilee pari kertaa imuttelemaan. Vieroitan yösyötöistä sitten, kun täydet ateriat tulee päivisin ohjelmaan.
Puolivuotisneuvolassa tuli mitoiksi 69 cm ja 7,5 kg. vaatekoko riippuu merkistä, mutta pääasiassa 74 - 80 cm.
Taidot: pyörii lattialla kuin väkkyrä ja liikkuu pieniä matkoja, mutta siis pyörien akselin ympäri :) eli ei vielä ryömi, eikä kauheasti kääntyile kyljen kautta. ei myöskään istu vielä, enkä istutakaan kauheasti vielä missään paitsi nyt sylissä, kun lysähtää nopeasti jos laittaa istumaan, eikä varsinkaan osaa itse kammeta itseään lattialta ylös. Syöttäminen tapahtuu siis sitteristä käsin. Meillä elellään siis vielä rauhallista vauva-arkea!
Nukkuu öisin n 10-12 h, jos saa herätä omaan tahtiin aamulla. ja päivisin kolmet päikkärit; aamupäivällä pari tuntia, päivällä n tunnin ja alkuillasta vielä lyhyet tirsat. Välillä tosin päikkärit jää paljon lyhyemmiksi, jos ollaan kovasti menossa. Mutta periaatteessa on aika kova poika nukkumaan!
Tässäpä lyhyesti meitin tämän hetken kuulumiset! yritän kirjoittaa taas lisää... :)
Esikoinen lähti just taksin kyydillä kerhoon (eka kerta) - jännät paikat, mutta sinne meni!
Yritän nyt tsempata, ja käydä täällä sekä lukemassa, että kirjoittelemassa aina aika ajoin. Ei täällä vissiin hirveästi ole ruuhkaa, kun joskus odotuspuolella oli päivän pinot yhtä pitkiä kun nyt viikon pinot, mutta siitä voitte kyllä syyttää esim. minua, kun jotenkin koko palsta meinasi unohtua.. =O
Hieno helmien kasvipinokin on tehty - aion nyt mennä kirjaamaan meidänkin tiedot sinne, jotta päästään taas porukkaan mukaan! Niin, jos siis vielä huolitte.. ;)
Mukavaa, pirteää ja toivottavasti vielä aurinkoista alkanutta viikkoa!! =D
Minni & [color=teal]Masi [/color] reilu 6kk