Aikovat " potkia" 5v. puolipäivähoidosta pois koska olen työtön...
Onkohan mulla mitään keinoja saada pidetyksi se päiväkotipaikka?
Lähinnä ajattelen pojan kannalta asiaa, kun se viihtyy hyvin siellä ja sinne jäisi kaikki kaveritkin..kotiin jos joutuu mun kans kaksin, täällä ei ole kavereita ja itse olen lähes viimeisilläni raskaana eli en jaksa kauheasti mitään " virikkeitä" lapselle keksiä :(
Vanhempi lapsi on jo koulussa ja olen yh....tarvitsisin mielestäni ihan itsellenikin edes sen n. 3-4h päivässä ns. omaa aikaa...
Kertokaas millä " syillä" voisin saada puhuttua puolipäiväpaikan säilymään????????????
Ehdottivat perhepäivähoitoa, mutta mitä niistä tiedän niin tahtoo olla kaikki lapset yleensä alle 4v. ja tuskin jaksaa/ehtii hoitaja sen enempiä " virikkeitä/ohjattua toimintaa järjestää kuin mitä itsekkään tässä kotona :(
Suututtaa oikeen, kun poika kesän jälkeen meni ihan mielellään taas hoitoon, näkee kavereita ym....ja nyt on ihan masis kun kuuli, että joutuu pois sieltä :(((
Kommentit (34)
Luulisi että päiväkodin ja pph:nkin kannalta olisi järkevämpää sirtää joku vähän nuorempi kokopäiväinen sinne pph:lle kuin sinun lapsesi. Sinun lapsesihan ilmeisesti kuitenkin tulee takaisin päiväkotiin vuoden päästä esikouluun?
Oletko jutellut päivähoidon vastaavan kanssa asiasta? Jos sinulta löytyy vähänkään voimia taistella, niin minusta se kannattaisi tehdä. Teidän kaikkien vuoksi, onhan myös lapsen etu jatkaa samassa paikassa koko hoitoura, ja keksimmäisen istetunnolle ei kyllä tee hyvää joutua vaihtamaan hoitopaikkaa samoihin aikoihin kun vauva syntyy ja vie hänen asemansa perheen pienimpänä.
..Itsellä kunto ei ole paras mahdollinen joten voimat ovat vähissä, siksikin haluan sen 3-4h päivässä " omaa aikaa" kun lapset muuten ovat minulla lähes koko ajan, sen 24h/7vrk /kk....lasten isästä kun ei juuri yhteishuoltajaksi ole, vaikka tapaamisetkin sovittu joka toinen vkl! Ja sen verran vielä tiedoksi ihmettelijöille, että tämä raskaus on toivottu ja suhde vauvan isään ok ,mutta kuten jo aiemmin sanoin ettei kaikki aina mene niinkuin haluaisi ja on suunnitellut :(
No nyt siis vaan odotellaan saavatko pojan johonkin mahtumaan vai ei...Toivottavasti löytyy kiva paikka jossa jokunen samanikäinen joista olisi kaveriksi :)
[/quote]
Kai täytynee vielä yrittää soitella " isommille" pomoille ja kysellä onko mitään mahdollisuutta saada sama paikka säilymään...
Tahtoo vaan nuo hormonit heittää tätä nykyä taas niin häränpyllyä, että ei meinaa tulla puhumisesta mitään kun alkaa jo itkua tuhertaa meikäläinen...hyvä etten ala itkemään jos joku tervehtii ;) Ei siis kovin kiva itkien ja hormoneja syytellen yrittää jutella jonkun kanssa asiasta fiksusti :/
No tämä viikko on vielä " armonaikaa" eli kuun loppuun saa poika siellä olla...
ei ole sinun lapsesi syytä jos joku on erityislapsi. sinulla on OIKEUS paikkaan ja sitä ei sulta voi sun suostumatta pois viedä!!!!! kunnilla on tiukkaa ja pula paikoista mutta jotain rajaa sentään. pyydä apua neuvolasta!
Lasta ei voi (ainakaan toistaiseksi tämän nykyisen lainsäädännön ollessa voimassa) sanoa irti päiväkodista.
Se voi toimia sun puolesta hyvinkin, kun kuulevat että olet epätoivoinen :-) Soita ihmeessä ylöspäin ja sano, että olet päättänyt taistella tätä vastaan.
Vaikka seurakuntakerho 2-3 krt viikossa?
Lisäksi joku harrastus?
Ja sitten hiukan aktiivisuutta ja virikkritä myös sinulta!
Ei kuulosta pahalta?
Munkin 4-vuotias käy puolipäivähoidossa kolmesti viikossa vaikka olen itse hoitovapaalla. Mulle myönnettiin paikka samantien kun sitä hain eikä kukaan ole tätä arvostellut. Lapsi viihtyy hoidossa ja hyöytyy siitä, samoin kuin muu perhe. Pidä vaan puolesi, hoitopaikka on varmasti hyväksi lapsellesi.
eikö se ole kuitenkin niin, että hoitopaikka on subjektiivinen oikeus, mutta se, missä hoito järjestetään, ei ole. Eli on lain mukaan mahdollista siirtää lapsi päiväkodista pph:lle.
Eikä ne selvästikään halunneet lastasi pois siksi, että hän on siellä " virikehoidossa" , vaan siksi, että tarvitsevat niille erityistapauksille paikan. Miksi sitten siirtäisivät juuri sinun lapsesi toiseen paikkaan eikä jotain muuta... sitä ei voi päätellä.
siirtoon! Soita päivähoidon esimiehelle, kato kaupungin nettisivuilta yhteystiedot.
Munkin työkaverin mies lähti lätkimään kun vaimo odotti neljättä, ihan normaali avioliitto siihen asti. Sitten mies vain yksi ilta oli ilmoittanut että haluaa " omaa aikaa" . Ihmetyttää vaan kun taas ap:ta mollataan yksinhuoltajuudesta oikein olan takaa. Se ei kai kuitenkaan ollut tässä se pääasia.
ja niille jotka ihmettelevät yh: n tarvetta omaan aikaan. Ei sitä ymmärräkään ennen kuin on kaikesta vastuussa 24/7
Enkä tarkoita pelkästään käytännön asioista vastaamista vaan henkinen vastuu omasta mielestäni se raskain. Ja sitä ei tajua ennen kuin sen kokee.
Ja ap: ota yhteyttä ylempään tahoon ja perustele poikasi jäämistä päiväkotiin sillä, että pojalle olisi tärkeää pysyvyys ja mahdollisimman vähät muutokset perhetilanteen takia. Halutessasi voit pyytää neuvoa myös perheneuvolasta (käy ihan puhelimitsekin) ja tarvittaessa pyytää sieltä lausuntoa.
Tarha on ottanut lain omiin käsiinsä.
Sulla on juridinen oikeus päivähoitopaikkaan. Lastasi ei voida siirtää ilman sinun lupaasi ja sitä lupaa sinä et anna, koska lapsesi käy ilmeisesti tarhassa eskarin, lapsen perusturvallisuuden tunnetta ei saa rikkoa. Siirto vuodeksi pois on kova juttu lapselle.
Oma lapseni on tarhassa erityislapsena ja mietitään siirtoa pienryhmään, siirtoon tarvitaan meidän vanhempien lupa, näin on sanottu.
Nyt lopetat ton nössöilyn ja viet asian eteenpäin esim. päivähoidon johtajalle, en tarkoita tarhan johtajaa. Kyllä hän pistää tarhan kuriin.
Vanhenpana sun velvollisuus on pitää lapsesi puolia, monesti 1 vuosi päivähoitoa on suositeltavaa ennen eskaria.
Sivuilta löydät paljon tietoa. Ota yhteyttä heihin. Sieltä löytänet myös lähellä olevia paikallisia ihmisiä. Kysy neuvoa heiltä.