Juuri oikea kengänkoko?
Minulla on toukokuussa 2 v täyttänyt tyttö..ja minulla on taas ongelma että mikä olisi juuri oikea kengän koko nyt syksyksi ja talveksi kenkiin? Mittasin jalkaterän ja se on n.13cm pitkä. Pitääkö tähän lisätä vielä se 1,5cm niinkuin Pirkan sivuilla joskus neuvottiin? Kun täällä vauva lehden sivuillahan ei lisätä mitään jalkaterän pituuteen siinä kengänkoko taulukossa..Pirkan sivuilla sanottiin että se 1,5cm lisätään sen takia että jalalle jää jonkin verran liikkumatilaakin..
Kommentit (4)
Kun lapsi seisoo, piirretään jalan ääriviivat pahville. Leikataan irti, ja verrataan kaupassa kenkiin. Jos kengissä on irtoavat pohjalliset, on niihin helppo mallata pahvia, kärkeen on tosiaan jäätävä se 1,5-2 cm ylimääräistä. Jos pohjallinen ei irtoa, saa kenkäkaupassa yleensä avata erikseen myytävien pohjallisten paketin: vertaat niistä ensin sopivan mittaiset (joissa on tuo käynti- ja kasvunvara), ja sopivia irtopohjallisia sovitat eri kenkiin.
Ja tuo on tosiaan tärkeää että lapsi seisoo kun jalkaa piirtää, koska jalka leviää aina jonkin verran. Jos lapsi ei tahdo pitää painoa sillä jalalla, voi joku auttaa ja painaa jalkaa hiukan alaspäin.
Sopivan koon pähkäily ei aina ole helppoa, koska liian pieniä ei tietenkään halua ostaa, mutta liian isotkin ovat pienen kurja kävellä. Onnea kenkäkaupoille!
mutta mun on pakko kertoa, että alkoi naurattaa kun luin viestiäsi. Minulla on nimittäin 1 v 4 kk poika, ja olimme eilen kenkäkaupassa ostoksilla. Myyjä mittasi pojan jalan ja koko oli 13,5 cm! Ja jäbällä tosiaan ikää melkein vuosi vähemmän. =)
Ja juu, syyskenkiin myyjä käski jättää 1,5 cm ja talvikenkiin 1,5-2 cm käynti- ja kasvuvaraa.
Lapsien jalkojen mitat ovat todella hämmentävän erilaiset. Meillä poika aloitti kenkäkoosta 22, tyttö nyt 1.5 v ja juuri ostin isommat kengat kokoa 21. Jalka on pojalla kasvanut 4 numeron vuosivauhdilla, nyt taitaa olla vauhti tasoittumassa. Pojan kengät ovat kokoa 28, kaverilla saman ikäinen tyttö, jolla kokoa 23.
Mutta vielä alkuperäiselle, niin kannattaa sitten oikeasti koittaa niitä pohjallisia joka kenkään, koska ne sisämitat vaihtelevat todella paljon valmistajien välillä. Saman kokoisissa (numeroisissa) saattaa olla 2 cm eroa pituudessa. Lasten jalkojen leveydetkin eroavat toisistaan aikalailla, siis myös kengissä on eri levyisiä, tämäkin kannattaa huomioida kenkiä ostaessa. Kapea jalka ei saa minkään laista tukea liian leveässä kengässä. Esim suosiossa olevat kuomat ovat aika leveälestiset, samoin reiman kengät ovat aika leveää mallia. Minä olen ottanut mittanauhalla mitan lapsen jalasta ja ottanut sitten rullamitan taskuun kenkäkauppaan. Meillä ei lapsi niin kauaa paikalla pysy, että mitään pohjallisia piirtelisin. Kengän leveys täytyy sitten tarkistaa silmämääräisesti.
Hyviä kenkäostoksia, se on joskus aika pitkäpiimäistä puuhaa
on käyntivara, joka täytyy vanhoissakin kengissä olla.
1 cm on kasvunvaraa, joka lapsen kengissä kannattaa otta.
Talvikenkiin suositellaan jopa 2 cm varaa.
Joissain laskureissa voi tuo liikkumavara ym. olla jo valmiina.
Kannattaa piirtää lapsen jalka pahville ja mittailla kengänpohjallisiin.