Millainen on lahihoitajan koulutus? Jos on veltto ja laiska, niin jaksaako sen suorittaa loppuun? Onko paljon esitelmia yms.? Mina kun en pysty esiintymaan ja siksi ei ole ammattit
Kommentit (41)
ainoastaan insuliinia tarkoilla ohjeilla.
Olen töissä kotihoidossa ja toki pistän insuliinia useita kertoja päivässä sekä mittaan vs:t. Samoin mittaan inr-arvot sekä otan myös muita suoniverinäytteitä. Tarvittaessa pistän muitakin lääkkeitä, jos määrätty i.m.
Eri koulutusohjelmia lähärikoulutuksessa ovat:
Asiakaspalvelu ja tietohallinta
Ensihoito
Kuntoutus
Lasten ja nuorten hoito ja kasvatus
Mielenterveys- ja päihdetyö
Sairaanhoito ja huolenpito
Suu- ja hammashoito
Vammaistyö
Vanhustyö
jos olet veltto ja laiska, mutta tykkäisit lähärin työstä, niin hae vaan. Todennäköisesti pääset sisään, ellet ala pääsykokeessa jutella/kirjoitella ihan pervoja/hulluja, olettaen että olet ihan normaali ihminen. Uskon, että olet.
Itse olen laiska, veltto ehkä en, ihminen joka koulussa teki vain pakollisen. Työssä teen mitä täytyy tehdä, ja sairaanhoitajana se tarkoittaa ikävä kyllä aika paljoa. Koulussa en tenyt paljoa, ja hyvin pääsin sen läpi. En usko että lh-koulussa on sen ihmeellisempää. En koe olevani mitenkään matemaattisesti lahjakas, mutta lääkelaskukokeet pääsin läpi ihan lukion lyhyellä matikalla, jota en edes kehdannut kirjoittaa.
Hae vaan kouluun jos ammatti kiinnostaa. Kaltaisesi realistit ovat ihan kiva lisä kentälle, jos kuitenkin olet empaattinen ja vilpitön tyyppi.
ps. Muille kirjoittaneille: laiskuus ei tarkoita sitä, että hoitaisi ihmisiä huonosti!
On aivan pakko kommentoida. Vai ei lähihoitajat joudu lääkkeiden kanssa tekemisiin?? Osastoilla annetaan lääkkeitä n 4 kertaa päivässä, ja ketkäpäs muut ne antaa kuin lähihoitajat. Meidän osastolla lh myös jakaa ne kuppeihin lääkekaapista. Eikä insuliiniakaa voi vähätellä, lääkettä se on sekin, ja väärä annos voi vaikka tappaa. Minua niin harmittaa tämä lähihoitajien mollaaminen. Sinäkin ope joka siellä kirjoittelit.. häpeäisit. Missäs koulussa itse opetat ja onko se sekään työ aina herkkua. Lääkelaskut on suoritettava aina ennen harjoittelua. Virheitä ei saa olla. Opiskeluun vaaditaan hyvää asennetta ja hiukan sitkeyttä. Ei ole koulu vaikeammasta päästä, mutta läpi ei mennä laiskottelemalla. Ja vielä sen haluan sanoa, että lähihoitajat tekevät tosi paljon muutakin kuin vaihtavat vanhusten vaippoja. He ottavat sinut vastaan lääkärin ajanvarauksessa, avustavat lääkäriä, paikkaavat hampaitasi hammaslääkärin kannssa, hoitavat lapsiasi päiväkodissa, kuntouttavat ihmisiä, hoitavat vanhuksia ja mielenterveysasiakkaita.
että lähihoitajat ovat myös ensiavussa sinua vastassa ja mahdollisesti pelastavat henkesi jo ambulanssissa..
Vierailija:
jos olet veltto ja laiska, mutta tykkäisit lähärin työstä, niin hae vaan. Todennäköisesti pääset sisään, ellet ala pääsykokeessa jutella/kirjoitella ihan pervoja/hulluja, olettaen että olet ihan normaali ihminen. Uskon, että olet.Itse olen laiska, veltto ehkä en, ihminen joka koulussa teki vain pakollisen. Työssä teen mitä täytyy tehdä, ja sairaanhoitajana se tarkoittaa ikävä kyllä aika paljoa. Koulussa en tenyt paljoa, ja hyvin pääsin sen läpi. En usko että lh-koulussa on sen ihmeellisempää. En koe olevani mitenkään matemaattisesti lahjakas, mutta lääkelaskukokeet pääsin läpi ihan lukion lyhyellä matikalla, jota en edes kehdannut kirjoittaa.
Hae vaan kouluun jos ammatti kiinnostaa. Kaltaisesi realistit ovat ihan kiva lisä kentälle, jos kuitenkin olet empaattinen ja vilpitön tyyppi.
ps. Muille kirjoittaneille: laiskuus ei tarkoita sitä, että hoitaisi ihmisiä huonosti!
Todennäköisesti pääset sisään ellet sitten puhu aivan sairaita juttuja siinä haastattelussa. Eipä siinä tarvitse juuri muuta sanoa kuin että olet kiinnostunut hoitotyöstä/haluat auttaa ihmisiä/tunnet kutsumusta juuri tähän ammattiin.
Meidän luokalle pääsi ainakin KAIKKI, jotka vain sattuivat hakemaan. Ja tämä oli Helsingissä ja kyseessä vielä kaksoiskoulutus. (lukio + amis) Opinnot olivat lähinnä kyllästyttäviä, aivan liian helppoja ja meille opetettiin pelkkiä itsestäänselvyyksiä. En edes minä jaksanut sitä, vaikka olenkin laiska vaan menin lukioon. Ja nyt jatkan korkeakoulussa.
...Mutta siis, kannattaa ainakin hakea! Vaikka joskus olisikin jotain esitelmiä niin meillä ainakin kaikista töistä pystyi luistamaan, jos ei huvittanut/kiinnostanut/jaksanut. Puolet opiskelijoista kun ovat niin epämotivoituneita, (tulin tänne, kun en muuallekaan päässyt) ettei heitä juuri koulussa näy, mutta kummasti silti pääsevät kurssit läpi.
Valmistui nyt keväällä ja siihen hoisi vielä kaksi poikaa yh:na!
Tosin olivat säännöllisesti myös isällään!
Muutti nyt Helsinkiin töihin!
Jakavat ihan lääkekaapista niitä. Lihaspistokset ovat oleellisia kun paljon saattohoito vaiheessa olevia potilaita, kipulääke imeytyy paremmin kuitenkin lihaksesta.
Meillä ei joka vuoroon riitä sairaanhoitajia joten lähihoitaja vastaa silloin. Hyvin nuo pärjäävät, kysyvät jos eivät tiedä. näissä vuoroissa katetroivat ym tarvittaessa
sairaanhoitaja
Onneksi siellä pääsee vain tunnolliset!
Itse teholla ollut elvytyksen jälkeen ja hyvin kaikki hoisi. Enpä huomannut onko lähärivain sh-hoitaja. Yhtä arvokasta työtä tekevät ja etenkin ambulanssikuskit.
Minut oli elvyttänyt kamalan komea nuori mies. Kävi vielä sairaalassa moikkaamassa ja sanoi että olenpa paremman näköinen kuin viimeksi tavatessa. Sydämellisiä ovat!
Kouluaikana paljon ryhmätöitä ja kirjallisia töitä jotka esitellään luokalle luokan edessä. Lopuksi tehdään päättötyö joka myös esitellään luokalle. Näyttökokeita pidetään, jolloin myös esitetään osaamista opettajille. Kun valmistuu ammattiin, niin kyllähän työpaikallakin ollaan jatkuvasti esillä, esim. omaisten kanssa pitää asioida, omaiset katsovat sun tekemisiä, samoin potilaat tai asukkaat, missä nyt sitten oletkin töissä. Jokatapauksessa olet kokoajan tarkkailun alla. Töissä joudut luultavasti pitämään raportteja vuoron vaihtuessa, jolloin sinua kuuntelee monta henkilöä. Eli ei todellakaan ole sopiva ammatti ujolle ja esiintymistä pelkäävälle. Mutta kaikkeen tietysti tottuu.
Sen rahan mitä lh:t saa, voit tienata PALJON helpommalla ja pienemmällä vastuulla.
olen lähihoitajakoulussa ja aika velttoa vielä ainakin ollut, opiskellessani edellistä ammattia totuin paljon tiukempaan tahtiin. mutta se jäi kalvamaan että pitääkö todellakin osata ensiapu myös ruotsiksi? näin meille sanottiin.. ja olen paska ruotsissa.
Kursseja on käymättä ja yleensä juuri ne lääkelaskut. Tästä huolimatta töitä löytyy kunhan on edes sisään kouluun päässyt. Tämä on tilanne suomalaisessa terveydenhoidossa.
vanhuksia ilman mitään koulutusta ja kokoajan on saanut sijaisuuksia. Toiset pakotetaan lähihoitajakouluun ja sitten vapaamatkustelijat tekee työtä ilman koulutusta, ainostaan pitkä työkokemus tallukastehtaalta.
Varmaan tää henkilö tekee hoitoapulaisen töitä, ei kyllä voi tehdä esim. lähihoitajan työtä jos ei ole koulutusta. Tai ainakin täytyy olla tietty määrä opintoja suoritettuna että voi tehdä sijaisuuksia.
Sijaisia on niin vaikea saada, että kaikki kelpaa. Samoja hommia tekevät, kuin perus/lähihoitajat, eivät jaa lääkkeitä tai anna pistoksia. Sen sijaan saavat antaa potilaan yöpöydällä olevasta lääkekiposta lääkkeet suuhun.
Näitä kouluttamattomia on paljon nykyisin!
sairaanhoitaja
ja pelkään, etten läpäise koulua sen matikan takia, muuten olen sosiaalinen, enkä pelkää esiintyä.
paljon hommia joutuu kyllä tekemään sielläkin koulussa, ei tosin niin paljon läheskään kuin ammattikorkeessa
Vierailija: