Makeutusaineista
Mitkä makeutusaineet ovat teidän tietojenne mukaan sallittuja ja mitkä kiellettyjä?
Meidän neuvolan vihkosessa sanotaan, että sakariini ja syklamaatti ovat kiellettyjä ja aspartaami ja asemsulfaami sallittuja, lisäksi neuvolantäti sanoi, että sukraloosi on sallittu. Miksi näin?
Raskauden alussa vaihdoin juomani Coca-Cola Lightin ja Zeron Fantaan Freehen, koska Fantassa ei ole kofeiinia. Nyt sitten luin Fantan kylkeä ja siinä kerrotaan, että makeutusaineena käytetty myös sakariinia, Cokiksessa on käytetty joko sukraloosia tai aspartaamia ja asesulfaamia. Kannattiko siis sittenkään vaihtaa?
Miksi jotkut ovat sallittuja ja jotkut eivät?
Kommentit (4)
itse olen välttänyt kaikkia keinomakeutettuja juttuja. osaksi sen takia, etten oikein tiedä mitkä on sallittuja ja mitkä ei. ja vaikka jotain sanottaisiinkin sallituksi, niin jotenkin ne vaan epäilyttää... osaksi taas koska en tykkää makeutusaineiden mausta. ehkä joku väittää ettei niissä ole eroa sokeriin, mutta itse ainakin huomaan eron.
mutta siis, tietoa saa varmaan myös wikipediasta aikas hyvin. tässä osoite suomen wikipediaan:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Etusivu
terv. VadelmaMama
lapussa on ihan sitä tietoa, mikä on nykytiedon mukaista. Mainitsemiesi sallittujen makeutusaineiden haittarajat ovat niin korkealla, ettet pysty niitä määriä inhimillisesti kuluttamaan. Joskus olen myös juonut joitakin lasillisia limpparia, joka on makeutettu " väärällä" aineella, mutta tämän siis ihan tietoosesti ja rauhallisin mielin. Ethän voi aina tietää mitä piilosokerimakeutusainetta siellä ja täällä on haudattuna. Kevytjugurtitkin on usein makeutettu keinotekoisilla makeutusaineilla, samoin monet karkit, leivoksista ja kakuista voin vain arvailla.
Lisäksi haluaisin sanoa, että kaikkeen tietoon, niin neuvolan kuin varsinkin netin, kannattaa aina suhtautua kriittisesti. Jonkun neuvolan ohjeissa mm. neuvottiin välttämään listeriavaaran vuoksi Pohjoismaiden ulkopuolelle matkustamista. Minä kuitenkin uskallan asuakin täällä toisaalla, ja kyllä täälläkin hommat pelaa, uskokaa tai älkää.
Olen aina hysteriaa vastaan ja maalaisjärjen puolella, mitä tulee äitiyteen ja raskauteen. Muistelen tutkimusta, jossa todettiin, että huulipuna VOI nostaa jonkun syövän RISKIÄ. En tiedä paljonko sitä sitten pitäisi syödä, jotta näin kävisi.
Onnellista odotusta.
AJL
Olen todellakin enemmän maalaisjärkinen kuin hysteerikko, mutta makeutusaineiden kohdalla noudatan varovaista linjaa.En syö kuin joskus jonkun pastillin, joka on makeutettu jollain, aspartaamia tms.sallittujakaan en nauti.Sokeri sokerina, jos tarvii.
koe-eläimille kasvaimia. Kirjoita googleen esim. " sakariini ja raskaus" , niin löytyy paljon tietoa asiasta.