Vauvan haiseva napatynkä - apua...
Kyseessä viikon ikäinen vauva. Napatynkä haiskahtaa pahalta ja mietin että kuuluukohan se asiaan..? Iho navan ympäriltä ei punoita. Eritettä tulee jonkin verran, paitaan jää yleensä punaruskea tahra. Olen puhdistanut napaa pumpulipuikoilla ja vedellä 2-3 krt päivässä.
Kommentit (16)
Meidän lapselta ei aikanaan meinannut millään irrota se tynkä. En nyt muista enää, kuinka kauan roikkui siinä, mutta vaikka kuinka olin aseptinilla puhdistanut, niin tuli napasieni.
Onko nykyinen suositus siis puhdistaminen vain vedellä? Minulle annettiin tuolloin (3v sitten) ohjeeksi putsata aseptinilla.
Se sieni oli semmoinen valkea, " tornimainen" , ja neuvolassa sitten käytiin useamman kerran parin viikon sisään kun täti sitä myrkytti pois jollain mustalla töhnällä.
Muistan kuinka täti silloin sanoi, että osa uusista terkkareista kuulema väittää sen lähtevän pelkällä desinfioiniaineella, mutta ei itse ole vielä nähnyt yhdeltäkään vauvalta lähtevän niin.
Ehkä lähden sitten ajelemaan lähimpään päivystävään apteekkiin, jos osaisivat sieltä antaa lääkettä.
ap
voisit käyttää, sitä laitetaan synnärilläkin. En tiedä saako sitä ilman reseptiä, voisit ehkä synnärille soittaa jos voisit tulla että sitä laitetaan hieman. t kätilö
Täällä siis se jonka vauvalla oli sieni, ja lapsi nyt 3v.
Se valkea on sieni. Muistan, kuinka se näkyi tyngän alta, ja haisi.
Neuvolaan ens viikolla heti, ja lapis kynää. Ei ole vaarallinen, mutta hoitaa pitää.
Meidän pojan napaa laapistettiin 3-4 kertaa, sieni lähti sillä.
ja kerrot että napa haisee pahalle ja pyydät aikaa jo maanantaille. Ole huolissasi niin kyllä ottavat.
Eli ihan pelkällä pumpulipuikolla, voi olla vähän veteen kostutettu. Basibact puuteria saa apteekista ja sitä kannattaa laittaa joka kerta navan putsaamisen yhteydessä, myös sittenkin kun napatynkä on irronnut. Kylvetyksen jälkeen napa pitää kuivata huolella! Näillä ohjeilla luulis hajunkin katoavan...!
Soita maanantaina neuvolaan, ne kyllä kerkee siellä laittamaan lapsia jossain välissä.
Kirveleekö septidin? No, Aseptin ei ainakaan kirvellyt meidän vauvaa. Ei itkenyt.
Septidin on se kirkas pullo sinisellä tekstillä, ja Aseptin on valkoinen pullo, jossa punaista ja sinistä logossa.
t. taas se jonka lapsi jo 3v ja oli sieni...
Sekoititko aineiden nimet? Minä ainakn puhdistin Aseptinilla, en septidinillä.
mutta kun kuopuksemme oli juuri syntynyt, silloin 2,5-vuotias keskimmäinen tyttömme halusi aina osallistua vauvan napatyngän puhdistukseen ja hän kutsui napatynkää napapöngäksi. Napapönkä jai elämään :)
Mutta en usko Aseptinista haittaakaan olevan... silloin 3v sitten jo kätilöopistolta (ja neuvolasta) annettiin tuo ohje.
Soitin sairaalaan osastolle ja he neuvoivat hakemaan apteekista metyleenisiniä tai basibactia. Laitoin miehen nyt ajamaan apteekkiin (tunnin matkan päässä), toivottavasti saa jompaakumpaa. Onko kokemusta kumpi parempi?
ap
napatynkään on saatavilla antibioottista talkkia jota voi laittaa aina putsauksen yhteydessä. Apteekissa myydään!