Onko täällä ketään joka käyttää/on käyttänyt rauhoittavia lääkkeitä?
Kuinka kauan käyttänyt, millainen päivittäinen annostus, mikä lääke?
Jos olet jo lopettanut niin miten hyvin niistä pääsit eroon, tuliko vieroitusoireita tms?
Itse syönyt xanoria 2mg päivässä 2.5 viikkoa pahaan ahdistukseen mutta annostusta täytyy ehkä lähiaikoina nostaa 3mg:aan päivässä. Pelottaa vaan että mitä sitten jos tuo 3mg:kaan ei riitä jonkun ajan kuluttua... Nyt jo huomaa sen että vaikutus kestää melko lyhyen ajan (korkeintaan 3-4 tuntia) kun on jo otettava uutta pilleriä. Eli riippuvuus (psyykkinen tai fyysinen) on jo kehittynyt, oireet palaavat heti jos tauko tabletin välissä menee yli tuon 3-4 tunnin.
Onko täällä kohtalotovereita jotka ovat joutuneet käyttämään rauhoittavia?
Kommentit (15)
pyydä lääkäriä vaihtamaan lääke vaikka temestaan, vastaava lääke vissiin, jos riippuvuus pelottaa. ainakin miehelläni vaihdettiin siihen, kun hän huomasi riippuvuutensa.
Olen käyttänyt n. 6kk usein 5-10mg diapamia jos on ahdistanut.
Kun olin ilman ei juurikaan tuntunut miltään. Mlla on sitä aina kaapissa jos tulee kova ahdistus, vähempään kokeilen, teetä ja renoutumista jne.
lääkärille puhunut kyllä lääkkeen vaihdosta, mutta ei mitään hyötyä, hän sitä mieltä että kannattaa nyt useampi kuukausi syödä xanoria. Ja olen itse lukenut että se on koukuttavimpia lääkkeitä, en haluaisikaan tätä syödä, mutta pakko on kun lääkäri ei suostunut vaihtamaan lääkettä ja tämä nyt kuitenkin poistaa oireet ihan ok. Kiva vaan lukea juttua, että tästä lääkkeestä vierottautumista voi verrata vaikeudeltaan heroiinivieroitukseen ja että usein joudutaan käyttämään vieroittautumisessa diapameja apuna, sekä vieroitus siitä 3mg päiväannoksesta kestää 18 viikkoa. Hip hei. En tiedä mitä tekisin, oireet palaa heti jos en ota lääkettä ajoissa, eli koukussa ollaan jo, rahaa ei ole mihinkään yksityiseen psykiatriin ja tämä omalääkäri on sitä mieltä että ei kun lisää nappia naamaan, eiköhän se siitä. :(
Ap
mutta kauan meni ennen kuin löytyi lääkäri, joka ei vain antanut " nappia napin perään" poistaen toisella napilla toisen aiheuttamia sivuvaikutuksia, ja jota oikeasti kiinnosti, että mikähän sitä miestä vaivaa.
eli tuo 5-10mg diapamia taitaa olla reilustikin pienempi annos kuin 2mg xanoria? Olisin halunnut mielialalääkkeet ja alkuun TARVITTAESSA rauhoittavia, mutta lääkäri ei suostunut siihen. En tiedä miksi. MIelialalääkkeet kun eivät koukuta. Muutenkin tämä llääkäri on ihan perseestä, mutta piru vie kun ei ole varaa yksityiseen ammattilaiseen joka tietäisi parmemin psyykenlääkkeistä :(
ap
Toisaalta pitää punnita se, onko hyöty haittaa suurempi, ts saatko siitä niin paljon apua että ilman sitä olisit esim täysin kykenemätön selviytymään arjesta.
Toleranssi kasvaa käytön myötä, oletko kysynyt pitkävaikutteisia (xanor depot?) xanoreita lääkäriltäsi? Entä keskusteluapua ja/tai muuta lääkitystä xanorin rinnalle? Betasalpaajat, esim propral, ovat myös hyviä jännittämiseen eikä niihin koukutu samalla tapaa.
Yritä saada lähete mielenterveystoimistoon. Omalääkäriä on käsittääkseni myös oikeus vaihtaa ainakin kerran.
ahdistus oli pahaa, se hallitsi arkea jo ihan täysin, esimerkkinä mainitsen että tunnustelin pulssiani monta, monta kertaa tunnissa ja seurasin onko se tasainen/liian nopea/liian hidas ja pelkäsin paniikinomaisesti saavani jonkun slaagin. Tuo vain pieni esimerkki. Pari pientä lasta myös kotihoidossa joten meni ihan kamalaksi. Propralia sainkin aluksi, mutta eihän siitä mitään hyötyä ollut. Mutta nyt vaikka oireet ovat noilla lääkkeillä helpottaneet, niin ahdistaa ajatus siitä riippuvuudesta, ja siitä että koko ajan se pilleripurkki on oltava mukana, yhtä ainoaa tablettia ei voi unohtaa tai iskee kova ahdistu ja paniikkikohtausta. En tiedä kyllä yhtään mitä tässä nyt pitäisi tehdä, popsia vaan napit kiltisti sen muutaman kuukauden ja katsoa miten sitten toimitaan, vai mitä.
ap
ja mietinkin että seuraavaksi pyytäisin lähetettä mt-toimistoon, siellä pääsisi ainakin ihan ammattilaisen juttusille. MUTTA jääkö siitä merkintä johonkin, siis että voisi olla myöhemmin haittaa jossain työnhaussa tms???
ap
huonoa omaatuntoa xanorin syömisestä. Älä ota siitä lisästressiä. Jos nyt tarvitset sitä arjessa selviytymiseen, sitten tarvitset. Ethän insuliinistakaan potisi huonoa omaatuntoa jos sitä diabetekseen joutuisit käytämään, eikö niin.
Yritä kuitenkin saada lähete ammattilaiselle, tai pyydä saada vaihtaa omalääkäriä. Kyllä ahdistukseen ja paniikkiin täytyy saada muutakin hoitoa kuin pelkät xanorit.
käy ihan tavallisia ihmisiä, niinkuin joku jo totesi. Hammaslääkäriin menet hampaiden hoitoa varten, gynelle alapääjutuissa, päälääkärille yläpään, ei sen kummempaa.
Itse olen syönyt mielialalääkettä paniikkihäiriöön/ahdistukseen jo reilut kaksi vuotta ja tarvittaessa lisäksi rauhoittavaa (Opamox 15mg). Alle kymmenen tablettia olen yhteensä joutunut sitä näiden vuosien aikana ottamaan. Tämän lääkityksen määräsi ihan eka käynnillä tk:ssa psykiatri ja myöhemminkin konsultoitu sellaista.
nyt hakea vielä tuon toisen reseptillisen niitä lääkkeitä, kun juuri vein reseptin uusittavaksi ja syödä vielä sen 3 vk mitä siitä riittää. Kun nyt kumminkaan en ilman niitä pärjää tällä hetkellä. Sen jälkeen voisi sitten joko yrittää sitä vieroittautumisen aloittamista, tai mieluumminkin ensin pyytää saada lähete mt-toimistoon. En muuten tiennytkään että omalääkäriä voisi vaihtaa! Täällä meidän kaupungissa ei kyllä takuulla onnistu, jotenkin epäilisin niin...Muutenkin on kaikki lääkäriajat kiven alla jne.
ap
Minulla oli ensimmäinen 6 kk käyttä hallinnassa, sitten se pikkuhiljaa pääsi käsistä, loppujen lopuksi 1½ v kuluttua käytin yli 20 Opamox 15 mg + Imovane 7.5 mg tablettia päivässä.
Auttoi kyllä, mutta en uskaltanut käyttää montaa kertaa kun pelkäsin että tulen riippuvaiseksi. Aivan pakon edessä otin.