Huono iho (akne) ja raskaus
Onkohan kellään muulla kokemusta akneen tapuvasta ihosta?
Itse ole ala-asteikäisestä kärsinyt huonosta ihosta. Olen kokeillut erilaisia lääkärin määräämiä acne-voiteita, kuukausia kestäviä oricyklin ja apocyklin kuureja, diane nova sekä jasmin pillereitä sekä kaksi kertaa ihotautilääkärin määräämän roacuttan-kuuria. Roacuttan paransikin ihoni, mutta ei lopullisesti. Syön suht terveellisesti ja juon paljon vettä. Olen myös paastonnut ja välttänyt hiilihydraatteja. Olen huomannut, että ihoni oireet johtuvat selvästä hormonikierrosta. Tulin kaksi vuotta sitten raskaaksi ja ihoni meni järkyttävään kuntoon. Lääkäri sanoi, sen johtuvan hormoneista ja varsinkin kuulemma, kun odotin poikaa, niin mieshormoneja on enemmän. Raskauden aikana ei saanut käyttää kuin yhtä voidetta turvallisesti, eikä valohoidostakaan ollut apua. Nyt on taas raskaana (jee!!) noin 5+3 viikolla. Ihoni on taas huonossa kunnossa...
Onko kenelläkään muulla ollut vastaavaa? Entä tyttölapsen saanneilla? Vinkkejä otetaan vastaan, pliis!
Kommentit (2)
Syöty on kaksi kertaa roaccutan-kuuri ja lisäksi tietysti kaikenmaailman antibiootteja ja Diane Nova -pillereitä, lääkevoiteista nyt puhumattakaan. Minullakin akne on selkeästi hormoneista johtuvaa. Ensimmäisen roaccutan-kuurin söin teini-iässä, toisen kymmenisen vuotta myöhemmin, kun e-pillereiden lopettamisen jälkeen iho meni taas huonoksi. Sen jälkeen iho on pysynyt siedettävänä.
Minulla raskausaika selkeästi paransi ihoa. Sain tytön. Nyt iho on taas ihan hyvä, joten saapa nähdä, odotanko taas tyttöä. Eräällä ystävälläni, jolla on myös paha akne, on sekä tyttö että poika. Iho oli huonompi poikaa odottaessa. Kai se on mahdollista, että se testosteroni vaikuttaa äitiinkin?
Kurja vaiva, muttei sille varmaan raskausaikana oikein mitään voi, kun tehokkaita lääkkeitä ei oikein voi käyttää. Eikä valohoitoakaan oikein voi maksaläiskien takia ottaa.
Mulla on aika samanlainen tausta, ja ihon kunto vaihtelee nimenomaan hormonien mukaan.
Edellisessä raskaudessa iho oli suorastaan loistavassa kunnossa. Lapsi oli tyttö. Tällä kertaa tilanne on täysin päinvastainen, iho on suoraan sanottuna surkea. Enpä yllättyisi, vaikka tämä tulokas olisi poika, sillä uskon kyllä tuohon, että mieshormoni pahentaa näitä oireita.
Ei auta muu kuin toivoa, että lapsukaisen synnyttyä tilanne taas helpottaa.
Lumileopardi rv 15+5