Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KTM kiinnostaa, mutta..

Vierailija
19.10.2008 |

Olen 33v terveydenhuoltoalalla oleva kahden lapsen äiti. Hoitoala tökkii ja tekisi mieli opiskella. Kauppatieteet kiinnostaa,mutta..

Onko tämän ikäisenä järkeä enää aloittaa KTM:n opiskelu? Onko ala rankkaa? Helppoa? Keskitasoa? Onko työ urakeskeistä eli kärsiikö perhe?

Onko kouluun vaikea päästä sisään?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkä oo mikää kummajainenkaan. Senkuin.

Vierailija
2/21 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siellä kauppakorkeassa ketään 30-40 -vuotiaita vai olisiko siellä totaalinen kummajainen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö pystyykö ainakin osan kursseista suorittamaan etänä ?

Vierailija
4/21 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä vaikea päästä. On urakeskeisempää kuin hoitotyö. Itse voi tietysti vaikuttaa, ettei ala uraa rakentaa, vaan pitäytyy sitten vaatimattomammissa töissä pienemmällä palkalla.

Vierailija
5/21 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on KTM:llä vaatimaton palkka?

Vierailija
6/21 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuntatutuminen kannattaa varmaan harkita tarkkaan.

Vierailija
7/21 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatimaton palkka lienee kuitenkin luokkaa 2200-2500e. Suomalaista keskitasoa tai hiukan keskitasoa parempi. Mutta tietenkin asia erikseen, jos omasta tahdostaan ottaa esim. vaikka sihteerin työ vastaan palkalla 1600 eukkoa...

Vierailija
8/21 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

markkinointia, yrityksen hallintoa, taloushallintoa, kansantaloutta vai mikä puoli kiinnostaisi eniten? Aika tavalla ovat erilaisia opintojen sisällöt ja tulevat työtehtävät eri suuntautumisalojen mukaan...

Vierailija
9/21 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo voisi olla tulevaisuuden kannalta todella hyvä yhdistelmä ja tarjoaisi monipuolisia työmahdollisuuksia.

Opiskelu tod.näk. paljon vapaampaa kuin aikanaan olet hoitoalaa opiskellut. Sama pätenee myös työyhteisöihin.

Vierailija
10/21 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vertaan yliopistoa ja kauppakorkeaa, niin kyllä kauppakorkea on paljon vaikeampi yhdistää perhe-elämään. On kaikenlaista ryhmätyötä ja harjoitustunteja. Näin ainakin Helsingissä tutkinto-opiskelijoilla - ehkä muualla/avoimessa onnistuu paremmin... Multa jäi tuo tutkinto kesken.

Sinun tilallasi miettisin ehkä, mikä on se työ, mihin opintojen jälkeen tahtoisit, ja olisiko siihen lyhyempää/helpompaa reittiä.

Vierailija
11/21 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten olisi tradenomiksi opiskelu, jos kaupallinen ala kiinnostaa? Voisi päästä hitusen helpommalla...

Vierailija
12/21 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ihan mielenkiinnosta kyselen saman otsikon alla... Voisitteko vielä kauppakorkeasta valmistuneet kertoa lisää omia kokemuksianne opiskeluajasta ja työllistymisestä, oletteko olleet tyytyväisiä alavalintaanne?

Jos joku ei olekaan ollut tyytyväinen, kertoisitko, mikä koulutuksessa/työssä/urakehityksessä mielestäsi mättää?

Vierailija
13/21 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalan ihmisenä, jolla on useita bisnesalan tuttuja lähipiirissä en ikinä lähtisi opiskelemaan kauppakorkeaan.

Ensinnäkin minusta ei ole kauppaamaan tavaraa, johon en 100% usko ja harvat asiat ovat sellaisia, että laittaisin lapseni pantiksi, että tämä on hyvä juttu, myynti ja markkinointi ei siis sovi minulle.

Kiire on ja pitkät työpäivät ovat sääntö, ei poikkeus.Tuntuu, että neljännesvuosittain on pää pölkyllä, tulos tai ulos.

Kirjanpito ei myöskään minulle, sovi numerot, paperit ja niiden parissa istuminen on kertakaikkiaan vastenmielistä minulle.

Onneksi nuorena yo-tyttönä olen tehnyt kaikenlaista työtä, ennenkuin hoitoalalle ajauduin. Onneksi nykyisin on hoitoalan ihmisistä pulaa ja voi hakea sen työpaikan missä on hyvä olla , sellaisiakin on.:)

Tietysti olisi kiva kun palkkapussi olisi kolme kertaa painavampi ja auto 10v uudempi, mutta minä ainakin olen töissä 8h päivässä ja kun suljen työpaikan oven, työt jää sinne ja joku toinen hoitaa ne.

Vierailija
14/21 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu kannattaa aina! Ala voi olla vastavalmistuneelle perheelliselle melko rankkaa, mutta riippuu paljon työnantajasta ja esimiehestä. Työni oli urakeskeistä ennen perhettä, mutta nyt lasten kanssa olen pyrkinyt pitämään kiinni työajoista. Mielestäni perhe ei juurikaan kärsi. Mutta uskon että kaikilla työpaikoilla tilanne ei ole ihan sama.

Valmistuttuani alkupalkkani oli 2500 euroa. Palkka nyt n.3800, mutta jos olisin vaihtanut työpaikkaa olisi palkka noussut lähes tonnin. Minulla on kuitenkin kaksi pientä lasta joten päätin jatkaa entisellä työnantajalla. Uralla ehtii eteenpäin vielä myöhemminkin kun lapset isompia.

Olen ollut samalla työnantajalla valmistumisesta alkaen ja ehtinyt tehdä kaksi lasta. Mielestäni vanhempainlomat yms. eivät ole merkittävästi vaikuttaneet urakehitykseen. Ylitöitä tms. saisi varmasti tehdä palkatta vaikka kuinka paljon. Ennen lapsia tulikin painettua pitkää päivää jne. Hyvin on kuitenkin työnantaja ja esimiehet ymmärtänyt perhetilanteeni ja nykyään pidän kyllä hyvin omia puoliani.

Helsigin kauppakorkeaan on kaikkein vaikein päästä sisään. Mutta jos on tarpeeksi motivaatiota, niin lukemalla selviää sisälle. Myös ns. maakuntayliopistoista (joihin siis helpompi päästä) valmistuneiden työllistyminen on mielestäni lähes yhtä hyvä. Ylipisto opiskelu on kuitenkin huomattavasti joustavampaa kuin esim. AMK:ssa. Ei niin paljon läsnäolopakkoja ja mahdollisuus usein myös etäopiskeluun.

Vierailija
15/21 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

KTM tehtävät voi olla paljon muutakin kuin myyntiä ja markkinointia. Ne ei minullekaan sopisi. Itse toimin taloushallinnon tehtävissä.

Vierailija
16/21 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin kaiken maailman reskontria ja mitä niitä on, siis toimistotöitä yleensä. Hoitoalan ihmisenä kun en tiedä oikeita termejä.

Kysymys kun ilmeisesti on numeroista.

14

Vierailija
17/21 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 7. mainitsema vaatimaton palkka 2200-2500 on mielestäni vedetty todella alakanttiin. Aloituspalkat voi ehkä joissain työpaikoissa (valtion, kuntien tms.) jäädä tuolle tasolle ja palkkakehitys on usein melko hyvää. Normaali aloituspalkka on nykypäivänä mielestäni n. 2800-3000 luokkaa.

Vierailija
18/21 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän arvon 14 kommentoi mitään ketjuun kaupallisen alan koulutuksesta ja työstä, jos ei omaa edes perustietoja alan tehtävistä? Kaupallinen ala kun nimittäin on aika paljon muutakin kuin myyntiä ja markkinointia, ja taloushallinto on todella aika paljon muutakin kuin kirjanpitoa ja laskujen pyöritystä. Oletko kuullut esimerkiksi kansantaloustieteellisestä tutkimuksesta, yrityksen hallinnollisista tehtävistä, yritysrahoituksesta tai yrityksen sisäisestä laskennasta?

samoin kaiken maailman reskontria ja mitä niitä on, siis toimistotöitä yleensä. Hoitoalan ihmisenä kun en tiedä oikeita termejä.

Kysymys kun ilmeisesti on numeroista.

14

Vierailija
19/21 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pankissa johtotehtävissä. Opiskelukavereitani on mm. seuraavissa tehtävissä: henkilöstöpäällikkö, ekonomisti, markkinointipäällikkö, controller, treasurer, talouspäällikkö, henkilöstön kehittämisen asiantuntija, myyntijohtaja jne. jne.

KTM voi lukea pääaineenaan monenlaisia asioita ja toisaalta tutkintohan ei valmista suoraan mihinkään tiettyyn ammattiin eli oman kiinnostuksen mukaan voi miettiä työpaikkaa.

Omasta mielestäni vaikeinta opiskelussa oli kauppakorkeaan pääsy ja sen jälkeen vaikeinta gradun teko. Kaikki tuntemani KTM:t pitävät työstään ja kyllähän palkka lämmittää:) Itse olen ollut kymmenen vuotta työelämässä, tehnyt kaksi lasta sen aikana ja palkka lähes 6.000 eur/kk.

Vierailija
20/21 |
13.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ryhmätyöt yms. riippuu pääaineestakin hyvin pitkälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi