Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nelivuotias joutuu aina kaverin kiusaamaksi, mitä tehdä?

Vierailija
21.08.2007 |

Tyttöjä siis molemmat. Haluavat nähdä toisiaan, mutta heti kun näkevät, alkaa tuttu kuvio: kaveri kiusaa (heittää hiekkaa, sanoo: en leiki sun kaa, ei ota leikkiin mukaan tai pilaa lapseni leikit rikkomalla yms) ja oma tyttöni itkee eikä osaa puolustaa itseään millään. Miten tällaisesta pääsisi eroon, kaikkemme olemme yrittäneet puheen avulla, mutta mitään vaikutusta sillä ei ole ollut. Pelkään, että tällä menolla tytöstäni tulee koulukiusattu tms, kun ei osaa yhtään puolustaa itseään ja sama kuvio jatkuu aina.

Mitä voisimme asialle tehdä? Kokemusta samanlaisista tilanteista? En nyt haluaisi lopettaa tapaamastakaan tätä kaveria, kun muita kavereita ei ole lähimainkaan.

Siis auttakaa kanssasisaret, jos vain osaatte...

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie kerhoon tai vielä parempi, osa-aikaisesti päiväkotiin. Siellä saa kavereita, oppii olemaan muiden lasten kanssa, oppii pitämään puoliaan, jne.

Vierailija
2/10 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä ei ole kuulunut, että olisi samanlaista ongelmaa, toisaalta tulen aina hakemaan lapsen töistä vasta sitten kun omat hoitajat ovat jo lähteneet.

Auttakaa pliis, on hirveän huono mieli tyttöni puolesta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.epätoivoinen ap

Vierailija
4/10 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toinen seikka että opeta tytöllesi että takaisin saa antaa samalla mitalla. Itse olen todennut vaikka tosi väkivaltavastainen ihminen olenkin että jos opetan lapseni liian kiltiksi niin jäävät auttamatta jalkoihin. Toinen asia tietenkin on saatko nelivuotiaan muistamaan mitä on takaisin anto. Mutta itse ottaisin sen riskin jotta saisin kiusaamisen ajoissa loppumaan koska jos se nyt jo alkaa niin todellakin se jatkuu!

Vierailija
5/10 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tapaatteko jommankumman kotona tai puoleettomasti esim. puistossa. Voisiko leikkipaikan vaihdos auttaa ? Tai keksiä toisenlaista tekemistä kuin ennen ? Siis rauhallista / liikunnallista / seikkailua ym.

Tietysti voisit yrittää myös huomioida tuota toista lasta positiivisesti heti kättelyssä kun olette yhdessä. Ompas sinulla nätti pusero / juoksitpa kovaa tuolta autolta... Eli huomiota saisi positiivisista asioista eikä vain riehumalla jne. Olisiko tuo toinen lapsi mustasukkainen lapsellesi siis esim vanhempien huomiosta, lelujen määrästä jne ? Onko toisen lapsen vanhempi paikalla kun tuota kiusaamista tapahtuu ? Meillä olen huomannut että tietyt lapset kiusaavat herkästi jos oma vanhempi paikalla mutta jos tulevat yksin kylään leikit sujuvat paljon helpommin ja minun komentoni tehoavat hyvin.

Tsemppiä, toivottavasti tilanne ratkeaa hyvin.

Vierailija
6/10 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mista

Vierailija
7/10 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin toinen ei kiusannut, muttei myöskään ymmärtänyt ottaa toista huomioon tarpeeksi leikeissä vaan hänen ehdoillaan mentiin. Vajaan vuodenmeidän tyttö tätä katseli ja sitten kaikesta yrityksestä huolimatta lopetti kaverisuhteen toisen tytön kanssa.

Koitin neuvoa kaikenlaista, mitä voisi sanoa ja tehdä puolustaakseen oikeuksiaan leikissä.( Ja toisaalta tämä toinen tyttö oli melko kova pomottamaan esim. sellaisissa asioissa, että voiko toinen mennä kotiin, kun haluaa.. ) No eihän kannettu vesi kaivossa pysy.. Tyttö teki oman ratkaisunsa asiassa. Tosin olen nyt tyytyväinen! Tyttö menee nyt omatoimisesti taas ulos, mitä ei kuukausiin tapahtunut, kun pelkäsi, että toinen tulee kinuamaan leikkiin, eikä anna periksi..

Vierailija
8/10 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa häntä joka päivä kiusaa yksi lapsista, ja hoitajat vastaavat minulle, kun koetan tilanteeseen puuttua, että " lapsesi pitäisi oppia puolustautumaan, eikä aina tulla sanomaan, kun toinen huitoo, irvistelee tai huutaa." kuulemma kertomalla aikuiselle lapseni provosoi kiusaajaa jatkamaan. lapseni sitten päivittäin kyselee, miksi tämä toinen lapsi käyttäytyy niin ilkeästi häntä kohtaan.

Neuvoton olen minäkin.

Vierailija
9/10 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi tämä toinen lapsi kiusaa, varsinkin jatkuvasti?

Vierailija
10/10 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

miksi tämä toinen lapsi kiusaa, varsinkin jatkuvasti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä