kamalat liitoskivut
Onko mitään konstia, mikä helpottaisi kurjia liitoskipuja? Meneillään on vasta rv 20 ja olen lähes invalidi kipujen takia. Istuminen näyttää pahentavan asiaa, mutta kahden taaperon kanssa ei pahemmin voi maatakaan.
Ovatko liitoskivut pahenneet raskauksien myötä, tarkoitan jos on useampia raskauksia takana? Itselläni on menossa kolmas raskaus enkä kyllä muista kahdesta aiemmasta näin pahoja kipuja. Voivatkohan ne helpottaa vielä, vai onko olo tällainen synnytykseen saakka?
Oletteko ottaneet särkylääkettä kipuihin?
Kommentit (7)
En tiä onko näistä sulle apua, mutta mulle vyöhyketerapeutti-kätilö sano, että takaperin kävely saattaa helpottaa (ainakin kävellessä). :) Ja sit tyyny jalkojen välissä maatessa voi olla avuks?!
burde (rv7+3)
Ei pystynyt kävelemään, ei juuri istumaankaan, makaamaan meneminen sai hien pintaan ja otti tosi kipeää. Ylösnousu samaten. Vain n 2 h lepo auttoi hetkeksi, mutta mites lepäät kun on toinen lapsi. Sain onneksi hoitoapua. Särkylääkkeet eikä Anita-tukivyö auttanut ollenkaan, eikä mikään lämmin suihku eikä kauratyyny.
Ainoa lohtu jonka kuulin terveydenhoitajalta oli että yleensä tulee kausittaisina nuo liitoskivut ainakin jos on noin paha. Minulla myös meni onneksi ohi ainakin pahin kipu.
käydä hakemassa kunnollinen lantion tukivyö. Ei siis sellainen, mikä nostaa mahaa, vaan sellainen joka sitoo lantionluut kasaan. Voit myös itse kokeilla sitoa lantion joustamattomalla vyöllä, jos vaikka kävely onnistuisi paremmin.
Kiva kuulla, että tämä voisi olla kausittaista eikä ihan viikolle 40 jatkuvaa. En voi käyttää tukivyötä tai kireitä alusvaatteita, ne aiheuttavat puolestaan kovia supistuksia. Hankinkin tuon tukivyön ensimmäisen raskauden aikana, mutta sen käyttö ei tosiaan onnistu.
Mulla nyt rv 30 ja noin viikon ajan ollut kamalat liitoskivut, pahimmillaan ei voi edes maata, saati istua ja seistä. Mulla on särkylääkkeet auttaneet siihen pahimpaan tuskaan. Nyt taas tuntuu helpottavan, eli kai ne menevät kausittain.
Liitoskivut alkoi rv 22 ja ovat jatkuneet siitä asti. Välillä voin kävellä vain seinistä tukea pitäen ja välillä kipu on niin raastavaa että makaan kippurassa ja puren hammasta. Esikoista odottaessa oli myös mutta alkoivat vähän myöhemmin.
Pepesi rv 31+5
pahat liitoskivut ja ne taisivat olla pahimmillaan juuri viikoilla 20-25. Minulla auttoi huomattavasti asiaan Anita tukivyö, oletko kokeillut mitään tulivyötä? Tai ylipäätään tukevat alusvaatteet. Särkylääkettä en muistaakseni ottanut.
Nyt kakkosta odottaessa liitoskivut eivät ole enää niin pahat, nyt on riesana iskias :/