Miksi kaikki ääliöt pitää tomaatteja, kurkkuja ja kananmunia jääkaapissa, vaikka
kaupassakin ne on huoneen lämmössä?? Vastausta odotellen
Kommentit (13)
ja etenkin hedelmät on musta parempia kun ne on kylmässä. esim meloni, omenat, viinirypäleet ja sitrushedelmät maistuvat tosi paljon paremmilta kylminä.
harmi että banskut paleltuu, että niitä ei oikein voi jääkaappiin laittaa, kylmäkaappia ei ole..
Myös kurkut tykkäävät tavallista kesähuoneenlämpöä vähän viileämmästä. Tomaatit sen sijaan ovat maukkaampia, jos niitä kypsyttelee huoneenlämmössä ennemmin kuin jääkaapissa.
Kananmunille paras lämpötila on viileäkaappi, huoneenlämmössä pilaantuvat nopeammin. Kaupassakin ne ovat omassa hyllyssään, joka on sijoitettu yleensä vähän viileämpään paikkaan kuin esim. säilykkeet tai leivät. Vihanneksetkin on kaupoissa viileämmässä kuin kuumassa huoneenlämmössä.
Maku on parempi ja eivät ole niin ällön kylmiä. Ja minulla ei ainakaan tomaatit ehdi pehmetä yhtään muutamassa päivässä, mitä niitä ehdin säilyttää. Kananmunista taas, harvoin kun niitä on niin säilytän jääkaapissa, koska muistaakseni niissä lukee että säilytettävä viileässä. Ehkä talvisin voisin säilyttää muutaman päivän huoneenlämmössä.
Antaa kuule kaikkien " ääliöiden" tehdä miten haluavat. Turhaan stressaat asialla ap!
Kurkku nahistuu äkkiä huoneenlämmössä, mutta tomaateista taas tykkään huoneenlämpöisinä.
kurkut ja tomaatit viedään yöksi kylmiöön, ja tukusta tulleet vihanneksetkin säilytetään kylmiössä. Kurkun kyllä suosittelisin säilyttämään kotona kylmässä. Tomaatti on vähän makuasia, Suomessa tomaatti syödään hyvin raakana, melkein vihertävänä eikä suomalainen osaa " vaatia parempaa" . Italialaistyyppisiä tomaatteja saa säilyttämällä ne huoneenlämmössä pari päivää ja jos kylmästä tykkää niin siirtää sitten jääkaappiin.
Banaanit ja perunat sen sijaan tulee säilyttää huoneenlämmössä, perunat pimeässä. Kylmäkaapissa peruna itää ja banaani paleltuu. Maakellari olisi tietenkin perunalle paras.
Kananmunat on kaupassa lämpimässä yöt ja päivät. Itse säilytän ne jääkaapissa.
Terveisin hedelmä ja vihannesosastolla töissä ollut
Työnnän nykyään aina sinne, koska säilyvät siellä kauemman.
Samoin salaatti.
Itse olen ihmetellyt, miksi kaupassa ei pidetä salaatteja viileässä, vaikka näin ne säilyisivät paljon paremmin. Salaatit nahistuvat tosi nopeasti huoneenlämmössä ja sitten kaupassa on paljon nahistuneita salaatteja joita ei kukaan osta, mikä tietää hävikkiä kaupalle.
Kananmunia taas on loogista säilyttää viileäkaapissa, kun siellä niillä on paikkakin.
Talvella voi pitää huoneenlämmössä, mutta kesällä keittiö kuuma ja vihannekset pilaantuvat nopeasti.
Kaikilla kun ei ole ihanteellisia tiloja säilyttää ja pakko käyttää jääkaapin viileäosaa.
Menisin itsekin jääkaappiin jos mahtuisin.
Olen ääliö, mutten pidä tomaatteja tai kurkkua jääkaapissa. Lojuvat työpöydällä, kunnes tulevat syödyksi.
tämä " ääliö" pitää kaappikylmistä tomaateista ja kurkuista.