Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko huonoa omatuntoa aiheuttamastanne vaippavuoresta - ja silti ette siirry kestoihin?

20.08.2007 |

Minua tekee melkein pahaa tuo aivan järjetön kasa vaippoja, jotka raahaan roskiin joka päivä. Parikymmentä vaippaa päivässä, se on 600 vaippaa kuukaudessa ja aivan käsittämätön määrä jätettä. Ja tätä jatkuu (tosin vaippojen kulutus nyt vähän vähenee per päivä, mutta kuitenkin) ainakin sen pari vuotta, todennäköisesti kauemmin.

Ratkaisuhan tietysti olisi kestovaippoihin siirtyminen, mutta jo pelkkä ajatus tuntuu niin uuvuttavalta kaikkine sopivien merkkien löytämisineen, tiheämpine vaihtoväleineen ja vaippapyykkeineen, että resurssit eivät vain yksinkertaisesti riitä. Silti ottaa päähän tuo vaippavuori ihan suunnattomasti.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahdelta vaippaikäiseltä tulee vaipparoskis täyteen päivässä. Nuorimmaisella kokeilin kerran äitiyspakkauksen kestovaippaa, ja ei se ollut kyllä " meidän juttu" :( Ei voi mitään. Biojätteen roskikseen laittaminenkin ahdistaa, mutta pihalle ei mahdu kompostoria eikä taloyhtiössä ole -eikä tule keräystä.

Vierailija
2/18 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miten helkutin monta vaippapyllyä teillä on? Meillä yksi vauva ja vaippoja menee 5kpl vrk. Joten 20 vaippaa tarkottais neljää vauvaa =O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta niin paljosta muustakin, että tuo vaippahomma on vain osa ekoahdistusta. Yritän kyllä hoitaa oman osani kierätyksestä sun muusta, mutta kyllähän se tällainen tavallinen autoileva länsimaalainen on melkoinen ympäristöterroristi...

Vierailija
4/18 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: kolmen äiti

Vierailija
5/18 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt " vauva" on kohta niin iso et jää vaipat kokonaan pois (toivottavasti)

Mä kierrätän muuten,niin saan sillä ainakin vähän omaatuntoa hiljaseksi.

Vierailija
6/18 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvat kakkii kerran viikossa, toiset AIKA PALJON USEAMMIN, joten jälkimmäisessä tapauksessa niitä vaippoja menee... olisko esikoisella ollu ennätys 7 krt päivässä -ja se on ihan normaalia :)

Vierailija
7/18 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä enää yksi vaippahousu ja sekin kohta onneksi ohi. Tuntuisi jotenkin oudolta siirtyä nyt muutamaksi kuukaudeksi kestovaippoihin vaikka ensimmäistä kertaa sitä nyt olen tosissani ajatellut.

Jos olisi eka eikä vika niin siirtyisin.

Minullakin kokonaisvaltainen ekoahdistus josta vaipat ovat vain osa - mutta iso osa.

Vierailija
8/18 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä olisin ainakin valmis lainaamaan omia vaippojani kokeiltavaksi jollekin, jos olisi epävarma, mikä vaippa olisi sopiva. Ja neuvoja saa ihan ilmaiseksi kestovaippainfonsivuilta, kun käy siellä kyselemässä mikä voisi olla sopiva vaippa.

Vierailija
9/18 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaippoja tosiaan menee 7-10 päivässä per poika.

Vierailija:

vauvat kakkii kerran viikossa, toiset AIKA PALJON USEAMMIN, joten jälkimmäisessä tapauksessa niitä vaippoja menee... olisko esikoisella ollu ennätys 7 krt päivässä -ja se on ihan normaalia :)

Vierailija
10/18 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheemme kokonaisjätekuormitus kaatopaikalle on noista vaipoista huolimatta vain reilu 1/2 jätesäiliöllistä kuukaudessa. Meitä on 5 henkeä ja yksi koululainen tuottaa keskivertoa enemmän pyykättävää, joten pyykkiä pestään ylikuormalla jo ilman kestovaippailuakin. Vertailuna naapurimme, jossa ei yhtään vaippaikäistä, ja päivisin ovat koulussa/töissä, tuottaa säiliön täyteen joka viikko (n. 6-7 kertaísesti meidän perheeseen verrattuna) . Eli heistä olisin enemmän huolissani, koska heillä ei kierrätetä edes jätepaperia, lasista ja metallista yms puhumattakaan. Vaippakin maatuu edes joskus, mutta lasi ei koskaan.

Vierailija
11/18 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi mä olen hieman epäluuloinen sen suhteen, että kestääkö ne vuotamatta kohta 2v:n tuotoksia? Siis isoja satseja pissaa ja kakka. Eli olisi pitänyt siirtyä käyttämään välillä kestovaippoja silloin kun tämä pieni oli " pieni" ja ne pissat pieniä liruja.

Kun kävin äskettäin katsomassa hintoja, niin tuntui siltä ettei kolmannen lapsen vaippakauden lopusa ainakaan enää kannata siirtyä. Tekemistä riittää muutenkin niin, etten ole motivoitunut opettelemaan ompelemista.

Vierailija
12/18 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nimittäin olisi ikinä jaksanut kolmen peräperää syntyneen lapsen kanssa käyttää muuta kuin Pamperseja. Olen nyt, kun vaippaikä on kaikilta ohi, yrittänyt hyvittää luonnolle tuottamaamme vahinkoa ahkeralla kierrätyksellä muuten.

Vierailija
13/18 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanteeseen jaksa. Meilläkin muuten kierrätetään ja pyritään välttämään jätettä, mutta sitten on näitä juttuja, joissa kyllä ollaan kaukana ihanteellisesta. Juuri vaipat, aika isokulutuksinen tila-auto, asuminen niin, että miehen on kuljettava työmatkat autolla (ja sitä myöten kaksi autoa perheessä) ja vielä aika iso, öljylämmitteinen talo (ei tosin meidän rakentamamme.)

Vierailija
14/18 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologisuus on niin paljon muutakin. Emme asu omakotitalossa, vaan kaupungissa, turhia neliöitä ei ole, palvelut kävelymatkan päässä, työmatkat julkisilla, ei turhia ajoja, kierrätetään jne.

Vierailija
15/18 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 4 kuorivaippaa joihin olen laittanut vaipaksi vanhoista pyyhkeistä leikeltyjä vaippoja. Useinmiten kuori on ihan kuiva ja voi vaihtaa pelkät sisukset ja heittää vaipat pyykkiin. Neljällä kuorivaipalla pärjää hyvin jos yöksi laittaa kestovaipan. Tosi kätevää silloin kun huomaa että vaipat loppuu, eikä olisi oikein varaa ostaa uutta pakettia tai unohtui kauppareissulla ostaa lisää. Eikä tul niin huonoa omaatuntoa kun tekee edes joskus jotain.

Vierailija
16/18 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen vauvan kanssa kakkavaipoista toki on enemmän vaivaa, sitä en kiistä. Mutta kaksi lasta kestovaipattaneena sanoisin, että vaipanvaihto ei lopulta vie sen enempää aikaa kuin kertakäyttöistenkään kanssa. Pyykkäämiseen menee aikaa kahden-kolmen koneellisen verran viikossa. Mun mielestä se ei ole kovin paljon. Kun aina puhutaan, että kestoista on niin paljon vaivaa, niin en oikein tajua että mitä ihmeen vaivaa, joka on niin ylitsepääsemätöntä?

Vierailija
17/18 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liottaa, pestä, ripustaa, kasata uudet vaipat. Matkallekin täytyy ottaa hirveä säkki kamaa mukaan.

Vierailija
18/18 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meillä oli joku aika sitten 3 vaipatettavaa; esikoinen 2v ja kaksoset. Esikoinen oppi just kuivaksi ja kaksosten kanssa aloin kestoileen 4kk iässä; silloin kun maitokakkaa ei ollut enää ihan joka vaipassa. Työtä kestoissa on, sitä ei voi kieltää, mutta mun mielestä suurin työ oli silti löytää sopiva kesto tuhansien erilaisten vaippojen joukosta.

Eli jos motivaatio ja energia riittää kestojen kokeilemiseen, niin mun suositus on, että etsit jonkun, joka tietää kestoista paljon (esim. paikallinen kestovaippayhdistys, neuvolan tätiltäkin voi kysellä onko kestoja käyttäviä äitejä alueellasi jne), jottei tarvitsisi itse etsiä ihan kaikkea tietoa. Siihen menee hurjasti aikaa. Eikä ekat vaipat ole välttämättä just ne itselle parhaat, eli ei kannata lannistua yhdestä kokeilusta! Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä