Aamulämpö ja o:n jälkeinen elämä.
Moi.
Tänään ekaa kertaa rekisteröityneenä täällä, wau ;) Toiveissa olisi ensimmäinen vauva, saisi tulla milloin vain...Yritystä ei ole kovin kauaa, toukokuusta vasta. Pillerit on kyllä jätetty jo viime vuoden puolella.
Kysymyksiä:
1) Mittaatteko te kaikki aamulämpöä?
2) Pitäiskö aamulämmön toimia kaikilla?
Itsestäni nimittäin tuntuu, että mulla ei ovulaation jälkeen ns. luteaalivaiheessa lämpö oikein nouse (aion kyllä tänään marssia apteekkiin ja ostaa digitaalisen kuumemittarin). Lisäksi olen jo aiempien kiertojen perusteella huomannut, että mulla tulee melkein joka kierrossa tiputtelua/tuhnua 8-10 pvn kuluttua o:sta ja/tai ainakin useampia päiviä ennen varsinaisten kuukautisten alkamista.
Olen vähän huolissani. Luin juuri hankkimastani " Taking charge of your fertility" -kirjastani, että nämä oireet (lämmön nousun puute/epätasaisuus o:n jälkeen + liian aikainen tiputtelu)voivat olla " vakava merkki progesteronin tuotannon ongelmista" .
Onko kellään tästä aiheesta valistunutta tai kokemusperäistä tietoa...?
Kiitoksin jo etukäteen!
PS lh-huippu oli lauantaina...
Kommentit (6)
Moi ja kiitos vastauksesta!
Kuten näissä asioissa taitaa olla, harvoin sitä oireittensa kanssa on yksin! Huojentavaa. Googlattuani aiheesta kaiken mahdollisen (tehokas työpäivä eilen...) näyttää siltä, että toi tiputtelu tosiaan on tyypillisesti keltarauhashormonin puutteellista toimintaa.
Ehkä sitä ei kaikkea pitäis tehdä niin orjallisesti, ahdistaa vaan. aloitin tän lämmön mittaamisen vasta tässä kierrossa ja koko mittaamisen aloittaminen harmittaa vaan, koska taas tuli uusi asia, josta huolestua...(lh-huippu oli lauantaina, ovis ehkä sit la/su) vaan 36.7.
No, oikeaa yritystä takana vasta muutamia kiertoja, pitää ottaa iisisti ja nauttia elämästä. Kyllä ne plussat sitten tulee kun tulee ;)
Aurinkoista (itselleni piina)viikkoa!
Peggy-75:n kommenttiin voisin lisätä, että mulla tuhruvuoto ennen menkkoja (kestää 2-4 päivää) johtuu monirakkulaisista munasarjoista, eli PCOsta. Tämä todettiin vasta muutama viikko sitten ja ennen sitä olin siinä luulossa, että tuhru johtuu keltarauhasen vajaatoiminnasta. Muita oireita ei mulla ole PCOn liittyen, joista moni muu kärsii.
Sitten alkuperäiselle kirjoittajalle. Aloin mittailemaan aamulämpöjä tässä kierrossa, vielä en osaa siihen liittyen sanoa, että näenkö niistä jotain... Digitaalinen ovulaatiotesti (lääkäri määräsi... kallis!) näytti positiivista tulosta tänä aamuna, joten jos ovulaatio tosiaan tapahtuu, niin lämmöistäkin pitäisi kohta näkyä. Olen käsittänyt, että PCOta sairastavilla naisilla lämmöistä ei voi päätellä juurikaan mitään, kun sen ovulaation onnistumisen kanssa on ongelmia...
Täytyy vaan toivoa parasta! Lasta olemme toivoneet kohta 1 ½ vuotta.
Tiedäthän että lämpö mitataan aamulla ennen kuin nouset sängystä ylös. Kainalosta ei suositella mittausta. Minä mittasin suusta ja tein sen niin etten edes puhunut mitään ennen kuin olin mitannut lämmön. Lämpö pitäisi mitata suurinpiirtein samoihin aikoihin aamusta. Jos vielä muistan oikein niin minulla lämmöt oli ennen ovista 36,3-36,4. Korkeimmillaan ne taisi oviksen jälkeen nousta 36,8. Lukemat on kuitenkin yksilöllisiä ja kannattaa piirtää niistä jana niin näkee paremmin vaihtelun. Minulla näkyi lämpökäyrässä kiinnittyminen. Silloin lämpö laski päiväksi pari-kolme pykälää alaspäin ja nousi seuraavana päivänä ylös takaisin.
Joo, no, jännää tosiaan. Jännitän parhaillaan, alkaako tuhnu vaiko ei. Viime kierrossa alkoi jo nyt, mutta tänään ei kyllä mitään näy. Tää on tietysti vähän naurettavaa tehdä mitään toiveajattelurakennelmia siitä jos tuhnutiputtelu ois " myöhässä" . Varsinaisiin menkkojen alkuun pitäis olla reilu viikko vielä.
Typo: huojentavaa että sulla lämmöt ei nousseet tuota enempää. Mulla on nyt se 36.8 - ajattelin, että jos ne pitäis olla yli 37. Kuten sanoit, yksilöllisiähän ne on, se on totta. Mä olen alkanut mittaamaan sängyssä kun herään ja aina suusta. Hassua, miten sitä näin harjoitusmielessä (ennen r-testiä) jännittää jo lämpölukemiakin...
Vielä piti kysyä tosta monirakkulaisuudesta, että oisko sen nähny sisäelinultrassa, jos olis sellainen tehty? Mulla nimittäin tehty keväällä gynellä, kun halusin tarkistaa, että kaikki ois rakenteellisesti kunnossa.
Nyt takas töihin ;)
... en osaa sanoa sen tarkemmin, että näkyykö PCO myös sisäelinultrassa. Veikkaan, että monirakkulaisuus näkyy nimenomaan, kun tarkastellaan munasarjoja. Ja uä-tutkimus tehdään sisäisesti, käsittääkseni vatsan päältä tehtävässä uä-tutkimuksesta ei PCOta voi havaita.
En ole lämpöjä koskaan mitaillut, ehkä tarttis, mutt laiska kun on. Mutta tuosta tuhrutteluvuodosta ennen kunnon menkkoja, siitä löytyy kokemusta. Sellaista oli usein ekaa lasta yrittäessämme. Reilu vuosi meiltä yritykseen menikin (todellista yritystä reilu puoli vuotta). Tiedä sitten liittyikö asiaan tai oliko progesteronin tuotannossa ongelmia...tarkemmat tutkimukset olivat juuri aluillaan. Mutta sitten tärppäsi! Juuri kun olin tavallaan hetkellisesti luovuttanut / vaipumassa epätoivoon että kauan tulee menemään.
Eli plussaonnea sinnekkin!