vietättekö te ateistit/kirkkoon kuulumattomat joulua? (ov)
Niin että syötte jouluruokia ja annatte lahjoja? miten se menee?
Kommentit (48)
Vierailija:
Minä en pakanana koskaan ole perhettäni pakottanu johonkin satuhahmon juhliin,joka vieläpä on varastanu meiltä joulun,pääsiäisen etc.
Ei,minun lapseni eivät osallistu uskonnontunneille,eivät käy rippikoulua jne
emme käy joulukirkossa ... miksi kävisimme kirkossa,koska uskomme erilailla!?
Meillä on oma alttarimme luonnossa!
Ja mun vanhin lapseni on 20v ja kiittänyt moisesta avarakatseisuudesta!=)
Kuusi sen sijaan löytyy, samoin jouluruoat ja lahjat.
Vakaumuksemme on se, että mitään jeesusjuttuja ei meidän perheeseen kuulu, ja sama linja pitää myös jouluna. Meille joulu on perheen ja suvun yhdessäolon juhla, vitut siitä jos joku Jeesus-niminen heppu sattui syntymään suunnilleen niihin aikoihin joskus ajanlaskumme alussa.
Vierailija:
ja sitten kuitenkin mennään jouluna kirkkoon. Toki jokainen saa tehdä kuten parhaaksi näkee, mutta minusta vakaumus ei voi vaihdella sen mukaan, mikä sattuu olemaan mukavaa sillä hetkellä. 22
Ateisti ei usko mihinkään korkeampaan voimaan, pakana sen sijaan uskoo luonnonjumaliin yms. Siksi on hieman hassua, että ateisti viettäisi kristillistä tai pakanajoulua. Oikea ateisti ei viettäisi mitään, vaan nauttisi ylimääräisistä vapaista. Mutta tämä maailma on täynnänsä tapa-ateisteja. Ei haluta kuulua kirkkoon, ei haluta uskoa mitään, mutta halutaan rusinat pullasta: käydään kirkon perhekerhoissa, joulukirkossa, vietetään kristillisiä juhlia, jne.
ihan omasta kontekstistani. Raamattua voi tulkita niin monella eri tavalla. Itse uskon, että iänkaikkinen elämä on luonto ja ihminen kuollessaa siirtyy taas luontoketjuun.
Eli kaiketi olen pakana, mutten tykkää kategorisoinista, elän kuitenkin kristinuskon saamilla opeilla, kultaisella säännöllä ja 10 käskyllä jne.
Itse en myöskään pidä rusinat pullista ihmisistä!
Vierailija:
Entä jos uskoo korkeampaan voimaan mutta ei luterilaisen kirkon opettamalla tavalla?
Itse asiassa joulu on alkujaan pakanoiden keskitalven juhla.
Ateistit eivät usko mihinkään. Pakanat ovat kirjava joukko, jokainen voi uskoa eri tavoilla ja eri asioihin, mutta pakanuus on yhtä lailla uskonto kuin kristinusko ja muutkin.
Vierailija: