Oletteko sairastanu entero rokkoa? Neuvoja kaivataan!
Meillä sairastetaan sitä parhaillaan! 3 vuotias huutaa yötä päivää kun suuhun ja kurkkuun sattuu, ei suostu juomaan mitään,kostuttaa vain harvoin suuta ja jatkaa huutamista! Kylmä pillimehu eikä edes jäätelö maistu! Onko joku keksinyt jotain mikä vähän helpottaa kipua? Pronaxenia ja pamol f oon antanu. Ja Mitäs ne kuivumisen merkit olikaan?
Kommentit (9)
Meillä oltu evakossa viikkotolkulla, ettei vain saataisi tartuntaa. Kylällä tämä tauti riehunut niin lasten kuin aikuistenkin parissa ja karmeita ovat olleet monien perheiden kokemukset.
Tämä rokko on englanniksi mouth, hand and feet diceasease ja on coxackieviruksen aiheuttama. Saman sukuinen kuin suu- ja sorkkatautia aiheuttava, tutkijat tekevät työtä saadakseen selville enemmän ko sairauksista. Enterorokko saattaa aiheuttaa myös aivokalvontulehduksen, aivotulehduksen ,sydäntulehduksen tai sokeuttaa silmät. Sen vuoksi on hyvä hakeutua lääkäriin, mikäli nousee kova kuume.
Jos meille tulisi tämä rokko, niin haulaisin ehdottomasti varmistaa verikokeella, että kyseessä on todellakin enterorokko eli coxackie 16 A-virus. Se B-virus on sitten sen ikävämpi, mutta oireet ovat aivan samat.
Enterorokko on meillä Suomessa aika uusi tuttavuus. Pohjanmaalla sitä on tunnettu jo joitakin vuosia etenkin maalaistaloissa. Kaupungeissa ja Itä-Suomessa tilastokeskuksen mukaan rokko on hyvin harvinainen / ei ole esiintynyt lainkaan. Britit tuntevat taudin paljon paremmin kuin me ja sielläkin tämä virus pyörii enemmän maaseudulla kuin kaupungeissa. Tutkimusten mukaan tauti lähtee maaseudulta ja alkuaiheuttajaksi on epäilty naudanrehua.
Mutta mikään leikin asia tämä rokko ei ole. Se voi olla todella kivulias ja aiheuttaa ihovammoja käsiin, jalkoihin ja joskus myös koko kehoon. Arvet voivat jäädä elinikäisiksi. Lisäksi vielä nuo alussa mainitsemani kuumeen myötä tulevat muut vammat.
Lapset selviytyvät yleensä tästä rokosta helpommalla kuin aikuiset. Naapurin mies on parhaillaan neljättä viikkoa sairaslomalla kyseisen taudin vuoksi (nyt kuoriutuu iho ja ihmetellään, saako näön toiseen silmään takaisin).
En halua pelotella enkä luoda kauhuskenaarioita, mutta jos kuume nousee, niin heti lääkäriin. Ja asiantuntijalle. Jos on yleislääkäri terveyskeskuksessa, niin pyydä konsultoimaan Vaasaan, jossa tauti tunnetaan todella hyvin.
Pari viikkoa sitten tauti kiersi koko perheen.
Aluksi tuli noin 1 vrk:n kuume. Kuume kävi korkeimmillaan meillä aikuisilla, noin 39 asteessa.
Sen jälkeen tuli kurkku kipu. Mehujää oli meillä se, joka meni jotenkuten alas. Tavallinen jäätelö ei ollut hyvä. Jos oli pikkasenkin kokkareista ruokaa tms. sattui kurkkuun heti.
Itsekin lipitin pari päivää mehujäätä. Pahimmillaan kurkkukipu oli max 2 vrk ajan. Olihan kurkku kipeä usean päivän, mutta se pahin kipu taisi olla noin 3-4 vrk päästä kuumeen noususta.
Meille ei tullut rakkoja muualle kuin vain suuhun. Ja muutenkin selvittiin ilman muita ongelmia.
Eli särkylääkettä vain reilusti (tosin eipä se juuri kurkkukipuun auttanut). Ja ruokapuolella mehujää ja sitten sileät keittoruoat.
rokko on valitettavan yleinen Aasiassa. Meillakin se kavi "kylassa" huhtikuussa.
Englanniksi se on muuten Hand Foot and Mouth disease (eli HFM).
EV71 on se kanta, joka aiheuttaa mm. aivokalvontulehdusta.
Tylsan tasta tekee sen, etta kantoja on monia, eli yhden saatuaan, ei ole immuuni muille :-(
Meilla 2-vuotias ei karsinyt pahoista kivuista, koska soi ja joi normaalisti, vaikka nousikin kuume ja rakot suuhun, kasiin,jalkoihin ja vartaloonkin.
VInkkejä ei ole antaa, valitettavasti. Meillä 3v sai sen ensin. Kuume nousi tunnissa 40 asteeseen ja sitä kesti kolme päivää. Tyttö ei syönyt tai juonut juuri mitään. Meilläkään ei mennyt edes pillimehu tai mehujää. Käytin lääkärissä neljäntenä päivänä. Lääkäri oli kauhuissaan, kun kurkisti suuhun. Aivan täynnä valkoisia rakkoja/aftoja. Sanoi, ettei aikuinenkaan söisi tällaisella kurkulla! Oli siinä rajalla, että olisi jouduttu osastolle. Saatiin valita, mennäänkö heti vai yritetäänkö vielä ilta juotavaa. Käytiin mummulla, jossa sitten menikin jonkin verran taas alas. Ja seuraavana päivänä olikin jo helpompaa.
Ekaluokkalaisella nousi kuume 41 asteeseen. Poika meni jo aivan "sekaisin" . Olin itse paniikissa, kun hän houri myöhään illalla. Silmät seisoi päässä, ei tuntenut minua ollenkaan, oli aivan jäykistynyt. Yritin kysellä kuka olen, puhui aivan ihme sanoja tai sanoi kaverinsa nimellä. Oli aivan muualla. Sai kauhean kohtauksen, kun yritin pillillä antaa vettä. Säikähti ja kahtoi mua seisovilla silmillä paniikissa :( Soitin päivystykseen ja käskivät tuoda sinne. Kun puettiin vähän vaatetta miehen kanssa hänelle päälle, niin heräsi ennalleen.
Aivan kauhea tauti!! Ei ole vielä onneksi tullut itselle ja lapsetkin jo parantuneet.
Joten tulee ilmeisesti myös uudelleen.
Avasin teepero-puolelle aiheesta ketjun, mutta siellä ei vissiin pahemmin ole ihmiset enterorokkoa sairastelleet...
Meillä nyt 2-vuotias tyttö sairastui tautiin viikonloppuna. Kuume ei onneksi noussut kovinkaan korkealle, runsaaseen 38 vain, eikä kestänyt oikeastaan kuin reilun vuorokauden. Kuumeen jälkeen alkoi ilmaantua näppylöitä, mutta jo oikeastaan ennen mitään näkyvää tyttö valitti, että kutittaa. Noista kutinoista nyt vaan ei ota erkkikään selvää, kun tässä tapauksessa voisi melkein yhtä hyvin olla kyse vaan uudesta sanasta, jonka merkityksen on myös oppinut yhdistämään sanaan ;) Jo ennen muita oireita neidillä oli vatsa kuralla muutaman päivän, mikä jonkun nettilähteen mukaan myös kuuluu taudin kuvaan.
Ensin tyttö raapi sunnuntai-iltana muutenkin kuivan päänähkansa rikki :( Sitten varmaan yön aikana oli noussut näppylöitä etenkin kämmeniin, niihin kohtiin jotka muutenkin herkästi punoittavat/ ovat ihottumaisia. Jaloissa/ jalkapohjissa ei ole lainkaan näppylöitä, toisessa pakarassa on pieni "rykelmä" ja reisissä ihan pari pientä yksittäistä näppylää.
Mä olin ihan varma, ettei neidillä taatusti voi suussa olla mitään, kun syö juo jopa paremmin kuin normaalisti. On siis aina ollut huono syömään, ja tavallisen flunssankin yhteydessä aiemmin syksyllä sai tehdä töitä, että sai syömään ja juomaan edes jotain... Mutta kun kävimme lääkärissä, oikeastaan ihan muissa asioissa, hän huomasi myös suussa kunnon rakot "kitakaaressa". Leuassa on myös näppylöitä, samoin nenän ympärillä jokunen.
Meillä ei siis onneksi missään vaiheessa ole tyttö ollut kovin kipea, vaikka kieltämättä kädet on yhä aika hurjan näköiset. Päiväkodissa kuulemma on ollut tätä rokkoa liikkeellä, ja sieltähän se meillekin tuli. Nyt kyllä näyttää jo vähän siltä, että nuo näppylätkin ovat jo ainakin kasvoista paranemaan päin.
t. Ope ja tyttö 2v.
Ihan vain mielenkiinnosta, missäpäin Suomea itse kukin taudin kokenut asustelee? Me sairastamme Turussa.
saiiraus on ollut miltei epidemiana.
Meillä oli ko rokko kesällä 3v tytöllä ja ainut mikä auttoi oli apteekista saatavat bepanthen imeskelytabletit :) Koitin selittää että auttaa haavoihin ja kyllähän tuo niitä muutaman suostui imeskelemään. Auttavat siis suun haavoihin tms.