Raskaus & migreeni
Kertokaahan te, joilla on samoja kokemuksia, miten olette hoitaneet migreeniä raskauden aikana?
Mulla on nyt ollut ensimmäisen kerran sitten 10 vuoteen migreenikohtaus. Oireista ei voi erehtyä: on ollut ensin näköhäiriötä ja sitten seurasi toispuoleinen päänsärky. Raskausviikkoja on 20. Epäilyttää, voiko tämä kuitenkin olla raskausmyrkytystä, mutta mitään turvotusta mulla ei ole ollut.
Panadolilla olen koettanut selättää päänsärkyä, mutta ei tunnu tepsivän.
Pistän tähän linkin raskausmyrkytystä koskevaan artikkeliin.
http://www.verkkoklinikka.fi/?page=9246291&id=9874913
Jomotus alkaa nyt helpottaa ja näköhäiriöt ovat kadonneet, joten tietokoneen ruutua uskaltaa jo tuijottaa.
Olisko kellään vinkkejä?
Muistan, kun nuoruudessa (ala-asteella) mulla oli ihan mahdottomat migreenikohtaukset, jotka sitten loppuivat kokonaan lukiossa, että terkkari totesi, että voi olla, että migreeni palaa sitten raskausaikana. Näin näyttää nyt käyneen ainakin tämän yhden kohtauksen osalta.
Kommentit (3)
Myös buranaa olis saanut ottaa jos panacod ei olisi auttanut. Migreenikohtaukset onneksi loppuivat puolen välin jälkeen, en ole sen jälkeen tarvinnut lääkkeitä. Kannattaa vain koettaa ottaa lääke mahdollisimman aikaisin, niin ei ehdi kohtaus pahaksi.
reseptilääke vai saisiko käsikaupasta?
Jos vaati reseptin, varaan ajan työterveydestä heti maanantaille ja pyydän reseptin varmuuden vuoksi. Jos saa käsikaupasta, ostan paketin jemmaaan odottelemaan tarvetta.
Kiitos vinkeistä!
- ap
Sinänsä tää on ollu kyllä paljon helpompaa kuin silloin lapsena, jolloin saatoin oksentaa ihan koko päivän ja ne päänsäryt oli sellaisia, että toivoin, että viikatemies korjais välittömästi täältä elämänpyörästä kuleksimasta. Nyt on ollu huomattavasti siedettävämpi kohtaus (vain ne sahalaidat ja toispuoleinen päänsärky). Sinänsä en haluais potea. Ja tietysti iski vapaapäivänä viikonloppuna. Migreenillehän on tyypillistä, että iskee kun joku stressi vähän helpottaa...
Kylmä pyyhe otsalla ja pimeään huoneeseen nukkumaan on ainoa helpottava keino. Minullakin migreeniä on tullut raskausaikana, ennen puoltaväliä, vaikka muuten sitä on harvoin. Raskausmyrkytystä ei ole edes epäilty, vaikka olen maininnut migreenistä neuvolassa.