Miten saada vauva yöllä jatkamaan unta ILMAN tissiä?
Vauva nyt vajaa 5kk ja ruvennut heräilemään yöllä paljon. Ei nukahda ennen kuin saa tissin suuhunsa. Huutaa ja huutaa vaan. Nälkä sillä ei voi olla esim. puolen tunnin välein. Nälkään kyllä annan mielelläni tissiä vauvalle, mutta en muihin huutoihin. Nyt vaan on käynyt niin että kun itse olen väsynyt tästä yli kk kestäneestä yö heräilystä niin annan sitten sen tissin vauvalle että saan itse edes vähän nukkua.
Viime yönäkin heräsin ja luulin että vauva on tissillä. Hädissäni etsin vauvaa meidän sängystä kun olin varma että se on tissillä. Olen niin väsynyt että en edes muistanut että olin jo aiemmin vienyt hänet omaan huoneeseensa nukkumaan. Toissa yönä kun vauva huusi jostain syystä tissilläkin niin ajattelin että vauva ei suostu syömään koska maidossa on nyt vatun siemeniä. Olin illalla syönyt vadelmia ja väsyneenä tein päätelmän ettei vauva tykkää siemenistä. Alan jo sekoilla siis itsekin yöllä kun olen niin väsynyt.
Vauvan päiväunia on vähennetty, pidetään vauvaa hereillä pitkiä aikoja että nukkuisi yöllä paremmin. Se on auttanut paljon, mutta ei ole vienyt ongelmaa kokonaan pois.
Ennen vauva nukkui super hyvin. Päivällä yhdet päiväunet n.4-5tuntia pitkät. Yöt nukkui klo 20-06 siinä välissä söi ja jatkoi unta vielä klo 8.15. Välillä ei heräillyt ollenkaan, söi vaan tuon yhden kerran. Sitten tuli helteet ja kaikki muuttui. Päiväunet meni lyhyiksi ja niitä nukuttiin moooooonta kertaa päivässä. Nyt siis päiväunia olen yrittänyt vähentää ja olenkin siinä onnistunut ihan hyvin.
Tyttö herää yöllä nyt syömään klo 01.30 ja sen jälkeen saattaa heräillä vaikka 20-30 kertaa kunnes sitten herää kokonaan klo 6-8. Mikä siis neuvoksi kun tyttö herää? Jos annan tissin suuhun niin hän syö hetken ja nukahtaa. Kun taas kohta herää ja haluaa tissiä että saa unen päästä kiinni.
On yritetty hyssytellä ja kannella ja antaa tutia ym. mutta ei vaan auta. Huuto vaan yltyy ja lopulta tyttö herää niin paljon ettei sitten enää nukahda helpolla.
Tulipas sepostus, mutta toivottavasti joku edes ymmärtää pointin ;)
Kommentit (6)
Meillä on AIVAN sama tilanne! Aika väsyksissä olen minäkin, kun on nuo päiväunetkin kutistuneet, joten edes päivisin ei saa itse nukuttua.
Odotan niin kovin, että joku viisaampi osaa neuvoa. Etenkin sen suhteen, miten vauvan saisi nukahtamaan ilman tissiä. Viime yönäkin heräsin arviolta 10-15 kertaa, kun vauva ähistää ja kitisee hereillä eikä siis pääse uneen ilman tissiä. Ja jos en reagoi, yltyy kitinä karmeaksi huudoksi, joka ei lakkaa millään muulla kuin sillä tissillä. Ja sitten kun saan vauvan nukahtamaan tissille, en itse ennätä kuin vähän vaipua uneen, kun vauva jo herää uudelleen. Karmaiseva oravanpyörä on valmis.
t. Äärimmäisen uupunut Raisa
Noista vaihtoehdoista.
-Vauvaa on silitelty silloin kun sillä ei ole nälkä. Sen kyllä erottaa äänestä milloin on nälkä ja milloin ei muuten vaan saa nukutuksi. Silloin kun on nälkä niin en edes yritä silitellä taikka antaa tutia, nostan suoraan tissille.
-Jos joka kitinään annan tissiä vauvalle niin vauva aamuyöstä huutaa sitä kun maha on liian täysi. Se ei ole hyvä sekään. Näin ruokarytmi muuttuu vääräksi-> tankkaa yöllä, on syömättä päivällä. Muutapa tätä rytmiä sitten myöhemmin ;)
-Kipulääkettä on annettu monena yönä ja siitä ei tunnu olevan apua. Ja tuskin ne hampaat näin kauan tulisivat, koska vauvalla tämä alkoi jo 1,5-2kk sitten.
-Välissä on ollut kylmiäkin ilmoja ja vauva ei ole nukkunut yhtään sen paremmin. Tuo että oppii koko ajan lisää voi olla selitys tähän. Ja loppujen lopuksi luulen että syy tähän on se että vauva nukkuu päivällä liian paljon ja sikeää unta ei enää riitä yöllä. Siksi heräilisi, koska uni on liian kevyttä. Tähän ongelmaanhan me jo muutimme päiväunien nukkumista ja siitä on ollut paljon hyötyä. (toivottavasti koko ajan parempaan päin tällä unien vähentämisellä)
-Vauva kyllä syö tutia ja osaa homman hyvin. Ei vaan hyväksy sitä silloin kun herää yöllä. Joskus harvoin ottaa tutin ja jatkaa unta sen turvin.
Kenelläkään ei sitten tainnut olla mitään uutta mitä olisin voinut kokeilla kun vauva herää.
Raisa: kerrohan jos keksit ratkaisun niin ehkä saamme kumpikin apua samaan ongelmaan.
Meillä auttoi yöimetysten lopettaminen kokonaan, päivällä imetän yhä normaalisti. Tosin tämä vasta 6kk ikäisenä, kun kiinteitä meni niin, ettei nälkäänsä ei herännyt.
(söi tissiä aina vain minuutin pari ja jatkoi uniaan, kävin myös neuvolassa punnituttamassa, että painoa riittävästi)
Meillä siis toimi tämä, sillä vauva oli oppinut nukahtamaan aina tissille (myös päivällä) ja n. 4kk ikäisenä uusien taitojen, hampaiden, mahavaivojen ja kaiken muun ... herättämänä ei osannut enää nukahtaa itse uudelleen ja meno vain paheni kun ikää tuli lisää.
Unikoulun merkeissä tassutellen lopetin tissin antamisen, kaksi yötä meni huutaen/heijaten vartin-puolen tunnin välein (ihan tuskaa! sydän verellä oli äidillä, mutta...), nyt vauva herää enää kerran-kaksi ja nukahtaa tassun kanssa.
Jospa tästä olisi teille apua.( mutta tosiaan täytyy mennä täydet kiinteät, ja siltikään ei käy kaikille)
Jostain joskus luin, että voisi kokeilla miehen antaa hoitaa pari yötä nuo hommat (jos mahdollista).. Vauva kun ei haista miehestäsi sitä maitoa.
Eikä varmaan olisi hassumpi idea, jos itse saisit nukuttua vaikka eri huoneessa väsymystä pois.. =)
Kovasti tsemppiä teille!
miitu, toukoneiti 2007 sekä joulupoika 2004
Yövierotus on tehty siten, että mies tarjoaa vauvalle vettä tuttipullosta/kuivatuttia. Vauva sitten viitsi monta kertaa sellaisen perään huutaa :-) On toiminut kolmella vauvalla puolen vuoden iässä. Kiinteätkin sitten paremmin maistuu. Toivottavasti toimii tällä neljännelläkin, krooh. Miehelle vinkiksi tuo tassuhoito, josta oli linkki jossain edellisissä viesteissä.
- Voit kokeilla aina ensin silittää vauvaa selästä tai taputtaa hellästi pepulle, jos se rauhoittaisi. Jos vauvalla todella on nälkä, hän varmaankin protestoi tätä ja huutaa -> anna maitoa suosiolla.
- Jos olet itse tosi väsynyt, niin ehkä kannattaa suosiolla mennä vielä viikko tai pari niin, että annat joka kitinään yöllä rintaa, niin saat edes vähän paremmin nukuttua.
- Jos vauvalle onkin tulossa hampaita ja tarvitsee läheisyyttäsi sen vuoksi, että onkin vähän kipeä? Tämän voinee testata niin, että jonain iltana annatte hiukan särkylääkettä. Jos yö on radikaalisti rauhallisempi, niin syynä ovatkin ehkä hammaskivut.
- Syynä levottomuuteen voivat olla nämä helteet tai sitten se, että vauvasi ei ole enää ihan pieni ja oppii valtavasti joka päivä. Kun kaikkea sitten ikään kuin sulatellaan unessa, niin niitä katkoksia voi tulla.
- Jos vauva oppii syömään tuttia kunnolla, niin se voi auttaa.
- Koita jaksaa ajatella, että ei se iän kaiken kestä. Tämä ei tietysti paljon väsymykseen auta, mutta tiedät, että meitä on muitakin. Joku kaunis aamu herääkin paljon paremmin nukkuneena. Sitä, milloin se tapahtuu, kukaan ei valitettavasti voi sanoa. Itselläni meinasi usko loppua, kun esikoiseni heräili lukuisia kertoja ekat 18kk. Yöimetykset lopetin mieheni avustuksella, kun vauva oli 10kk, ja se meni hyvin - vaan ei rauhoittanut öitä. Lapsi söi hyvin päivisin, nukkui ikäänsä nähden sopivat päiväunet, oli tyytyväinen ja iloinen, mutta heräili öisin ja teki minusta zombien. Hän ei syönyt tuttia, joten silittely oli meidän ainoa keinomme. Toinen lapsemme oppi 4,5kk iässä syömään tuttia tai siis hyväksyi sen silloin, ja tutti on auttanut öisin. Tosin hän heräilee muutenkin vähemmän kuin isoveljensä aikoinaan. Kuitenkin huomaan, että kun muutaman paremman yön (vain 1 tai 2 heräämistä) tulee liuta niitä huonoja (kumpikin lapsi heräilee vaikka 3 krt = 6), niin olen pettynyt. Jotenkin aina ajattelee, että nyt saadaan sitten jatkossa nukkua hyvin, vaikka eihän se niin mene. Tosiaankaan kaikki lapset eivät nuku täysiä öitä, harmillista kyllä. Nykyisin yritän asennoitua siihen, että meidän lapset heräilevät öisin, ja olla tyytyväinen, että edes joskus yö menee vain parilla herätyksellä.
Voimia.
- tiukkis ja lapset 4v. ja 9kk