Mitä tehdä 3-vuotiaalle isoveljelle joka kiusaa KOKO AJAN siskoaan??
Mä en kestä enää. Toi jätkä lentää oikeesti kohta ulos. Jätkä kiusaa KOKO hereilläolo aikansa pikkusiskoaan (1v2kk). Kaataa nurin, putristaa kädestä, vie lelut, kiskoo housunpuntista...sellaista pientä ilkeetä nyhräämistä. Kiinni koko ajan siskossaan jollain ruumiinosalla. Menee makuulle lattialle siskon eteen niin että tyttö kaatuu, ' kamppaa' sitä jne. Ihan mahotonta!!
Mä en jaksa, kun sitten tuo neiti tietty koko ajan kirkuu ja itkee, kun harmittaa veljen käytös. Onneksi ei mitään isompaa tapahdu, puremista tms. Mutta tääkin on jo tarpeeksi!!!!
Mä laitan jäähylle, sanon ja puutun. Ohjaan pois. Mutta mikään ei auta, ei mee perille.
Auttakaa nyt oikeesti. Huomiota se kai hakee, mutta sitäkin yritän parhaami mukaan molemmille antaa.
Tarhassa käynti on työtä. Vapaasti leikkiminen kaverin/-eiden kanssa on rentouttavaa. Kun hänellä on tarpeeksi ikäistänsä seuraa, niin pikkuhiljaa voit antaa sisarusten olla myös kahdestaan pieniä ja sitten pidempiäkin aikoja. Sisarussuhteen syntymisellekin täytyy antaa aikaa.
Riidan syttyessä: Yritä selvittää vanhemmalla lapselle, miltä pienemmästä tuntuu. (Älä siis vain karju: " LOPETA!!!" ). Kerro myös todella lapsentajuisesti, mikä tuntuisi pienemmästä kivemmalta. Esim: " Pikkusisko itkee, koska lyöminen sattuu - mutta pikkusisko on onnellinen ja nauraa jos silität tai halit häntä.
Lopuksi tärkein: Muista AINA huomioida ja kehua esikoista, kun tämä on kiltti nuoremmalle. (Esim. antaa lelunsa pikkusiskolle, leikkii kivasti tämän kanssa tai paijaa päätä).
Kyllä se siitä site pikkuhiljaa lähtee sujumaan...:)