Rintamaidon pumppaamisesta
Vasta esikoisen saaneena kyselen hulluja, mutta kuinka suuria määriä yleensä rinnasta pumppaatte pulloon? Millaisessa pussissa maitoa pakastatte? Kaikki vinkit/tieto tähän liittyen on tervetullutta.. =)
Kommentit (4)
niihin pieninpiin mitä kaupasta löysin (½ l)
minä pumppaan vain hätävaraksi pakkaseen eli pidän siellä muutamaa kerta-annosta (n.50-80ml/pussi)
en pumppaa muuten ettei maidontuotanto suotta villiinny. minulla toinen rinta valuu kun poika syö toisesta, joten ei pääse pakkaantumaan
pakastimessa on niitä pieniä pakastusrasioita, mihin menee 2dl per purkki. useimmiten lypsän vaan viemäriin, mut muutaman litran oon pakastanu siltä varalta jos poju on hoidossa (tosin ne kerrat mitä hän on ollut hoidossa, oon lypsäny ennen lähtöä, joten lopputulos on että mahtaako niitä pakastettuja tulla käytettyä)...
mulla myös valuu toisesta kun poika syö toisesta. varsinkin aamuisin on kyllä molemmat rinnat aina niin täynnä, että mun on pakko lypsää molemmista sen verran että olo helpottuu, yhteensä noin pari desiä. ja jos on aikaa, lypsän päivällä ennen imetystä desin tai pari, kun muuten maitoa tulee suihkuamalla ja poika suuttuu.
vauvan ikähän vaikuttaa myös maidon määrään, tai siis lähinnä se, paljonko vauva syö maitoa. nyt poika siis 2½kk. kun hän oli alle kuukauden, pumppasin maitoa vain vajaan desin kerrallaan.
Minä pakastin maidon noin 0,5 desin satseissa kertakäyttötuttipullon pusseihin, jotka suljin tekemällä solmun. Osan maidosta pakastin myös jääpalapusseihin, mistä maitoja oli tosi kätevä ottaa soseiden totutteluvaiheessa soseen notkistamiseen. Tosin samoin olen käyttänyt noita 0,5 desin maitopusseja, jos olen tehnyt isomman määrän sosetta kerralla. Lypsin yleensä vain 0,5 - 1 dl/pvä. Tarvittaessa annoin maitoa illalla lapselle lisämaitona ja jos ei tarvittu, sitten pakastin.
itse tyhjentelen rintaa milloin minkäkin verran. kaikke mahdollista 20-120ml välillä löytyy pakkasesta. Yleensä teen niin että pumppaan pois sen " ylimääräisen" eli sen mitä rinnasta tulee syötön jälkeen ja koska vavamme syö yleensä vaan yhden rinnan kerralla niin sitten tyhjennän toisenkin rinnan, lopetan pumppaamisen yleensä siinä vaiheessa kun jokaisella imukerralla ei maitoa enää tule kunnolla...
Itse olen pakastanut maitoa niin lansinohin pusseihi, jotka ovat aika isoja joten ei ihan pientä määrää kannata sellaiseen mielestäni pakastaa koska ovat vähän arvokkaampia pusseja. Suurimman osan olen pakastanut minigrip-pusseihin, niihin kaikki pienimpiin.